Super Janne päätti rakentaa itselleen tulevaisuuden omin pikku kätösin

Kolme vuotta studionrakennusta opetti räppärille työkaluista ja antoi niitä uralle.

Kuva: Annu Esko

Matka Super Pro Studiosin isännäksi oli Janne Vakkilaiselle eräänlainen kasvutarina aikuiseksi.

“Tää on ollut tutkimusmatka pitkäjänteisen toiminnan ylläpitämiseen mulle ja sivustakatsojille”, Super Janne sanoo.

“Nyt tää on kaunis paikka, jossa ilma kiertää ja valot on hyvät. Kun tonne menee tekee musiikkia, kuulee kaiken ja on hyvä fiilis.”

Jo kolmannelle vuodelle vierähtänyt studioprojekti on pistänyt artistin oman musatuotannon hetkeksi holdiin, mutta se ei haittaa, sillä ideana on ollut rakentaa paikka, missä musaa voi tehdä koko loppuelämänsä. Tee-se-itse -henki elää vahvana Super Jannessa, joka on projektin myötä sukeltanut syvälle rakentamisen ja studion vaatimien erikoisuuksien, kuten akustoinnin opiskeluun. Se on vaatinut hiomista, sahaamista, maalaamista, ovien ja ikkunoiden asentamista, räätälöityjä puutöitä upotettavaa elektroniikkaa varten, 3D-mallien pyörittelyä sekä ruuvien tiivistämistä yksi kerrallaan.

“On mullistavaa, että jos nuori haluaa tänä päivänä olla DJ, se menee netistä katsomaan miten se tehdään ja siitä tulee hyvä DJ. Sama pätee rakentamiseen: mitä tahansa löytyy Youtubesta, jos osaa rakentamiseen liittyviä hakusanoja. Sieltä löytyy ammattityypit ja se on ollut mulle ihan loistava apu.”

“Mun faija on rakentanut omakotitalon ja itsekin oon nikkaroinut kaikennäköistä”, Super Janne myöntää.

Perheen vaikutus on vahvasti läsnä Vallilassa sijaitsevalla Super Pro Studiosilla. Mukana viereisessä häärii Jannen veli Toni Vakkilainen, jonka kanssa paikka on rakennettu. Veljekset jakavat yhteisen musahistorian, joka alkoi ysärillä Fast Tracker -ohjelmalla käydystä leikkimielisestä kisailusta siitä, kumpi tekee paremman biisin. Myös poikien faijalla on musiikkitaustaa, jonka kautta saadut kokemukset ovat nostaneet vaatimustasoa studion suhteen.

“Kunnollinen studio on ollut mun unelma. Oon ollut faijan mukana Finnvoxin studiolla ja muistan pienenä katsoneeni musadokkaria ja haaveillut, että jonain päivänä pitää rakentaa studio.”

Suomalaisen rap-musiikin mittakaavassa Super Janne on pitkän linjan artisti. Vuosien varrella äänityksiä on ehditty tehdä monenlaisissa olosuhteissa.

“Mulla on ollut studioita, missä jengi pajauttaa viereisessä huoneessa ja lattia on täynnä roskia. Oon ollut mukana treeniksessä ja nähnyt frendien kotistudioita. Siinä on vaan oma vau-efekti, kun menee hienoon studioon.”

Ovissa riitti säätämistä, ruuvitkin piti eristää, kamoille räätälöitiin sopivat kolot ja tarvittaessa puusepän töihin saatiin osaavaa apua ulkopuolelta.
Ovissa riitti säätämistä, ruuvitkin piti eristää, kamoille räätälöitiin sopivat kolot ja tarvittaessa puusepän töihin saatiin osaavaa apua ulkopuolelta.

Rahat kiinni kovan luokan ammattilaiseen ja rakennusprojekti uudelle tasolle

Super Janne arvelee, että kelpo studio olisi syntynyt täysin omin avuinkin, mutta hän päätti pyytää jeesiä kovan luokan studioammattilaiselta. Itsetekemisen tärkeimpiä osa-alueita on se, että osaa, uskaltaa ja tietää keneltä pyytää apua.

“Ajattelin, että rakennan jotenkin äänieristävät seinät sen mukaan mitä tiesin. Projektin aikataulun kannalta kompastuminen tuli, kun törmäsin John H. Brandtiin.”

“Olin jo tehnyt 3D-mallin tilasta ja jakanut sen kolmeen huoneeseen. Siirtelin seiniä ja löysin leveys-korkeus-pituus-suhteen, joka oli akustisilla laskimilla tosi hyvä. Postasin tiedon siitä ammattilaisten gearslutz.comiin, missä akustiikkapro-tyypit alkoi kommentoimaan projektia ja innostuivat siitä, että laskureissa oli löytynyt hyvä mittasuhde.”

“Törmäsin sitä kautta myös Johniin, joka on sellainen renessanssiguru, joka on tehnyt preamppeja Paul Simonille ja suunnitellut studion muun muassa Björkin tuottajalle Damian Taylorille. Mulla oli ollut oma keikkahaippi ja Stigin DJPP:n tuuraushommaa päälle ja ekaa kertaa viis tonnia ylimääräistä, joten mä palkkasin sen. Se on amerikkalainen tyyppi, joka asuu Jakartassa.”

“Se on tsempannut mua standardeillaan. Asiakassopimukseen kuuluu, että asiat kommunikoidaan sille ja kaikki tehdään sen ohjeiden mukaan.”

Ensimmäinen Skype-puhelu ja sen pohjalta syntyneet kuvat tekivät Super Jannelle selväksi, että studioprojekti oli ottanut askeleen uudelle tasolle.

“Olin että huhuh, tästähän voi tehdä ihan pron.”

Brandtille studio on systeemi, jossa kaikkien osien pitää toimia yhteen. Super Jannen puheissa kaveri kuulostaa mystiseltä studiomestarilta, jonka opit ovat auttaneet Jannea löytämään valon, saamaan feng shuin kohdalleen ja ilman kiertämään.

“John sanoo, että lahjakkaat tyypit voi tehdä musaa missä vaan tynnyrissä ja siitä tulee hyvää, mutta on paljon kivempaa tehdä mestassa, missä sä kuulet mitä sä teet.”

Nuhjuisiin kotistudioihin liittyy romantisointia vapaista artisteista, jotka löytävät oman setuppinsa kautta oman rosoisen saundinsa. Usein rosoinenkin saundi rakennetaan varsin tietoisesti, kun taas heikko äänenlaatu ja akustointi johtaa epämääräiseen säätöön.

“Oon ekaa kertaa kuullut, mitä bassoissa tapahtuu. Aiemmin oon käynyt joskus esimerkiksi Kutosella kuuntelemassa biisejä ennen iltaa, jotta tietää miltä ne kuulostaa. Jos studiossa olosuhteet on sellaiset, ettei kuule kunnolla, voit luulla, että jossain on ongelma vaikkei ole ja sit lisäät tai poistat jotain. Sit kuuntelet jossain muualla ja se kuulostaa ihan erilaiselta. Oon käyttänyt siihen paljon aikaa.”

“Ei se tehokkuus oo itseisarvo, mutta on sillä arvoa, teetkö jonkun jutun tunnissa vai arvotko päiviä, mitä oot tekemässä.”

Go the Swedish extra mile

Super Janne kutsuu studion rakentamista “all-in-mentaaliharjoitukseksi”. Hän on tehnyt aina sitä, mistä tykkää, mutta kun halun kohteena on oma studio, joutuu sen eteen näkemään vuosikausia vaivaa.

“Vielä viitisen vuotta sitten oisin sanonut, etten lähde tähän hommaan. Nyt kun tää on valmis, se muuttaa mentaliteettia. Oon usein tehnyt asioita, mitä haluan tehdä, vaikka pelottaisi heittäytyä.”

Pitkässä ja osittain stressaavassa projektissa ihmis- ja parisuhteet kärsivät helposti, ja rahatkin ovat meinanneet loppua. Hieman kuin kenellä tahansa suomalaisella talonrakentajalla.

Super Janne toivoo näyttävänsä muille artisteille esimerkkiä.

“Suomessa monesti half-assataan. Ei tarvii päästä mihinkään eksperttitasolle, mutta pitäis tehdä niin hyvin kuin pystytään.”

“Pro-mentaliteetille on aina tilausta. En näe, miks pitäis nauhoittaa kasettidekille, jos ei halua sitä saundia. Miks ei vois olla enemmän pro-levelin akustoitua mestaa, jonka maksaa vuoden viikonloppuryyppäämisillä. Se on monella tapaa fokusointikysymys.”

Jannen oman uran vaatimustasoon on vaikuttanut taannoinen kokemus biisintekoleirillä Vaasassa, missä muiden aloitellessa illanvietto ruotsalainen tuottaja jatkoi työskentelyä.

“Sen duden tuotannot oli ihan eri tasolla. Helvetin hyviä biisejä, jotka kuulosti tosi valmiilta. Se innosti mutkin jatkamaan vääntämistä, kun suurin osa jo vietti iltaa. Keksin ajatuksen swedish extra milesta, joka ei oo mitään half-ass-selittelyä.”

Nyt hän tallaa itsekin ruotsalaista lisämailia. Keskeneräisessä studiossa on masteroitu pari Kuben sinkkua, miksattu ja masteroitu Pianomiehen ja Kuben Viestei-sinkku ja nyt kun kaikki on valmista, lisää on tulossa. Super Janne astuu pian artistina itse esiin, mutta Vakkilaiselle riittää muitakin hommia, kuten muiden artistien taustalla tai Villi kortti -tv-sarjan tiimoilta. Uusi studio on työkalu, jonka kanssa omaa osaamistaan voi laajentaa moneen suuntaan.

“Tärkein on löytää tasapaino siihen, missä suhteessa tekee mitäkin. Paras ois, että tulis mahdollisimman paljon mun tekemää ja sellaisia yhteistyöjuttuja, missä kuuluu mun vaikutus.”

“Nyt kun voin sanoa, että tää on täysin valmis, tekosyyt häviää.”

 

 

 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi