Suomalaisen freestylerapin isähahmo kasvattelee pienokaistaan keikka keikalta

Solonen haluaa naurattaa jengiä, joka käy kaikki päivät epämieleisessä duunissa.

Lyömättömät eli Solonen (vas.), X-mies ja Kosola.
Lyömättömät eli Solonen (vas.), X-mies ja Kosola. Kuva: Lyömättömät / Facebook

Tomi Solosella on vyön alla todennäköisesti enemmän freestylerinkejä, mitä kenelläkään muulla suomalaisella räppärillä. Solonen on vyöryttänyt vapaata tyyliään katuringeissä, radiossa, klubeilla ja festareilla.

“Näkisin sen niin, että kun on tehnyt pohjatyön ja tarpeeksi toistoja, niin se on kuin puhumista”, Solonen kuvailee erityisosaamistaan.

Parhaimmillaan tuloksena on häkellyttävää flow’ta, joka nousee raakana suoraan alitajunnasta. Pahimmillaan freestylet ovat myötähäpeän riemuvoitto. Tuhannet tunnit toistoja saa Solosen freestylet putoamaan poikkeuksetta ensimmäiseen kategoriaan. Solonen itse hämmästyy enää harvoin omasta flow’staan, vaikka kuulijoihin se tekee lyömättömän vaikutuksen.

“Oon räpännyt Kosolan kanssa 10 000 tuntia ja se kyllä yllättää mut joka kerta jollain tavalla”, Solonen antaa kunnioitusta kaverilleen mikrofonissa.

Solosen muusikon ura etenee tällä hetkellä aisapari Kosolan ja dj X-Miehen kanssa Lyömättömät-kokoonpanolla. Lyömättömien keikoilla pääosassa ovat kolmikon biisit ja freestyleä käytetään lisämausteena. Mahdollisuus heittäytyä vapaan tyylin vietäväksi lämmittää yleisöä ja helpottaa keikkamyyjän duunia. Samaa talenttia hyödynnetään YleX:llä Lyömättömät-radioshow’ssa joka lauantai.

“Vaihdettiin Solonen ja Kosola Lyömättömiin, koska me on aina oltu bändi. Olen tuntenut X-Miehen vuodesta 1999. Kosola astui kuvioihin joskus 2006 yhden musatutun kautta. Freestylasin sen kanssa ja huomasin, että jäbällä on skilliä. Nyt on tunnettu kymmenisen vuotta eikä olla oikeastaan ikinä riidelty”, Solonen selvittää.

Keikkamyynti rullaa hyvin ja seuraavana julkaisuna on suunnitelmissa Kosolan soolo. Se tulee sitten, kun on sen aika. Julkaisupolitiikka hoidetaan myös vapaalla tyylillä.

“Me on käyty hallintopalavereissa ja sovittu, että jokainen ratkaisu hoidetaan mutu-pohjalta. Aina sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä.”

Freestyleräpissä sanat keksitään lennosta esiintymishetkellä. Hieman tieteellisemmin ilmaistuna: “Freestyle-rap on improvisoitua runoutta. Se luodaan esitettäessä ja esityshetkellä. Se ei siis ole ennalta laaditun lyriikan resitointia. Tässä suhteessa se muistuttaa monia folkloren ja suullisen perinteen muotoja – tai oikeastaan on yksi niistä”, Tuomas Palonen muotoilee kauniisti vuonna 2008 julkaistussa gradussaan Vapaata mielenjuoksua: Suomenkielisen freestyle-rapin ilmenemismuodot, estetiikka ja kompositio.

Tänä vuonna Solosta, Kosolaa ja X-miestä työllistää Lyömättömien ohella Solosen ja Jodarokin alulle pistämä ja eteenpäin viemä Freerap. Se on konsepti, joka pohjautuu sataprosenttisesti freestyleen ja vie lajia improvisaatioteatterin suuntaan. X-mies hoitaa porukalle biitit ja Solosen, Jodarokin ja Kosolan lisäksi mikissä päälliköi suomiräpin raskassarjalaisista Särre.

“Freerapissa joku voi ottaa Timo Soinin roolihahmon ja alkaa väittelemään poliittisesti vaikka Batmanin kanssa. Tai sitten voidaan ottaa speed dating, jossa räppäreille annetaan erilaiset roolit esitettäväksi ja he yrittävät vakuuttaa yleisön seasta valitun naisen. Yleisön kanssa ollaan koko ajan vuorovaikutuksessa”, Solonen avaa Freerapin tapahtumia.

Helsingin Mascotissa alkunsa saanut Freerap tekee uusia aluevaltauksia. Kesällä konsepti otti haltuun onnistuneesti Tavastian. Ruotsin freestylekuninkaalliset Shazaam ja Taytay puolestaan ottivat suomalaisista mallia ja aloittivat omat Freerap-iltansa Tukholman Comedy Clubilla.

“Ruotsin jäbät tykkäsi meidän konseptista ja siitä, että yleisö on mukana. Nyt on sovittu, että tehdään pari keikkaa yhdessä”, Solonen sanoo.

Freerap Suomi meets Freerap Svärje käydään 28. tammikuuta Tukholman Comedy Clubilla ja 30. tammikuuta Tavastialla.

Solonen ei halua luopua räpistä ja Freerapin kautta tekemistä pääsee laajentamaan uusiin suuntiin. Yleisön ei todellakaan tarvitse koostua räppifaneista, sillä improvisaatio viihdyttää alakulttuuriin katsomatta. Samalla Solonen on lähtenyt hahmottamaan omaa rooliaan esiintyvänä artistina hieman toisin. Hän haluaa olla viihdyttäjä, kansanmies, joka saa ihmiset hyvälle tuulelle.

“Ennen hoin paljon sitä, että oon Suomen paras. Nykyisin nään improvisaation loistavana muotona naurattaa niitä ihmisiä, jotka käy töissä, jossa ne ei haluaisi käydä. Parasta on saada jengi nauramaan.”

“Tää toimii kaikille. Me on heitetty keikkaa lastentarhoissa, erityisluokissa, aikuisten miesten moottoripyöräkerhoilla. Siellä aiheita annetaan heidän omista kiinnostuksen kohteista ja me vastataan omista lähtökohdista. Kerran oltiin Huittisissa synttäreillä, missä oli autonruuvaajakansaa ja me heitettiin räppiä niistä aiheista. Ei me tiedetty autonruuvaamisesta mitään, mutta siitä se hauskuus syntyykin.”

Jo 12 vuotta sitten rapin SM-kisan voittanut Solonen on nähnyt räpin kasvavan oman uransa aikana uusiin mittasuhteisiin. Tulossa on kokonainen sukupolvi uusia taitavia räppäreitä. Kun ennen räppiura saattoi startata satunnaisista känniräpeistä reilun parinkympin iässä, on parhaillaan esiinastumassa porukka, joka aloitti räppäämisen seitsemänvuotiaana ja tehnyt sitä järjestelmällisesti siitä lähtien, internetin ja digitaalisten työkalujen avustuksella.

“Uusi sukupolvi on todella taitava. Olin Kallion lukion rap-battleissa tuomarina ja taso oli kovempi kuin räpin SM-kisoissa. Google ja Youtube on ollut niillä apuna ja ne on nähnyt heti alussa korkeemman tason”, sanoo Solonen, joka on joutunut pioneerina itse luomaan standardeja suomenkieliselle freestyleräpille.

“Mä oon näyttänyt mun kaikki aseet niille, jotka oon nähnyt hyväsydämisinä ja taitavina tyyppeinä. Haluan, että jengi kehittyy ja pakottaa samalla mutkin pysymään terässä.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi