H.O.T. 2000

H.O.T. kertoo muodin merkit ja merkillisyydet, tyylit ja attityydit. Lue Cityn kartta vuoteen 2000.

Ruutu, raita, pilkku (naisilla ja miehillä)

Kuviot ovat innostaneet suuria suunnittelijoita. Pilkut inspiroivat ainakin Ralph Laurenia, Valentinoa, Marc Jacobsia. Ruuduista taas innostuvat Anna Sui, Ralph Lauren ja Emporio Armani. Raita liikutti Giorgio Armania, Michael Korsia ja Fendia. Ruuduista trendikkäimmät ovat Burberryn ruudut, ainakin jos uskoo satunnaisotokseen. Burberryn ruudullisia kaulaliinoja havaittiin viime talvena Tennispalatsin elokuvateatterissa kymmenessä minuutissa neljä. Raidoista mainittakoon erityisesti 1980-luvun alun puuvillapaita, jossa on valkoisia raitoja sinisellä pohjalla. Myös vanha kunnon liituraita on tehnyt come backin, erityisesti naisilla.

ERRORVerkkosukkahousut + lenkkarit (naisilla)

Pariisi on elävä muotiraamattu. Tänä keväänä Pariisissa moni nuori neitokainen yhdisti lenkkarit verkkosukkahousuihin. Verkkosukkiksiin ovat tykästyneet myös Prada, joka yhdisti ne housujen kanssa ja Gucci, joka yhdisti ne hameiden kanssa.

Nämä näkyvät

Naisilla:
Vyö
Mekot
Villatakki - erityisesti hameen sisällä
Kapeat housut
Pitkä hame, polven peittävä
Huivikuvio
Viimeistelemättömät saumat
Kirjaillut vaatteet ja asusteet
Poolokaulus
Piikkikorko
3/4-osa hiha
Venekaulus

Miehillä:
Vyö
Viimeistelemättömät saumat
Poolokaulus

Liian lyhyet housut (naisilla ja miehillä)

Mitä sanottiiin edelliseen, pätee myös tähän. Miesten muoti naisistuu! Viime vuonna olivat hameet, tänä vuonna miehet seuraavat naisia hihattomillaan ja lyhyillä housuillaan. Capri-housuja on nähnyt parina viimeisenä kesänä joka toisella naisella - ja mikäli vaatevalmistajiin on uskominen, niin näkyy tänäkin kesänä. Mutta niin näkyy myös miehillä, esimerkiksi 4you:n ja Mexxin katalogeissa miehiä esitellään pohkeisiin päättyvissä housuissa. Viime syksynä liian lyhyet lahkeet lanseerattiin myös "talvihousuihin" (tällaista termiä on tuskin Pariisissa käytetty). Lyhyitä lahkeita nähdään ensikin talvena.

Tummat hiukset (naisilla)

Muotilehdet ovat kohisseet Gwyneth Paltrow`n hiusten tummennuksesta koko talven. No, itse asiassa Gwyneth on vain yksi monista. Nimittäin häntä ennen enemmän tai vähemmän hiuksiaan tummentaneet ovat muun muassa näyttelijät Sarah Michelle Gellar, Cameron Diaz, Christina Applegate ja malli Kate Moss.

Coffee Shopit

Coffee shopit ovat rantautuneet Suomeen Yhdysvalloista pari vuotta sitten. Niiden idea on tarjota mahdollisimman monenlaisia kahvilajikkeita sekä kahvilassa juotavaksi että mukaanotettavaksi. Coffee shop -ideaa toteuttavat muun muassa Wayne´s Coffee, Net Cup ja Carrolsin uusi ketju Drop Coffee Shop. Moni yhdysvaltalaisista suurkaupunkilaisista piipahtaa noutamaan aamulla coffee shopista kahvin mukaansa. Yhdysvalloissa coffee shop -kulttuuria voisi kuvailla parhaimmillaan ja pahimmillaan kahvilamaailman wash&go -versiona. Koska liikeidea on yhdysvaltalainen alkuperältään, on coffee shop tietenkin ketjutettu; Starbucks, jonka Suomeen tulosta on huhuttu, on yhdysvaltalaisen jupin aamukeidas. Kofeiinittoman caffe latten kanssa otetaan mukaan bagel with cream cheese.

Ostetuimmat vaatemerkit

1. Nanso
2. Adidas
3. Lindex
4. Kappahl
5. H&M
6. Finnwear 7. Vero Moda
8. Nike
9. Levi´s
10. Luhta, Rukka

Lähde: Gallup Ad/M&M-l

Suosituimmat vaatekaupat

1. Seppälä
2. Anttila
3. Sokos
4. Citymarket
5. Stockmann
6. H&M
7. KappAhl
8. Vaatehuone
9. Lindex
10. Prisma

Lähde: Gallup Ad/M&M-lehti

Kohumainokset

Suomalaisista16 prosentin mielestä Benettonin kuohuttaneet mainokset ovat kiinnostavia. Yhdeksän prosenttia ostaa Benettonin vaatteita. Suomalaisista yli 50-vuotiaista miehistä noin kymmenen prosentin mielestä Anttila on vaatteissa edelläkävijä, mutta vain viiden prosentin mielestä Hennes & Mauritz on edelläkävijä.

Lähde: Gallup-Markkinatutkimus 1998

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi