Lokakuussa Helsingin Messukeskuksessa kohtaavat kaksi suurta. Jyväskyläläisopiskelijoiden ideasta lähtenyt, valtaviin mittasuhteisiin kasvanut Nordic Business Forum saa nimittäin lavalleen skeittauksen suurimman nimen Tony Hawkin.
Herra Hawkin saaminen Suomeen kuvastaa hyvin Nordic Business Forumia. Superstaran saaminen paikan päälle on saavutus itsessään, mutta kyseinen puhuja edustaa samalla erinomaisesti markkinoinnin ja bisneksen uusia tuulia, kuten Hawkin uraa esittelevä artikkeli tapahtuman sivuilla kertoo. Tällainen tyyppi viestii bisnesseminaarista omaa kieltään.
Maanantaina seminaarin synnyinpaikkakunnalla Jyväskylässäkin saatiin riemuita Hawkin saamisesta Suomeen. Jyväskylän skateboarding -Facebook-sivu kertoi, että Nordic Business Forum on päättänyt lahjoittaa 10 000 euroa minirampin Jyväskylään. Paikallisille skeittareille ramppia isompi asia saattaa olla se, että skeittilegenda tulee itse testaamaan sen toimivuuden.
Hawkin ura skeittarina on mittava: 14-vuotiaana aloitettu ammattilaisskeittarin ura on poikinut enemmän kisavoittoja kuin kenellekään toiselle skeittarille. Hawk oli ensimmäinen skeittari, joka onnistui 900:ssa, eli ländäämään tempun pyörittyään 2,5 kierrosta ympäri. Sama temppu taittui kaverilta edelleen, 48-vuotiaana.
Maailman tunnetuimpana skeittarina Tony Hawk on poikkeuksellisessa asemassa uransa suhteen ja hän onkin osannut kääntää skeittimenestyksen menestykseksi yritysmaailmassa. Hawkin oma Birdhouse-skeittivaatebrändi on pyörinyt menestyksekkäästi vuodesta 1992. Kuusi vuotta myöhemmin Hawk perusti Birdhousen oheen omaa nimeään kantavan vaatemerkin. Nimen hyödyntäminen jatkui vuotta myöhemmin, kun skeittarin ja Activision-pelifirman yhteistyönä syntyi The Tony Hawk Pro Skater -pelisarja, joka on myynyt tähän mennessä yli 1,4 miljardin dollarin edestä.
Skeittaaminen näkyy myös osana Nordic Business Forumia Business Sk8 For Good -tapahtuman muodossa. Tony Hawk ottaa itseoikeutetusti tuomarin roolin, kun kisaajat hyppäävät laudoilleen kahdessa sarjassa: yli ja alle 40-vuotiaat. Skeittitapahtuma on yleisölle ilmainen, eikä vaadi lippua Nordic Business Forumiin, mutta osallistuvat yritykset maksavat osallistumismaksun. Skeittitapahtuman tulot kanavoidaan Suomen Rullalautaliiton kautta vähätuloisten nuorten skeittausharrastuksen edistämiseen.
Nordic Business Forum Helsingin Messukeskuksessa 6.-7. lokakuuta.