Jos olet joskus lukenut ravintoloiden asiakasarvioita, tiedät, että hyvä ravintolapalaute ei ole lähtökohtaisesti positiivista eikä negatiivista, vaan uskottavaa. Paras arvio on sellainen, joka auttaa valitsemaan juuri oikean ravintolan juuri oikeaan hetkeen. Kokosimme vinkit, joiden avulla kirjoitat ravintola-arvostelun, josta on hyötyä muille palvelun käyttäjille.
1. Tekstin ei tarvitse olla montaa riviä pitkä. Lyhytkin palaute auttaa ihmisiä löytämään itselleen sopivan ravintolan, jos se pitää paikkansa.
2. Yhdessä ravintolassa kiinnostavaa saattaa olla ruoka, toisessa kohtelias palvelu, kolmannessa lämmin tunnelma ja neljännessä sisustus; muista palautteessasi, että ravintolat voivat olla – hyvässä ja pahassa – erilaisia, joten niitä voi myös arvioida eri perustein.
3. Ravintolakokemus on sinun omasi, perusta arviosi siihen, älä huhuihin tai ravintolan maineeseen.
4. Ole rehellinen.
5. Pyri mahdollisessa kritiikissä näkemään myös asian positiivinen puoli. (Ehkä keittiössä oli huono päivä?) Murska-arviot saattavat saada palveluissa paljon huomiota, mutta eivät välttämättä ole uskottavia, jos muut arvostelut väittävät toista.
6. Älä kohdista arviotasi henkilöihin, vaan arvioi itse asiaa.
7. Kerro oleelliset yksityiskohdat, älä väritä tarinaa liikaa. (Esim. kerro mihin aikaan kävit, oliko ruuhkaa, miten pitkään ruoan saaminen kesti. Älä kerro säästä, mistä olit tulossa tai mitä päälläsi oli.)
8. Laittomuuksiin, kuten ruokamyrkytyksen aiheuttamiseen tai veropetokseen viittaaminen ei käy päinsä. Sellainen palaute poistetaan kaikissa varteenotettavissa ravintolapalveluissa. Kehotamme etenemään asiassa tarpeen vaatiessa viranomaisteitse.
9. Myös selkeästi epärehellinen ja -todellinen palaute karsitaan pois, eikä arvioiden manipuloimista sallita esimerkiksi samasta ip-osoitteesta.
10. Ota rennosti ja pidä hauskaa arvostelujen parissa!
Tsekkaa uudistettu Eat.fi
Poimintoja Eatin parhaimmistosta: