Siva Parlar kehitti vönerin eli vegaanisen dönerin alun perin oman ravintolansa tarpeisiin. Kruununhaan Pizza Expressissä vuoden 2017 alkupuolella lanseerattu vöner osui kultasuoneen. Sitä tultiin maistelemaan kauempaakin, ja pian myös muut ravintoloitsijat kiinnostuivat uudesta tuotteesta.
"Meni vain muutama viikko, kun ensimmäinen ravintola Turusta vöneröitiin”, Parlar muistelee.
Vönerin maineen kasvaessa ensimmäiset puoli vuotta kuluivat nopeasti. Parlar vöneröi ravintoloita minkä kerkesi. Käytännössä hän kiersi henkilökohtaisesti opastamassa ravintoloita vönerin käytössä ja markkinoinnissa ja vei samalla paikan päälle tarran, josta vöneröity ravintola on helppo tunnistaa.
Samalla rakennettiin myös kaupoille sopivia pakkauksia. Vöner saatiin S-markettiin sopivasti kesken kiivaimman joulusesongin, pian tuote ilmestyi myös K-ryhmän valikoimaan.
Nyt vöneriä löytyy arviolta 600–700 kaupan hyllystä ympäri Suomea ja ravintoloitakin on vöneröity jo pari sataa. Lisäksi vöneriä saa jo neljästä tukusta, joten ravintolat pääsevät tilaamaan vöneriä myös itsenäisesti.
“Emme pysy enää perässä siinä, mistä kaikkialta sitä saa.”
Suosio tuli yllätyksenä
Vönerin suosio tuli Parlarille täytenä yllätyksenä.
“Jos joku tietää sen salaisuuden, voisi kertoa minullekin”, hän nauraa.
Syitä on varmasti monia, eikä ajoituksen merkitystä voi vähätellä. Kun keskelle kuuminta kasvisruokabuumia lanseerataan helppokäyttöinen ja maukas vegaaninen kebab, ei ole mikään ihme, että sille riittää kysyntää. Myös aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on edesauttanut vönerin menestystarinaa.
Tärkeintä on kuitenkin se, että tuote on kunnossa.
“Mehän voidaan hypettää ja puhua vöneristä vaikka kuinka paljon, mutta jos ensimmäisen syöntikerran jälkeen asiakas toteaa ettei halua sitä enää, niin ei se toimi.”
Uutena aluevaltauksena japanilainen ravintola Mashiro
Vöneriä on totuttu jo näkemään pizzerioissa ja kebabravintoloissa, ja sitä voi löytää lautaseltaan myös monissa lounasravintoloissa. Elokuussa Parlar teki tempun, joka yllätti hänet itsensäkin. Hän onnistui vöneröimään japanilaisen ravintola Mashiron.
“Se oli hyvin mielenkiintoista ja haastavaa myös itselle. Me ajateltiin, että vöner voisi sopia intialaiseen tai nepalilaiseen ruokaan. Missään vaiheessa ei kuitenkaan käynyt mielessä, että se voisi sopia japanilaiseen ruokaan.”
Aloite Mashiron vöneröintiin tulikin ravintoloitsijoilta itseltään. Parlar tarttui haasteeseen, ja yhdessä ravintoloitsijan kanssa he kehittelivät kaksi japanilaishenkistä annosta, joihin vöner sopi yllättävän hyvin. Mashiron perinteisen kulhoannoksen voi nyt tilata riisillä ja vönerillä. Vöner maistuu myös nuudeleiden kera.
Parlar seurasi suurella mielenkiinnolla, miten vönerin uusi aluevaltaus lähtee käyntiin, eikä joutunut pettymään.
“He ovat olleet tosi tyytyväisiä. Siellä on päivän aikana saattanut mennä kymmenestä kahteenkymmeneen vöner-annosta, mikä on aika hyvin ottaen huomioon, että kyseessä on heille uusi tuote.”
Markkinoille tulossa vöner-uutuus
Työskentely vönerin parissa kahmaisee Parlarin ajasta leijonanosan, joten aikaa oman pizzerian pyörittämiselle jää yhä vähemmän.
“Kyllä se jossain vaiheessa on edessä, että joudutaan päättämään, kumpi on oikeasti se pääyritys, ja kyllä se hyvin vahvasti kallistuu vönerin puolelle. Voi olla, että hyvin piankin joudun luopumaan toisesta paikasta, mikä on hyvin ikävää, mutta toisaalta myös ymmärrettävää.“
Seuraava askel on kuitenkin uuden vöner-tuotteen lanseeraus tulevana talvena. Resepti on vielä salainen, eikä Parlar suostu paljastamaan tässä vaiheessa muuta kuin tuotteen nimen, joka antaa jo osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Se on Vöner No Kot Kot.