Roope Salminen & Koirat tunkee omat hitit sukupolvensa ikivihreiden sekaan

“Omien biisien on pakko olla vitun hyviä.”

Vaikka Roope Salminen (kolmas vasemmalta) on nostettu bändin keulahahmoksi, vallitsee kavereiden kesken demokratia, jossa jokaisen sana painaa.
Vaikka Roope Salminen (kolmas vasemmalta) on nostettu bändin keulahahmoksi, vallitsee kavereiden kesken demokratia, jossa jokaisen sana painaa. Kuva: Jenni Salonen

Roope Salminen & Koirat on vihdoin päässyt oman tuotannon makuun. Kaksi ensimmäistä sinkkua, Biisonit ja Reissumies, ovat uponneet hyvin yleisöön ja keikkakesästä on tulossa kiireinen. Vaikka takana on vasta kaksi biisiä, on bändillä kilometrejä ja yleisökosketusta enemmän kuin moni suomalainen bändi saa koko uransa aikana.

Koirat syntyivät joulukuussa 2010 Cafe Mascotissa vedettyä keikkaa varten. Roope Salmisen kännifriistailit olivat kantautuneet synamies Ossi Saarisen korviin ja Saarinen halusi Salmisen keikalle bändin kanssa. Tarkoitus oli jättää keikka yhteen, mutta homma toimi ja poiki seuraavan ja sitä seuraavan keikan ja niin edelleen. Ennen levydiiliä bändi oli täyttänyt Tavastian pariin kertaan ja Salminen sukeltanut lavalta innostuneen festariyleisön sekaan Ruisrockissa.

“En laske tätä uudelleensyntymäksi, sillä meillä jatkuu sama meininki keikoilla. Coverit on treenattu huolella ja niihin on mietitty tarkat sovitukset, joten niitä ei haluta jättää. Meille tarjottiin diiliä jo puolitoista vuotta aiemmin, mutta emme olleet valmiita”, Salminen sanoo bändin hiljattaisesta siirtymisestä omaan tuotantoon.

“Moni levy-yhtiö oli kiinnostunut ja me vuoden verran sanottiin, ettei kannata sainata, kun ei meillä ole omaa musiikkia.”

Bomfunk MC’sin, Rage Against the Machinen, Jay Z:n ja Limp Bizkitin kaltaisten elämää suurempien sukupolvikokemusten joukosta biisinsä aiemmin valikoinut bändi on saanut valtavasti kokemusta suhteessa tuoannon määrään, mutta samalla rima on nostettu korkealle.

“Isoin kysymys on se, mitä ei välttämättä tuu ajatelleeksi, että omien biisien on pakko olla vitun hyviä. Sen takia meillä kesti niin pitkään, että saatiin ekat omat biisit valmiiksi. Bileet ei voi kuolla niihin. Onneksi meidän biisit on otettu tosi hyvin vastaan”, Salminen sanoo.

Useista kiinnostuneista levy-yhtiöksi valikoitui Warner. Suosio antoi tekijöille tilaa tehdä omannäköistä juttuaan.

“Meille on tosi tärkeää se, ettei meille anneta valmista biittiä, että tehkää tohon sanat tai että levy-yhtiö ottaa hyvännäköiset jätkät vetämään jonkun muun kirjoittamat biisit. Isoimpia levy-yhtiöitä kiinnosti ja me käytiin pöydässä istumassa ja pystyttiin sanomaan, että jos tullaan tähän talliin, niin me tehdään levy itse.”

Koirat tietävät, ettei kaikilla bändeillä ole mahdollisuuksia samaan.

“Me tiedostetaan, että meillä on käynyt älyttömän hyvä tuuri diilin kanssa. Kun nähtiin meidän a&r Asko Kallonen, sanoimme, ettei me olla sellainen bändi, että meille annetaan biisejä. Nyt meni sinkkujen välillä seitsemän kuukautta, jonka aika Kallonen kyseli, että onko biisiä ja me sanottiin, että ei vielä”, Salminen sanoo.

Vaikka biisien sävellykset ja sanoitukset ovat bändin käsialaa, saa levy-yhtiön kautta tärkeää apua esimerkiksi tuotannon viimeistelyssä. Reissumies-biisin tuotannosta ovat vastanneet Henri “MGI” Lanz ja Jonas Olsson.

“Se on ihan saatanan magee juttu. Uusin biisi on tehty jo ennen diiliä ja rumpali-Mikko sävelsi sen. Mä kirjoitin joskus darra-aamuna sanat ja toinen vokalisti Jon-Jon huukin. Jossain vaiheessa me palattiin siihen ja sanottiin Warnerille, että tää on kova biisi. Sieltä sanottiin, että otetaan paras mahdollinen tyyppi viemään se maaliin. MGI ottaa raakileen, kuuntelee sen ja kertoo, miten siitä biisistä tulee parempi, ilman, että sen idea muuttuu”, Salminen hehkuttaa Cheekin, Robinin ja Isac Elliotin lisäksi kansainvälisistä nimistä muun muassa Justin Bieberiä, Twistaa ja G-Unitia tuottanutta MGI:tä.

Vaikka Salmisella on kokemusta kuumottavista paikoista esimerkiksi Tähdet, tähdet -ohjelman ja UMK:n livelähetyksistä, on omien biisien julkaisemisessa aivan omalaatuinen kutinansa.

“Joutuu myöntämään, että se on aika kuumottavaa. Me ei olla vielä niin kuin JVG, että biisi menee automaattisesti radioihin ja Spotifyn ykköseksi ihan sama mitä pistetään ulos. Meille jokainen sinkku on jännittävä paikka. Sitä miettii, että floppaaks tää, onks nää sanat ihan tyhmät, haluaako kukaan kuulla näitä.. Onneks ei ole vielä tullut floppia. Ensimmäiset päivät julkaisun jälkeen sitä laittaa itsensä tosi haavoittuvaiseen tilaan.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi