Varaa suoraan -kampanja houkuttelee asiakkaita hotellien omille sivustoille

Hotellilla on varaussivustoa paremmat intressit tarjota parhaat ehdot.

Kuva: Andrey Burmakin / Fotolia

Jos olet joskus varannut hotellihuoneen kansainvälisen varauspalvelusivuston kautta, olet varmasti törmännyt vilkkuviin "enää yksi huone jäljellä" -ilmoituksiin, "varaa heti" -ikkunoihin ja muihin ostopäätöstä nopeuttaviin, hermoja raastaviin teksteihin. Varaussivustoa tekee kuitenkin mieli käyttää, sillä se takaa aina parhaan hinnan. Vai takaako?

Saadakseen näkyvyyttä varaussivustolla, majoitusyritys maksaa varaussivustolle komissiota ja joutuu sitä vastaan myöntymään tiukkoihin ehtoihin. Joidenkin ehtojen mukaan yrityksen on pakko tarjota varauspalvelusivustolle aina halvin hinta, eikä hotelli voi itse myydä huonetta halvemmalla omissa kanavissaan. Se voi kuitenkin myydä huoneen yhtä halvalla. Kaikkia huoneita, palveluita tai tarjouksia ei varauspalveluiden kautta myöskään saa. Kun sivusto kertoo hotellin olevan täynnä, saattaa se tarkoittaa vain sitä, että sivustolle luvattu minimihuonemäärä on täynnä. 

Matkailu- ja ravintolapalveluiden yhdistys MaRa on mukana Euroopan laajuisessa Varaa suoraan -kampanjassa. Kampanja muistuttaa asiakkaita siitä, että on olemassa myös mahdollisuus varata hotellista suoraan - ilman välikäsiä.

Varauspalveluyrityksissä on paljon hyvääkin: asiakkaan on helpompi selata hotelleja varaussivustojen kautta kartoittaakseen tarjontaa ja tutustuakseen alueen palveluihin. On kuitenkin hyvä muistaa, että varaaminen suoraan hotellista on joustavampaa. Silloin saa palveluita, joita varaussivustoilla ei ehkä ole tai huoneita, jotka eivät kuulu varaussivuston piiriin. Suora kontakti palveluntarjoajaan on aina järkevää. 

Vain suoraan yrityksestä saa todellisen, ajantasaisen tiedon varaustilanteesta. "Vain yksi huone jäljellä" -bannerit eivät yleensä pidä ollenkaan paikkaansa. Siinä, missä varaussivusto ei tarjoa viime hetken tarjouksia, voi hotelli tehdä niin. Varaamalla huoneen suoraan majoitusyrityksen omia varauskanavia käyttäen kuluttaja saa myös kuluttaja-asiamiehen tarkastamien Majoitusliikkeiden yleisten varaus- ja peruutusehtojen suojan. Palveluntarjoaja ottaa tällöin myös vastuun varaukseen liittyvistä ongelmista, jos sellaisia ilmenee. Jos kuluttaja tekee varauksen ulkopuolisen varauspalvelun välityksellä, ehtoja ei sovelleta.

2 kommenttia

Cryo-man

4.1.2016 15:39

En ole koskaan käyttänyt varauspalvelusivustoja hotellihuonetta varatessani.
Asioidessa suoraan majoitushotellin kanssa, saa joustavuuden edullisen hinnan päälle ja palvelu toimii.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gozamite

6.1.2016 09:34

booking.comia on tullut käytettyä. Ilmainen peruutus (viimeistään pari päivää enne varausaikaa) on melkoisen hyvä ehto ja hinnatkin on yleensä edullisia.
Booking.comissa pitää olla kuitenkin tarkkana! Ilmainen peruutus ei koske kaikkia majoituspaikkoja!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi