Vaikka Bomber-kerhosta kiertää toinen toistaan pöyristyttävämpiä tarinoita, bomberit itse luokittelevat pakkomielteensä pikemminkin asennevammaksi kuin järjestäytyneeksi moottoripyöräkerhotoiminnaksi. Mutta vaikkei virallista jäsenrekisteriä olekaan, kielivät satapäisiä motoristijoukkoja keräävät kaahausiltamat kerhon aatteiden kannatuksen olevan vakaalla pohjalla. Asennekasvattajat ovat kauhuissaan, mutta milläpä sitä ihmisten yhteen kerääntymistä estäisikään, maassa, jossa on voimassa kokoontumisvapaus.
Koko kansan tietoisuuteen bomberit nousivat, kun heinäkuussa 2002 Kampissa autopommin räjäyttänyt William Engström sattui pitämään rikoksentekohetkellä päällään vitsikkäästi Bomber-hupparia. Vaikka ryhmittymän toiminnassa mukana olleet sinnikkäästi vakuuttivat, ettei kaveri ollut kellekään edes puolituttu, sai kaahauskerho asian yhteydessä paljon julkisuutta. Tosin aiemminkin samana vuonna oli jo kohistu.
"Suruajo muuttui surmanajoksi." huusi iltapäivälehti lehmän kokoisin kirjaimin, kun ajoturmassa kuolleen bomberin surusaattuetta kuvannut toimittaja sattui bongaamaan letkan jälkimainingeissa yhdellä pyörällä kikkailevia motoristeja.
Toinen vähemmän mairitteleva mediahuomiointi oli Bomber-illassa sattunut onnettomuus, jossa kaksi pyörää ajoi yhteen, toisen kuljettajan jalat rapsahtivat poikki ja kaiken kukkuraksi toinen pyöristä räjähti liekkeihin ikävin seurauksin. Edes ATV:n reportaasi Bomber-illasta ei enää kyennyt hälventämään negatiivista mielikuvaa. Aurinkolasit päässä murisevat miehenköriläät vahvistivat kansan keskuudessa syntynyttä mielikuvaa kaistapäiden kaahauskerhosta, jonka tarkoitus on vain sabotoida liikennettä ja tahallaan vaarantaa kanssaihmisten henki ja elämä.
Bombereiden ideologiaa valottavat epäviralliset 10 käskyäkin tukevat ainakin huolimattomasti tarkasteltuna tätä mielikuvaa. Pyörä- ja moottorifetisismiin vihkiytymisen lisäksi bombereiden kerrotaan järkyttävän liikenteessä ajotyylillään muita, joutuvan tahtomattaan usein virkavallan kanssa tekemisiin, pitävän itseään maailman parhaana kuskina ja viihtyvän parhaiten yhdellä pyörällä. Tarkkasilmäinen huomaa, että ohjeistuksessa neuvotaan myös käyttämään päätään ja ottamaan itse vastuu teoistaan sekä korostetaan bombereiden olevan pohjimmiltaan iloisia heppuja.
Bomber-ilmiö on suomalaista tuotekehittelyä puhtaimmillaan. Ilmiö sai alkunsa syyskuussa 1999, kun tarinan kertojasta riippuen joko yhdeksän tai 13 japanilaisiin ja jatkojalostettuihin Streetfighter-pyöriin hurahtanutta kollia päätti lähteä testailemaan taitojaan Eläintarhan Vauhtitielle. Pian kokoontumiset sovittiin kesäajan jokaisen kuukauden viimeiselle perjantaille, ja porukka pisti pystyyn asiaa valottavan nettisaitinkin. Ensimmäinen nimiehdotus järjestäytymättömälle seuralle oli Katupommittajat, mutta se kääntyi lähes saman tien kansainvälisempään muotoonsa.
Seuraavassa kokoontumisessa paikalle löysi asiasta innostuneita jo tuplamäärä, ja suosio jatkoi tasaista kasvuaan aina vuoden 2002 syksyyn, jolloin parhaimmillaan paikalle oli kerääntynyt liki 2000 ihmistä ja pyöriäkin silmämääräisesti arvioiden satoja, ellei tuhat.
Virkavalta alkoi olla jo toivoton, sillä nyt myös moponuoriso alkoi valua sankoin joukoin paikan päälle oppimaan näiden kaistapäiden kaahaustapoja. Kun syrjäisellä tienpätkällä opetellut temput viedään liikenteen sekaan, on tuloksena mitä todennäköisimmin kauhua ja kaaosta. Asiaa ei helpota tippaakaan se, että innokkaimmat harrastajat olivat alkaneet julkaista Bomber Magazinea, joka julisti liian kovaa ajamisen ilosanomaa pääkaupunkiseudun ulkopuolellekin.
Jeppe – veteraanipommittaja
Moottoripyörämaalaamoa pyörittävä Jeppe on yksi Bomber-toiminnan veteraaneja ja hän oli paikalla jo ensimmäisessä Bomber-illassa vuonna 1999. Hän oli jopa mukana laatimassa pahamaineisia kymmentä käskyä, joiden piti olla alun perin vain hyväntuulisessa hiprakassa laadittu läppä.
"Mutta kun ne oli kopioitu sellaisenaan jonkun vihaisen jutun yhteyteen iltapäivälehden sivuille, niin kyllä niistä moni saattoi saada aika vääränlaisen käsityksen. Kyllähän tässä hommassa on kuitenkin huumori aika tärkeässä asemassa".
Alun perin Bomber-iltamien piti olla tutun kaveriporukan epävirallisia kokoontumisia, jossa pystyisi paitsi leikkimään pyörillä myös vaihtamaan ajatuksia ja vinkkejä niiden rakentamisesta. Suosion kasvaessa mukaan alkoi tulla niin monenlaista viheltäjää, että tyypillisen bomberin määritteleminen alkaa olla miltei mahdotonta.
"Ikähaarukka on viidestätoista viiteenkymmeneen ja aika monella tuntuu olevan muitakin extreme-harrastuksia, niin kuin nyt lautailu, laskuvarjohyppääminen tai nämä base-hypyt. Lopulta tätä jengiä yhdistää oikeastaan vaan intohimo pyöriin. Suurin osa on miehiä, mutta aika monilla on kyllä muijat mukana."
Iltamissa ainoa järjestyshäiriöitä aiheuttava kansanosa ovat pussikaljaa kittaavat alaikäiset wannabe-bomberit, mutta niidenkin kohdalla kyse on ollut Jepen mukaan pääasiassa vain kännisestä mekkaloinnista. Vesiselvin päin paikalle kokoontunut bomber-kansa ei rähise. Ainakaan keskenään.
Jeppeen moottorikärpänen puri jo pojankoltiaisena ja harrastuksen alalajikin on ollut aina selkeä.
"Motoristit voi jakaa karkeasti kolmeen kastiin: on näitä HD-äijiä, matkamotoristeja ja sitten meitä japanilaisiin katupyöriin hurahtaneita. Itse en noista jenkkipaskoista lämpene, enkä kyllä katetuista matkalaitteistakaan, kun harvemmin sitä haluaa pitkiä matkoja pyörällä edes liikkua. Ja näillä vehkeillä toi kehä kolmonen alkaa olla ehdoton maksimi."
Mikä ajaa aikuisen miehen viuhtomaan menopelillään kuin viimeistä päivää, vaikka perille pääsisi jopa varmemmin hieman hillitymmällä tyylillä? Sitä Jeppe kertoo ihmettelevänsä usein itsekin. Vauhdin huuma, vapaus ja modernisoidut sankarimyytit ovat sosiologien tarjoamat selitykset, mutta Jeppe puhuu mieluummin hieman vinksahtaneesta elämäntavasta.
"Kyllä mä oon vähän semmonen, että kun töistä loirottelee Keravan kautta kotio, niin kyllä siinä matkalla tulee aina vähän päästeltyä. Tää on tämmöstä pikkupoikien meininkiä", nauraa Jeppe, mutta toteaa heti perään hieman vähemmän huvittuneena, että hurjastelulla on myös hintansa.
"Kyllähän sitä joka kesä kortti lähtee ja sakkojakin rapsahtaa useita satoja. Mutta ainahan harrastukset maksavat".
Nykykäytännön mukaan esimerkiksi keulimisesta eli virallisesti "ajamisesta etupyörä ylösnostettuna" lähtee kortti kuivumaan lähes automaattisesti. Toiminnan alkaessa vuonna 1999 moisesta sai useimmiten vain varoituksen.
Ongelmia tulee silloin tällöin myös pyörän rakentelusta, ja tarina kertoo kilpien lähteneen jopa siitä, että vilkut ovat olleet pari senttiä liian lähellä toisiaan. Erityistä levottomuutta viime aikoina on herättänyt poliisin innokas tapa valokuvata bombereita ennen kuin nämä ovat ehtineet edes syyllistyä mihinkään liikennerikkomukseen.
"Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että ne puuttuvat ylinopeuksiin sun muihin, mutta nyt vaikuttaa vähän siltä, että ne on keräämässä meistä jonkinlaista rekisteriä ja sehän on sitä paitsi laitontakin."
Toiminnan alkaessa muutama vuosi sitten virkavallan suhtautuminen oli huomattavasti ymmärtäväisempää, ja joskus illoissa ajettiin kadunpätkää edestakaisin jopa puolivirallisen luvan kanssa. Mutta kun bombereista tuli yhtäkkiä liikennekasvatuksen vihollinen numero yksi, muuttui ääni kellossa. Nyt kokoontumisia saatetaan tulla hajottamaan kuuden partion voimin, ja kun Jeppe oli mukana yrityksessä järjestää makasiineilla pidetyn tapahtuman yhteyteen moottoripyörätemppushowta, olivat virkavallan vaatimukset saaneet jo surrealistisia mittakaavoja. Perusvaatimusten, kuten ambulanssien, lisäksi vaadittiin yleisön ja esiintyjien väliin vähintään kahden metrin betoniaitaa.
"Suurella osalla bombereista on ihan oikeastikin pyöränkäsittely-taitoja enemmän kuin motoristeilla yleensä", Jeppe sanoo.
Itse hän on jalostanut pyörällä kikkailusta jopa osa-aikaisen ammatin, sillä jeppe vaikuttaa kansainvälisessä pyöräilylehdistössäkin noteeratussa Plan Bee –stuntryhmässä, joka on yleisöesitysten lisäksi avustanut niin televisio-ohjelmien teossa kuin vilahtanut Kemopetrolin musavideollakin. Myynnissä on jopa ryhmän toilailuja kartoittava DVD.
Kissat ja hiiret
Johnny ja Kessu istuskelevat Mutteri-kioskin kulmalla motoristikaakaota siemaillen ja vuoden ensimmäistä virallista Bomber-iltaa innolla odotellen. Pariskuntaan Bomber-vimma iski heti pyörän hankkimisen jälkeen kolmisen vuotta sitten, mutta pari ei päällepäin vaikuta lainkaan vauhtipaholaisen riivaamilta teiden terroristeilta. Heiltä saan kuulla jo ennakkoon illan kulun.
"Ensin kokoonnutaan sovittuna aikana sovittuun paikkaan, jossa turistaan ja tupakoidaan jonkin aikaa. Siitä siirrytään jossain vaiheessa syrjemmälle teollisuusalueitten suorille kikkailemaan ja yleensä ehditään olla uudessa paikassa vartin verran ennen kuin virkavalta tulee puhaltamaan pelin poikki. Siitä alkaa hirveä säpinä ja soittelu, kun jengi selvittää, mihin siirrytään seuraavaksi. Ja kun pyörät on saatu liikenteeseen, usein vielä matkalla hajaannutaan hämäykseksi, ja vasta kun kaikki epäilyttävät perässäroikkujat on karkotettu kintereiltä, kokoonnutaan taas yhteen. Tätä jatketaan niin kauan kuin jengillä riittää innostusta. Yleensä se paras ja rennoin meininki on silloin, kun väki on vähän vähentynyt ja paikalla on enää kymmenkunta pyörää."
Kun huomautan, että Bomberithan ovat siis käytännössä valjastaneet virkavallan omaksi leikkikalukseen puolivakavaan kissa ja hiiri –leikkiinsä, molemmat nyökyttelevät päitään hymyillen. Tietenkin tuossa takaa-ajoasetelmassa on suuri osa koko homman viehätystä. Vaikka joskus, kun letkat ovat pitkiä, lähtee häntä vasta liikenteeseen, kun alkupää on jo perillä.
Puhe kääntyy nopeasti vuosittaiseen Bomber Weekend –tapahtumaan, jota kumpikin odottaa jo kuumeisesti. Luvassa on kesäkuun lopulla vapaamuotoisen kikkailun lisäksi jälleen stunt-ajon pohjoismaidenmestaruuskisa sekä kiihdytysajokisat. Kessu kuiskaa vielä, että yrittää parhaillaan houkutella tapahtumaan esiintymään itseään Maukka Perusjätkää. Sillä kaikesta kaahailusta huolimatta juovuspäissään tenuaminen samanhenkisten ihmisten kanssa on asia, joka tekee juhlasta juhlan.
Kun kerron, etten itse ole koskaan edes istunut pyörän päällä, lupaa Johnny antaa näytösluontoisesti kierroksen kaupungilla. Kiipeän Kessun kypärä päätä puristaen matkustajan penkille, ja aluksi tuntuu hieman kiusalliselta syleillä tuntematonta nahkaan pukeutunutta miestä takaapäin vain muutan minuutin tuttavuuden jälkeen. Kahden kaarteen jälkeen kiusaantuminen muuttuu kuitenkin puhtaaksi pakokauhuksi. Vaikka periaatteessa pyörä kulkee kai juuri niin kuin pitääkin, olen hetken täysin vakuuttunut, että joko putoan kyydistä ja murskaannun takaa tulevan auton alle tai lennämme seuraavassa tiukassa kurvissa molemmat pää edeltä betoniin. Kun menoon tottuu, puikkelehtiminen ruuhkaliikenteen seassa alkaa kuitenkin tuntua jopa mielekkäältä tavalta matkustaa, ja kyydin päättyessä miltei harmittaa hypätä pyörän päältä.
Lähtölaskenta
Bombereiden nettifoorumissa shamaanina tunnettu ja kuvien perusteella pyöräilyn lisäksi ilmeisesti nudismista kiinnostunut bomberi oli uhannut piestä sekä kamerat että niiden varressa roikkuvat kuvaajat rautakangella tuusan päreiksi, joten lähestymme kuvaajan virkaa tekevän Käkkiksen kanssa bomber-illan tapahtumapaikaksi ilmoitettua Hietsun suoraa varovaisin askelein. Paikalla on jo kymmeniä pyöriä kauniissa rivissä ja niiden ympärillä norkoilee suurehko joukko sekalaista seurakuntaa. Nahka tuntuu olevan muodissa, mutta vapunaatto on innostanut osan joukosta myös hieman vapaamuotoisempaan pukeutumiseen. Silmämääräisesti keski-ikä on lähempänä neljää- kuin kahtakymmentä, mutta kypärän muotoilemat kampaukset ja ajelemattomat karvat naamoissa saattavat vääristää arviota yläkanttiin.
Siihen nähden, että kyseessä pitäisi olla yhden maamme vaarallisimpien joukkoon kuuluvan rikollisjärjestön kokoontumisajot, on tunnelma hämmentävän seesteinen ja paikalleen pysähtynyt. Jopa se pahamaineinen pussikaljakansanosa loistaa poissaolollaan ja vapunaatosta huolimatta päihdevalikoima näyttää rajoittuneen pelkkään nikotiiniin.
Kawabata-nimeä käyttänyt hurjemmanpuoleisen oloinen setä-ihminen esittelee Käkkikselle Kärpiö-nimistä moottoripyöräänsä ja ainoan tehokkaan keskeytyksen tasaiseen puheensorinaan tuo paikalle pysähtyvä harvahampainen laitapuolenkulkija, joka alkaa pahanpäiväisesti räjähtäneen polkupyöränsä selästä tivata pyörien hintoja. Tarjoukset liikkuvat kymmenen- ja kahdentoistatuhannen välillä, ja hetken miekkonen pähkäilee ääneen hankkisiko pyörän vaiko sittenkin urheiluauton. Hän päättää lopulta pitää käytännöllisen polkupyöränsä, vaikka virkavalta oli ehtinyt illan aikana kieltää jo silläkin liikkumisen.
Vaikka meno on siis pikemminkin rauhallista, partioivat poliisit paikalla enemmän kuin aktiivisesti. Autot lipuvat tasaisin väliajoin ohi sauvakävelyvauhtia ja tuiman näköiset järjestyksenvalvojat tavaavat moottoripyörien rekisterinumeroita huulet keskittyneesti kirjaimia ja numeroita muodostaen, mutta peittävät kuvaajan sattuessa kohdalle kasvonsa kuin olisivat pahanteossa.
"Onhan tämä poliiseille vappunakin parempaa bisnestä kuin noiden humalaisten vahtaaminen. Ne voi saada jostain virheellisestä virtsaamisesta jonkun kolmenkympin sakon, mutta täällä voi tienata laakista kolme tonnia", analysoi Johnny virkavallan innokkuutta pyörien ja kuljettajien jatkuvaan ratsaamiseen, joka on bombereitten näkökulmasta saanut jo vainoamisen piirteitä.
"Pahimpiahan ovat nämä siviilipoliisit, joita täällä on joka kerta. Ne tulevat omilla pyörillään, mutta videokuvaavat sitten salaa jostain pöpeliköstä kaiken. Ja sitten saattaa tulla jälkeenpäin pyyntö asemalle ja sakot tehdyistä tempuista", selittää Kessu ja yrittää paikallistaa potentiaalista sivaria ympäristöstä siinä kuitenkaan onnistumatta. Näiden konemusiikkitapahtumien vakioesiintyjinä viime vuosina parveilleitten keski-ikäisten viiksekkäiden miesten on luonnollisesti huomattavasti helpompi sulautua tähän porukkaan kuin itseään 30 vuotta nuorempien ja 60 kiloa kevyempien riikinkukkojen parveen.
"Saa nähdä kuinka kauan porukan hermot kestää tätä tylsyyttä", hihittää aidalla tupakkaa röyhyttävä Kessu, mutta samassa alkaakin jo tapahtua. Yhtäkkiä, kuin jostain yhteisestä sovitusta merkistä, kaikki ovatkin pyöriensä päällä, kumi käryää ja moottorit karjahtelevat.
Johnny kehottaa meitä pysyttelemään perässä ja kaahaamme nopeasti liikekannalle lähtevän letkan matkaan.
Takaa-ajo alkaa
Moottoripyöräkulkueessa ajamisessa on oma kiistämätön viehätyksensä. Pakokaasun kirpeä katku täyttää keuhkot, koneiden yhteismylvintä on huumaavaa musiikkia ja pitkän letkan keskellä sekä edessä että takana symmetrisesti ryhmittyneet riemunkirjavat pyörät muodostavat kertakaikkisen vaikuttavan näkymän. Fiilis olisi varmasti vielä merkittävästi hienompi, jos alla olisi moottoripyörä eikä Keimo Hansion kermanvärinen heippalappu-Lada.
Pikatiellä massiivinen kulkue kiemurtelee sen verran sutjakkaasti, että perässä pysyminen tuottaa huomattavia vaikeuksia varsinkin kun päämäärättömästi poukkoilevat perheautoilijat yrittävät kuin väkisin survoa letkan ja Ladamme väliin. Löydämme kuitenkin syrjäiselle teollisuusalueelle, jossa pyörät ovat taas kauniissa rivistössä.
Jengi on jo hieman harventunut, mutta jatkaa sosiaalisia touhujaan suurin piirtein siitä, mihin edellisessä paikassa jäätiin. Koska matkalla oli vastaan tullut kolme poliisia, ei kukaan lähde suin päin raivottamaan tienpätkällä, mutta kun välittömin vaara näyttää olevan ohi, innostuu joku silloin tällöin nostamaan eturenkaansa suoralla ilmaan. Temppuja tehdään mitä ilmeisimmin useampaakin sorttia, mutta maallikon silmiin ne näyttävät kaikki suhteellisen samalta. Vauhdikkaimman shown järjestää kuitenkin Käkkis, joka onnistuu kipittämään kuvausasemiin aina vasta muutaman sekunnin kerrallaan kestäneiden esitysten ollessa jo hyvän aikaa ohi ja temppujen päätteeksi kuullaankin ablodien sijaan äänekästä kiroilua. Pisimmät keulimiset esittävät 10-vuotiaat polkupyöräilijät, jotka kärkkyvät uteliaina isojen poikien leikkejä.
Kohdalle osuva ja Teroksi itsensä esittelevä salskea nuorimies kertoilee innostuneeseen sävyyn kevään ensimmäisistä sakoistaan ja päivittelee, ettei rohkene tällaisen yleisön edessä tehdä pyöränsä kanssa juuri mitään. Kessu laskee ylilentäviä lentokoneita ja kertoo aloittaneensa tupakoinninkin uudelleen juuri näiden Bomber-iltojen hiljaisten hetkien vuoksi. Seisoskelun lomassa on hyvä olla edes jotain tekemistä.
Äkkiarvaamatta tulee taas lähdön aika ja kaasutamme pyöräletkan perään yrittäen seurata jälleen Kessun keltaista kypärää. Pariskunta kaahaa kuitenkin kuin kaistapäät ja Ladan kaasupoljin on pidettävä pysyvästi lattiaan liimattuna, jotta olisi ylipäätään mitään mahdollisuuksia pysyä vinhasti puikkelehtivan pyörän perässä. Hetken olemme varmoja, että meitä yritetään tahallisesti eksyttää, ja kun saamme pyörän kiinni läheisellä huoltoasemalla asiaan tulee yllättävä selvennys. Pyöräilijöiden pääjoukko on mennyt menojaan ja puhelimet alkavat käydä kuumina uuden kohtaamispaikan selvittämiseksi. Paikalle pärähtää muutama muukin joukosta eksynyt lammas ja hetken tuumailun jälkeen seuraavan kohtaamispaikan sijainti saadaan sovittua.
Wheeliet ja endot
Nyt on Käkkiksen vuoro päästä pyörän kyytiin ja Kessun muutamaa numeroa liian pieniin ajotamineisiin tälläytynyt miekkonen vaatii äänekkäästi remuten kunnon kyytiä, nyt kun tälle tielle on kerran lähdetty. Varmuudeksi ennen lähtöä Käkkis käy vielä supattamassa korvaani asuntonsa vara-avaimen sijainnin ja ohjeet, mitä kaikkea kämpästä pitää pikimmiten käydä takavarikoimassa, mikäli hän sattuu reissulla heittämään henkensä.
Kaahailun päätteeksi uudeksi kokoontumispaikaksi valitulla suoralla Käkkis hyppää kuitenkin pyörän kyydistä ainakin fyysisesti vahingoittumattomana ja jalkaa maahan polkien hän vaatii lisää.
"Mä haluun päästä lujempaa. Ei me menty edes kahtasataa! Vittu ne vitun tietyöt hidasti ihan turhaan ajamista!"
Paikalle kaahaa uusi pyörä, joka keulii miehekkään rohkean venkurassa tanassa yhtäkkiä meluisaksi ralliradaksi muuttunutta syrjäistä suoraa koneen ulvoessa tuskasta. Aggressiivisesta esityksestä silminnähden haltioitunut Käkkis toikkaroi kameransa kanssa keskellä ajorataa ja pahimmillaan menopeli hurahtaa ohi vain 30 sentin päästä. Kuljettajalla näyttää kuitenkin olevan homma suhteellisen hyvin hallussa ja varsinaista vaaran kihelmöintiä ei kenenkään vatsassa tunnu. Vimmaista menoa seuratessa hetken aikaa luulen miltei ymmärtäväni, mikä tässä tähän asti melkoisen päämäärättömältä ja absurdilta vaikuttaneessa puuhailussa on ideana.
Muutaman minuutin sooloesityksen jälkeen pyörä pysähtyy ja kypärän alta kuoriutuukin leveästi hymyilevä enkelinkasvoinen poika, joka esittelee itsensä Nätti-Peteksi. Yritämme yllyttää Peteä burnaamaan eli kärventämään näyttävästi takarengastaan, mutta poika kieltäytyy ujosti hymyillen. Renkaat maksavat liikaa, eikä budjetti anna myöten edes mediajulkisuuden toivossa.
Sivusta näyttävän esityksen saamaa huomiota silminnähden mustasukkaisena seurannut Juho saa sentään kipinän ja lähtee esittelemään eturenkaalla liukumisen taitojaan eli tekemään endoja. Spontaaneja ihastuksen huokauksia yleisössä aiheuttavien temppujen välillä poika käy tarkistamassa digikameraan tallentuneet kuvat, ja kun takapyörä ei näytä yhdessäkään kuvassa töröttävän tarpeeksi uhkarohkeassa kulmassa kohti yötaivasta, syöksyy poika uudestaan ja uudestaan takaisin pyörän selkään. Sekaan mahtuu pari stoppietakin, eli aktia, jossa pyörä jää osin painovoimalakien vastaisesti töröttämään etupyörän varassa pystyasentoon.
"Tää on monelle just tällänen itsetuntojuttu. Sikshän tuolla edellisessä paikassa ei moni uskaltanut lähteä edes tekemään mitään trickejä, kun paikalla oli Jeppeä ja muita ammattikikkailijoita", selittää Kessu, mutta lauseen katkaisee ihastuksen huokaus, kun Juho liukuu jälleen kerran eturenkaalla tukevasti tönöttäen suoraan silmiemme eteen. Eikä virkavaltaa näy missään. Nyt kun sitä ilmeisesti kipeimmin tarvittaisiin.
Vähitellen puolenyön lähestyessä ilta päättyy ja motoristit vetäytyvät vapun juhlintaan. Käteen jää hölmistynyt ja kusetettu olo. Oliko tässä todella suomalaisen liikennerikollisuuden karmivin kärki? Holoploing. Missä ovat veriset onnettomuudet, yhteenotot virkavallan kanssa ja karmiva oheisrikollisuus? Vai oliko tiedotusvälineitä varten tästä pahamaineisesta toiminnasta kehitelty koko perheen versio, jossa asiasta mitään ymmärtämätön toimittajakin pysyy mukana ilman moraalisen närkästyksen vaaraa? Vai oliko sitten illan aikana se paljon puhuttu asennevamma tarttunut niin pahasti, ettei enää osannut nähdä tyhjällä tiellä temppuilun päätähuimaavaa hengenvaarallisuutta? Tiedä häntä.
Trikkiopas
- Wheelie - Ajetaan moottoripyörällä eturengas ilmaan nostettuna.
- Stoppie - Kuski jarruttaa etujarrulla niin voimakkaasti, että pyörä pysähtyy pelkän etupyörän varaan ja takarengas on korkealla ilmassa.
- Endo - Kuski jarruttaa etujarrulla niin voimakkaasti, että prätkä nousee vauhdissa pelkän etupyörän varaan ja takarengas nousee korkealle ilmaan. Prätkä ja kuljettaja rullaavat tässä asennossa useita, joskus jopa kymmeniä metrejä.
- Christ - Kuski nousee seisomaan liikkuvan prätkänsä päälle, yleensä tankille tai satulalle ja levittää kätensä sivuille.
- Highchair Wheelie - Kuski nousee tankin päälle istumaan ja heittää jalat tangon tai etukatteen päälle. Kuski istuu kuin korkealla tuolilla. Tämän jälkeen hän nostaa etupyörän ilmaan ja keulii pitkän matkan korkealla istuen.
- Handstand - Ajetaan moottoripyörällä siten, että samalla kun prätkä rullaa eteenpäin, kuljettaja nousee tankin päälle käsienvaraan seisomaan.
- Leap Of Death - Prätkän liikkuessa, kuski seisoo matkustajan satulalla ja hyppää siitä tankin päälle seisomaan.
- Nac-Nac - Seisaalteen tehtävä wheelie, jossa toinen jalka siirretään samalle puolelle prätkää toisen jalan taakse ja takaisin.
- Elevator - Kuljettaja seisoo jalkatapeillaan ja hyppää siitä satulalle, sekä ehkä vielä takaisin jalkatapeille.
- Skitching - Prätkän liikkuessa, kuski hyppää prätkän taakse tai vierelle ja liukuu prätkästä kiinni pitäen kengät savuten.
- Suicide Burnout - Kuljettaja seisoo prätkänsä edessä jalat maassa seisten ja tekee samalla Burnouttia. Nimi tulee siitä, että jos kuljettajalla menee trikki perseelleen niin prätkä syöksyy täysillä kuskia päin.
- Superman - Kuski käy makaamaan pyörän päälle ja jalat menevät pyörän takaosan ylitse. Tämän jälkeen kuski nostaa etupyörän ilmaan ja näyttää silti kun olisi lähdössä lentoon kohti taivasta.
- Switchback - Samalla kun kuljettaja ajaa prätkällänsä eteenpäin, kääntyy hän nopeasti pyörän päällä ympäri ja jatkaa matkaa takaperin ajaen.
(Lähde: Bomber Magazine)
10 KÄSKYÄ
- Bomber on henkeen ja vereen tehokkaiden ja rakennettujen pyörien palvoja!
- Bomber rakastaa kumin polttoa ja keulintaa ajasta tai paikasta riippumatta!
- Bomber joutuu tahtomattaan usein virkavallan kanssa tekemisiin!
- Bomber järkyttää usein liikenteessä ajotyylillään muita!
- Bomber sijoittaa mielummin viimeiset rahansa esim. tehoputkistoon, kuin uusiin vaatteisiin tai ruokaan!
- Bomberille ei ole niin tärkeää pyörän merkki tai ikä, vain sen teho merkitsee jotain!
- Bomber ajaa mielummin taka-tai etupyörä ilmassa!
- Bomber pitää itseään yleensä maailman parhaana kuskina! (ja kauneimpana)
- Bomber ei ole tyhmä tyyppi vaan aina ajaessaan käyttää myös päätään sekä ottaa vastuun omaan piikkiinsä!
- BOMBER EI OLE VAKAVA HENKILÖ, VAAN ILOINEN HEPPU!
(Lähde: http://www.bomber.fi )
53 kommenttia
Nittis
6.5.2004 20:20
Asia meininkiä!!!!
Vastaa kommenttiinTäytyypä eksyä uudella prätkällä seuraavaan Bomber iltaan!
Vastaa kommenttiin
Embed
6.5.2004 20:24
Olipa vitun rumat sivut noilla pompereilla. Roskikseen vaan tollaiset asennevammaiset liikenneterroristi-ihmishirviöt.
[SIGNATURE]
_______________________
Vastaa kommenttiinHelsinki on herkkuperseiden pääkaupunki.
[/SIGNATURE]
Vastaa kommenttiin
eiherranjumala
6.5.2004 21:23
Haha, ei vittu mitä paskaa. Suksikoot suohon noi pampperssit. Niin dorkaa sakkia kaikki tyynni.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Motonisti
6.5.2004 23:04
[LAINAUS]Embed kirjoitti 06.05.2004 klo 20:24:
Olipa vitun rumat sivut noilla pompereilla. Roskikseen vaan tollaiset asennevammaiset liikenneterroristi-ihmishirviöt.[/LAINAUS]
Just just. Olipa asiallinen kommentti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
RR6
6.5.2004 23:29
Aika normaalilta kuulostava b-iltahan tuo oli.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Whomever
6.5.2004 23:37
Ei kestänyt kauaa, että kortiton 100€ katsastamattoman auton omistavat kateelliset teinit alkoivat trollaamaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Egerthylea
6.5.2004 23:52
Juu, ens kerralla pitää varmasti päästä mukaan kruisailee.. tällä kertaa jäi väliin..hitto!
Vastaa kommenttiin_______
B henkeen ja vereen
Vastaa kommenttiin
L1nkk1
7.5.2004 00:12
Artikkeli oli kyllä lähes oivallisesti kirjoitettu ja antoi mielestäni totuudenmukaisemman kuvan ko.toiminnasta kuin mikään aiemmin lukemani! Pointsit kirjoittajalle!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jestas
7.5.2004 11:01
Entäpäs jos alle sattuukin pikkutyttö tai eläkeläinen? Tai yleensä vaan kuka tahansa viaton tielläliikkuja.. eivät ne liikennesäännöt turhan takia ole olemassa.
Idiooteilta kortti kuivumaan tai kokonaan pois.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
motojaauto
7.5.2004 11:35
Mitäs tuossa? Suht normaalia porukan yhdessäoloa ja pientä kisailua. Teinicorollakuskit saavat paljon pahempaa jälkeä aikaan romuillaan.
Vastaa kommenttiinJoten luulis poliiseilla olevan parempaakin tekemistä kuin leikkiä Miami Vicea präkäkuskeja kyttäämällä.
Ja sitäpaitsi: prätkäkuskit eivät ole ajelleet pikkutyttöjen eikä -poikien päälle viime vuosina vaan autokuskit!!
Vastaa kommenttiin
ValentinoRossi
7.5.2004 11:44
Eipä tuossa mitään. Hyvin ja todenmukaisesti oli juttu kirjoitettu. Tuollaistahan on pähkinänkuoressa. Kaikki kukkahattutädit ottaa vaan nuo ilta-lehtien lööpit aivan liian tosissaan. Ja minusta on typerää, että poliisivoimat jälleen keskitetään johonkin mopoiluun samalla tavalla kuin autoilijoitakin nykyään kiusataan poliisien toimesta.
Jo poliisikoulusta lähtien pitäisi ne 90% poliiseista kouluttaa jonkun muunkin valvomiseen kuin liikenteen. Kaikkea muutakin pahempaa on olemassa, kuten aseet, huumeet, ryöstöt ja seksirikolliset. Keskitetään vaan kaikki voimat liikenteen valvomiseen ja säästetään yksi pikkulapsi vuodessa jossain pikku-huopalahdessa, mutta samaan aikaa kymmentä pientä lasta raiskataan jossain jammun kellarissa. Näin se homma etenee. Hyvä poliisit ja sisäministeriö!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
DeanMartin
7.5.2004 12:38
[LAINAUS]ValentinoRossi kirjoitti 07.05.2004 klo 11:44:
Eipä tuossa mitään. Hyvin ja todenmukaisesti oli juttu kirjoitettu. Tuollaistahan on pähkinänkuoressa. Kaikki kukkahattutädit ottaa vaan nuo ilta-lehtien lööpit aivan liian tosissaan. Ja minusta on typerää, että poliisivoimat jälleen keskitetään johonkin mopoiluun samalla tavalla kuin autoilijoitakin nykyään kiusataan poliisien toimesta.
Jo poliisikoulusta lähtien pitäisi ne 90% poliiseista kouluttaa jonkun muunkin valvomiseen kuin liikenteen. Kaikkea muutakin pahempaa on olemassa, kuten aseet, huumeet, ryöstöt ja seksirikolliset. Keskitetään vaan kaikki voimat liikenteen valvomiseen ja säästetään yksi pikkulapsi vuodessa jossain pikku-huopalahdessa, mutta samaan aikaa kymmentä pientä lasta raiskataan jossain jammun kellarissa. Näin se homma etenee. Hyvä poliisit ja sisäministeriö![/LAINAUS]
Sulla kun on tuota ensikaden tietoa ilmeisesti, niin voitko antaa tietoa miten poliisin resurssit ovat jakautuneet esim. viime vuonna noiden em. asioiden kesken? Oletko myos niin naiivi, etta uskot poliisien ainoan tyon olevan sita mita sina naet kadulla, vai olisikohan sittenkin niin etta suuri osa poliiseista tekee sita nakymatonta tyota, esim. juuri huumerikosten ja talousrikosten selvittamiseksi?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AngelOfMercy
7.5.2004 18:19
[LAINAUS]Jestas kirjoitti 07.05.2004 klo 11:01:
Entäpäs jos alle sattuukin pikkutyttö tai eläkeläinen? Tai yleensä vaan kuka tahansa viaton tielläliikkuja.. eivät ne liikennesäännöt turhan takia ole olemassa.
Idiooteilta kortti kuivumaan tai kokonaan pois.[/LAINAUS]
Da, kehäteillähän noita maatuskoitahan yleensä maleksii.
Kortti pois mielummin idioottiautoilijoilta ja ratista käryäviltä arkijuopoilta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Embed
7.5.2004 21:29
[LAINAUS]AngelOfMercy kirjoitti 07.05.2004 klo 18:19:
Kortti pois mielummin [/LAINAUS]
Läpä läpä
Kortti pois kaikilta, jotka rikkovat liikennesääntöjä. Hurjastelijat ja juopot yhtä lailla kuriin. Erityisesti hurjastelijat, asennevammaiset pökäleet.
[SIGNATURE]
_______________________
Vastaa kommenttiinHelsinki on herkkuperseiden pääkaupunki.
[/SIGNATURE]
Vastaa kommenttiin
L1nkk1
7.5.2004 23:42
[LAINAUS]Jestas kirjoitti 07.05.2004 klo 11:01:
Entäpäs jos alle sattuukin pikkutyttö tai eläkeläinen? Tai yleensä vaan kuka tahansa viaton tielläliikkuja.. eivät ne liikennesäännöt turhan takia ole olemassa.
Idiooteilta kortti kuivumaan tai kokonaan pois.[/LAINAUS]
Pikkutytöt ja eläkeläiset ei toivottavasti liiku sankoin joukoin syrjäisillä teollisuusalueilla öiseen aikaan, eikö?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mevaan
8.5.2004 04:38
Ei pyoran selkaan kipuaminen tarkoita itsemurhaa, on vaan osattava kayttaa paataan! Aivan samallalailla pikkupoikien motocrossi on hengenvaarallinen laji. Onneksi city ymmarsi selventaa tata asiaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
antibomber
8.5.2004 08:48
Ajakaa kerralla seinään niin pelleily loppuu! Vitun terroristit! Onneksi sentään luonnonlaki on voimassa ja tänäkin kesänä moni pampers-vaippamannekiini ajaa rekan tms. alle
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
UnaBomber
8.5.2004 10:34
"Pikkutytöt ja eläkeläiset ei toivottavasti liiku sankoin joukoin syrjäisillä teollisuusalueilla öiseen aikaan, eikö?"
Ei sieltä oikealta kukaan eilenkään tullut...
Nämä kaverit saavat kyllä ajella niin paljon kuin lystäävät. Sydämestäni toivotan tielle paksua tiiliseinää. Ja pian.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
cho
8.5.2004 16:48
Hauskaahan se varmasti on, kurjaa taas on se, että samalla kärsii kaikkien motoristien maine. Minkäs teet.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JarnoSiivola
8.5.2004 17:32
Tuostakaan ei tulisi mitään ongelmaa (iltapäivälehtien paskalööppien aiheuttamaa) mikäli olisi yhteiskunnan varoilla (tai edes jonkun) hankittu suorituspaikkoja eli suljettu pätkä asfalttia.
Vastaa kommenttiinKyllä rahaa syydetään kaiken maailman musiikkitaloihin vaikka valtio saa pelkästään polttoaineveroista vuosittain yli 3 mrd. euroa voittoa sen jälkeen mitä teiden rakentamiseen ja kunnossapitoon menee (n. 600 milj. euroa), puhumattakaan antiikkisesta autoverosta mikä peritään kun ajoneuvo tuodaan maahan.
Vastaa kommenttiin
Smokii
8.5.2004 21:43
Teidän puheistanne saa sellaisen kuvan että motoristit tuntuvat vetävän ihmisten päälle joka päivä? Minä en muista yhtään tapausta viimesen viiden vuoden ajalta(jolloin olen tarkkaillut näitä mp-onnettomuuksia) jossa olisi kakara/mummo/etc jäänyt moottoripyörän alle tai mopo mennyt tuulilasista sisään tappaen viattoman autoilijan.
Korjatkaa ehdottomasti jos olen väärässä, huhupuheita en kyllä suostu nielemään.
Kuolleita motoristeja & kuskattavia tulee kevyesti toista tusinaa vuodessa mutta en usko että he itkevät siellä(missä lienevätkin) kuinka huono asia oli kun sattuivat pamauttaa rekan kylkeen 200km/h. Oma moka ja saavat siitä kärsiä.
Oikeasti, tämä bomber-huuma on helvetin HYVÄ homma! Oletteko koskaan kuullut darwinin laista? Se kakara ketä söi liian monta kuulakärkikynää ala-asteella ei pääse lisääntymään mutta ne kauniit/viisaat/älykkäät taasen pääsevät!
Lisää EXTREME-lajeja, kiitos!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
UnaBomber
10.5.2004 17:52
Heh heh, eipä tulisi narkkareista, juopoista tai pakolaisistakaan mitään ongelmaa, mikäli nämä ryhmät suljettaisiin vaikka jäähalliin kuten Raptori aikoinaan ehdotti. Minun tietääkseni Suomessa on moottoriratoja, joihin kyllä pääsee ajelemaan - korjatkaa toki, mikäli olen väärässä.
Ja jep, aina tarvitaan kuolonuhri ennen kuin viisastutaan. Edelleen sitä mieltä, että itsensä saavat tappaa kunhan eivät vaaranna muuta liikennettä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JarnoSiivola
10.5.2004 21:29
Onhan niitä moottoriratoja... taitaapa olla minullakin lähin Suomessa oleva moottorirata yli 600 km ajomatkan päässä, eikä esim. pääkaupunkiseudunkaan tuntumassa ole ratoja, Ahvenisto lienee lähin?
Mikäli Keimola olisi kunnossa siinä olisi hyvä paikka ajamiseen.
Eikä tuohon tarvita mitään täyttä rataa, suljettu tienpätkäkin riittää tai asfalttikenttä.
Suomen moottoriradoista ei yksikään ole valtion omistuksessa. Että ei ole mitää halpaa vuokrata rataa käyttöönsä.
Lopuksi voisin vielä mainita että suuri osa tänä vuonna sattuneista motoristin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on ollut päälle ajaneen auton aiheuttamia. Bombereiden "itseaiheutettuja" kuolemia ei ole tullut ainakaan minun tietooni vielä yhtään... korjatkaa jos olen väärässä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
automan
10.5.2004 21:30
Temppupyöräily tuo iloa monille ja niin kauan kuin ei muiden tienkäyttäjien henkeä vaaranneta (eli räpäyttäminen tehdään tyhjillä tien ja kadunpätkillä, joissa ei ole katveisia liittymiä) on toiminta OK. Koska Bomberit eivät ole tyhmiä, he eivät luultavastikaan räppää kahtasataa keskellä asuinaluetta tai itselleen tuntemattomalla tiellä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
SemiBomber
11.5.2004 11:37
Näyttää tämäkin keskutelu menneen tappeluksi motoristien ja niiden kanssa jotka eivät harrastusta ymmärrä. Mielestäni alusta alkaen suhtautuminen bombereihin on ollut liioiteltua. Kyllä olen lukenut kaveruksista (urpoista) jotka ajavat keskustan läpi urku auki. Luultavasti heillä oli bomber hupparit päällä koska eihän kukaan muu motoristi voisi tehdä mitään niin typerää! Toisin sanottuna jokaisesta ryhmittymästä mihin kuuluu yli kymmenen henkeä löytyy niitä joita ei ole siunattu kun älyn lahjoja on jaettu. Faktaa on kuitenkin edelleen se että moottoripyörällä on huomattavasti vaikeampi osua siihen viattomaan sivulliseen kun esimerkiksi autolla. Joten minä ainakin hekilökohtaisesti väheksyn enemmän niitä jotka lähtevät joko kaahaamaan autolla tai ajavat kännissä ja tappavat jonkun joka ei olisi sitä ansainnut. Kuten jo edellä on todettu on vähintäänkin äärimmäisen harvinaista että motoristi tai jopa bomberi aiheuttaa sivullisille mitään fyysistä vahinkoa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Samuki
11.5.2004 14:10
Jarno: Korjataan eli on sattunut. Tottakai kikkailussa on myös vaaransa. Tätä ehkäisee suojavarusteet, järki ja paikka jossa temppuja suorittaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Smokii
11.5.2004 17:09
[LAINAUS]UnaBomber kirjoitti 10.05.2004 klo 17:52:Minun tietääkseni Suomessa on moottoriratoja, joihin kyllä pääsee ajelemaan - korjatkaa toki, mikäli olen väärässä.[/LAINAUS]
Tietääkseni radalla ei saa kikkailla muutakuin vahingossa. Eli ajetaan rauhalliseen tahtiin ja ajanottoa(?) ei saa käyttää tms.
Jos joltain on unohtunut niin bombereiden idea on juuri tämä kikkailu, ei kovaa ajaminen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Joh__
11.5.2004 18:14
http://www.motosurvival.com/Onnettomuudet/koonta.html
Siinä kootusti viime vuoden kuolemaan johtaneet onnettomuudet moottoripyörillä.
http://www.motosurvival.com/Onnettomuudet/2003.html
Ja jos jotain kiinnostaa lukea tarkemmin
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ducati750
12.5.2004 17:49
ITe ootte täysii lanta kasoja jotka bombereita haukutte
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Bikerzz
13.5.2004 18:38
Kirjoittajalle pisteet!! Oli kerrankin jotain kivaa luettavaa sarjakuvien lisäksi sanomalehtipaperilta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Heiplease
15.5.2004 03:34
Ai koska autoilla tapetaan/vaarannetaan joka tapauksessa enemman ihmisia kuin moottoripyorilla, niin moottoripyorilla saa sitten tehda ihan mita vaan?
lapselliset pellet, ajasitte vaan jopoilla...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Smokii
16.5.2004 11:53
[LAINAUS]Heiplease kirjoitti 15.05.2004 klo 03:34:
Ai koska autoilla tapetaan/vaarannetaan joka tapauksessa enemman ihmisia kuin moottoripyorilla, niin moottoripyorilla saa sitten tehda ihan mita vaan?
lapselliset pellet, ajasitte vaan jopoilla...[/LAINAUS]
Jos moottoripyörillä tapetaan/vaarannetaan suhteutettuna huomattavasti vähemmän kuin autoilla niin mitä haittaa se aiheuttaa sinulle?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
LauriLogiikka
17.5.2004 12:40
Jos nyrkillä lyöminen pään alueelle aiheuttaa vähemmän vahinkoa kuin vastaavalle alueelle potkaiseminen, niin lyöminen on luultavasti sallittua?
Jos tämä ei ole vielä aiheuttanut sinulle ongelmia, niin mitä haittaa se aiheuttaa sinulle?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Smokii
18.5.2004 06:49
[LAINAUS]LauriLogiikka kirjoitti 17.05.2004 klo 12:40:
Jos nyrkillä lyöminen pään alueelle aiheuttaa vähemmän vahinkoa kuin vastaavalle alueelle potkaiseminen, niin lyöminen on luultavasti sallittua?
Jos tämä ei ole vielä aiheuttanut sinulle ongelmia, niin mitä haittaa se aiheuttaa sinulle?[/LAINAUS]
Mutta nyrkillä heiluminen on tietoista vahingoittamista. Kuinka monta motoristia haluaa pamauttaa auton kylkeen?
Jos leikkiminen syrjäisellä alueella ei aiheuta vahinkoa ulkopuolisille(meluhaitat?) laisinkaan niin miksi yritetään perustella sen kieltäminen ihmisvahingoilla?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
LauriLogiikka
18.5.2004 11:34
Kuinka niin tietoista? Jos joku sattuu kävelemään sitä nyrkkiä päin, niin eihän se ole lyöjän vika.
Ei hirvikiväärinkään kanssa metsässä ammuskelu aiheuta ulkopuolisille vahinkoa, sillä eihän metsässä liiku marjanpoimijoita, sienestäjiä, vaeltajia tai retkeilijöitä.
Loistavaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
BKR
18.5.2004 13:10
[LAINAUS]LauriLogiikka kirjoitti 18.05.2004 klo 11:34:
Kuinka niin tietoista? Jos joku sattuu kävelemään sitä nyrkkiä päin, niin eihän se ole lyöjän vika.
Ei hirvikiväärinkään kanssa metsässä ammuskelu aiheuta ulkopuolisille vahinkoa, sillä eihän metsässä liiku marjanpoimijoita, sienestäjiä, vaeltajia tai retkeilijöitä.
Loistavaa![/LAINAUS]
olipahan taas kommentti.
jos sinne metsään pitää hirvenmetsästyskaudella mennä mustissa vaatteissa sienestämään, ja vielä alueelle jossa metsästäjiä liikkuu, niin itseään voi syyttää.
Vastaa kommenttiinkuten myös jos sinne teollisuusalueelle vie keskellä yötä muksujaan leikkimään.
Vastaa kommenttiin
SemiBomber
18.5.2004 14:04
[LAINAUS]LauriLogiikka kirjoitti 17.05.2004 klo 12:40:
Jos nyrkillä lyöminen pään alueelle aiheuttaa vähemmän vahinkoa kuin vastaavalle alueelle potkaiseminen, niin lyöminen on luultavasti sallittua?
Jos tämä ei ole vielä aiheuttanut sinulle ongelmia, niin mitä haittaa se aiheuttaa sinulle?[/LAINAUS]
Mutta nyrkin heiluttaminen ei aiheuta vahinkoa kenellekkään! Jos nyrkkiä on pakko heiluttaa eikö ole kohtuullista että sitä tehdään sellaisessa paikassa missä paikalla olijat ottavat tietoisen riskin? Kuten yölliset teollisuusalueet. Ei kaikkea hauskaa pidä kieltää pelkästään sillä perusteella etää se on vaarallista. En halua edes kuvitella kuinka tylsää elämäsi on.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
SemiBomber
18.5.2004 14:12
[LAINAUS]LauriLogiikka kirjoitti 18.05.2004 klo 11:34:
Kuinka niin tietoista? Jos joku sattuu kävelemään sitä nyrkkiä päin, niin eihän se ole lyöjän vika.
Ei hirvikiväärinkään kanssa metsässä ammuskelu aiheuta ulkopuolisille vahinkoa, sillä eihän metsässä liiku marjanpoimijoita, sienestäjiä, vaeltajia tai retkeilijöitä.
Loistavaa![/LAINAUS]
Harmi että et pääse nauttimaan keväisen metsän raikkaudesta. Ja sitäkin ikävämpää että et tule ikinä ymmärtämään moottoripyörän tarjoamaa vapauden ja nautinnon tunnetta. Ei sinun kuitenkaan ole pakko olla kaikkia niitä asioita vastaan mitä et ymmärrä. Veikkaisin kuitenkin että on suurempi todennäköisyys saada metsästäjän luodista kun sivullisena kuolla kaahailevan motoristin ansiosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
narikka
18.5.2004 15:33
Monet meistä autoilijoista syyllistyvät varmasti "..ttu mä kerkeen ennen tota" urpoiluun. Noh, eiköhän perusteta jengi ( kuulostaisiko Liberos hyvältä...)ja mennään reippaasti "temppuilemaan" johonkin. Mediahan tekee jengistä pikaisesti "julkisen" mutta ei välitetä siitä, ajetaan miljoonaa seuraavaan paikkaan kun poliisit tulee laputtamaan. Ei kuitenkaan vaaranneta sivullisia, jooko.
Jos asennevammaa ei pidä piilossa niin tässä on tulos, verorahoilleni olisi parempaakin käyttöä kuin bombersien jahtaus. Jos kundit eivät nauttisi "outlaw" maineestaan ja sitä ruokkivan median huomiosta he varmasti löytäisivät laillisenkin tavan toteuttaa itseään. Harrastushan ei ole halpa, kundit ovat "aikuisia", vetäkää oma radanpätkä johonkin.
Olisikohan kyse karvakypärien kokoontumisajojen lisäksi siitä adrenaaliinipaukusta jonka saa siirtymien ( jolloin ei vaaranneta sivullisia ) aikana kissa-hiiri leikissä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
bomberiina
18.5.2004 17:35
Jos satuitte lukemaan jutun, niin siitä voisi epäsuoraan ymmärtää asian ehkä niin, että jos tekee tehokkaalla pyörällä temppuja on myös osattava käsitellä pyörää.
Liikenneonnettomuuksissa suurin kuolinryhmä on nuoret ja keski-ikäiset miehet. Kortin juuri saaneet luulevat suuria ja vanhemmat rutinoituvat. Ei sillä ole eroa, että millä pelillä ajaa.
Motoristeissa tämä pätee niin, että kokemattomat nuoret kuskit ajavat ylinopeutta ja menettävät ajokin hallinnan. Tai kauan sitten ajaneet, uudelleen pyörän hankkineet lähtevät liian innokkaasti vetämään vaikka kaarteisiin.
Autoilijat eivät puolestaan tunnu näkevän moottoripyöriä esim kolmion takaa tullessaan, vaan kääntyvät eteen. Ja hirvet, pum pum. Kattokaa vaan ne tilastot, http://www.motosurvival.com/Onnettomuudet/koonta2004.html
Bomber-temput näyttää ja kuulostaa hurjilta, mutta kyllä minusta vaikka esteratsastus on pelottavampaa. Ylinopeus suhteessa taitoihin menee usein yli millä tahansa moottorihärvelillä maalla ja vedessä, mutta bomberit ainakin harjoittelevat aktiivisesti ja monipuolisesti pyöränkäsittelyä. Harmi vaan, että laillisia pyöräleikkikenttiä ei oikein ole.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AceDriver
18.5.2004 21:51
[LAINAUS]Smokii kirjoitti 08.05.2004 klo 21:43:
Teidän puheistanne saa sellaisen kuvan että motoristit tuntuvat vetävän ihmisten päälle joka päivä? Minä en muista yhtään tapausta viimesen viiden vuoden ajalta(jolloin olen tarkkaillut näitä mp-onnettomuuksia) jossa olisi kakara/mummo/etc jäänyt moottoripyörän alle tai mopo mennyt tuulilasista sisään tappaen viattoman autoilijan.
Korjatkaa ehdottomasti jos olen väärässä, huhupuheita en kyllä suostu nielemään.
Vastaa kommenttiin[/LAINAUS]
Etpä ole kovin hyvin asiaa tarkkaillut, sillä minä muistan heti ainakin yhden tapauksen täältä pääkaupunkiseudulta. Ylinopeutta ajanut moottoripyöräilijä tappoi tietä ylittäneen tytön Espoon Niipperissä (muistaakseni) vuonna 2000.
Vastaa kommenttiin
LauriLogiikka
19.5.2004 10:52
[LAINAUS]BKR kirjoitti 18.05.2004 klo 13:10:
olipahan taas kommentti.
jos sinne metsään pitää hirvenmetsästyskaudella mennä mustissa vaatteissa sienestämään, ja vielä alueelle jossa metsästäjiä liikkuu, niin itseään voi syyttää.
kuten myös jos sinne teollisuusalueelle vie keskellä yötä muksujaan leikkimään.[/LAINAUS]
Eduskunnalle voisi ehdottaa, että ulkonaliikkumiskielto koskisi kaikki paitsi bombereita öisin 1.00-3.00.
Samoin teollisuusalueet tulisi jättää vain bombereille, ja teollisuus kieltää lailla.
Loistavaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
LauriLogiikka
19.5.2004 10:55
[LAINAUS]SemiBomber kirjoitti 18.05.2004 klo 14:12:
Harmi että et pääse nauttimaan keväisen metsän raikkaudesta. Ja sitäkin ikävämpää että et tule ikinä ymmärtämään moottoripyörän tarjoamaa vapauden ja nautinnon tunnetta. Ei sinun kuitenkaan ole pakko olla kaikkia niitä asioita vastaan mitä et ymmärrä. Veikkaisin kuitenkin että on suurempi todennäköisyys saada metsästäjän luodista kun sivullisena kuolla kaahailevan motoristin ansiosta.[/LAINAUS]
Teistähän saa oikein fiksun kuvan ihmisryhmänä.
Ihan uteliaisuuttani, mistä tiedät, että elämäni on tylsää tai etten koskaan ymmärrä moottoripyörän tarjoamaa vapauden ja nautinnon tunnetta? Sehän on sama jos minä sanoisin kirjoitustesi perusteella, että minusta on valitettavaa, että et koskaan tule ymmärtämään miten nautinnollista ja tyydyttävää seksi voi olla.
Loistavaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
LauriLogiikka
19.5.2004 11:02
[LAINAUS]bomberiina kirjoitti 18.05.2004 klo 17:35:
Jos satuitte lukemaan jutun, niin siitä voisi epäsuoraan ymmärtää asian ehkä niin, että jos tekee tehokkaalla pyörällä temppuja on myös osattava käsitellä pyörää.
Motoristeissa tämä pätee niin, että kokemattomat nuoret kuskit ajavat ylinopeutta ja menettävät ajokin hallinnan. Tai kauan sitten ajaneet, uudelleen pyörän hankkineet lähtevät liian innokkaasti vetämään vaikka kaarteisiin.
Autoilijat eivät puolestaan tunnu näkevän moottoripyöriä esim kolmion takaa tullessaan, vaan kääntyvät eteen. Ja hirvet, pum pum. Kattokaa vaan ne tilastot, http://www.motosurvival.com/Onnettomuudet/koonta2004.html
Bomber-temput näyttää ja kuulostaa hurjilta, mutta kyllä minusta vaikka esteratsastus on pelottavampaa. Ylinopeus suhteessa taitoihin menee usein yli millä tahansa moottorihärvelillä maalla ja vedessä, mutta bomberit ainakin harjoittelevat aktiivisesti ja monipuolisesti pyöränkäsittelyä. Harmi vaan, että laillisia pyöräleikkikenttiä ei oikein ole.[/LAINAUS]
Niin, luin jutun. Ja kukaan muu kuin bomber ei osaa käsitellä tehokasta pyörää. Loistavaa! Ja bombereihin pääsee kun menee mukaan. Loistavaa! Ja sitten osaakin käsitellä pyörää. Miksi helvetissä moottoripyöräilyyn tarvitaan ajokortti? Sehän hoituisi vain liittymällä bombereihin. Oi, tuota ajatuksen lentoa. Lukeekohan kukaan näitä liikenneministeriössä, selvä säästökohde yhteiskunnalle.
Autoilijat eivät näe motoristeja? Sehän riippuu täysin siitä, ajetaanko taajama-alueella viittäkymppiä vai satasta.
Bomber-temput näyttävät ja kuulostavat lähinnä lapsellisilta, mutta kukaan muu kuin bomber ei niitä osaakaan tehdä. Tämänkin keskustelusäikeen perusteella voi epäsuorasti päätellä, että bomberiuteen tarvitaan todellakin jotain todella erityislaatuista ominaisuutta.
Loistavaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
BKR
19.5.2004 12:02
[LAINAUS]LauriLogiikka kirjoitti 19.05.2004 klo 10:52:
Eduskunnalle voisi ehdottaa, että ulkonaliikkumiskielto koskisi kaikki paitsi bombereita öisin 1.00-3.00.
Samoin teollisuusalueet tulisi jättää vain bombereille, ja teollisuus kieltää lailla.
Loistavaa![/LAINAUS]
kieltämättä houkutteleva ajatus, mutta en ole koskaan kuullut yhdenkään Bomberin moista ehdottavan, mutta sinä ilmeisesti olet koska niin kärkkäästi toit asian esiin.
Vastaa kommenttiinjos jokin teollisuusalue tosiaan yöllä on tyhjillään, niin mitä haittaa kenellekään "ulkopuoliselle" voi mahdollisesti koitua pomppereiden temppuluilusta?
Vastaa kommenttiin
UnaBomber
19.5.2004 13:50
Ja tuossa jutussahan nämä aikuislapsukaiset pysyivät yhdellä teollisuusalueella, eivätkä ajelleet yleisillä teillä...
Mutta eihän siellä teillä liiku ketään öisin... Ei mitään, kokeilkaa vain liikenteen seassa ja varsinkin niiden seinien läheisyydessä.
Lapsi on terve kun se leikkii, mutta hölmö jossei osaa lopettaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
sisuuntunut
26.5.2004 10:59
Arvaatko onko kiva asua sellaisessa paikassa missä nämä munattomat pelleilevät? Itse kivitän näitä heppuja ihan surutta. Täytyy käydä ostamassa polttoöljyä ja kaataa se tielle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Huuru
17.6.2004 23:25
Ei muuta kun nokka ylös ja hanaa...!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vexuu
28.6.2004 22:41
Varsin mielenkiintoista kommenttia tuo artikkeli kehittää. Oma kantani asiaan on suurelta kannalta positiivinen, mikäs siinä jos mennään kikkailemaan jollekkin tyhjälle tienpätkälle. Monesti olen vielä tavannut että tien päissä on vielä kaverit varoittamassa jos joku on tulossa. Vaaraksi tällaisen toiminnan jälkeen jää vain ne hirvet. Se on sitten jo pelkästään oma moka jos siihen sattuu osumaan. Taitaa olla hieman kateellisten panettelua tuo Bomberien haukkuminen "pikkutyttöjen tappajiksi" kun ei pääse itse kikkailemaan niillä nelipyöräisillä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
yhteiskunnanvihollinennro.1
10.4.2006 21:36
Suurin osa näistä pamppersseista (ainakin mun tuntemista) temppuilee/kaahailee teollisuusalueilla tai moottoriteillä ÖISIN, itse en henk. koht. ymmärrä mitä pikkutytöt ja eläkeläiset tekevät siihen aikaan sellaisissa paikoissa.. Ja miettikää jos motoristi jolla on suojavarusteina kypärä ja ajotakki kaahaa 200km/h rekan nokkaan kuinka käy rekalle? ajovalo rikki ja puskuris lommo motoristi sen sijaan on kilon paloina ympäri tietä.
(siis perusideana oli että moottoripyörällä ei saa MILLÄÄN niin paljo vahinkoo aikaseks kun autolla, ja harva bomberi kaahaa 300km/h taajamassa silmät kiinni vaan moottoritiellä hyvinki valppaana koska motoristi on hyvin äkkiä kuollu jos ei seuraa liikennettä.)
Anteeks sekava teksti mutta vituttaa tommoset apinat jokka nähny yhden terpi pojan ajavan 60km/h taajamas bomber paita päällä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jokey
11.4.2006 16:08
Ärsyttää aivan lukea tätä palstaa.
Ne sinisilmäset idiootit, jotka "bombereita" haukkuvat "teidenterroristeiksi" tai vastaavaksi, eivät varmaan itse ikinä aja ylinopeutta tai riko liikennesääntöjä. Aivan varmasti, maan päällä ei oelkkaan sellasta kuskia, joka ei liikennesääntöjä rikkoisi. Se, joka näin luulee on aivan per**leen tyhmä tai muuten vaan puussa asunut tollo.
Muutenkin ihmisten, jotka "bombereita" vastustavat henkeen ja vereen lapsellisuutta kuvaa heidän erinomaiset kommentit ("pampperssit, hahahaa mä kivitän niit joka kerta ku ohi ajaa" tai "ajakoot seinään päin ja tappakoot itsensä") sallikaa nauraa, mutta te niitä idi**ja olette
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
TeidenValtias
16.6.2006 22:51
Yhdyn Jokey:n lausuntoon.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
tulevabomber
2.5.2007 22:45
niin se o et joka porukkaa sisältyy kusipäitäki.. sit joku riekäpää kaahaa moottoripyörällä ja vaarantaa muiden terveyden jossain motarilla nii se leimataan bomberiksi ja syytetään bombereita motoristie maineen pilaamisesta ja muide vaarantamisesta... eihän autoilijoitakaan kaikkia syytetä jos joku teini corollallaan pyöräiliän yli ajaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin