- Trendit värikuvina!
- Opas kaupunkiluontoon
- Kate Middletonin tyyli
- Swedish Hasbeens ja H&M
- Peter Pilotto ja Kipling
- Muodin hate-lista
- Karl Lagerfeld: Muodin yksinvaltias
Romantiikka, minimalismi, amerikkalaiset suunnittelijat, brittisuunnittelijat (tai sitten jonkinlainen suunnittelunationalismi), kirkkaat värit, nude-värit. Näin jakomielistä on kevään muoti. Retrolla pärjää yhä: kuuminta on 1970-luvun YSL-retro, väittävät. Ja Marc Jacobs jopa näyttää. Tosin 1950-, 1980- ja 1990-lukukin näyttävät käyvän.
City-lehden muotinumero Hot on kuitenkin muotiakin vapaamielisempi. Esittelemme naisille ja miehille vuoroin virallista muotia, valtavirtaa, vuoroin vastavirtaa. Vastavirtaa edustavat muun muassa juttumme eri ryhmien hittituotteista ja muotiblogaajamme ja tyylistevarimme Sandra Marinsin (André "sekin pukeutuu hyvin" Wickströmin suosikki) listaus eniten vihaamistaan tyyleistä. Mikä parasta, Sandra ampuu yllättäviin maaleihin!
Kokonaisuuden päätteeksi puhumme Chanelin pääsuunnittelijan Karl Lagerfeldin kanssa... politiikkaa. Hän kertoo, että Hollywoodin vihreä aalto on osittain maksettua peeärrää ja että onnistuminen hänen työssään olisi ollut mahdotonta, jos hänellä olisi ollut perhe.
No, onneksi kaikkien ei tarvitse yrittää visualisoida Chanelin seuraavaa kevättä tai luoda uusia baguetteja, kunhan nyt edes onnistuisi kopioimaan vaikka seuraavilla sivuilla esiteltävän vuoden morsion Kate Middletonin tyylin. Ainakin alku vaikuttaa hyvin paljon helpommalta kuin hänen tyyli-ikonilistalta syrjäyttämänsä Lady Gagan ulkonäön apinointi. Ja nyt pekonitkin voi syödä (paitsi ehkä Lagerfeldin mielestä).
Tyylikästä, oman tyylistä tai tyylitöntä kevättä, ihan mitä haluatte!
Trendit värikuvina!
Havainnollistamme kevään muodin.
Romantiikka ja pitsit
Chanelilla on pitsiä jakuissa, Christopher Kane käyttää sitä printtikuviona ja osansa saavat myös sohvat (Jean-Paul Gaultier) ja lautaset (Conran). KappAhlin Vintage Stories -mallisto jatkaa: keväällä siinä on paljon valkoisia, romanttisia mekkoja.
TJEU: Britti-Elle ja Sisleyn mainokset.
Nudevärit
Rachel Bilsonin yksi kevään lempitrendeistä In Style -lehden mukaan. Nude-kokoelmia esittelivät muun muassa Phillip Lim ja Donna Karan. TJEU: Oscar-iltapuvut.
Kirkkaat värit
Mulberryn violetit laukut! Pradan pinkki purse! Hermès’n lime! Diorin Diana-laukku oranssina! Plussatkaa ne yhteen! Guccin asuyhtälönä nähtiin myrkynvihreät housut, violetti toppi ja oranssi jakku.
Näkykää!
Raita
Mutta kuka muistaa kevättä, jolloin raita ei olisi ollut muka muodissa?
Pariasu 1: Prätkätakki
Prr...löydä sisäinen James Deanisi. Burberry on laittanut mainoksessaan trenssit naulaan ja sekä naisen että miehen päällä ovat nahkaiset prätkätakit.
Tänä keväänä niitä on jopa khakina (Burberry) ja kankaisena (Diesel).
Pariasu 2: Haalari
Suosittelemme vain katseen kestäville. Mulkoilunkin.
P.S. Paljettipikkulaukut + Halter neck -mekot + 1970-luvun housulinjat
Opas kaupunkiluontoon
Teksti: Miikka Hujanen
Mikä vaate on Hankenin hitti juuri nyt? Mikä vaate myy Keravalla? Mitä pitää käyttää ollakseen muodikas gootti. Selvitimme eri heimojen muotituotteet.
Skeittarit
Skeittareiden kestohitti on flanellipaita, kaikissa väreissä. Union Fivessa DC:n Shadows-paidat ovat olleet erityisen suosittuja. Näitä menee myös rap- ja rock-henkisille, Union Fivesta kerrotaan.
Gootit
Steampunk-tyyli on vasta tulossa Suomeen, tosin myöhässä. Perinteinen goottityyli ei ole niin suosittua kuin neljä vuotta sitten. Talvella muotitietoinen gootti vetää päähänsä neonvärisen pipon väittävät Cybershop ja Morticia.
Japani-ihmiset
Retrotuotteilla on kova kysyntä. Erityissuosiota ovat saavuttaneet nyrkkirautaa ja Rubikin kuutiota esittävät kaulakorut. Ehdoton Cybershopin hitti on kuitenkin erilaiset mankkalaukut.
Homot
DTM:n mukaan miesten hitti ovat pillifarkut ja v-aukkoiset t-paidat: mitä syvempään uurrettu, sen parempi. Naisille kelpaavat erilaiset hupparit ja maiharit.
Hevarit
Metallican ja Iron Maidenin bändipaidat ovat säilyttäneet kestosuosikin aseman. Tällä hetkellä erityisen kuumaa tavaraa ovat Bring Me The Horizonin paidat, kerrotaan Hellsinki Rockshopista.
Keravalaiset
Keravan Seppälästä pitkät, varsinkin yksiväriset paitapuserot viedään käsistä. Myös kaikenlaiset printtipaidat ovat suosittuja.
Vegaanit
Vegaanisten kenkien valikoima on Suomessa pieni, mutta Helsingissä ainakin Heluna Fashion myy vegaanimaihareita. Myös tavalliset goretex-kengät ovat suosittuja. Ne ovat Animalian mukaan vegaanihitti.
Hiphopparit
Adidaksen suosio kasvaa. Varsinkin kengille on Shop Tetuanissa kysyntää, erityisesti Forum mid -malli kelpaa kaikissa väreissä.
Bikerit
Voisi todeta, ettei prätkäihmisten pukeutumisessa ole tapahtunut merkittäviä muutoksia ainakaan kymmeneen vuoteen. Musta prätkärotsi on edelleen suurin hitti Leather Heavenin mukaan. Nyt se on myös oikeasti muotia.
Hankenilaiset
Hankenin ylioppilaskunnasta kerrotaan, että kuumin juttu ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa ovat kauluspaidat, joissa kaulukset ovat eri väriä kuin paita. Paitoja myy Helsingissä Schoffa. Muista myös räikeän väriset housut.
Bodarit
Bodareilla reisien paksuus aiheuttaa ongelmia farkkujen hankinnassa. Gazozin farkuissa tämä on otettu huomioon, ja ne ovatkin bodarihitti Pakkotoisto.com-foorumin ja Topmass-verkkokaupan mukaan.
Hipit
Uusia trendejä ei varsinaisesti ole pitkään aikaan tullut; haaremi- ja pussihousut menevät edelleenkin hyvin kaupaksi. Ja kyllä, myös batiikkivärjättyjä vaatteita käytetään edelleenkin, kerrotaan Kampin Aurinko Lahjatavarasta.
Kate Middletonin tyyli
Kate Middleton on tehnyt brittimerkeistä ja muutamasta muustakin maailmankuuluja.
Tod’s ****
Prinsessa Diana teki Tod’sin loafereista huippusuosittuja. Kate Middletonilla näyhty italialaismerkin valikoimasta G-Bag vuonna 2009 ja Dianan mukaan nimetty D-Bag vuonna 2010. Tod’sin kenkiä myy Suomessa Feminett. Kevätkampanjassa D-Bag on näyttävästi esillä.
http://www.tods.com
French Connection **
Kevään tyyleissä muun muassa romantiikka ja minimalismi. Myös French Connectionin Suomen-yhteys toimii; tuotteita voi ostaa nettikaupasta Suomeen.
http://www.frenchconnection.com
Top Shop *
Kate Middleton käytti Topshopin 40 punnan tunikamekkoa 25-vuotissyntymäpäivänään vuonna 2007. Yllätys, yllätys se myytiin ennätysajassa loppuun. Topshopia myy Helsinki10, ja Topshop toimittaa nettikaupastaan tuotteita myös Suomeen.
http://www.topshop.com
Reiss of London ***
Katen Nannette-kihlajaismekko 40-vuotiaalta naisten ja miesten vaatteita valmistavalta Reiss of Londonilta myytiin parissa tunnissa – ennätysajassa – loppuun. Joulukuussa Reiss avasi liikkeen Moskovassa ja marraskuussa osaston Kööpenhaminan Illumissa. Myös Reissin nettikaupasta voi ostaa Suomeen. Kevätmallistoon kuuluu beiget nahkaiset shortsit!
http://www.reissonline.com
Issa London ***
Kate Middletonin (ai niin ja myös sen Williamin) kihlauksenjulkistustilaisuudessa nähty safiirinsininen mekko. Daily Mailin mukaan Issalondon on Middletonin lempimerkki. Brasilialaisen Daniella Issa Helayelin suunnittelemaa ssalondonia myy Suomessa Kaarina K.
http://www.issalondon.com
Temperley London ****
Yksitoista vuotta sitten lanseerattu merkki. Ensimmäinen liike avattiin Notting Hillissä vuonna 2002. Temperley valmistaa niin arki-, juhla- kuin morsiusvaatteita. Temperleya käyttävät Kate Middletonin lisäksi Lily Cole, Sarah Jessica Parker ja Reese Witherspoon. Hääpuvut ovat ihanan 1930-lukulaisia. Temperleyn nettikaupasta voi tilata myös Suomeen. Mekon saa 1000 eurolla.
http://www.temperley.com
Crocs **
Crocsit eivät siis ole tyylittömät, koska Kate Middleton on käyttänyt niitä punaisina.
* = Kyllä viikkorahasi riittää juuri
** = Kesäduuni here I come
*** = Hmmm.... asiantuntijatehtävä here I come
**** = Rikas nainen jos oisin
Lähde: Coolspotters
Swedish Hasbeens ja H&M
Ruotsin nopeimmin kasvava muotimerkki, vuonna 2006 aloittanut, puukenkiä valmistava Swedish Hasbeens tekee tänä keväänä yhteistyökokoelman H&M:n kanssa.
Kuten tiedätte, Sarah Jessica Parker on vaihtanut ne Sarén-puukkarit nyt tähän uudempaan ruotsalaismalliin. Hasbeens tekee tosin myös mietoon talveen sopivia puupohjaisia retrosaappaita, jotka flirttailevat 1970-luvun kanssa.
Huhtikuussa kauppoihin tulevia H&M ja Shb -kenkiä saa koossa 36–40 ja ne maksavat 50–60 euroa.
Peter Pilotto ja Kipling
Style.comin ylistämä Peter Pilotto tekee toisen yhteistömalliston laukkumerkki Kiplingin kanssa. Nyt tarjolla on valmistajan mukaan Milky way -kuosia. Ja mikä hauskinta, merimiessäkki tekee comebackin 1980–1990-luvun vaihteesta.
Laukut maksavat 60 eurosta 140 euroon.
Muodin hate-lista
Teksti: Sandra Marins
City.fi:n muotibloggaaja Sandra Marins kertoo, mitä muoti-ilmiöitä hän eniten vihaa.
Koskaan ei ole oikein pukeutua huomaamattomasti. Se on sitä paitsi vaarallistakin: loskan väriset vaatteet ja liukas ajokeli voivat koitua kohtaloksi. Mutta näkyvästi pukeutuminen seuraavan kymmenen kohdan avulla on vähintäänkin yhtä paheksuttavaa.
10. "Converse"-korkkarit
Olin 14 vuotta, kun halusin K-15-elokuvaan. Puin korkkarit, sillä luulin sen tekevän minusta vanhemman näköisen. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että lipunmyyjä luultavimmin päästi minut sisään syystä että elokuvasaliin oli lyhyempi matka kuin ulko-ovelle: Kunhan nuo kengät poistuvat näkökentästäni mahdollisimman pian. Eikä tosiaan siitä syystä, että kävin14-vuotiaana 15-vuotiaasta.
9. Feikkilasit
Miksi nuo silmälasit ala-asteella saaneet koulukiusatut nörtit ovatkin yhtäkkiä trendikkäitä? Miksi minulla on virheetön näkö? Tässä trendissaä on yhtä paljon logiikkaa kuin siinä, että hankkisi kävelysauvat tai pyörätuolin huvin vuoksi. Siis voi tätä vääryyttä! Onneksi voin ostaa lasit ja ottaa niistä linssit pois! Onhan se ratikan invalidipaikka niiiiin cool!
8. Valkoiset farkut
Kolminkertainen Hurraa-huuto! Eläköön kahviläikät! Eläköön rasvatahrat! Eläköön menkat!
7. Boyfriend-farkut
Miehet eivät koske mekkoihisi, joten jätetäänhän mekin rauhaan miesten vaatteet. Sinkkunaiset pukeutuvat kuin heillä olisi poikaystävä, mikä takaa etteivät koskaan tule saamaan poikaystävää. Naisen logiikka.
6. Haaremihousut
Potentiaaliset festareilla viinansalakuljetusmielessä, mutta lopputulos näyttää enemmänkin siltä, että olisi sekoittanut kahvisokerin ja laksatiivin. Vaippamuoti OLI ok. Ensimmäisenä elinvuotenasi. Haaremihousuja kutsutaan myös Hammer-housuiksi: ne olivat MC Hammerin tavaramerkki. Siihen on syy, miksi MCHammerin suurin hitti oli nimeltään "Can’t touch this".
"You can’t touch this. You can’t touch this. You can’t touch this. Break it down. Stop. Hammer time. You can’t touch this. You can’t touch this. You can’t touch this. Yeah you can’t touch this. I told you. You can’t touch this. Too hype, can’t touch this. Get way outta here, you can’t touch this."
5. Wet look -legginsit
Viisi sanaa: Vain. Jos. Olet. Lady. Gaga. Eli unissasi.
4. Ed Hardy
Kätevää, että on keino, jolla tunnistaa tyypit, joihin ei kannata tutustua. Jää aikaa katsoa Mtv:ltä Jersey Shorea. Paitsi, että voidakseen nauttia ja antaa ohjelmalle edes mahdollisuus, täytyisi olla sokea, sillä siinä vilahtaa niin paljon Hardya. Ja ei, Ed Hardya ei vihaa vain ne, joilla ei ole siihen varaa. Niitä saa kolme kympillä Kanarialla. Toinen mies oli tosiaan Martinan ja Eskon eron syy. Tämä toinen mies valmisti Eskon vaatteet.
3. UGGit
Pakkanen kiristyy ja kansalaiset luulevat sen oikeuttavan pukemaan UGGit jalkaan. Väärin. Onneksi niin moni on tajunnut tälle olevan olemassa vaihtoehtoja: moni suomalainen kun muuttaa Kanariansaarille. Tai tekee itsemurhan.
2. Ed Hardy -UGGit.
Tarviiko sanoa enempää?
1. Chanelin 2.55-laukku
Ok, ei ole ehkä reilua, maksoithan laukustasi tuhansia. Don’t blame the fashion victim, blame the fashion..Musta kun taitaa aina olla in, vaikka värit ovatkin tänä keväänä tärkeitä. Tärkeitä? Kulta, Einstein ja Newton olivat tärkeitä. Sitä paitsi, kallis laukku on hölmö sijoitus, kaikki luulevat sen kuitenkin olevan Kanarialta. Laukku ostetaan vain jos on liian läski panostamaan suunnittelijavaatteisiin ja jotta siihen voisi oksentaa taksissa. Tosin se ei ole tässä tapauksessa vaihtoehto, sillä Chanel-laukku on liian kallis oksennuspussiksi. 3000 euroa voisi sijoittaa viisaammin. Vaikkapa Balenciagan F/W 2010 kenkiin. Kengät kun mahtuvat aina ja ne saavat perseesi näyttämään hyvältä.
Sandra Marinsin muotiblogi: http://www.city.fi/yhteisot/blogit/sandramarins
Karl Lagerfeld: Muodin yksinvaltias
Teksti: Kerstin Holzer / Süddeutsche Zeitung / The Interview People • Käännös: Heini Larros
Ok. Te tiedätte, että Karl Lagerfeld on maailman tunnetuin elossa oleva muotisuunnittelija. Chanelin ja Fendin pääsuunnittelija. Muistatte valkoiset hiukset ja yhteistyön H&M:n kanssa. Ja ne laihat mallit. Mutta nyt ei puhuta vaatteista, vaan politiikasta, työstä ja kirjallisuudesta. Tässä haastattelussa Karl Lagerfeld vihaa uutta vuotta, ihmettelee nyyhkijöitä, siteeraa useasti äitiään ja paljastaa, ettei ole koskaan äänestänyt. Ja on hänellä teille ohjekin.
Miinus 21 astetta Moskovassa. Karl Lagerfeld esittelee kuvaamaansa Pirelli-kalenteria tavanomaisessa musta-valkoisessa asussaan ja aurinkolaseissa! Hän tuoksuu aavistuksen sitruunalta. On uuden vuoden aatto.
Herra Lagerfeld, et polta, juo alkoholia ja syötte vain vähän. Uusi vuosi ei taida olla vuotenne kohokohta?
"Vihaan uutta vuotta! Se on kauhea. En koskaan mene ulos 31.12. Ennen menin, mutta nykyään suurin osa tutuistani on uutena vuotena matkoilla kuumassa tai lumisessa paikassa tai missä tahansa."
Tuntuuko yksinäiseltä?
"Rakastan olla yksin. Se on luksusta, jos minulta kysyt. Tämä vuosi on erityisen helppo. Uuden vuoden aatto on viikonloppuna. Se ei halvaannuta silloin koko työviikkoa. Aika on kiireistä minulle. Prêt-à-porterin ensimmäinen osa. Tein Hoganille kokoelman ja he haluavat minun jatkavan. Teen kokoelman Macy’s-tavaratalolle. Tarvitsen myös aikaa valmistautuakseni haute couture -näytökseen."
Kuvasitte juuri muusanne Baptiste Giabiconin Apollo-jumalana. Apollon väitetään antaneen ohjeen voitokkaille. Memento mori, muista kuolevaisuutesi. Pitääkö sinua muistuttaa?
"Olen ohi jo sen vaiheen."
Anteeksi. En viittaa ikäänne, vaan lukuisiin projekteihinne. Työskentelettekö kuin olisitte kuolematon?
"Ihmiset voivat nähdä sen niin, mutta en tee sitä tarkoituksella. Äitini tapasi sanoa: et ole riittävän kunnianhimoinen. Ja se on totta. Minulla on idea tai inspiraatio ja työskentelen sen kanssa. Niin kävi tämän Pirelli-kalenterinkin kanssa. En ajattele kuolemattomuutta. Minulla ei ole edes arkistoja! En tee asioita niiden itsensä vuoksi. Kun alat muistella, mitä tapasit tehdä, pelaat roskissarjassa."
Oletko ollut aina riippumaton muiden näkemyksistä?
"Ennen olin riippuvaisempi kuin nyt. Kehitin tietynlaisen välinpitämättömyyden maailmaa kohtaan, mikä tekee elämästä oikeastaan nautinnollisemman."
Joten tunteesi ovat tasapainossa.
"Voit sanoa sen noin. En analysoi itseäni. Otan asiat niin kuin ne tulevat."
Maailma, toisaalta, vaikuttaa olevan erittäin kiinnostunut sinusta.
"Kyllä, en voi luuhata missä tahansa kaduilla."
Olet hyvin taitava esittäytymään brändinä.
"En tehnyt niin tahallani. Mikä on niin spesiaalia minussa? No, valkoiset hiukset. Tajuan, että olen ensimmäinen ihminen, joka erottuu 20 ihmisen valokuvasta. Mutta koen itseni normaaliksi. Toiset ihmiset näkevät minut eri tavalla."
Vaikutat paljon kurinalaisemmalta kuin suurin osa ihmisistä.
"Ei minulla ole itsekuria. Kuri tarkoittaa itsensä pakottamista. En pakota itseäni."
Oliko sinulla käsitys, millainen Lagerfeld halusit olla, kun olit pieni?
"Olin lapsena vakuuttunut siitä, että minusta tulisi legenda."
Mikä sinut sai niin ajattelemaan?
"Olin todennäköisesti lukenut liikaa satuja."
Olit tavallaan oikeassa. Oliko kaikki tämä suunniteltua?
"Ei ainoastaan. Kun olin nuorempi, tanssin öitä. Muodin maailma oli minulle merkityksetön. Ei ollut ennustettavissa, että suunnittelijoilla olisi mahdollisuus ottaa asiat omiin käsiinsä. On ihmisiä, joilla kaikki menee pieleen. Ja sitten on ihmisiä, joilla kaikki menee täydellisesti. Olin onnekas."
Nykyajan yhteiskunnassa teeskennellään, että kukin tekee kohtalonsa.
"Kuka niin sanoo?"
Johtamiskirjat.
"En lue niitä. Ei se ole tahdon asia. Vaikuttaa, että ihmiset nykyään ajattelevat, että elämä on velkaa heille onnen. Ei. Ikävä kyllä elämään liittyy suuri epäoikeudenmukaisuus. On ihmisiä, jotka eivät ansaitse olla onnellisia, mutta jotka ovat onnellisia."
Olisitko pysytynyt tekemään uran, jos sinulla olisi kumppani ja lapsia?
"Kaikki olisi mennyt silloin pieleen. Minun työssäni ei voi olla perhettä."
Mutta kaikki tähtäävät työ–perhe-tasapainoon. Onko tuo viestisi lahjakkaille nuorille?
"Se riippuu siitä, mitä he haluavat tehdä. Jos uskot, että henkilökohtainen elämä on tärkeämpää, niin siitä vain. Mutta älä valita jälkeenpäin. Mitään ei anneta ilmaiseksi."
Ranskalaiset, erityisesti nuoret miehet, taistelevat eläkeuudistusta vastaan juuri nyt. Eläke taitaa olla sinulle todella kaukainen asia.
"Ihmisten tulisi työskennellä niin kauan kuin he kykenevät. On töitä, joita ei voi tehdä ikuisesti. Toisaalta on töitä, jotka eivät ole niin kuluttavia. Virkamiehet ja sellaiset. Mitä muuta he tekisivät? Ovat yhtäkkiä kotona vaimon luona, jonka kanssa he eivät ole oikeastaan eläneet. Paljon aikaa, vähän rahaa. Eikä kaikilla ole puutarhaa."
Oletko elänyt omien odotustesi mukaisesti?
"Salaisuus on, että en ole koskaan täysin tyytyväinen itseeni. Minusta tuntuu laiskalta. Voisin tehdä enemmän. Minun olisi pitänyt saada enemmän irti itsestäni. En koe itseäni vakavana ihmisenä. Tiedän, etten ole."
Tuntuuko sinusta feikiltä?
"Kyllä, mutta positiivisella tavalla. Felix Krull on yksi lempikirjoistani."
Voisi kuvitella sinun olevan lähempänä ankaraa Thomas Mannia kuin lempikirjailijaasi Eduard von Keyserlingiä herttuattarineen.
"Keyserlingissä minua kiehtoo ilmapiiri. Thomas Mannin ongelma on, että ymmärrän sen liian hyvin. Olen pohjoisesta myös. Mentaliteetti on minulle hyvin tuttu. Rakastan hänen kertomuksiaan, mutta en välttämättä Kuolemaa Venetsiassa. Thomas Mann oli liian konventionaalinen. En ole sellainen. Elän eri aikaa."
Hyljit osittain teknisiä saavutuksia. Mikset käytä internetiä?
"En juuri myöskään katso televisiota. Rakastan sanomalehtiä. Rakastan paperia. Minulle on annettu kultaisia iPhoneja ja tietokoneita. Mutta näen sen työntekijöissäni: He eivät osaa painaa muistiin puhelinnumeroja. En halua kutsua sitä Alzheimeriksi, mutta heidän muistinsa…ei siellä niin paljon tapahdu. Kuin kultakala. Sekunneissa kaikki on unohtunut."
Saksassa on muodostumassa antimodernistinen liike, Stuttgart 21, ydinvoimaa vastaan. Seuraatko sitä?
"Se on normaali reaktio, joka ei muuta asioita. Olen liian opportunistinen uskoakseni sitä."
Ei ymmärtämystä ydinvoimamielenosoituksille?
"Sähkön on tultava jostain. Aikaisemmin emme tarvinneet niin paljon energiaa. En usko, että ihmiset kykenevät astumaan taloudellisesti taaksepäin. He sanovat, että voivat, mutta silti kaikilla on kännykkä. Kukaan ei halua olla ilman."
Ympäristöaktivismi on Hollywoodissa muodikasta.
"No, tiedän ihmisiä, joille maksetaan sellaisen tekemisestä. He eivät mene minnekään ilman valokuvaajaa. Tiedän, mitä taustalla tapahtuu liiankin hyvin. Et voi puhua minulle tällaisista asioista."
Kuvottaako se sinua?
"En valita. Kannatan anonyymia hyväntekeväisyyttä. En saanut antaa lapsena rahaa kerjäläiselle, koska se oli alentavaa."
Väitetään, että visioit elämästä hotellissa.
"Se olisi unelmani. Oikeasti tarvitsenko niin montaa taloa, niin suurta henkilökuntaa, niin paljon kirjoja?"
En tiedä. Mitä taloja Euroopassa ja Yhdysvalloissa käytät?
"Kaikkia. Vaikka käyn harvoin Yhdysvalloissa."
Talousneuvoja Nicolas Berggruen asuu hotelleissa.
"Tunsin hänen isänsä galleriaomistaja Heinz Berggruenin, oikein hyvin. Nicolas Berggruen on ostanut Karstadtin, eikö vain?"
Kyllä. Ja nyt hän haluaa neuvoa hallituksia. Visionääri vai tyhmänrohkea?
"Haluavatko hallitukset tulla hänen neuvomakseen? Voiko kukaan todella väittää olevansa riittävän hyvä siihen? Jos se toimii, hän on visionääri, jos ei, hän on tyhmänrohkea. Vältän politiikkaa. En ole koskaan äänestänyt. Periaatteessa ei pitäisi lukea sanomalehtiä. Afrikka: kuulet vain korruptiosta. Ranskan politiikka on nykyään melkein kuin Commedia dell’arte. Mutta en koskaan puhu ranskalaisista poliitikoista, koska en ole ranskalainen. Ja tiedän liian vähän saksalaisista poliitikoista. En odota mitään, koska se ei ole minun juttuni."
Tunnetko ihmisiä, joita pidät lahjomattomina?
"Kyllä tietenkin."
Ovatko he päätöksentekijöitä?
"Eivät välttämättä."
Sinulla on Ranskan muukalaislegioonan komentajan merkki.
"Minulle sanottiin, että se on pakollinen. Aina. Siitä ei voi kieltäytyä. Presidentti myöntää sen."
Etkö ole iloinen kunniasta?
"Se on abstraktia. Vain muutama saksalainen on saanut mitalin, paavi, uskoisin. Minun tapauksessani se on naurettavaa. Olen aina työskennellyt vain itseni vuoksi. Moni ihminen elää egotismistäni. Äitini tapasi sanoa: Ainakin se todistaa sen, ettet ole snobi. Muuten et tekisi työtäsi."
Mikä tekisi sinut niin iloiseksi, että hyppäisit tuoliltasi?
"Jos asiat menisivät tarkalleen niin kuin olen ne suunnitellut."
Koska niin tapahtui viimeksi?
"Viimeksi. Viime kertaa ei ole. Vihaan sitä termiä. Kysy ensi kertaa: olkoon se seuraava kokoelma, jota teen. Vaikka olen vähän sotkuinen, voin sanoa sen itsestäni: haluan, että kaikki tapahtuu niin kuin olen suunnitellut. Yksittäisen ihmisen yleinen mielipide, sanoi äitini."
Siteeraat äitiäsi huomattavan usein. Hänen on täytynyt olla kriittinen suhteessa sinuun. Hän heitti pois päiväkirjasi, kun olit nuori. Ja hän sai usein sinut tuntemaan, että puhuit roskaa.
"Kyllä. Hän oli oikeassa."
Toiset käyttäisivät vuosia sohvalla miettiäkseen äitisuhdettaan.
"Tiedätkö tarinan opettajasta?"
Joka valitti pitkistä hiuksistasi?
"Äitini astui hänen luokseen, heitti kravatin hänen kasvoilleen ja sanoi: Miksi? Oletko yhä natsi? En koskaan unohda sitä. Hänen puhetaitoaan ei voi selittää. Rakastin sitä, kuinka vaikuttavaa se oli. Hän puolusti aina minua."
Mikä sinusta olisi tullutkaan vähemmän energisen äidin kasvatuksessa?
"Hän tiesi, kenelle pystyi puhumaan ja millä tavalla. Hän tiesi, että olin aika vahva ja hän halusi tehdä minut vahvemmaksi."
Et ole taipuvainen tunteelliseen käytökseen?
"Ei, vihaan tunteilua."
Tekeekö se sinusta herkän?
"Kyllä, mutta en puhu siitä. Joistain asioista ei pidä puhua tai ne menettävät aitoutensa. Siitä tulee vain hölinää. On kaunis sanonta: Jos haluat itkeä, katso muualle, koska meillä ei ole tunteita jaettavaksi. Ei tunteita jaeta muiden kanssa."
Vielä kerran Karl
- Karl Lagerfeld syntyi Hampurissa joko vuonna 1933 tai 1938.
- Hän oli maitotehtailijan poika ja kasvoi vauraassa ympäristössä.
- Hän kiinnostui piirtämisestä ja kirjallisuudesta jo lapsena.
- 1950-luvulla hän muutti Pariisiin.
- Lagerfeld on Fendin ja Chanelin pääsuunnittelija.
- Hän on suunnitellut myös tuoksuja ja oopperapukuja.
- Huhtikuussa kauppoihin tulee Coca-Cola Light -pullot, joihin Karl Lagerfeld on suunnitellut grafiikkaa.
5 kommenttia
MAgrippa
10.3.2011 06:13
Suomalaisten teitittelykykyyn ja muuhunkin käytöksen tajuun on iskenyt eroosio. Ei tiedetä mikä on monikko ja mikä on teitittelyä, ja sitten sinutellaan. Erittäin usein amerikkalaisisten tv-sarjojen suomalaisissa käännösteksteissä sinutellaan, vaikka alkuperäinen repliikki on teitittelyä ja sinuttelu johtaisi välittömään keskustelun päättymiseen, jopa ulosheittoon. Ulkomailla käytöksen vaatimustaso yllättää sitten suomalaiset kiusallisesti. (Ihan kaikkialla paitsi Ruotsissa, siellähän voi sinutella kuningasta ja kai kaivaa samalla nenääkin.)
Tämä Lagerfeld -juttu taitaa olla ontuvalla käännöksellä.
Vastaa kommenttiinOlen ollut tekemisissä vanhempien saksalaisten kanssa.
Teitittely, sinuttelu, teitittely, sinuttelu, teitittely, sinuttelu peräkkäin näin lyhyessä keskustelussa johtaisi välittömään suuttumiseen.
Kyllä Euroopassa ja Jenkeissä pitää teititellä tosi paljon, ja saksalaiset ovat tästä maanisen tarkkoja.
Vastaa kommenttiin
City
10.3.2011 14:20
Kääntäjä vastaa: Hups, sinne oli oikolukuvaiheessa jäänyt kaksi teitittelymuotoa. Kiitos hyvästä huomiosta sulle/teille MAGrippa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
City
10.3.2011 14:24
Anteeksi kolmeen kohtaan;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ihmettely
16.3.2011 13:46
Jos nyt MAGrippa näet tämän, niin viitsitkö täsmentää, miten siellä Jenkeissä voidaan suuttua sinuttelusta. Eihän englannin kielessä ole erikseen toisen persoonan yksikköä ja monikkoa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
aanaa
16.3.2011 22:19
http://beautifulintervention.blogspot.com/
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin