Kahvin juominen lisäsi miehillä testosteronia – toinen hormoni kulki päinvastaiseen suuntaan

Oulun yliopiston tutkimuksessa runsaampi kahvinjuonti yhdistyi miehillä korkeampaan kokonaistestosteroniin. Yksi hormoniluku kulki kuitenkin vastakkaiseen suuntaan.

Mies juo kahvia sängyssä.

Kahvi on Suomessa lähes kansallinen ilmiö.

Se merkitsee taukoa, seuraa ja sitä hetkeä, jolloin päivä oikeasti alkaa.

Nyt siitä on saatu luku, joka nousi nopeasti uutisiin.

Se luku on 0,29 nanomoolia litrassa.

Kahvi lisää testosteronia kuppi kupilta

Oulun yliopiston tutkijat havaitsivat, että miesten kokonaistestosteroni oli sitä korkeampi, mitä enemmän kahvia juotiin.

Tilastollisessa mallissa ero oli 0,29 nanomoolia litrassa jokaista päivittäistä kupillista kohden.

Tutkimus julkaistiin heinäkuussa European Journal of Nutritiontiedelehdessä.

Samasta tutkimuksesta löytyy kuitenkin toinen luku, joka kulki vastakkaiseen suuntaan.

Tutkittavat olivat aivan tavallisia suomalaisia

Aineisto koostuu vuonna 1966 Pohjois-Suomessa syntyneistä ihmisistä, joita on seurattu vuosikymmenten ajan.

Tässä tutkimuksessa käytettiin heidän 46-vuotisseurannassaan vuonna 2012 kerättyjä tietoja.

Uutta on siis tutkimusanalyysi, ei itse aineisto.

Mukaan päätyi 2 264 ihmistä, joista 47 prosenttia oli miehiä.

Tutkimuksen pääkirjoittaja on Oulun yliopiston väitöskirjatutkija Luca Verroest.

Kaksi miestä kahvilla keskustelemassa.
Kahvihetket yhdistävät suomalaisia, mutta vaikuttaako kahvi myös aineenvaihdunnan mittareihin?

Lähes puolet joi vähintään viisi kupillista päivässä

Suomi on tutkimuksessa käytetyn lähteen mukaan maailman suurin kahvinkuluttaja noin 11,8 kilogrammalla asukasta kohden vuodessa.

Vähintään viittä päivittäistä kupillista ilmoitti juovansa 1 076 osallistujaa, eli noin 48 prosenttia.

Kahvia juomattomia oli vain 70.

Kupin kokoa ei määritelty kyselyssä, joten yhden ihmisen kupillinen saattoi olla toisen kupillista suurempi.

LUE LISÄÄ: Tutkijat löysivät vihdoin mekanismin, joka selittää miksi kahvinjuojat elävät pidempään

Vaaka ei paljastanut kiinnostavinta eroa

Painoindeksi oli eri kahvinkulutusryhmissä samaa luokkaa.

Kehonkoostumuksessa näkyi silti eroja, sillä enemmän kahvia juovilla oli vähemmän kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa sekä enemmän luustolihasmassaa.

Kehonkoostumus mitattiin bioimpedanssilla, joka antaa siitä epäsuoran arvion.

Tutkimus ei myöskään osoita, että kahvi olisi aiheuttanut havaitut erot.

Sitten tuli se toinen luku

Miehillä vapaa testosteroni oli suuremman kahvinkulutuksen yhteydessä matalampi, 0,01 nanomoolia litrassa päivittäistä kupillista kohden.

Sama suunta näkyi vapaan androgeenin indeksissä eli FAI-luvussa, joka oli 0,36 yksikköä matalampi kupillista kohden.

Kokonaistestosteroni oli siis korkeampi, mutta vapaa testosteroni matalampi.

Ristiriita on vain näennäinen, sillä luvut mittaavat testosteronia eri tavoin.

Testosteronista saadaan monta eri lukua

Kokonaistestosteroni kertoo kaiken veressä olevan testosteronin määrän.

Suuri osa siitä on sitoutunut veressä kuljettajavalkuaisaineisiin.

Vapaa testosteroni tarkoittaa pientä osuutta, joka kiertää veressä sitoutumattomana.

Tutkimuksessa tarkasteltiin myös biologisesti käytettävissä olevaa testosteronia, joka oli miehillä suuremman kahvinkulutuksen yhteydessä korkeampi, 0,08 nanomoolia litrassa päivittäistä kupillista kohden.

SHBG auttaa ymmärtämään tulosta

SHBG eli sukupuolihormoneja sitova globuliini on pääasiassa maksassa muodostuva valkuaisaine, joka sitoo verenkierrossa sukupuolihormoneja, kuten testosteronia.

Miehillä jokainen päivittäinen kahvikupillinen yhdistyi 0,57 nanomoolia litrassa korkeampaan SHBG-pitoisuuteen.

Korkeampi SHBG voi auttaa selittämään sitä, miksi kokonaistestosteroni ja vapaa testosteroni kulkivat tutkimuksessa eri suuntiin.

Juuri kokonaisuus tekee tuloksesta kiinnostavamman kuin pelkkä kokonaistestosteronin luku.

Miksi tutkijoita kiinnostaa juuri tämä yhdistelmä

SHBG ei ole aineenvaihdunnan kannalta yhdentekevä mittari.

Aiemmissa laajoissa tutkimuksissa matala SHBG on yhdistynyt suurempaan tyypin 2 diabeteksen riskiin sekä miehillä että naisilla.

Miehillä matalat kokonaistestosteroni- ja SHBG-pitoisuudet on puolestaan yhdistetty suurempaan metabolisen oireyhtymän todennäköisyyteen.

Tutkijat pitävät nyt havaittua hormonikuviota siksi aineenvaihdunnan kannalta kiinnostavana, mutta sen kliininen merkitys ei vielä selviä tästä tutkimuksesta.

Naisilla yhteys oli erilainen

Naisilla suurempi kahvinkulutus yhdistyi korkeampaan SHBG-pitoisuuteen, 1,27 nanomoolia litrassa päivittäistä kupillista kohden.

Vapaa testosteroni ja vapaan androgeenin indeksi olivat puolestaan matalampia.

Kokonaistestosteroniin tai biologisesti käytettävissä olevaan testosteroniin ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.

Naisten hormonianalyysistä rajattiin pois ne osallistujat, jotka ilmoittivat sairastavansa munasarjojen monirakkulaoireyhtymää eli PCOS:ää, sekä ne, joilta tieto puuttui.

Hymyilevä mies juo kahvia punaisesta kupista.
Kahvi on suomalaisille paitsi arkinen juoma, myös tutkimusten kohde hormonitasojen kannalta.

Eniten kahvia juovat eivät olleet kaikilla mittareilla terveimpiä

Paljon kahvia juovat tupakoivat muita useammin, ja korkeakoulutettujen osuus oli heidän joukossaan 32 prosenttia.

Vähän eli 1–2 kupillista päivässä juovilla osuus oli 51 prosenttia.

Myös laskennallinen FINRISK-sydän- ja verisuonitautiriski oli yhteydessä suurempaan kahvinkulutukseen.

Tutkijat arvioivat, että tämä todennäköisesti kuvastaa kahvinjuontiin liittyviä muita elintapoja eikä kahvin suoraa haitallista vaikutusta.

Näin tuloksen voi tulkita

Kahvi ei ole testosteroniresepti, eikä kuppimäärän lisääminen ole tämän tutkimuksen perusteella keino muuttaa hormonitasoja.

Kiinnostavaa on sen sijaan se, että suurempi kahvinkulutus yhdistyi miehillä korkeampaan kokonaistestosteroniin, biologisesti käytettävissä olevaan testosteroniin ja SHBG:hen mutta matalampaan vapaaseen testosteroniin.

Suomalainen kahvitapa näkyi siis tutkimuksessa myös hormonien ja aineenvaihdunnan mittareissa.

Miksi yhteydet syntyvät ja mikä osa niistä mahdollisesti johtuu kahvista, jää seuraavien tutkimusten ratkaistavaksi.

LUE SEURAAVAKSI TÄMÄ: Lääkärit paljastavat: mitä kehossasi tapahtuu, jos lopetat kahvin juomisen viikoksi

Suosittelemme