"Juhlimme FlatOut-pelin valmistumista viime viikolla, ja töissä on kuitenkin 25-vuotiaita nörttejä", puolustelee Jussi Laakkonen sotkua. Hän on pelifirma Bugbear Entertainmentin 29-vuotias kehitysjohtaja, mutta osallistuu 35 hengen yrityksessä niin ideointiin kuin pelin testaamiseenkin, käy sopimusneuvotteluita, huolehtii markkinoinnista ja täyttää tarvittaessa keittiötilojen astianpesukoneenkin.
Kotimainen peliteollisuus kasvaa vauhdilla. Remedylta on ilmestynyt menestyspeli Max Payne, Housemarquelta Transworld Snowboarding ja Sumealta pelejä kännyköihin. Suomalaisten pelintekijöiden esiinmarssi maailmalle saa jatkoa, kun Bugbearin FlatOut-kaahailusimulaattori julkaistaan. Se on samalla ensimmäinen kotimaassa Playstation 2 -alustalle kehitetty peli. Bugbearin pelitiimi työskenteli FlatOutin kimpussa puolitoista vuotta. Viikossa työtunteja kertyi jopa 60. Ensimmäiset neljä kuukautta yhtiö joutui rahoittamaan itse kehitystyönsä.
"Jos et ole maailmankuulu pelintekijä, niin joudut rahoittamaan työsi demoversioon asti", toteaa Laakkonen.
Finanssihuolet helpottivat, kun demoversio kelpasi brittiläiselle Empire Interactivelle. Bugbear kuittasi allekirjoituspalkkiona kymmenyksen sopimuksen arvosta. Summaa Laakkonen ei paljasta, mutta sopimuksen arvo lienee miljoonan euron tietämillä.
"Julkaisija maksaa myös tietyistä merkkipaaluista, kuten ensimmäisestä pelattavasta versiosta. Rojalteja pelinkehittäjä saa vasta, kun julkaisija on saanut pelistä koituneet kustannukset takaisin", Laakkonen lisää.
FlatOut on vuonna 2000 perustetun Bugbear Entertainmentin kolmas autopeli. Jo yrityksen ensimmäinen PC-peli Rally Trophy keräsi mainetta. GameSpot-pelisivusto valitsi sen vuonna 2002 Vuoden PC-autopeliksi. Rally Trophy myi yli 250 000 kappaletta.
"Ensimmäinen hitti piti tehdä lähinnä pyhällä hengellä. Ja toivoa, että ajoitus on oikea", Laakkonen toteaa.
Nyt tavoitteet ovat vähintään yhtä korkealla. Alle
250 000 myytyä konsolipeliä olisi suuri pettymys. PC-pelien kauppa on nimittäin maailmanlaajuisesti vain viidennes pleikkarimyynnistä.
"Suomessa on omituinen luulo siitä, että PC olisi kova juttu. Ei se sitä muualla ole."
Kova juttu on kuitenkin piratismi, joka vaikuttaa myyntimääriin myös pelipuolella.
"Näkyyhän se kukkarossa. Ei siitä pidä yöuniaan menettää, koska asialle ei voi mitään. Suurempana loukkauksena ottaisin sen, jos kukaan ei haluaisi tehdä pelistä piraattia. Toivottavasti jengi kuitenkin muistaa, että kyseessä kotimainen peli."
FlatOut on kerännyt brittiläisissä pelilehdissä kiitettäviä arvioita, ja nousi vertailussa samalle tasolle autopelien messiaaksi kehutun Burnout 3:n kanssa.
"Olisi hienoa, jos FlatOutista tulisi miljoonan myyvä yllätyshitti. Mutta maailma on täynnä upeita pelejä, joudumme vielä vuosia tekemään töitä päästäksemme huipulle."
Mahdollisuuksia kuitenkin on. FlatOutin erottaa muista autopeleistä esimerkiksi se, että törmäystilanteessa tuulilasin läpi lentää räsynukke.
"Julkaisija halusi peliin enemmän ihmishahmoja. Baari-illan päätteeksi tuli idea nukesta", Laakkonen hymyilee.
7 kommenttia
zan
16.11.2004 11:19
Kerrankin peli jossa auto ei räjähdä/pysähdy törmätessään johonkin heinänkortta tukevampaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
arwi
20.11.2004 18:38
Helvetin hyvä peli, jopa paatunut warettajakin ostaa tän kannattaakseen suomalaista työtä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Nokatos
21.11.2004 09:29
pitääkin laittaa imuun.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
REETTAH
24.11.2004 18:23
HEI KUULE MISTÄ PUHUT!
Vastaa kommenttiinMÄNTTI! TYHMÄ MAMMAN POIKA!
Vastaa kommenttiin
RETU9887
24.11.2004 18:24
HEI KUULE MISTÄ PUHUT!
Vastaa kommenttiinMÄNTTI! TYHMÄ MAMMAN POIKA!
Vastaa kommenttiin
KKKKKKKKKKKKKK
24.11.2004 18:25
[LAINAUS]REETTAH kirjoitti 24.11.2004 klo 18:23:
HEI KUULE MISTÄ PUHUT!
Vastaa kommenttiinMÄNTTI! TYHMÄ MAMMAN POIKA![/LAINAUS]
SINÄ TYHMÄ SINÄ TYHMÄ!
Vastaa kommenttiin
joopajoo86565
8.12.2004 01:18
Ihan ok peli,vaikkakin kovin lyhyt.Erityisesti autojen virittely mahdollisuus yllätti positiivisesti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin