Breaking Fashion News

Graffiteja paitoihin, taidetta alusvaatteisiin, elokuvalavasteita kodinsisustukseen ja COS Suomeen.

Arkkitehtien koruja

Pohjoissuomalaiset arkkitehdit Paula Kouri, 25, ja Kate Hulkkonen, 33, perustivat rakennussuunnittelun lomassa design-studio Yo Zenin (lausutaan joutsen).

Ensimmäinen korumallisto Origami ammentaa japanilaisesta paperintaittelutaiteesta. Mallistossa on kolme aihetta: joutsen, paperilaiva ja paku paku, paperista taiteltava origamipeli, jota suomalaislapset kutsuvat muun muassa kirpunpyydykseksi.  Tarjolla on korva-, rinta- ja kaulakoruja, sormuksia sekä kalvosinnappeja. Hinnat alkavat 18 eurosta.
http://www.yozendesign.com

Taidetta alushousuissa

Argentiinalainen alusvaate- ja uimapukumerkki Pompavana tuo maailmankuulut graafiset suunnittelijat iholle.

Graafikko Belen Garatin ja politiikantutkija Natalia Sturban perustama merkki tekee pieniä eriä alusvaatteita ja uima-asuja, joiden printeistä ja suunnittelusta vastaavat taidemaalarit, graafikot ja jopa graffititaiteilijat.

Tällä hetkellä on myynnissä muun muassa hollantilaisen graffiti-ihme Daniel Stroomerin ja tunnetun mainosgraafikon Azul De Corson suunnittelemia kuoseja. Tummaa ja pelkistettyä talvimallistoa seurasi valikoima värikkäitä ja hipahtavia alusvaatteita.

Taidealusvaatteet eivät ole huiman hintaisia: tangat irtoavat 13 eurolla.
http://www.pompavana.com

COS Suomeen

Hennes & Mauritzin omistama vaatemerkki COS (Collection of Style) avaa ensimmäisen Suomen-liikkeensä Helsingin Kämp Galleriaan loppukeväästä. Kaksikerroksinen myymälä on 48. laatuaan Euroopassa. Tämän jälkeen Suomesta löytyvät kaikki H&M:n omistamat ketjut: H&M, COS, Monki ja Weekday. COSia on viime syksystä lähtien voinut tilata Suomeen nettikaupasta, mutta myymälää varten on pitänyt matkustaa Tukholmaan. COSin vaatteet ovat tyyliltään ja väritykseltään klassisia. Hinnat alkavat suunnilleen siitä, mihin ne H&M:llä päättyvät.
http://www.cosstores.com

Yhteistyöfarkut

Vuoden halutuimmat farkut ovat syntyneet yhteistyössä. Ensin Comme des Garçons’n suunnittelija Junya Watanabe päästettiin peukaloimaan Leviksiä. Vuoden 1966 vintage-farkkuihin on ommeltu ruskeat lisätaskut ja lahkeiden etuosa on päällystetty sinisellä tekonahalla. Lopputulos on erittäin näyttävä, ja käsityön hinta kipuaa liki tonniin. Seuraavaksi japanilainen farkkufirma Edwin ja supersuunnittelija Yohji Yamamoto olivat sitä mieltä, ettei maailmassa ole riittävästi tyylikkäitä farkkuja. Syntyi Yohji Jeans, jonka ensimmäinen mallisto kantaa nimeä Naked.  Suomessa kukaan ei vielä ole ilmoittautunut jälleenmyyjäksi, mutta farkut saapuvat nettikauppoihin kesäkuussa.
Levikset http://havenshop.ca
Edwinit http://www.edwin-europe.com

Nieltävä parfyymi

Australialainen suunnittelija Lucy McRae ja yhdysvaltalainen biologi Sheref Mansy ovat lanseeranneet maailman ensimmäisen nieltävän parfyymin. Se näyttää kalanmaksaöljykapselilta, mutta tuoksun luvataan olevan uniikki, pitkäkestoinen ja vaihtelevan käyttäjän tunnetilojen mukaan. Parfyymikapseli sisältää synteettisiä, tuoksutettuja lipidejä, jotka jäljittelevät kehon luonnollisia rasvamolekyylejä.

Kehittäjien mukaan kehon luontaiset entsyymit hajottavat lipidit siten, että niiden tuoksumolekyylit pääsevät vapaiksi. Tuoksumolekyylit tihkuvat ihon läpi, kun käyttäjä hikoilee. Tuoksu vaihtelee sen mukaan, johtuuko hikoilu esimerkiksi urheilusta, pelosta vai kiihottumisesta.
http://swallowableparfum.com

Matka sirkukseen

Barcelonalainen vaatemerkki Desigual ja kanadalainen sirkus Cirque du Soleil loivat vaatemalliston. Sirkusteema sopii hyvin värikkäistä printeistä ja vaatteiden yksityiskohdista tunnetun Desigualin linjaan. Mallistossa on 60 erilaista vaatetta ja asustetta miehille, naisille ja lapsille, esimerkiksi paitoja, mekkoja, takkeja ja huiveja. Hinnat alkavat 30 eurosta. Suomesta mallistoa ei vielä saa, mutta vaatteita voi tilata netistä. Kaikki mallit ovat myynnissä maaliskuun puoliväliin mennessä.
http://eboutique.cirquedusoleil.com
http://www.desigual.com

Elokuvaproppeja kotiin

Mietitkö koskaan, mihin kaikki elokuvissa käytetty tavara päätyy? Tähän asti loppusijoituspaikka on ollut varasto tai roskalava, mutta nyt New Yorkissa päätettiin kokeilla jotain uutta. Brooklynissa majaansa pitävä Film Biz Recycling on voittoa tuottamaton organisaatio, joka kerää talteen lavastuksessa käytettyjä tavaroita teattereista, elokuvista ja tv-sarjoista. Tavarat myydään FBR Prop Shopissa ja tuotot lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Tarjolla on käsittämätön määrä tavaraa huonekaluista liikennemerkkeihin, kirjoista sähkötuoleihin ja astioista muovisiin lihakimpaleisiin.
http://www.filmbizrecycling.org

Graffiteja kierrätyspaidoissa

Brasilian keltapaidat ovat tänäkin vuonna pistepörssin kärjessä, ainakin mitä tyylipisteisiin tulee. Nike on päivittänyt maajoukkueen peliasut Jeitinho Brasileiro, brasilialaiseen tyyliin. Shortsit on tehty kierrätetystä polyesterista ja pelipaitojen materiaalina on käytetty myös vanhoja paitoja. Jokaiseen settiin uppoaa 13 kierrätysmuovipulloa.

Pelipaidan hihaan on kirjottu lause Nascido Para Jogar Futebol (Syntynyt pelaamaan jalkapalloa) Sao Pãulossa syntyneellä Pixação-graffitityylillä. Pelinumerot on napattu realin seteleistä. Setti kulkee nimellä Amarelinha, pieni keltainen.

Peppu penkkiin

Australialainen, Britanniassa asuva suunnittelija Jay Watson kehitti huonekaluja, jotka reagoivat käyttäjän ruumiinlämpöön. Tyylikkään Linger A Little Longer -sarjan pöytä ja tuoli ovat mustia, ja ne on käsitelty lämpöön reagoivalla pinnoitteella. Kun pöydän tai penkin päälle asettaa jotakin lämmintä, kuten kahvikupin, käden tai takapuolen, siihen jää vaalea jälki, joka näyttää hiukan vesileimalta tai röntgenkuvalta. Kun huonekalu jäähtyy jälleen huoneenlämpöiseksi, jälki katoaa.
alk. 564 e
http://www.jaywatsondesign.com

Rööki ja grilli syttyvät aurinkoenergialla

Ensi kesänä on kiva grillata. Ranskalaisyritys ID Cook on tuonut markkinoille grillin, joka toimii kokonaan aurinkoenergialla. Ympäristöystävällinen laite ei savuta, eikä se tarvitse sähköä tai polttoainetta. Janus-designpalkinnon voittanut keksintö on kevyt ja koottava, joten se kulkee kätevästi mukana mökille ja festareille.

Kypsennettävä ruoka asetetaan lautasantennia muistuttavan grillin keskiosaan. Grilli käännetään kohti aurinkoa, jolloin keskusta kuumenee jopa 200-asteiseksi ja kypsentää ruuan. Pienet ruuanlämmittimet maksavat 50 euroa, suuremmasta grillistä saa pulittaa 500. Sama yritys myy myös aurinkoenergialla toimivia tupakansytyttimiä. Ostajat toivovat aurinkoista kesää.
http://www.idcook.com

Robottistylisti

Dressipi on marraskuussa avattu stylistipalvelu, jossa ostamisen oppaana toimii tekoäly. Ilmaisen nettisovelluksen tarkoitus on tehdä vaatteiden nettiostamisesta helpompaa. Aluksi käyttäjä syöttää palveluun kokonsa, muutaman lempimerkkinsä sekä tiedot neljästä lempivaatteestaan. Jos tuloksista haluaa tarkempia, mukaan voi liittää myös tiedot ihon-, hiusten ja silmien väristä sekä lisää lempi- ja inhokkibrändejään. Algoritmi analysoi tiedot ja alkaa ehdottaa käyttäjän tyyliin ja makuun sopivia vaatteita. Mitä enemmän palvelua käyttää, sitä tarkemmaksi se tulee.

Dressipiin voi tallentaa netistä tehdyt ostokset, ja kun seuraavaksi on aika ostaa vaikkapa jakku, palvelu ehdottaa sellaista, joka sopii parhaiten vaatekaapista jo löytyviin housuihin. Dressipiltä voi myös tiedustella sopivaa asua vaikkapa häihin tai pikkujouluihin – se muistaa viime syksynä ostamasi paljettimekon, vaikka olet sen itse jo unohtanut.
http://www.dressipi.com


Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi