Prisma avasi oman verkkokauppansa pari viikkoa sitten. Hesarin etusivun mainoksessa huudettiin seuraavien viikkojen huipputarjouksista. Omalla kohdalla silmään pisti 149 euron hintainen Playstation 3 Slim 160 GB, joka oli 70 euroa edullisempi kuin pleikkareiden vallitseva hintataso. Pitihän sellainen saada.
Prisman markkinamiehet olivat ajastaneet myynnin alkamaan veikeästi lauantaina 25.8. klo 7. Valmistauduin rekisteröitymällä kauppaan jo edellisenä iltana, jotta kellon soidessa syntisen aikaisin olen valmis iskemään näppini Sonyn hittituotteesen. Konsoleista jotain tietävänä oli helppo arvata, että "muutama" muukin on kiinnostunut tarjouksesta.
Olin kirjautuneena kaupassa 6.58 ja naksuttelin päivitä-painiketta, jotta tuotteen normaalihinta putoaisi 249 eurosta 149 euroon. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja sivujen latautuminen hidastui huomattavasti. Päätin alkaa naksutella Osta-painiketta, josko se toimisi. Muutaman minuutin päästä tuote ilmestyikin ostoskoriin hintaan 149e. Huisia! Eikun maksamaan. Sivusto oli tässä vaiheessa aivan jumissa ja luottokorttimaksun läpimenoa sai odottaa minuuttitolkulla. Minulla kävi kuitenkin tuuri, ja tilausvahvistus napsahti lopulta postilaatikkoon.
Muutaman tunnin kuluttua Prisma joutui myöntämään, että homma ei mennyt ihan putkeen. Prisman "Tunnustamme, että pleikkareiden suosio yllätti kaikki etukäteisarviomme." -päivitys Facebookissa täyttyi samantien pettyneiden asiakkaiden kommenteista. Monet valittelivat verkkokaupan kaatumista ja epäilivät rajoitetun erän olleen vain muutama hassu konsoli. Koko hommaa pidettiin "naurettavana pelleilynä."
Nyt Prismalle kävi kuten niin monien muiden verkkokauppojen avajaisissa - suosio pääsi yllättämään. Onko parempi saada muutama tyytyväinen Playstationin omistaja ja satoja vihaisia asiakkaita? Miten kauppojen avajaistarjoukset pitäisi toteuttaa, ettei näin pääse käymään? Ja mikä tärkeintä, ehditkö sinä saada oman konsolisi?
22 kommenttia
shadowcaster
25.8.2012 12:55
Mainonnassa kaikki keinot on sallittuja eikä ole sellaista asiaa kuin huono julkisuus. Ilman tätäkään en olisi itse edes tiennyt että Prismalla on joku verkkokauppa, itsekin siis toimit niiden mainostajana kun tuosta episodista kirjoitit.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Antsu
25.8.2012 13:11
Nopeat syö hitaat ja paska mäihä jne. Ei niitä konserttilippujakaan jonkun huippuartistin keikalle loputtomasti ole. Turha sitä on itkeä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Toiminta-ajatus
25.8.2012 13:13
Onkohan nyt Prismalla toiminta-ajatus kateissa. Pysyvästi edullinen = ei tarjouseriä vaan hinnat on pysyvästi kilpailukykyiset ja saatavuus on kunnossa. Tai sitten S-ryhmäkin joutuu huomaamaan, että käyttötavarakauppa ei ole logistiikkabisnes :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hobbyhallista
25.8.2012 13:44
Osuva Hobbyhallin mainos artikkelissa: Playstation 3 Osamaksulla. Siitä sitten vaan, jos jäi tarjousmasiina saamatta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ninni1968
25.8.2012 14:04
Onhan Prismalla ollut tarjouksia. Ja tuskin heilläkään varastot ovat ehtymättömät.:)
Vastaa kommenttiinMutta itse olen ymmärtänyt sen niin että sinulla ei tarvitse olla bonuskorttia saadaksesi niitä edullisia hintoja. Kun taas joku k-marketista et saa alennusta ellei ole plussakorttia.
Vastaa kommenttiin
Aapo86
25.8.2012 14:07
Onnistuin saamaan itselleni Ps3:sen
Vastaa kommenttiinHaasteita oli maksun yhteydessä, varmaankin 1000 muuta yritti ostaa samaan aikaan. :) en yhtään ihmettele jos hieman hidastelee järjestelmät.
Täytyy sanoa että hyvät on ollut tarjoukset. Toivottavasti tulee joskus vastaavia lisää.
Jeee pakettia odotellessa
Vastaa kommenttiin
S4mpp475
25.8.2012 15:01
Olin aamulla hyvissä ajoin ostamassa kyseistä tuotetta ja sain sen lisättyä ostoskoriini, mutta kun piti mennä maksamaan tämä pelikonsoli, niin kyseinen verkkokauppa alkoi kysellä toimitustapaa. Ainoa ongelma oli se, että sitä ei pystynyt mihinkään antamaan.
Vastaa kommenttiinJoten turhaan tuli herättyä ja rekisteröityä näin avuttomaan verkkokauppaan, missä ei pysty edes tilaamaan ja maksamaan tuotetta!
Vastaa kommenttiin
Aapo86
25.8.2012 15:08
Huomasin että chromella ei onnannut. Vaihdoin selainta ja ei mitään ongelmia. Paitsi tietty hidastelu maksun yhteydessä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
sivustatuijottaja
25.8.2012 16:10
Kenenköhän älynväläys ollut tuo, että tarjoukset tulevat myyntiin klo 07? Maksimoitu vittuuntuneiden asiakkaiden määrä, kun on joutunut turhaan heräämään noin aikaisin lauantaina.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
City
25.8.2012 21:37
@shadowcaster: Olet siis sitä mieltä, että kaikki julkisuus on hyvästä? Kuten esimerkiksi VR:n lippu-uudistuksen medianäkyvyys?
@QuarterDot: Tuotteita voi toki olla hyvinkin rajoitettu määrä, mutta verkkokaupan totaalinen jumiutuminen ei mielestäni ole hyväksyttävää. Hyvänä esimerkkinä mainitsemasi lippukaupat, jotka eivät koskaan osaa varautua huippuartistien tuloon lisäämällä kapasiteettia.
@Aapo86: Itse sain tilattua "ongelmitta" Chromella.
-Toimittaja
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shadowcaster
26.8.2012 12:37
Enpä ole paljon seurannut VR:n uutisointia, mutta mitä olen muistavinani asiasta niin taisi liittyä jotenkin uuden järjestelmän käyttöönotossa ilmenneisiin ongelmiin? Ja vastauksena kysymykseen, kysymyksellä tietenkin; kuinka paljon VR sai ilmaista mainostilaa mediassa uudesta järjestelmästä sen takia kun toimittajat repostelivat asioilla?
Kyllä mä näkisin niin että aika moni kuuli vasta näistä ongelmista luettuaan että VR:llä ylipäänsä on jokin uusi järjestelmä. Se on sitten eri asia tarvitseeko VR:n tapaisen monopolin edes mainostaa kun se uusii järjestelmiään, kuluttajat vain pakotetaan sopeutumaan muutokseen.
Negatiivinen julkisuus tuskin myöskään heluttaa monopoliasemassa toimivaa yritystä suuntaan tai toiseen, vai meinaatko ihan vakavissasi että ihmiset valitsevat sitten mieluummin bussin kuin junan jos ovat ikänsä junalla kulkeneet?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shadowcaster
26.8.2012 12:44
Vielä tuosta verkkokaupan jumiutumisesta ja "kapasiteetin lisäämisestä"... Toimittajalla taitaa olla aika heikko tietämys konesaleista ja verkkopalvelimista ylipäänsä. Oletetaan että Lippupalvelun sivut pyörivät vaikka nyt Nebulan konesalissa Pitäjänmäessä, siellä on rautaa jossa verkkokortit, verkkokorteista RJ45 Nebulan omaan verkkoon ja sieltä mahdollisesti kuitu runkoverkkoon. Miten tähän yhtälöön saadaan "lisättyä kapasiteettia"?
Olisi ihan veikeää nähdä toimittaja vetämässä ylimääräistä verkkopiuhaa konesalissa ja törkkimässä sitä esim palvelimen USB-väylään kun verkkoliitäntöjä ei ollutkaan palvelimessa enempiä tarjolla kuin se joka on jo käytössä... Implisiittinen perusolettamus kuitenkin lienee se että tämän kokoluokan palveluilla on jo konesalin maksimit käytössä koko ajan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mineraalimies
26.8.2012 19:31
Shadowscaster et näköjään tiedä konesaleista mitään. Tutustu aiheeseen äläkä jaa valheellista tietoa
http://en.wikipedia.org/wiki/Load_balancing_(computing)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nkake
26.8.2012 20:10
Xbox360 oli myös tarjouksessa tiistaina 21.8 99€. Myytiin myös loppuun hetkessä, sain onneksi itselleni äxboksin. Silloin ei kyllä maksu tökkinyt lainkaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ProCoders
26.8.2012 22:11
Prisman verkkokaupassa olisi pitänyt olla rajoitus 1 tuote (PS3) per käyttäjä. Toisaalta tuossa ole mitään järkeä, että tuotteen saa ostoskoriin ja kassalle asti, mutta sitten järjestelmä kaatuu. Kaikkien, jotka sai tuotteen ostoskoriin olisi pitänyt saada ostettua tuote.
Jos tarkoituksena on myydä "erä" niin se (erän suuruus) pitää kertoa + TOTEUTTAA SELKEÄSTI verkkokaupassa eikä tehdä siitä piilomuuttujaa, joka kaataa ostamisen kesken kaiken, kun on jo maksamassa ostamista.
Prisman verkkokaupan toteutus (käyttöliittymä + koodi) tuntuu kirjaimellisesti olevan VR:n verkkokaupan tasolla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
VoiLuoja
27.8.2012 02:16
@shadowmaster
Vastaa kommenttiinEi näin.
Harvemmin se kaista loppuu kesken. Ne on ne palvelimet, mitkä menee tukkoon. Kapasiteetin lisääminen tarkoittaa siis palvelimien lisäämistä ja sen kuorman jakamista niiden kesken. Tai vaihtoehtoisesti vaikka koko paskan siirtämistä kokonaan tehokkaammalle palvelimelle.
Vastaa kommenttiin
shadowcaster
27.8.2012 10:24
@mineraalimies & VoiLuoja:
Vastaa kommenttiinKerrotte itsestään selvyyksiä. Toimittaja puhui kuitenkin hetkellisestä kapasiteetin lisäämisestä, ja jos järjestelmä on mitoitettu käyttäjämäärälle X ja siihen on varattu budjetista tietty summa rahaa, niin aika epätödennäköistä että esim Lippupalvelu lähtisi hajauttamaan järjestelmäänsä useammalle palvelimelle vain siksi aikaa kun esim U2:n liput tulevat Suomessa myyntiin.
Vastaa kommenttiin
Asiatontuntija
27.8.2012 11:29
@shadowcaster
Koskaan kuullut käytön mukaan skaalautuvista/maksettavista pilvipalveluista?
Esim:
Vastaa kommenttiinhttp://aws.amazon.com/ec2/
Vastaa kommenttiin
shadowcaster
27.8.2012 16:44
@Asiatontuntija
Vastaa kommenttiinEnpä ollut tuosta kuullut. Kiitoksia vinkistä :)
Vastaa kommenttiin
VoiJessus
27.8.2012 20:24
@shadowmaster
Sä puhuit vain ja ainoastaan kaistan lisäämisestä. Mikä ei liittynyt asiaan mitenkään. Osoitit sillä jo, ettet tiedä asiasta mitään. Turha nyt ruveta enää seivailemaan tilannetta.
Ja se kuorman jakaminen ei ole kuitenkaan mitään rakettitiedettä. Nykysysteemeillä sen voi tehdä hyvinkin vaivattomasti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Shad0wcaster
24.9.2012 22:35
Minua taidetaan pilkata täällä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
atzu
9.9.2013 15:06
älytön tarjous ainaki ostan mut ei oo oikee järkee laittaa hinnaks 149 euroo?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin