Cityn ja Foodoran yhteisessä juttusarjassa tarjoillaan erilaisia näkökulmia kaupunkipyöräilyyn ja kannustetaan hyppäämään pyörän selkään. Tällä kertaa kerromme, mikä on paljon puhuttu fiksipyörä.
Fiksipyörien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, mutta moni ei vieläkään ymmärrä, mistä on kysymys. Selvitimme vastaukset tärkeimpiin fiksikysymyksiin.
Mikä on fiksi?
“Fiksi-etuliite liittyy fixed gear -termiin joka tarkoittaa kiinteävälitteistä pyörää”, Anna Jaakkola pyöräliike Kumiluodista kertoo.
Kiinteävälitteisyys merkitsee sitä, että pyörässä ei ole vapaaratasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että takapyörän pyöriessä poljinkammetkin pyörivät. Samasta syystä pyörää pitää polkea koko ajan sitä ajaessa. Fiksipyörä on kapearenkainen ja yksivaihteinen eikä siinä perinteisesti ole käsijarrua.
Mistä fiksipyörät tulevat?
Fiksi perustuu rata- tai kilpapyörään, joka on nopea ja kevyt polkea. Fiksivillitys on todennäköisesti lähtöisin pyöräläheteiltä, jotka ovat ottaneet kaupunkiajoon hyvin soveltuvat kilpapyörät työkäyttöön. Ensin fiksit olivat alakulttuurijuttu, sitten ne valtasivat alaa laajemmalti. Suomeen fiksipyörät rantautuivat isommissa määrin 2000-luvulla.
“Uskon, että ensimmäiset fiksipyöräilijät ovat olleet aika siistejä tyyppejä, samaan tapaan kuin ensimmäiset skeittaritkin”, Jaakkola arvelee.
Mistä fiksien suosio johtuu?
Fiksipyörän tenho piilee siinä, että se on kaikessa yksinkertaisuudessaan varsin tyylikäs menopeli. Pelkistetyn pyörän ehdoton plussa on se, että sen voi rakentaa itse. Nikkaroijien ja tyyliniekkojen lisäksi se kiinnostaa myös ihmisiä, jotka pitävät vauhdista.
“Fiksin selässä tuntuu erilaiselta. Silloin on ikään kuin yhtä pyörän kanssa”, Jaakkola sanoo.
Ajajalta fiksi vaatii tarkkaavaisuutta ja läsnäoloa liikenteessä. Osaavan pyöräilijän käsissä se on vaivaton ja tehokas pyörä.
Pitääkö fiksi tehdä itse?
Fiksin alkuperäinen viehätys tulee paitsi vauhdista myös juuri siitä, että sen voi rakentaa itse. Lähtökohdaksi soveltuu parhaiten esimerkiksi vanha harjoituskilpapyörä, mutta fiksin voi tehdä maantie- tai retkipyörästäkin. Rungon edellytyksenä on, että sen takahaarukan dropeissa on tilaa kiristää ketjua.
“Jos vaihdepyörästä tekee fiksin, siitä riivitään vaihteet pois ja sitä yksinkertaistetaan. Netistä löytyy hyviä ohjeita, jos pyörän haluaa rakentaa itse”, Jaakkola kertoo.
Pyörästä tehdään fiksi poistamalla siitä vapaaratas ja laittamalla tilalle kiinteä. Yleensä fiksistä myös riisutaan ylimääräiset osat ja keskitytään olennaisuuksiin. Alan liikkeistä voi ostaa sekä tehdasvalmisteisia että itse rakennettuja fiksejä.
Onko fiksi jarruton pyörä?
Fiksipyörän jarruttomuus on tavallaan urbaani legenda, sillä vaikkei pyörässä ole erillisiä jarruja, voi sillä silti pysähtyä. Jarrutus tapahtuu jaloilla pysäyttämällä kampien liike, jolloin takapyörä menee lukkoon. Sitä kutsutaan skidaamiseksi. Useissa fiksipyörissä on myös käsijarru, vaikka se onkin monesta poistettu.
“Fiksipyöräilijä pysäyttää pyöränsä usein sunnuntaiajelijaa tehokkaammin, oli käsijarrua tai ei”, Jaakkola sanoo.
“Meno saattaa näyttää hurjalta, mutta pyörä on yleensä ajajalla hyvin hallinnassa.”
Keitä fiksipyöräilijät ovat?
Fikseistä kiinnostuneet ovat pääasiassa urheilullista, nuorta aikuista väkeä. Miehiä fiksit kiehtovat vielä toistaiseksi naisia enemmän.
“Mimmit tulevat mukaan pienellä viiveellä. Iso osa ajaa singe speed -pyörää, eli heillä on periaatteessa fiksipyörä, mutta he eivät aja sitä fiksinä”, Jaakkola arvelee.
Single speed- eli sinkulapyörä on kuin fiksi, mutta sen takanavassa on vapaaratas.
Lähteet ja lisätietoa: yksivaihde.net, fillarifoorumi.fi ja yksivaihteisten pyörien erikoisliike Kumiluoti.
Foodora on laadukkaan ravintolaruuan kotiinkuljetuspalvelu. Startupin pyörälähetit toimittavat hyvää ruokaa hetkessä - kotiin, työpaikalle tai minne vaan! Palvelussa on mukana yli 190 ravintolaa Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
Tutustu foodoraan osoitteessa foodora.fi ja lataa mobiilisovellus iOS-käyttöjärjestelmälle tai Androidille.