Puhdasta laatua Suomesta: Kukko Helles nousi hitiksi Ruotsissa – Aasiassa kiinnostaa Laitilan Skumppa

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas satsaa tosissaan Aasian markkinoille.

Kukko Helles nousi elokuussa Ruotsin myydyimmäksi pienpanimo-olueksi.
Kukko Helles nousi elokuussa Ruotsin myydyimmäksi pienpanimo-olueksi. Kuva: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Kiinaan on parhaillaan matkalla valtava kontti täynnä Laitilan Skumppaa. Vuodenvaihteen tienoilla tällä viinipohjaisella siiderijuomalla kilistellään myös Hongkongissa, Japanissa ja Singaporessa.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on kulkenut pitkän tien päästäkseen tähän pisteeseen. Vuonna 1995 perustettu panimo aloitti ensin limonaditehtaana, kaksi vuotta myöhemmin tuotevalikoima kasvoi Oiva-siiderillä, ja ensimmäiset oluet pantiin vuonna 1999.

Nyt Laitilan on Pohjoismaiden suurin pienpanimo, ja katse suunnattu kansainvälisille markkinoille.

Gluteeniton olut herätti kiinnostusta USA:ssa

Vientiponnistelut aloitettiin jo kaksi vuotta sitten viemällä Kukko-olutta Yhdysvaltoihin. Suomalaiselle gluteenittomalle pienpanimo-oluelle riitti kysyntää, mutta se ei yksin riittänyt. Paikallinen yhteistyökumppani osoittautui liian pieneksi haastavalle markkinalle.

“Maahantuojat kiinnostuivat juuri siksi, kun meillä on niin hyvä gluteeniton olut. Ja kyllä sitä myytiin hyvin aina kun sitä saatiin sinne kauppoihin, mutta pitäisi olla isompi kumppani tai perustaa sinne oma verkosto, ja molemmat ovat kalliita vaihtoehtoja”, sanoo Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola.

“Yhdysvallat on todella haastava markkina etenkin pienpanimoille. Siellä on noin 6 000 paikallista pienpanimoa ja alue on lainsäädännöllisesti aika hajanainen, kun melkeinpä joka osavaltiolla on vähän erilaisia käytäntöjä alkoholin suhteen. Vaatii aika paljon muskeleita, jotta siellä pystyy toimimaan.”

Nyt tähtäimessä ovat vähemmän kilpaillut Aasian markkinat, ja Kukko on vaihtunut Skumppaan.

“Aasiassa on tällä hetkellä paljon kysyntää uusille tuotteille ja siideri on sellainen, mitä siellä ei ole vielä kovinkaan paljon. Erityisesti tuo meidän Skumppa tuntuu sopivan koko konseptiltaan aasialaiseen makuun ja mieltymyksiin.”

Viiniä helposti juotavassa muodossa

Samppanjahiivalla käyneestä siideristä ja viinistä valmistettu Skumppa kiehtoo aasialaisia monesta syystä.

Viinistä on tullut Aasiassa suosittu statusjuoma, mutta sen mausta ei liiemmin välitetä, ja etenkin kiinalaiset sekoittelevat punaviinejä esimerkiksi kuumaan veteen, teehen ja virvoitusjuomiin. Skumpassa viini on jo valmiiksi helposti juotavassa muodossa.

Punaviinipohjaisen Skumppa Redin lisäksi saatavilla on myös roseeviinipohjainen Skumppa Rosé sekä valkoviinipohjaiset Skumppa Sparkling White sekä Sparkling Extra Dry.

“Aasialaiset maahantuojat näkevät Skumpassa potentiaalia niille, jotka eivät halua juoda olutta tai vahvempia alkoholeja, mutta haluavat olla mukana seurustelutilanteissa, joissa muut juovat olutta.”

Aasialaiset maahantuojat näkevät Skumpassa paljon potentiaalia.
Aasialaiset maahantuojat näkevät Skumpassa paljon potentiaalia. Kuva: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Ensiaskeleet Aasian markkinoilla vaikuttavat Mikkolan mukaan lupaavilta.

“Pelkästään positiivisia reaktioita on tullut siinä määrin, että meidän pitää ihan suunnitella, miten pystymme vastaamaan tähän kysyntään, sillä vientimäärät ovat aika isoja.”

Aasian markkinat eivät myöskään ole niin vahvasti sesonkiin sidottuja kuin Suomessa, missä panimotuotteiden ja etenkin siiderijuomien kulutus painottuu kesään.

“On hyvä, että saadaan mukaan tuollaisia maita, joissa kulutus on jakautunut tasaisemmin ympäri vuoden.”

Kukko Helles maistuu ruotsalaisille

Aasian markkinoille pääseminen vaatii kärsivällisyyttä ja läsnäoloa. Mikkola kertookin käyvänsä henkilökohtaisesti paikalla lähes kuukausittain, sillä muuten asiat eivät etene.

Koska Aasiassa kauppojen hyllylle pääsy ottaa oman aikansa, Laitilan on ottanut samanaikaisesti haltuun myös naapurimaiden markkinoita ja käynnistänyt Kukko-oluen viennin Ruotsiin ja Venäjälle.

Ruotsinkaan markkinoille pääsy ei tapahdu vain sormia napsauttamalla. Olut on ensin saatava paikallisen Alkon eli Systembolagetin valikoimiin, sillä kaupoissa saa myydä vain alle 3,5-prosenttisia alkoholijuomia.

Kukko Helles kuitenkin läpäisi Systembolagetin makutestin, pääsi valikoimaan ja nousi muutamassa kuukaudessa Ruotsin myydyimmäksi pienpanimo-olueksi.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi