90-luvulla tätä ei olisi uskonut kukaan: vuonna 2004 Suomi on numero 1 musiikkiviennissä Eurooppaan. The Rasmus ja Nightwish olivat oman maan rajojen ulkopuolella myydyistä eurooppalaisakteista neljän parhaan joukossa, HIM täydensi menestystä sijalla 33.
Levysbisneksen raamattu Billboard Magazine toteaa toimittajansa Emmanuel Legrandin suulla: suomalaisen musiikin menestys ulkomailla oli ainutlaatuista. Suomalaiset yhtyeet keräävät nyt satoa vuosien kovasta työstä.
Suomalaisen popin buumilla on jo kansantaloudellistakin merkitystä. Vuonna 2003 musiikkiviennin arvo oli 20,3 miljoonaa euroa.Se kuvaa ainoastaan Suomeen palautuvan rahan määrää, toimialan taloudelliset kokonaisvaikutukset ovat merkittävästi suuremmat.
Varmaa on, että kun vuoden 2004 tilastot valmistuvat, kasvuprosentti on – jälleen – kaksinumeroinen. Niin muuttuu maailma.
Kun City vuonna 1994 kysyi lukijoiltaan, milloin ensimmäinen suomalainen artisti yltää Englannin TOP-20:een, 46 prosenttia uskoi kuolevansa ennen sitä.
Vaan, mitä te nyt popista ajattelette?
3 kommenttia
11thStKid
21.6.2005 20:52
Ei ne listasijoitukset vaan musiikin laatu.
Vastaa kommenttiinPaljon ylpeämpiä kuin esim. Rasmuksesta saamme olla monista kovista metalli- ja rockbändeistä, joista on monet on ulkomailla noteerattukin - pienemmässä mittakaavassa vain. Saapa nähdä muistaako 20 vuoden päästä ulkomailla Rasmuksen ylituotettua musiikkia kukaan. Hanoi Rocks ainakin muistettiin. Ja onpa Peer Günt soittanut kans Sweden Rock Festivalilla ;-)
Vastaa kommenttiin
Elsewhere
21.6.2005 21:44
Mitä vähemmän suomalaista tusinapaskaa tunnetaan maailmalla, sitä parempi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nin-Girsu
20.7.2005 18:40
Suomen Kuvalehdessä olikin tästä artikkeli. Siinä tutkia hutkivat että on se musiikin panos suomalaiseen kansantalouteen lopulta aika minimaalinen suurimman osan mennessä levy-yhtiölle. Ja tosiaan, mitä vähemmän tusinarasmuksia mustaamassa kansallista mainetta maailmalla, sitä parempi. Suomalaiset turistit ovat jo tarpeeksi pahoja.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin