Vaatejätti H&M on vuosien varrella solminut yhteistyösopimuksia tunnettujen suunnittelijoiden kanssa. Torstaina 5. marraskuuta oli vuorossa Balmain-muotitalon malliston saattaminen tavallisten kuluttajien käsiin. Useimmille H&M edustaa kertakäyttövaatekulttuuria, eikä luulisi kenenkään olisi valmis maksamaan satoja euroja heidän tuotteistaan.
Toisin kävi ja monien maiden H&M-liikkeissä käytiin aamuvarhaisella käsirysyä urbaaneista chic-vaatteista. Ruotsalaisen yhtiön verkkosivut kaatuivat useaksi tunniksi ja vielä samana iltana Balmain-osastolle pääsy oli estetty. Jossakin vaiheessa päivää online-kaupassa saatavilla olevat tuotteet oli kaikki loppuunmyyty.
You see what Kanye was talking about when he said we are slaves to these brands. #HMBALMAINATION pic.twitter.com/QI8NYemk8T
— :) (@PrinceMads_) November 5, 2015
Kampanjan tausta-ajatus siitä, että suuremmalla osalla kuluttajista olisi mahdollisuus omistaa luksusmuotia on toki kaunis. Todellisuudessa H&M:n Balmain-vaatteita ja asusteita myydään jo eBayssa jopa seitsenkertaiseen hintaan alkuperäiseensä nähden.