Iso-Roban uusittu kävelykatu valmistuu kesällä, mutta viekö se luvattomat autot kadulta?

"Robasta ei edelleenkään tule mitään muuta kuin luotaantyöntävä kusenpolttama Audi-näyttely", Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä todetaan.

Kuva: IK's World Trip / Flickr

Legendaarinen yökukkujien katuna tunnettu Iso-Roba on saanut uuden luonteenpiirteen: rauhallisuuden. Monien bilepaikkojen kotikatuna toiminut Roba on ajautunut ikään kuin uskonpuhdistukseen, jossa pahat henget ajetaan pois ja alueen entinen kulttuuri on katoamassa olemattomiin. Neljään asti jatkuvan yöelämän sijaan siellä vallitsevat ruokaravintolat, kuten Vivo's, Natura, Subway, Fafa's, Yamato ja Tortilla House.

"Maailma, Rööperi ja Roba ovat muuttuneet 14 vuoden aikana, kaltaisemme kuppilan pyörittäminen on yhä haastavampaa eivätkä naapureiden lukuisat valitukset tee tilanteesta helpompaa", kirjoitti We Got Beef ilmoittaessaan sulkemisesta.

Tällä hetkellä Roba on revitty auki kuin ruumis autopsiassa. Roban 30 vuotta vanhaa kävelykatua muutetaan valoisammaksi ja viihtyvämmäksi, mutta silti siellä hengaavat ja asuvat ovat kyrpiintyneitä eräästä toistuvasta ongelmasta: luvattomasti pysäköidyistä autoista. Muun muassa Janne Flinkkilä kysyy Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä, miksei todelliseen ongelmaan puututa?

"Roban suurin ongelma? Kävelykadulle luvattomasti pysäköidyt autot. Ongelman ratkaisu? Kauko-ohjattavat ajonestopollarit. Nyt Roba myllätään päästä päähän auki, mutta remonttisuunnitelmiin ei kuulu noiden tolppien asentamista. Toisin sanoen kaikki fyrkka menee hukkaan, koska vaikka jokunen kivilaatta uusitaankin, Robasta ei edelleenkään tule mitään muuta kuin luotaantyöntävä kusenpolttama Audi-näyttely. Mikä järki ja kuka tästä on vastuussa?"

Toisen kommentoijan mielestä ongelma löytyy ihan muualta kuin laittomasti pysäköidyistä autoista. Kadulla pyörii yksinkertaisesti liian vähän ihmisiä luomaan sinne vilkasta kaupunkielämää.

"Vanhana stadilaisena muistan ajan, jolloin Roba oli elävä ja vilkas. Silloin spåratkin ajoivat siitä lävitse. Roba on hyvä esimerkki siitä, miten kävelykatuidea Suomen ilmastossa on huono juttu. Suurimman osan vuodesta autiona olevat väylät tappavat liiketoiminnan."

Iso-Roban suunnitelmaan on kirjattu, että Fredrikinkadun ja Yrjönkadun päät suljetaan ajoestein, mutta kumpaakin päähän asennetaan automaattisesti laskeutuva pollari, joka sallisi kävelykadulta pois ajamisen. Huoltoajo tapahtuu Annankadun kautta. Onko tässä lopullinen ratkaisu luvattomasti pysäköidyille autoille Roballa? Kesällä näemme tuoko muutos ratkaisua luvattomasti pysäköidyille autoille vai pahentaako se tilannetta entisestään?

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi