H.O.T. 2002

Cityn opas muodin valtateille ja pimeille sivupoluille.

H.O.T. Vaatteet

Sano se t-paidoin
Mitä paitasi sinusta kertoo? Rakastat New Yorkia, sait t-paidan ystävältäsi matkamuistona Lontoosta... Viime vuoden fani-t-paidat ovat vaihtuneet slogan-t-paidoiksi. Olkoon viestisi sitten wake me up before you go-go tai choose life, jotain on sanottava. Stella McCartneyn suunnitteleman paidan sanoma on: Slippery when wet.

Rock
Muoti on uusi rock, julistavat muotilehdet. Guccin Tom Ford on aikansa rock-tähti, jonka Midaksen kosketus on nostanut ensin Guccin sitten Yves Saint Laurentin uuteen nousuun. Ja rock on tyylikästä: ainakin, jos on Louis Vuittonin yhdysvaltalaissuunnittelijaa Marc Jacobsia uskominen. Vogue kertoo, että Jacobs pitää Rolling Stones -kitaristia Keith Richardsia tyylikkäimpänä julkisuuden henkilönä. Tiedoksi teille rock-friikeille: pop-tähti Paul McCartneyn tytär muotisuunnittelija Stella McCartney on suunnitellut sähkökitaran muotoisen laukun. Sopii vain kysyä, ostaisiko Keith Richards sellaisen?

Nude-meikki
Älä näytä meikatulta julistavat muotilehdet. Muotitalot ovat meikanneet tänä keväänä malliensa huulet ruskeaan taipuvalla punaisella. Meikkitaitelija Pati Dubroffin mielestä luonnolliset huulet ovat kauden tärkein trendi.

Oi suuri ja mahtava... Yhdysvallat
Syyskuun 11. oli monelle vaatevalmistajalle todellinen inspiraation lähde. Siitä lähtien Yhdysvalloissa on rahastettu tähtilipulla: siis tähtiä, raitoja, punaista, sinistä ja valkoista. Se alkoi I love NY -t-paidasta, joka sai totaalisesti eri merkityksen tuon hauteisen lämpimän syyskuun päivän jälkeen. Dolce & Gabbana teki oman I love NY -paitansa ja lisäsi siihen USA:n lipun. Lokakuussa t-paita oli kaikilla malleilla. Sitten mopo karkasi käsistä: tuli lippuiltapukuja (Escada), käsilaukkuja, sandaaleita. Nationalismi on myös mainoksissa: DKNY:n kevään kampanjassa näkyy jokaisessa mainoksessa lippu, milloin se liehuu taustalla, milloin farkkutakin kangasmerkkinä. Myös Ray Banin mainoksissa on lippu korkealla.
Ja yllätys, yllätys: sininen, punainen ja valkoinen yhdistelmänä ovat kevään muotivärejä.
Yhdysvaltain kansallislaulun sanat: www.bcpl.net

Tennistyyli
Let’s play tennis! Jo pari vuotta jyrännyt konservatiivinen tyyli on siirtymässä historiaan ja hioutunut tennistyyliksi. Siniset viivat V-kaula-aukon kehyksenä, pikeepaidat, sinivalkoiset raidat. Come backin tehnyt Lacoste aikoo jäädä pysyvästi muodin kartalle uuden suunnittelijansa Christophe Lemairen avuin. Lacoste on myötätuulessa: juuri ensi-iltaan tulleessa elokuvassa The Royal Tenenbaums muodin suurlähettiläs Gwyneth Paltrow on pukeutunut Lacosten raidalliseen t-paitatennismekkoon. Se on kuuma kesämekko, jos mikä. Tsekkaa myös elokuvassa seikkaileva cool hikinauha.

Rip off -muotia
Nyt on aika repiä pelihousut.
Dolce&Gabbana mainostaa sekä revittyjen farkkujen että paitojen puolesta.

Romantiikka
Vaatteissa on röyhelöä, pitsiä, hapsuja, puhvihihoja, kukkia ja keijukaisia. Laukuissa, olivatpa ne Louis Vuittonin tai Benettonin, liitää perhonen. Pahimmassa muodossaan romantiikka on trash-romantiikkaa: sekavia yksityiskohtia ja paljon.

Röyhelöt
Trimpsua ja röyhelöä. Kyllä tytön ja pojankin kelpaa. Ei valmistajaa, jonka mallistossa ei olisi röyhelöpaitaa, sekä miehille että naisille: Zara, Hennes & Mauritz, Ralph Lauren, Salvatore Ferragamo, Dolce & Gabbana. Ja oikeaoppisesti, eli vain mainoksissa, paita jätetään auki nyt napaan asti.

Farkkutakki ja -liivi
Osta Iron Maiden -kangasmerkki ja ompele se farkkuliiviisi tai farkkutakkiisi. DKNY lanseerasi farkkumerkin paluun, ja Calvin Klein yhdisti vaalean farkkutakin tummiin farkkuihin. Rohkea (lue hullunrohkea) mies hankkii farkkupuvun, kuten Gucci ja Calvin Klein ehdottavat. Läpäiseeköhän se Nokian dress coden?

Farkut ja jakku
Paluu 1990-luvulle. Yhdistä taas vaaleat farkut ja pikkutakki ja kyllä kelpaa. Max Mara ja Calvin Klein näyttävät mallia.

Asusteiden kuuma lista

Bambukorko
Guccin korko on bambua.

Platform-kenkä
Naiset kasvavat taas suorastaan silmissä, kun kengänpohjaan tulee ylimääräistä.

Matala ja kapea
Chanel muistelee lämmöllä 1980-luvun puolivälin matalia kenkiä, joissa on kapeneva kärki.

Converse
Popparit ovat vaihtaneet
1990-luvun alun vakiovarusteisiin Conversen tossuihin.

Hapsusaappaat
Ja saappaissa on hapsuja kuin Mike Monroen kengissä, nahkatakissa ja housuissa muinoin.

Ponyn tennarit
Unohtakaa muut tossut, julistaa Entertainment Weekly. Ja kertoo samaan hengenvetoon, että Linkin Parkin pojat ja Enrique Iglesias käyttävät tätä nykyä Ponyn tossuja.

Kalossityyliset kengät
Ei enää vaativaa kengännauhojen sitomista. Ja ainakin nauhat pysyvät kiinni. Boss uskoo myös pyöreään kärkeen.

Leveä vyö
Se on leveä, mieluiten canvasta tai nahkaa.

Perhoslaukku
Perhonen se laukussa olla pitää, väittävät Louis Vuitton, Benetton, ja Longchamp.

Puolikuun muotoinen laukku
Muun muassa italialaisen trend setterin Bottega Venetan laukut ovat nyt puolikuun muotoisia.

Canvas-hantaaki laukussa
Christian Diorin kevään käsilaukuissa kantohihna on canvasta. Myös Longchamp on intoutunut ideasta.

Kaftaani
Terveisiä Afganistanista ja sifonkinen kaftaani eli itämainen viitta ylle.

Hammasraudat
Sinkkuelämää-sarjassa Miranda raudoitti hampaansa. Ja Tom Cruisenkin väitetään oikoneen hampaitaan.

Kanttaukset: valkoista ommelta mustalla
Armani koristeli jo viime syksyllä asusteensa valkoisella ompeleella. Nyt sitä tekevät kaikki Marellasta ja MaxMarasta CCDK:hon.

Helmet... paljon
Sinkkuelämää-sarjan neljännen tuotantokauden jaksoissa Sarah Jessica Parker on käärinyt kaulaansa ties kuinka monet helmet. Tavallinen helminauha ei siis kelpaa: niitä pitää olla monta, erimittaisia ja päällekkäin.

Valkoinen puku
Valkoinen väljä kausi. Se on pukujen kevään linja. Takit ovat väljiä 1980-luvun tyyliin ja kangas valkoinen. Muun muassa Boss ja Dolce & Gabbana ovat pukeneet miehen valkoisen pukuun.

Marimekko – raidalla rahaa

Unikko. Vogue palautti Marimekon kansainvälisten muotipiirien lähimuistiin, kun se vuosi sitten kertoi Maija Isolan suunnitteleman Unikko-kankaan olevan muotia. Tulos: Unikko oli Marimekon myydyin kangas 2001. Tänään Nokian kännykkäkuoriakin saa Unikko-kuosilla.

1960-luvun puolivälissä Marimekon vaatteita oli kansainvälisten muotilehtien, muun muassa Ranskan Ellen, kannessa. Jacqueline Kennedy puki Marimekon ylleen Sport Illustrated -lehden kuviin. 1970-luvulla lähes jokaisen suomalaislapsen vaatekaapissa oli Tasaraita-paita.

Vuonna 1985 Amer osti Marimekon, merkin gloria himmeni ja tulovirta tyssäsi. Nykyinen toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen osti Marimekon vuonna 1991, yhtiön aallonpohjassa.

Nyt se on taas mallioppilas: viime vuonna 42 miljoonan euron liikevaihdolla pörssinoteerattu yritys teki 4,7 miljoonaa euroa liikevoittoa. Se on suomalaiselle vaatealan yritykselle erinomainen tulos. Liikevaihdosta 70 prosenttia tulee Suomesta.

Miksi Marimekolla menee nyt hyvin? Paakkanen kertoo Marimekkoon tultuaan analysoineensa alkuperäisen liikeidean ja miettineensä mikä meni vikaan. Paakkanen palasi alkuperäiseen liikeideaan: organisaatio palvelee suunnittelua, Marimekkoon palkataan parhaita suunnittelijoita, Marimekon tuotteet ovat käyttötavaroita.

”Marimekko on pärjännyt hyvin, kun muotoiluun on panostettu. Oleellista on ollut rahallisen panostuksen lisäksi että muotoiluun panostamisesta on viestitty. Marimekko tekee elämäntapatuotteita, ja harva ostaa niitä, jos ei ole kuullut yrityksestä ja tuotteesta mitään aiemmin tai pitkään aikaan. Marimekko pitää hyvää huolta sidosryhmistään, muun muassa toimittajista”, kertoo Marimekosta väitellyt Antti Ainamo, professori Tampereen yliopiston kauppatieteiden laitokselta.

”Ennen Marimekko teki sen virheen, että kysynnän kasvaessa tuotantoa kasvatettiin liikaa. Paakkasen aikana on kyetty kasvamaan ja parantamaan kannattavuutta.”

Ainamo uskoo, että parhaiten Marimekko menestyy suhdanteessa, jossa ollaan kansallisten ja kansainvälisten vaikutteiden välimaastossa.

”1970-luvun lopulla oli voimakkaasti kansallinen vaihe, jolloin Marimekko ei riittävästi ottanut vaikutteita ulkomailta. Se kostautui 1980-luvun puolivälissä. Marimekon vai-keudet eivät olleet vain Amerin syytä. Amer osti Marimekon huonoon aikaan.”

Olennaista design-teollisuudessa menestymisessä on henkilöityminen. Puhutaan luovista johtajista. Gucci on Tom Ford. Marimekko on Ratia ja Paakkanen.

”Persoona tekee tuotteet läheisemmäksi. Tämä on psykologinen ilmiö.”

Millä todennäköisyydellä Marimekon liikevaihdosta yli puolet tulee ulkomailta kymmenen vuoden päästä?

”Fifty-fifty-mahdollisuudet.”

Mutta Ainamo ei usko, että Marimekosta tulee globaalia megabrändiä.

”Marimekko perustuu suomalaiseen muotoiluperinteeseen ja se toimii. Marimekolla on omat asiakkaansa ulkomailla, mutta se ei riitä siihen, että Marimekosta tulisi massatuote. Voidakseen merkittävästi kasvattaa kansainvälistä liikevaihtoaan Marimekon pitäisi mukauttaa tuotteitaan paikalliseen makuun. Käsitys siitä, mikä on esimerkiksi hyvä juhla-astiasto on erilainen Saksassa kuin Suomessa”, pohtii projektijohtaja Markku Salimäki Helsingin Kauppakorkeakoulusta.

“Suurempaan volyymiin tähtäävä strategia tarkoittaa uutta kilpailukenttää, jota en Marimekolle suosittelisi.”

Varo Benetton! Varo H&M! Täältä tulee Zara

Kun Hennes & Mauritz viisi vuotta sitten rantautui Suomeen, se muutti suomalaisnuorten tapaa ostaa vaatteita. Se nousi viime vuonna myynnillä mitattuna vaatekauppojen top ysiin vain neljällätoista myymälällä. Nyt espanjalainen Zara aikoo tehdä saman.

Jo 30 maahan levinnyt 500 liikkeen ketju valmistaa Hennes & Mauritzia hieman klassisempia naisten-, miesten- ja lastenvaatteita. Erityismaininnan saavat muodikkaat, klassiset ja edulliset kengät. Esimerkiksi viime talvena Espanjan Zarasta sai mustat loaferit alennuksessa 13 eurolla.

Zara on nopea: yhtiö tuottaa 11 000 vaatekappaletta joka vuosi. Mallisto uusiutuu kokonaan kerran kuussa. Uusia vaatteita tulee kaksi kertaa viikossa.

“Suomessa myydään samaa mallistoa kuin muissa maailman Zaroissa, mutta valikoimaa sopeutetaan paikallisiin olosuhteisiin ja makuun. Mukauttaminen tapahtuu vaatemalleilla ja määrillä. Filosofiamme on asiakaskeskittynyt: sopeutus tehdään tarpeen mukaan”, kertoo Zaran PR-vastaava Carmen Melon Fernandez. Zaran 200 suunnittelijasta suurin osa on espanjalaisia.

Zara on osa espanjalaista 2,6 miljardin euron liikevaihtoa pyörittävää Inditex-konsernia, joka viime toukokuussa listautui Espanjan pörssiin ja teki omistajastaan Amancio Ortegasta Espanjan rikkaimman miehen. Konserniin kuuluvat muun muassa Zaraa klassisempia vaatteita valmistava Massimo Dutti -ketju, alusvaatteita valmistava Oysho-ketju ja nuorille naisille suunnattu Bershka-ketju.

“Tarkoitus on tuoda konsernin muutkin merkit markkinoille, joilla Zara jo on, mutta emme osaa vielä sanoa, tuleeko Massimo Dutti Suomeen.”

Zara ei tee imagomainontaa. Se ilmoittaa ainoastaan aleistaan ja myymälöiden avaamisista.

Zara avaa 5.4.
Aleksanterinkatu 19

H.O.T. Harrasteet

Taistelujumpat
Potki ja polje jalkaa! Taistelulajeista mausteensa saaneet jumpat jatkavat voittokulkuaan.
”Arvioimme, että kahdessa vuodessa tuntien määrä on kaksinkertaistunut”, kerrotaan Kuntokeskus Motivuksesta.
Eniten vaikutteita on otettu nyrkkeilystä, taekwondosta ja tai-chista.

Nyrkkeilytossut
Nyrkkeilytossutrendi ratsastaa taistelujumppavillityksen aallonharjalla. Muun muassa kenkäkauppa Nilson myy pitkävartisia nyrkkeilytossuja.

I want my body all the time...
Euroopassa naiset hoitavat vartaloaan yhtä paljon kuin kasvojaan. Suomi tulee jälkijunassa, mutta vartalonhoitotuotteita ostetaan joka vuosi enemmän. Viimeisen kolmen vuoden aikana myynti on kasvanut lähes 15 prosenttia vuodessa.
”Vartalonhoitotuotteiden heavy-user-ryhmä ovat 15–24-vuotiaat naiset”, kertoo tuotepäällikkö Minna Poola L’Oréalilta. Yhtiö on juuri tuonut markkinoille jokamiesluokan vartalonhoitotuotteet, L’Oréal Plenitude-sarjan, johon kuuluu muun muassa vartalonkuorinta-aine ja selluliittivoide.

Xbox jyrää
Microsoft ja Bill Gates yrittävät tunkeutua perinteisesti japanilaisten hallitsemalla pelikonsolimarkkinoille 14.3. julkaistulla Xboxillaan.
Julkaisupelit ovat ihan kelvollista tavaraa, varsinkin räiskintä Halo.
Xboxissa riittää tehoa, mutta laitteen tulevaisuuden ratkaisee tulevien pelien laatu ja määrä. USA:ssa Xbox on ollut odotetunlainen menestys.

Metal Gear Solid 2
Konamin tekemää PlayStation 2:n strategista hiiviskelypeliä Metal Gear Solid 2 odotettiin vesi kielellä vuosia ja se ehdittiin jo nimetä videopelihistorian odotetuimmaksi merkkitapaukseksi. Moisen hypen arvoinen ei voi mikään olla mutta hieno laatupeli on silti kyseessä. Hulluja nuo japanilaiset, onneksi.

Nokian sporttikännykkä
Elektroniikasta on tullut liikkuvaa. Lumilautailijat kantavat kiertueillaan mukanaan kannettavia tietokoneita ja pleikkareita. Ja valmistajat ovat sitä mieltä, että elektroniikkaa voi viedä mihin tahansa, esimerkiksi lenkille. Nokian sportti-ihmisten puhelin 5210 kestää roiskeet, pölyt ja kolhut. 5210 mittaa myös juoksuaikasi.
Nokia 5210, 329 euroa.

Säärystimet ja hikinauhat
Vapauta sisäinen Jane Fondasi! Kaiva kaapista säärystimesi, hikinauhasi ja jumppapukusi, jonka haaraosa menee pyllyvakoosi. Miehille mallia antaa The Royal Tenenbaums -elokuvan Ben Stiller hikinauhoineen. Eikä tämän trendin Suomeen rantautumiseen kauan mennyt: Motivus Centerissä pyllyvakojumppapukuja on jo havaittu.

Lahkeet auki
Viime talvena lumilautailijat avasivat housunsa lahkeet saumoista, jotta kengät mahtuisivat housujen alle. Nyt lahkeet liehuvat myös jumpassa. Nike näyttää mallia.

Rentoutus
Rentoutus on päivän jos toisenkin sana. Rentoutus-cd:iden valikoima on kasvannut, joten alalla uskotaan kysynnänkin kasvaneen. Esimerkiksi Stockmannin valikoimissa on 20 rentoutuslevyä.
Perinteiseen tyyliin pidättäytyvät voivat kokeilla Meg Ryanin trainerin Tom Morleyn hengitysrentoutusteknikkaa: hengitä sisään nenän kautta neljän sekunnin ajan, pidätä hengitystäsi kuuden sekunnin ajan ja hengitä ulos kahden sekunnin ajan.

Lumiskeitti
Lumilautailijat ja rullalautailijat ovat löytäneet yhteisen sävelen: lumiskeitin. Skeittilaudan, jossa on ”sukset” alla.
”Ei se lumilautaa voita, mutta sillä on kiva lautailla muun muassa kotipihalla”, kertoo lumilautailija Oskari Mykkänen. Ensi talvena lumiskeitistä voi tulla suurempikin hitti. Tänä talvena ne yleistyivät alan hard-core-harrastajien joukossa. Esimerkiksi Burton valmistaa lumiskeittejä.
Lumiskeittejä saa muun muassa InterSportista, alkaen 189 euroa.

H.O.T. Matka & Koti

Arne Jacobsen
Tanskan Alvar Aallon Arne Jacobsenin syntymästä on kulunut 100 vuotta ja Jacobsenin näyttely kiertää maailmaa. Kesän alussa näyttely on Suomessa, Helsingin Taidehallissa. Arne Jacobsenin kuuluisin teos on vuonna 1952 suunniteltu Muurahainen-tuoli. Ennen kuin Muurahainen tuli tuotantoon siitä tehtiin ainakin kymmenen eri mallia.
Jacobsen Taidehallissa
27.6.–11.8. Lisätietoa:
www.arne-jacobsen.com


Väriä! Väriä! Väriä!
Kolme vuotta hallinnut luontotrendi on vaihtunut väritrendiin.
Vihreää! Keltaista! Punaista! Tärkeintä on se, että väriä on, ei se, kuinka paljon sitä on.
Maailman kuuluisin väriekspertti Tricia Guild näyttää kirjassaan Kuumaa valkoista, kuinka sisustaa väreillä, saamatta päänsärkyä.

Vintage-autot
Volkswagen teki sen neljä vuotta sitten, kun se teki uuden version rakastetusta Kuplasta. Vuonna 2000 Chrysler tyylitteli vanhaan malliin PT Cruiserinsa. Ja syksyllä 2001 uusi Mini Cooper tuli kauppoihin BMW:n siivittämänä. Koska on rättisitikan vuoro?
Ja ne, jotka ovat varoissaan hankkivat tietenkin aidon antiikkiauton, vaikka samanlaisen vanhan Ferrarin kuin Tom Cruisella Vanilla Sky -elokuvassa.
Uskokaa tai älkää, mutta vaihtoihan Bondkin takaisin BMW:stä Aston Martiniin.
Mini Cooper 24 000 euroa.

Islanti
Uusimman Bond-elokuvan, Die Another Day, tunnuslaulun laulaa Madonna ja Bond seikkailee Islannissa. Kuvauspaikkana ajokohtauksissa on Vatnajökull. Bond on aiemminkin ollut Islannissa, elokuvassa Kuoleman katse. Tuolloin Islanti näytteli Siperiaa. Nyt se esiintyy ihan itsenään.
Bond on elokuvateattereissa marraskuun lopulla.

Räätälöity seikkailu
Nuoret aikuiset haluavat nyt seikkailla maailman ympäri tai vain puoliksi. Mutta pelkkä kohteesta kohteeseen liihottaminen ei riitä: pitää päästä kiipeilemään tai Kenian safarille. Olennaisinta on se, että matka on mitoitettu juuri omien tarpeiden ja halujen mukaan.

H.O.T. Ruoka & Juoma

Jääkahvi
Viime kesänä moni coffee shop tarjosi jo jääkahvia. Täksi kevääksi ja kesäksi ennustetaan jääkahvibuumia. Kylmää kahvia myydään useilla nimillä: Café Frappe, Frappuccino, Iced Mocha.
Wayne’s Coffeen ice latessa on jääpaloja, tuplaespresso, kylmää maitoa ja lämmintä maitovaahtoa.
”Meidän ice latessa on kahvia vähän enemmän kuin normaalilatessa. Maitoa ice latessa on kaksi kolmannesta”, kahvilasta kerrotaan.
Wayne’s Coffeen Ice latte 2,70 euroa ja Ice cappuccino 2,70 euroa.

Paluu perusasioihin
Ravintolat vannovat nyt perusasioiden nimeen. Ei enää turhaa kikkailua. Unohda cross kitchen, tornityylisesti pinottu ruoka ja oudot koristelut! Cityn tänä keväänä ravintoloitsijoille tekemässä kyselyssä suurin osa painotti trendittömyyttä ja palaamista perusasioihin. Kotiruoka, mummon lihapullat ja silakkapihvit ovat tosi ok.
Niin sanotuista uusista trendiravintoloista silakkapihvilinjaa on onnistuneesti noudattanut muun muassa Punavuoressa sijaitseva Tori. Siellä käyvät kaupaksi lihapullat jaloviinakastikkeella. Ne ovat muuten Ville Valon herkkua.
Ja jos on unohtunut, kuinka kunnon lihapullat syntyvät, tässä perusohje.
400 g naudan jauhelihaa
4 rkl korppujauhoa
1 1/2 dl maitoa
3 rkl kuulotettua sipulia
1 1/4 tl suolaa
1 1/4 tl mustapippuria
1 rkl voita
2 dl lihalientä
Sekoita korppujauho ja puolet nesteestä turpoamaan vartiksi. Lisää suola, pippuri ja jauheliha. Vaivaa notkeaksi ja lisää samalla nestettä. Tee tasakokoisia pyöryköitä. Paista pyörykät ruskistetussa rasvassa paistinpannussa. Ruskista joka puolelta ja anna paistua miedolla lämmöllä 5 minuuttia. Ohje mukailtu Gummeruksen keittokirjasta.

Viina kelpaa taas klubeilla
Brittiläinen klubilehti Ministry of Sound on nostanut viinan takaisin klubbaajien huulille. Klubbaajat ovat vuosia jo pitäneet viinanjuojia ulkopuolisina örveltäjinä, nyt he juovat sitä itse. Kova sana brittiklubeilla ovat erilaiset limuviinat.
”Viina on paljon sosiaalisempi juoma”, klubeilla perustellaan.

Kylmät keitot
Yhdysvalloissa keitot ovat olleet jo muutaman vuosikymmenen ajan pikaruokaa. Keittoketjut levisivät nopeasti Eurooppaan, tietenkin ensimmäisenä Lontooseen.
Ensi kesänä keittolat tarjoilevat mitä todennäköisimmin kylmiä keittoja: tunnetuimmat kylmät keitot ovat espanjalainen tomaattipohjainen vihanneskeitto gazpacho ja kurkkukeitto. Gazpachoa saa Madridissa jokaisesta pikkuravintolasta. Se on erityisen hyvää cava-kuohuviin kanssa.

Espanjan uudet alueet
Rioja on ollut Espanjan ykkösviinialue kauan. Nyt nousussa ovat uudet alueet: Priorato ja Ribeira del Duiro. Tämä on suomalaisille olennainen tieto, sillä 40 prosenttia Alkosta ostetuista punaviineistä on espanjalaisia. Ja punaviinit ohittivat juuri myynnissä valkoviinit.

Rock-kokit
Unohtakaa turhantärkeät snobbailevat kokit. Sekä brittiläinen tv-kokki Jamie ”The Naked Chef” Oliver ja Anthony ”Kitchen Confidential” Bourdain ovat riisuneet alan turhasta tekohienostelusta. Anthony Bourdain teki sen kantelemalla kollegoistaan kirjassan Kitchen Confidential: työntekoa vauhditetaan huumeilla ja liinavaatekomerossa käy suhina.
Bourdainia ja Oliveria yhdistää myös toinen asia: heistä on kummastakin tullut hyvin suosittuja.
Jamie Oliverista tuli jopa niin suosittu, että häntä on Briteissä kutsuttu ruoanlaiton Beatlesiksi. Oliverin ruoanlaittotapa on karsia kaikki, mikä ei ole välttämätöntä ja hän käyttää mahdollisimman vähän alan jargonia. Eikä toki sovi aliarvioida sitä seikkaa, että Jamie Oliver on hyvännäköinen.
The Naked Chef Den nakna kocken maanantaisin kello 19.30 TV2 FST, www.jamieoliver.com, Jamie Oliver: Happy Days with the naked chef

H.O.T. Aatteet

Hard core - harlekiinia!
Unohtakaa Bridget Jones, hän on täysi nynny verrattuna ranskalaiseen Catherine M:ään. Milletin kirja Catherine M:n seksuaalielämä kertoo naisesta, joka harrastaa seksiä kaikkialla, miten vain ja kenen tahansa kanssa. Ranskalaiset ovat julistaneet Catherine M:n naisen seksuaalisuuden uudeksi papittareksi ja häntä on verrattu Henry Milleriin.
Catherine Millet: Catherine M:n seksuaalielämä (WSOY).

Nousukauden krapula
Vuonna 2001 on kärsitty nousukausikrapulaa. Tuotantoluvut tippuivat, Sonera shokeerasi ja saneerasi, eikä Nokiakaan tuonut kännyköitä markkinoille entiseen tahtiin. Yhä harvempi yritys halusi listautua ja yhä useampi halusi pörssistä pois. Konkarit palasivat yritysjohtoon. Lamborghini-Rytsölää haetaan konkurssiin. Konkurssi iski myös Nokian rahoittamaan mobiilipelitalo Riot Entertainmentiin. Enron-skandaali horjutti monen hyvämaineisen yrityksen mainetta ja siirsi Andersenin tilintarkastusyhtiön suoraan tarkkikselle.

Yhtenäiskulttuuri, nationalismi ja turvallisuushakuisuus
Kun terroristit iskivät World Trade Centeriin, muuttui Yhdysvallat. Hollywood kantoi kortensa kekoon viemällä ensi-illasta väkivaltaiset elokuvat, muotiteollisuus keksi I love NY- ja lippupaidat. Kansalaiset halusivat tuijottaa televisiosta taas tuttuja ja turvallisia, vuosia pyörineitä komediasarjoja. Nuorten kielenkäyttöön tuli uusia ilmaisuja: mm. that’s so 10th of September, kuvaamaan pieniä murheita. Ja yhdysvaltalaiset olivat enemmän yhtä kuin pitkään aikaan.
USA:n uutta kansallista uhoa on Eurooppa saanut seurata aitiopaikalta.

Muutoksen hallinta
Yrityksissä on pohdittu muutosta ja sen hallintaa jo 1990-luvun puolivälistä. Ja nyt sitä miettii yhä useampi tavallinen ihminen. Ihmiset, joilla oli kaksi vuotta sitten ovet auki miljooniin, saattavat olla tänään ilman työpaikkaa. Moni akateeminen nainen on juuttunut koko uran pituiseen pätkätyöputkeen.
Yhdysvalloissa on jo kaksi vuotta keikkunut best seller -listojen top 10:ssä muutoksen hallintaa opettava, hiirestä kertova sarjakuvakirja Who moved my cheese? Kirjan teesi on se, että elämässä pärjäävät ne, jotka löytävät siirretyn juuston uudelleen, eivätkä jää parkumaan. WSOY julkaisee suosikin suomennoksen keväällä.
Kuka vei juustoni? kaupoissa huhtikuussa, 25 euroa.

Uusvasemmistolaisuus
1960-luvun yhteiskunnallista ilmapiiriä on elvytetty lauluin ja kirjoin. Laura Honkasalo päästi vallankumoukselliset pannasta, MCAvain räppää porvarivihamielisiä lauluja. Manifest-festivaalit veti makasiinit täyteen ihmisiä. Kansanedustaja Ben Zyskowicz paheksui Helsingin Sanomissa nuorison vasemmistosympatioita.
Huomenna kaikki on toisin ja kymmenen vuoden päästä nämä nuoret ovat kuitenkin ministereitä ja kansanedustajia.

1 kommentti

JoyBoots.fi

31.8.2007 15:43

Platform kengät löytyy nyt suomesta www.JOYBoots.fi !

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi