Tubettajat tulevat, onko maailma valmis?

Duudsoneille YouTubeen satsaaminen tarkoitti oppimista nuoremmilta ja paluuta perusasioihin.

Hartwall Areenalla parhaillaan käynnissä oleva Tubecon-tapahtuma antaa esimerkkiä muille tapahtumajärjestäjille: jäähallitapahtumaan oltiin perjantai-iltapäivään mennessä myyty 3 500 lippua, tapahtuman videoita on katsottu YouTubessa kymmeniä tuhansia kertoja ja ennen tapahtumaa areenan eteen kasaantui valtava jono. Markkinointiin ei ole käytetty penniäkään.

Suosiolle on selitys. Tubecon kerää saman katon alle Suomen suosituimmat tubettajat. Jokaisella heistä on valtava määrä faneja ja YouTubeen ladattujen videoiden kautta jatkuva yhteys seuraajiinsa. Paikalla ovat muun muassa Eeddspeaks, Soikku, Mentaalisavuke ja Mmiisas. Nimiä, jotka eivät sano osalle meistä yhtään mitään, mutta ovat toisille elämää suurempia. Muutama tuhat lippua liikahtaa helposti, kun tämä markkinointikoneisto käynnistyy.

Tästä vaikutusvallasta ovat kiinnostuneet myös suomalaiset brändit ja markkinointiväki. Perjantaina järjestetty Tubecon-seminaari keräsi Hartwall Areenan kylkeen Niemi Centeriin ison osan heistä kuuntelemaan, mistä ihmeestä tässä uudessa maailmassa on kyse. Markkinoinnin maailmasta tulleiden näkökulmien jälkeen muutama tubettaja esittäytyi seminaariväelle. Salillinen markkinointi-ihmisiä tuijotti silmät kiiluen ja kynsiään terottaen nuoria ja viattomia YouTube-talentteja, samalla miettien, miten näistä saataisiin mahdollisimman paljon kaupallista hyötyä irti.

Salin takapulpetissa tilannetta seurasi tuttuja naamoja. Pienistä omakustannetuotannoista maailman maineeseen ponnistanneet Duudsonit, joille YouTube on nykyisin isossa roolissa.

“Me ollaan niitä dinosauruksia. Kun Jarno leikkasi ekaa pilottia MoonTV:lle, niin se teki sen VHS:lle”, Jukka Hildén sanoo.

Pari vuotta sitten Duudsonit päättivät panostaa YouTubeen kunnolla. Se on vaatinut avointa mieltä, paluuta perusasiohin ja oppimista nuoremmilta. Duudsoneiden homma lähti YouTubessa lentoon yhteisvideoilla alan kansainvälisten starojen, kuten Vitalyn kanssa.

Dudesons-kanavalla on tällä hetkellä 900 000 tilaajaa ja videoita on katsottu miljoonia kertoja.

Jotain tavoitetasosta kertoo se, että kun Jarno Laasala kertoi seminaarissa heidän futiksen MM-kisojen kohuun viittaavasta Suarez-pätkästään, jossa HP iski hampaansa ohikulkijoihin, hän sanoo olevansa pettynyt videon saamaan miljoonaan katsojaan.

Tubecon-seminaarissa Duudsonit olivat julkistamassa YouTube-verkostoaan Töttöröötä. Sen on tarkoitus kerätä siipiensä alle lahjakkaita tubettajia, antaa heille työkaluja tehdä parempaa sisältöä ja pitää nuorten puolta, jos ja kun mainostajat kiinnostuvat. Se on ensimmäinen kotimainen YouTube-videoverkosto. Verkostot ovat tapa tehdä tubettajien tekemisestä ammattimaisempaa ja tuoda mainostajat mukaan kuvioon.

“Pidämme huolen siitä, ettei siitä tule rumasti sanottuna perseeseen raiskaamista. Ettei brändit luule, että nää tekee kaiken ilmaiseksi, kun niille lähettää vaan ilmaista kamaa. Niiden puolia pitää pitää, koska se on niille työtä ja siitä tulee kuluja. Mainostajaa me halutaan auttaa siinä, että ne löytää kohderyhmänsä tehokkaammin ja paremmin. Nää artistit on meille kaikki kaikessa ja niiden ehtojen mukaan mennään”, Jukka muotoilee.

Ero television ja YouTuben maailmojen välillä on suuri. TV tyrkyttää kaikille suomalaisille yhteistä ohjelmakarttaa, kun verkossa katsoja/kuluttaja/käyttäjä valitsee juuri sen sisällön, mikä itseä kiinnostaa. Yleistäen voi sanoa, että mitä nuorempi ihminen, sitä selkeämpi käsitys on siitä, ettei kenenkään tarvitse tehdä kuluttamasi sisällön suhteen valintaa puolestasi.

“Jotkut tekee pelivideoita, jotkut tekee muotivideoita, jotkut vloggaamista, jotkut, jekkuja, jotkut stuntteja ja jotkut leffatrailereista omia versioita. Niille jokaiselle löytyy oma iso yleisö ja se on mitattavissa. Voit katsoa tasan tarkkaan mistä maasta, minkä ikäisiä, tyttöjä vai poikia, kuinka pitkälle he katsoivat klippiä ja milloin kiinnostus lopahti.”


Kuuntele Dudesons-Jukan koko haastattelu:


Jukan mukaan sekä televisiota ja YouTubea tarvitaan rinnakkain, kun ollaan luomassa menestyvää brändiä. Tekemisen tavat kuitenkin poikkeavat.

“YouTubeen tehdessä me voidaan lähteä Jarpin ja kameramiehen kanssa liikenteeseen ‘go with the flow’ -fiiliksellä. Siinä pääsee samaan tekemisen intoon, mistä kaikki alkoi. Se on aitoa ja persoonallista matskua.”

“Kun tehdään Duudsonit tuli taloon, siinä castataan perhe ja mennään ison ryhmän ja viiden kameran kanssa sinne ja vasta paljon myöhemmin näet, mitä tuli tehtyä, kun se pökäle pusketaan telkkariin. Etkä sä voi valmiissa enää muuttaa suuntaa. YouTubessa teet tänään videon, postaat sen huomenna ja katsot mitä fanit tykkää ja jatkat ens viikolla siihen suuntaan”, Jukka selittää.

Isompi tuotanto ei aina ole kekseliäämpi. Muun muassa tässä suhteessa Duudsonit ovat joutuneet ottamaan oppia nuoremmiltaan.

“Vuoden parin aikana, mitä tähän on panostettu, on käyty kyllä sellainen oppimatka! Meillä oli pitkät introt ja diiba-daabat siitä, mitä ollaan menossa tekemään. Meille sanottiin, että ei, ei, ei, siinä juostessa kerrotte, mitä olette tekemässä. Itekin oli jo niin perinteisen telkkarin tekemiseen juurtunut, että tää oli huikean siisti oppimatka. Siisteintä on kuitenkin nähdä näiden nuorten into ja kapinallisuus.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi