Vaikka TikTok ei ole kovin monelle suomalaisyritykselle vielä se tavanomaisin markkinointikanava, muutama suomalainen ravintola on lyönyt itsensä läpi juuri kyseisen sosiaalisen median kanavan kautta.
Seuraavat kolme TikTokissa äärimmäisen suosittua suomalaisravintolaa kannattaa ottaa ehdottomasti seurantaan jos haluat pysyä perillä siitä, mistä tällä hetkellä oikein puhutaan.
3 x puhutuimmat ravintolat ja ravintoloitsijat TikTokissa juuri nyt
JJ’s BBQ
Salolainen JJ’s BBQ nousi valtavaan suosioon viimeistään sen jälkeen, kun yritys äänestettiin Edenredin järjestämässä Suomen paras lounas -kilpailussa sijalle yksi. Suomen parhaimman lounasravintolan tittelin ja savustettujen lihojen lisäksi moni tuntee tämän ravintolan sosiaalisesta mediasta, ennen kaikkea TikTokista.
JJ’s BBQ:n TikTok-tilin @jjsbbqfi seuraajamäärä hipoo lukua 58 400, kun taas Instagramia @jjsbbqfi seuraa 13 600 käyttäjää. Somehiteiksi nousseilla videoilla päästään muun muassa kurkistamaan, kuinka paljon lihaa mahtuu Suomen suurimpaan, ravintolan omistajan itse rakentamaan 2000 kiloiseen savustimeen.
Suositut TikTok videot olivat osaltaan siivittämässä JJ’s BBQ:ta myös Suomen paras lounas -kisan kärkeen.
“TikTok on ollut meille jo pitkään merkittävin sosiaalisen median kanava: siellä toimivat parhaiten aidot, ravintolan arkea kuvaavat videot”, JJ’s BBQ:n ravintoloitsija Jari-Jukka Kallunki kertoo.
Vaikka elämämme tällä hetkellä vahvaa kasvisruoan buumia, suomalaisille liha, etenkin savustettu sellainen, näyttää olevan selvästi edelleen ykkönen.
Malmin Kebab
”Mä laitan asiakkaan šokkiin.” Tämä on lause, joka on nostanut turkulaisen Malmin Kebabin yhdeksi Suomen tunnetuimmista kebab-ravintoloista. Ravintolan yrittäjä, shokkiäijä nimenkin saanut Khaled Azizi latasi ensimmäisen videonsa TikTokiin vuoden alussa, ja loppu on historiaa.
Tällä hetkellä @khaled.azizi TikTok-tilillä on 165 200 seuraajaa ja huikeat viisi miljoonaa tykkäystä. Sen lisäksi, että suosituilla videoilla tehdään ruokaa ja laitetaan asiakkaita shokkiin, niissä kerrotaan myös ravintolan kuulumisia, kurkistetaan yrittäjän arkeen ja jaetaan asiakkaiden mielenkiintoisia tarinoita.
Somesuosion ansiosta turkulaisesta ravintolasta on tullut paikka, jonne matkataan kaukaa - siis oikeasti kaukaa.
“Eräät asiakkaat kertoivat tulleensa tänne Lapista saakka! Siis ihan oikeesti, niin kaukaa”, Azizi intoilee eräällä videollaan.
Kasvavien asiakasvirtojen ansiosta Malmin Kebab avasi haastavasta koronavuodesta huolimatta toisen ravintolan Turun keskustaan. Tässä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suuri voima somella voi oikein olla!
Lauri Kaivoluoto
Yrittäjä Lauri Kaivoluoto on mies, jonka edesottamuksia seuraa yli 72,4 tuhatta TikTokkaajaa ja lähes 7000 Instagram-seuraajaa.
Vaikka Kaivoluoto tunnetaan Vantaalla sijaitsevan Backaksen kartanon yrittäjänä, hänen somevideonsa eivät keskity yrityksen mainostamiseen, vaan välillä provosoiviinkin heittoihin niin yrittäjän kuin tavallisen suomalaisenkin elämästä.
Tililtä voit löytää muun muassa nistipadan ohjeen ja joukon lauseita, joita voi sanoa niin sängyssä kuin ruokapöydässä.
Kiinnostuitko? Aivan, Kaivoluodon videot ovat varsin koukuttavia.