Cannes toukokuussa 2002. Raiskauksesta ja kostosta kertovan Irreversiblen näytös on kesken, mutta salista ramppaa ulos porukkaa. Yksi, kaksi, kolme, neljä... Yhteensä enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin festivaalin historiassa. Gaspar Noé on sijoittanut poikkeuksellisen ahdistavan raiskauskohtauksen elokuvan puoliväliin. Lopusta alkuun etenevässä elokuvassa kosto on ohitettu jo alkuminuuteilla. Yhdeksän minuutin raiskausjakso pakottaa katsojan samaistumaan uhrin näkökulmaan.
Saliin jääneet katsojat huutelevat terveisiä näytöstä seuraavalle ohjaajalle: "Gaspar! Me teemme nämä samat temput sinulle!"
Kahdeksan vuotta myöhemmin punaviiniä Dubrovnik-baarissa siemaileva Noé on yhä tyytyväinen aikaansaannokseensa.
"Nautin siitä, kun ihmiset huutavat elokuvieni näytöksissä. On hyvä tilanne, jos 40 prosenttia yleisöstä on elokuvan puolella ja loput sitä vastaan", argentiinalaissyntyinen ohjaaja sanoo.
Ennen kostamista Noé käsiteli insestiä, perheväkivaltaa sekä syrjäytymisen ja rasismin suhdetta elokuvassa Yksin kaikkia vastaan (1998). Syyskuussa Suomeen saapuva kolmas pitkä elokuva Enter The Void on edeltäjiään lempeämpi, mutta ohjaajaa ei edelleenkään pääse syyttämään yleisön nuoleskelusta.
Elokuva kuvaa tokiolaisen vessan lattialle ammutun huumediileri Oscarin viimeisiä näkyjä ja etenee niiden poukkoilevalla logiikalla. Viimeisellä matkalla nähdään sisarrakkautta, Tokion yöelämää ja paneskelevia pornonäyttelijöitä.
Lähestyvän kuoleman lisäksi muistojen kimaraa ohjailee Oscarin ennen loppuaan polttelema dimetyylitryptamiini. DMT:nä tunnettu hallusinogeeni on Etelä-Afrikan shamanistien sessioiden ikiaikainen polttoaine. Ymmärtääkseen DMT-tripin olemusta Noé matkusti perulaiseen viidakkoon maistamaan sitä sisältävää ayahuasca-lientä. Noén teininä syömät taikasienet eivät antaneet osviittaa DMT:n vaikutuksista.
"Ayahuascan aiheuttama trippi oli hard core -kokemus, jota ei voi varauksettomasti suositella. Voit nähdä, mitä et muuten näkisi, mutta yhtä hyvin törmätä pahimpiin painajaisiisi. Hyväänkin kokemukseen mahtuu huonoja hetkiä, eikä matkan suuntaa voi ennakkoon arvioida", Noé sanoo.
Enter The Voidin psykedeeliset näyt eivät ohjaajan mukaan vastaa hänen omia kokemuksiaan. Kohtausten väkevyys viestii kuitenkin siitä, että tripin logiikka on ohjaajalle tuttu.
"Elokuvasta tuntuvat pitävän ne, joita kontrollin menettäminen ei haittaa. Kontrollifriikkejä se ahdistaa."
Noén taiteellisesti kunnianhimoisia elokuvia on kiitelty. Kiistanalaiset aiheet ja tyyli ovat tuoneet ohjaajalle maineen eurooppalaisen taide-elokuvan provokaattorina.
Vaikka Noé nauttii konfliktinhakuisesta elokuvasta ja yleisön hädästä, titteli närkästyttää.
"Provosointi kuulostaa siltä kuin härnäisin yleisöä härnäämisen halusta. Ilman todellista sisältöä järkyttäminen on merkityksetöntä."
Onko olemassa jotain, mitä Noé ei valkokankaalle laittaisi? Paljonkin.
"Ei sotaa voisi koskaan kuvata sellaisena kuin se oikeasti on. Uskonnottomana olen myös herkkä kaikenlaiselle uskoon liittyvälle aivopesulle", Noé sanoo.
Enter The Void elokuvatettatereissa 3.9.
File: Gaspar Noé
- Ikä: 46 v
- Syntynyt: Buenos Airesissa
- Juoma: Ginger-vodka tai absintti
- Tuoksu: Naisen hiki
- Pituus: 175 cm
- Paino: Ei tiedä
Viimeinen trippi
Enter The Void on elokuvaksi muuttunut DMT-trippi, tutkielma ihmiselon rajallisuudesta ja autenttisella seksillä maustettu Tokion alamaailman kuvaus. Ohjaaja Gaspar Noé sai persoonallisen paketin tekemiseen eurooppalaiselle taide-elokuvalle hulppean reilun 20 miljoonan euron budjetin. Keväällä 2009 Enter The Void kilpaili Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisesta palmusta, mutta jäi palkinnotta. ”Elokuva kutsuttiin kilpailuun, vaikka se oli vielä keskeneräinen. Osallistuminen oli riski, mutta en malttanut kieltäytyä”, Noé sanoo.
3 kommenttia
tredo
18.9.2010 15:36
Luonnevikainen, huomion ja julkisuudenkipeä teeskentelevä pikku pa*kiainen ja wannabe-auteur.
Vastaa kommenttiin"Noé haluaa seuraavaksi tehdä "ensimmäisen oikeasti hyvän pornoelokuvan"."
Niinpä niin, tuttua laskelmoitua kohun hakemista tulevaisuudessakin vaan. Tän urpon touhut on niin nähty.
Vastaa kommenttiin
PhilippeNahon
22.9.2010 19:10
"Luonnevikainen, huomion ja julkisuudenkipeä teeskentelevä pikku pa*kiainen ja wannabe-auteur."
Mistä tiedät jonkun ranskalaisen luonteen? Miten voi toimia elokuvan kaltaisen taidemuodon parissa ilman huomiota ja julkisuutta? Millä tavalla hän teeskentelee? Jos ja kun Noé tekee selkeästi oman linjansa ja estetiikkansa mukaista elokuvaa, ja hänellä on ilmaisuunsa vapaat kädet, hän on ns. auteur eikä vain halua olla.
"Niinpä niin, tuttua laskelmoitua kohun hakemista tulevaisuudessakin vaan."
Niinpä niin, et siis pidä hänen elokuvistaan.
"Tän urpon touhut on niin nähty."
Vastaa kommenttiinÄlä enää katso hänen elokuviaan...
Vastaa kommenttiin
tredo
29.4.2011 05:49
Painu sinä Noe fanipoika PhilippeNahon vit*uun sössöttämästä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin