Upea kuvakooste Malmin lentokentästä

Sampo Kiviniemen kuvakooste taistelee Malmin lentokentän lakkauttamista vastaan.

Kuva: Kuvankaappaus Sampo Kiviniemen kuvagalleriasta.

Sampo Kiviniemi on tehnyt hienon kuvakoosteen lakkautusuhan alla rimpuilevasta Malmin lentokentästä. Kuvat esittelevät kentän monipuolista toimintaa ja kentällä peuhaavia kettuja. Helsingin Sanomien mukaan Malmin kenttä ollaan lakkauttamassa 2016 ja tätä vastaan myös Sampo kuvillaan taistelee - kuvien yhteydestä löytyy linkki vetoomukseen Malmin kentän säilyttämisen puolesta.

Kuva: Sampo Kiviniemi

Kuva: Sampo Kiviniemi

Kuva: Sampo Kiviniemi

Kuva: Sampo Kiviniemi

Kuva: Sampo Kiviniemi

Katso Helsinki-Malmi Airport -kuvakooste (kuvia klikkaamalla ne avautuvat isommiksi)

6 kommenttia

Haituva

20.5.2014 13:35

Upea kuvakooste. On käsittämätöntä, että Suomen hallitus menee kehysneuvotteluissa suurten linjojen lomassa huitaisemaan yksittäisen lentoaseman lakkauttamisen, vaikka liikenneministeri Kyllönen blogissaan 7.3. julisti ettei kehysriihessä käsitellä lentoasemaverkkoa. Yksi betonilähiö lisää Helsinkiin... mitään muuta perustelua Malmin hävittämiselle ei ole esitetty.

Muualla 150 km säteellä ei ole kevyelle lentoliikenteelle sujuvaa ja joustavaa kansainvälistä palvelua, ja juuri kevyt liikelentotoiminta on nopeimmin kasvava ilmailualan sektori.

Voimakkaasti kasvavan lentoliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa on EU:n strateginen tavoite, jonka keinovalikoimaan ei kuulu kiitotiekapasiteetin vähentäminen! Kannattaa googlata EU-komission tiedonanto KOM/2007/0869 (kohdat 9-11, 15, 16, 19, 39-45, 47, 52, 69) ja EU-parlamentin päätöslauselma P6_TA(2009)0036 (kohdat E, F, H, 2, 9, 10, 13-16, 27, 23, 33).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

City-juntti

21.5.2014 21:02

Eiköhän Helsingistä löytyisi muualtakin tonttimaata jottei noin upeaa paikkaa tarvitsisi teurastaa? Eikös tuo ole joku kansainvälinen kulttuurikohdekin? Kuulemma jo nyt on vaikeaa saada hitaksia kaupaksi. Ja mitkä näkymät kaavoitettavan tonttimaan määrälle antaisikaan se että niputettaisiin pääkaupunkiseudun kaupungit yhdeksi ja samaksi...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Haituva

22.5.2014 12:09

On se maailmanluokan kulttuurikohde:

Malmin kenttä kokonaisuutena on inventoitu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi - se on nimenomaan kaavoitusta (muualle) ohjaava listaus valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa. Ks. http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=1560.

Lisäksi Malmin kenttä on ollut kahdesti maailmanlaajuisen World Monuments Watch -ohjelman 100 uhanalaisimman kulttuuriaarteen luettelossa (2004 ja 2006 - valintapaneelissa mukana UNESCOn maailmanperintökeskus ja sille neuvoa-antavat ICOMOS ja ICCROM) - ks.
http://www.wmf.org/project/helsinki-malmi-airport

Modernin arkkitehtuurin arvokohteita kartoittava kansainvälinen DoCoMoMo-järjestö on myös ottanut kentän Suomen kohdevalikoimaansa - ks. http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/docomomo.html

Suomen toiseksi vilkkaimmalla kentällä olisi siten hyvät meriitit UNESCO-kohteeksi. Voi vain kuvitella millaiset vaikutukset kahdella UNESCO-kohteella (Suomenlinna ja Malmi) olisi pääkaupunkiseudun matkailutuloihin.

von Os

21.5.2014 22:57

Sääli historiallista lentokenttää!
Tulevaisuudessa gryndereiden pelikenttä...?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ande2

22.5.2014 16:05

Valitettavasti kyse on pelkästään grynderien ahneudesta eikä mistään tonttipulasta. Eikä Helsingin "tonttipulaa" yhdellä ongelmalähiöllä ratkaistaisi.

Huomatkaa kuitenkin, että mitään ei ole vielä päätetty. Entisen hallituksen periaatepäätös ei vielä ratkaise juuri mitään. Lopullisen päätöksen tekee Helsingin kaupunginvaltuusto, joka voi aivan hyvin päättää säilyttää kentän. Tällä hetkellä kenttäaluetta ei voi edes kaavoittaa, koska se on suojeltu kiitoteineen (!). Muutaman ministerin periaatepäätös perustui vääriin faktoihin ja tarkoituksellisesti vääriin tulkintoihin. Nyt on aika vaikuttaa päättäjiin ja saada oikeat faktat lentoaseman merkityksestä esille. Usein yleinen mielipide lopulta voittaa, ei grynderit.

Hävettäisi kyllä sellainen kaupunginvaltuusto, joka haluaisi tällaisen elävän ja toimivan lentoaseman merkittävine luonto- ja kulttuuriarvoineen omasta kaupungistaan tuhota!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Haituva

23.5.2014 10:57

Asiaa. On tuhoon tuomittu suunnitelma rakentaa asuntoja kaikki jäljellä olevat avarat paikat täyteen. Se on itseään ruokkiva noidankehä: uudet asuinalueet ja kenties hetkellisesti halvemmat hinnat houkuttelevat vain lisää tulijoita provinssista, jossa heitä riittää yli kaiken kapasiteetin.

Jos Helsingin maalailema nopea väestönkasvu toteutuu, pääkaupungissa on vuonna 2050 noin 870 000 asukasta. Hyvästit saadaan heittää Malmin kentän lisäksi Talin ja Vuosaaren golfkentille, Viikin ja Tuomarinkylän pelloille, jne. Jäljelle jää megacity-mehiläiskennosto ilman mitään omaleimaista, mutta tulijoita riittää provinssissa edelleen muutama miljoona. Loputon kasvu rajallisessa systeemissä on ihan arkijärjelläkin mahdottomuus.

Kaavoituksen ja verotuksen sisältävä yhteinen metropolihallinto tai pääkaupunkiseudun kuntaliitokset toisivat kaavoitukseen niin paljon maata, että puheille tonttipulasta ymmärtäisivät nauraa jo naurismaan aidatkin.

Helsingin kaupunginvaltuusto ja -hallitus voisivat tutustua noihin yllä mainittuihin EU:n dokumentteihin lentoliikenteen tarpeista tulevaisuudessa ja miettiä, kannattako ampua itseään jalkaan ja hävittää yhden betonilähiön takia kiitotiekapasiteettia, jota seudun kilpailukyky tulevaisuudessa edellyttää niin paljon kuin sitä vain löytyy. Tukholma ja Pietari rynnivät molemmin puolin Helsingin ohi lentoliikenteen solmukohtina, jos Helsinkiin ei pääse sujuvasti.

Juuri tänään oli hesarissa Helsinki-Vantaan suurremontista, jolla varaudutaan reittiliikenteen valtavasti kasvaviin matkustajamääriin. Aikatauluton liikelentotoiminta Helsinki-Vantaalla on pian pulassa, kun aikaslotteja kiitoteille ei heru kuin surkeisiin kellonaikoihin - jo nyt siellä täytyy pyytää slottia tunteja etukäteen, ja EU-ennusteiden mukaan lentojen lukumäärä on kaksinkertainen nykyisestä vuonna 2050.

Malmilla olisi kevyen kaluston liikelennoille loistava paikka, kaikki kansainvälisen lentoaseman palvelut ja todellinen kulttuurikaupungin käyntikorttimiljöö.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi