Mallin kasvukausi
Vogue-lehden verkkopalvelu Style.com listasi yhdeksi 2010 vuoden trendiksi isommat mallit. No, nämä isommat mallit tarkoittivat koon 4 ihmisiä, eli meidän standardeillamme jotain kolmenelosia.
Helmikuussa ihmettelimmekin jo hollantilaista Lara Stonea Louis Vuittonin mainoksessa. Lara kertoi tammikuun Voguessa menettäneensä joitain keikkoja muotojensa vuoksi. Ja huippuvalokuvaaja Mario Testino vakuutti samassa lehdessä, ettei ole koskaan ajatellut Laran olevan lihava. Nyt Laran kuitenkin haluavat kuulemma kaikki.
Chanelille, Diorille ja Dolce-&Gabbanalle keikistellyt kanadalainen Coco Rocha taas on ilmoittanut, ettei suostu laihduttamaan 48 kilon painosta olivat laihuusvaatimukset mitkä tahansa. Vuoden alusta Coco Rochasta tuli Georgia May Jaggerin kanssa Rimmel-meikkimerkin uusi kasvo.
Kanadalainen suunnittelija Mark Fast esitteli Lontoon muotiviikoilla catwalkilla jopa XL-malleja, eli standardinaisen kokoa 42–44. Ongelma on se, ettei suuresta yleisöstä kukaan tiedä, kuka Mark Fast on.
Pienellä präntätty
Oikeista pluskoon-malleista, eli tavallisen kokoisista malleista merkittävin lienee 23-vuotias Crystal Renn, joka on kuvattu muun muassa Venäjän Harper’s Bazaarin kanteen vuonna 2007.
Tavallisia malleja ovat käyttäneet aiemmin Makia, Seppälä ja Dove.
Mainoksessa on tavis
Tutkimuksen mukaan mainos, jossa on tavallisia ihmisiä, on tehokkaampi kuin mainos, jossa on malleja. Tehokkuudella tässä tarkoitetaan nyt huomioarvoa ja ostohalujen heräämistä. Ainoa ongelma on se, että nimenomaan naiskuluttajat tuntuvat taas toisen tutkimuksen mukaan haluavan mainoksiin kaunottaria.
No, oli niin tai näin, hyvää tai huonoa, Benettonin syyskampanjassa esiintyvät tavalliset ihmiset. Casting-tilaisuus on kevään aikana netissä. 20 tuomariston valitsemaa pääsevät kuvauksiin New Yorkiin. Kampanjan kuvaa Josh Brolin, jonka kuvia ovat myös Benettonin kevätkampanjan kuvat. Brolin on kuvannut myös Louis Vuittonille. Ja muistattehan, kuinka City viime syksynä kertoi melkein taviksista, jotka seikkailivat suomalaisen Makian katalogeissa. Makian kevät on kuvitettu markkinointialan ihmisillä.
Pienet suunnittelijat isoissa taloissa
Pieni on uusi iso. Isot merkit ottavat vieraileviksi suunnittelijoiksi nyt pieniä tekijöitä. Madonnan sijaan kevätkuvioita H&M:lle piirtää 18-vuotias poika, Black Book -t-paitamerkin perustaja André Lorenz Stock. Musta kirja syntyi, kun Stock elokuussa 2008 käsitteli H&M:n t-paitoja omalla tavallaan ja ihmiset kadulla ihastuivat. Ensimmäinen teollisesti valmistettu Blackbook-erä on juuri tullut uunista ulos. Huhtikuussa myyntiin tulevassa Black Book + H&M -kokoelmassa on kymmenen t-paitaa naisille, seitsemän miehille. Kokoelma on myynnissä kaikissa H&M-maissa.
Pikkumerkit näkyvät myös JC:llä. 29-vuotias göteborgilainen, Stylein-merkin emo Elin Nyström suunnittelee JC:lle huhtikuuksi kokoelman. Mallistossa on kolme mekkoa ja yksi villatakki.
Black Book bbook.se, www.stylein.se
Pienellä präntätty
Black Bookilla on nettikauppa, ja paidat maksavat 375 kruunua. Lähetys on ilmainen kautta maailman. Stylein lupaa avata nettikauppansa pian.
Hyvä rouva ja herra, tyylinne on 1950-luku ja retro
Lakatkaa tukkanne ja kiinnittäkää korsettinne. Nyt mennään 1950-luvulle, aikaan jolloin naiset olivat naisia ja miehet miehiä ja huulet tietenkin punaisia. Prada stailasi lookin 2010-luvulle. Ja Dior on mainoksissaan taas kuin alkuperäisessä elementissään (Dior lanseerasi 1950-luvun tyylin kulmakiven New Lookin 1947). Jos oikein haluat ottaa oppia, katso Tom Fordin ohjaama A Single Man -leffa (vaikka leffa on tapahtuvinaan vuonna 1962, tyyli on vielä hyvin "1950-lukulaista"). H&M:llä tyyli on amerikkalaista 1950-luvun nuorisokulttuuria, jossa tytöillä on pinkeät ponnarit ja miehillä slipoveri ja ruutupaita. Keväällä ihmettelemme KappAhlin retrokampanjaa, jossa rouva on papiljotit päässä ja essu vyötäisillä. Tässä tyylissä rouva ei unohda kukkapaitaansa tai herra kauluspaitaansa!
Boyfriend-jeansit tulevat jalkaasi
Ok, Jennifer Aniston käytti niitä jo 2008 kesällä ja Victoria Beckham vuosi sitten, mutta tänä keväänä boyfriend-jeanseista uskotaan tulevan todellinen megatrendi eli kaikki paitsi äitisi käyttävät näitä (ellei äiti ole puuma, heh). BFJ:t olivat myös yksi In Stylen Spring must haveista.
Pienellä präntätty
Levi's on nimennyt farkkuja nettikaupassaan boyfriend jeanseiksi.
Denim on uskontosi
Shortseja, hameita, paitoja, uimapukuja, haalareita, toppeja ja mekkoja. Dolce&Gabbanan farkkushortseissa oli jopa röyhelöt, Louis Vuittonin denim-asu on logotettu. Joka kevät denim tuntuu olevan hitti. Tänä vuonna taas enemmän. Hulluimmat palaavat 1980-luvulle ja pukevat farkkupaidan farkkujen kanssa. Myös te hulluimmat miehet.
Myös tyyli on ihmemaasta
Liisan ihmemaa tulee valkokankaan lisäksi myös Stella McCartneyn koruihin. Stella on suunnitellut kultaketjuisen (sama ketju, kun Stellan Falabella-laukussa) Liisa-kaulakorun ja rannekorun, jossa roikkuvat jänis, hullun hatuntekijän hattu, pata-, ruutu-, hertta- ja ristimerkit sekä Swarovskin kristallit ja helmiä. Väreinä pinkki, nude-värit, musta ja ruskea. Koruja on kaupan rajoitettu erä ja ne maksavat yli 300 euroa.
Liisa ihmemaassa elokuvateattereissa 12.3.
Pienellä präntätty
Liisa Ihmemaassa -lehdistöpaketti oli iso kirjannäköinen laatikko, joka sisälsi kolme kirjanmallista laatikkoa, joista pienimmässä oli avaimen mallinen muistitikku, jossa oli lappu Read Me.
Väripilkut valloittavat vaatteesi
Numero 1: Kuviot! Olkoon ne pilkkuja, raitoja tai kukkia (mieluiten pilkkuja). Muotijargonina pilkku on uusi raita. Numero 2: Niitä pilkkuja ja raitoja on isoina pintoina, mutta myös pikkuylläreinä siellä täällä. Vähän niin kuin raitamaisteri Paul Smithin paitojen kauluksien sisäpuolella olevat raidat. Numero 3: Yksityiskohdissa on värejä. Esimerkiksi Sandin pikkutakissa jokainen hihansuun nappi oli erivärinen. Mitä tästä siis syntyy? Värikkäitä pilkkuja vaatteisiin yllätyksettömiin ja yllätyksellisiin kohtiin.
Paidassanne on grafiikkaa
Ole oman elämäsi Kenzo, Versace tai Alexander McQueen. Vaatteissa on nyt reilusti kuvioita. Mieluiten graafisia. Muun muassa Onlyn ja Top Shopin mallistossa on t-paitoja, joissa koristeena on naisfiguuri alusvaatteineen.
Kate Moss käy yhä kaupaksi
Kate Moss on laajentanut suunnittelurepetuaariaan Top Shopista ja tuoksuista laukkuihin. Top Shopin lisäksi Moss suunnittelee tänä keväänä ranskalaiselle Longchampille, jonka mallina on toiminut jo neljän vuoden ajan, neljä erimallista laukkua, pikkulaukun, lentolaukun ja käsilaukkuja. Laukkuja yhdistää merkin ja suunnittelijan lisäksi myös kolmas asia: kaikissa niissä on Mossin lempieläinprinttiä seepraa.
Pienellä präntätty
Kate Mossin ensimmäinen Top Shop -kokoelma lanseerattiin keväällä 2007. Top Shopin nettikaupasta voi ostaa tuotteita myös Suomeen.
Ekokauneus on salonkikelpoista
Ensimmäisenä isona sarjana Tigi lanseerasi syksyllä ekohiustenhoitosarjan Love, Peace & Planet, joka saa keväällä vahvistusta. Tuotteet eivät sisällä parabeeneja, keinotekoisia väriaineita ja pakkauksiin on käytetty kierrätysmuovia ja ne ovat edelleen kierrätettäviä. Mehiläisvahaa sisältävää muotoilutuotetta lukuun ottamatta tuotteet ovat vegaanisia.
Myös tuoksupuolella ollaan jo valppaana. Hugo lupaa kasvattaa puun jokaisesta ostetusta miesten Element-tuoksusta tai Man-tuoksusta. Jokaisessa pullossa on oma raaputettava puukoodi ja oman puun sijainti selviää naputtelemalla.
Hugo Element 60 ml 59,80 e
Taiteillut vaatteet
“Kas, tämä asukokonaisuuteni on taidenäyttely”. Myös tänä keväänä. Ja enää ei tyydytä taiteilemaan t-paitoja, vaan esimerkiksi Noel Gallagherin mieleen oleva britti sarjakuvataiteilija Pete McKee on koristellut erikoiserän Clarksin Desert Booteja, naisille ja miehille. Louis Vuitton taas jatkaa yhteistyötään tänä keväänä japanilaisen pop-taiteilija Takashi Murakamin kanssa. Murakamihan on esimerkiksi Monogram Multicolore -kokoelman luoja. Kevään 2010 Murakami-kokoelman nimi on Cosmic Blossom.
Pienellä präntätty
Cosmic Blossom -kokoelman pressisivuilla käytetään paljon hymiöitä. Musiikista sivustolla vastaa Koka Music. Mallina Daisy Lowe.
Lasien perusasiat NM
Se ei ole enää niin flashy tai logoinen. Aurinkolaseissa palataan perusasioihin: muovisanka ja yksinkertainen malli. Ensin siirryttiin muotimerkeistä alan konkareihin RayBaneihin ja Persoliin, nyt seppälistalle tuli uusi nimi, kun Suomen markkinoille saapuvat Randolphin lasit Aviator-lasit, NASAn ja NATOn lentäjien työkaverit. Randolh on myynyt siviileille laseja vasta 1980-luvun lopulta.
Alusvaatteet ylös
Anna korsettisi pilkottaa. Niin antavat myös Christian Dior, Dolce&Gabbana ja tötterökorsetin isä Jean-Paul Gaultier. Jos yrität jotain ladygagamaista, se näyttää hyvältä.
Pienellä präntätty
Tsekkaa kohta graafiset kuviot: alusvaatteita piirretään t-paitoihin.
Turkikset päällä tai mielessä
Turkis on toisten mielestä murhaa, mutta toisten mielestä ihanampaa turhaa kuin koskaan, sillä Kauppalehden mukaan sinikettujen nahat ovat kallistuneet jopa 80 prosenttia vuodessa ja turkiskaupoissa nähdään Suomessakin taas nuoria. Minkkiä ja sinikettua menee kaupaksi eritoten Kiinaan, joka lihottaa myös luksusmerkkejä. Ja jälkeen vuoden 1998 keskustelemme turkistarhauksen moraalisuudesta taas. Mutta se, että Lauri Tähkä käyttää Emma-gaalassa turkista. Lisääkö vai vähentääkö se turkiksen käyttöhaluja?
Pienellä präntätty
Turkkiin pukeutunut Catherine Zeta-Jones on joutunut Yhdysvalloissa turkisvastustajien hampaisiin.
Mielikuvittele kotisi
Mielikuvitus on megatrendi, väittävät tietäjät. Kotona halutaan yhdistellä mitä jännittävämpiä kalusteita ja kuoseja. Brittiläisen Living.etc:n kannessa on iso raitainen nojatuoli. Persoonallista pesää hakevat ilahtuvat hollantilaisen Eijffingerin tapeteista, jotka rantautuvat Suomeen kuin trendin tilaamana. Luvassa on ihan oikeasti mitä tahansa: valokuvia, piirroksia, karttoja ja kohopainoksia. Lisää valikoimaa: www.studiodecor.fi
Kotinne on muotia
Vaatemerkit tulivat ehkä kotiin jo 15 vuotta sitten, mutta vasta H&M toi muodin kotiin. Kun muut valmistajat tekevät nyt denim-tuoleja (esimerkiksi Diesel ja Moroso yhdessä, Acnen huonekalut), oli denim-sisustustuotteita H&M:n valikoimissa jo vuosi sitten. Ja jo edellisiltä vaatteita käsitteleviltä sivuilta voimme lukea, mikä on kodissa in tänä keväänä: pilkut, röyhelöt ja kolmiulotteisuus. Sekä tietenkin kuvitukset: H&M Homelle kuvittaa tänä keväänä Julia Verhoeven, joka on kuvitellut aiemmin muun muassa Versacelle, Louis Vuittonille ja Mulberrylle.
Pienellä präntätty
Keväällä 2009 Julia Verhoeven kuvitti uudestaan Versacen ikonia Medusaa. Verhoevenin kuvituksia oli muun muassa laukuissa ja mekoissa.
Syö vain aitoa ruokaa
Alkuperäisruoka haluaa tehdä come backin. Tutkiva journalisti Michael Pollan on kirjoittanut itsensä New York Timesin bestseller-listalle kertomalla, mitä amerikkalaisten kuuluisi syödä. Kirjat, Food Rules, The Omnivore’s Dilemma, In defense of Food, puolustavat vähän prosessoitua ruokaa ja palaamista perusasioihin.
Mannerheim-linja kotona
Hei älkää pilkatko Mannerheimia, Marski osasi sisustaa! Ainakin ruotsalaisen sisustusaviisin Sköna Hemin päätoimittajan mukaan, joka kertoo lehden pääkirjoituksessa Mannerheimin kodin Kaivopuistossa, siis nykyinen Mannerheim-museo, olevan yksi upeimmista hänen näkemistään kodeista. Kilpakumppaneina mainitaan Hearstin linna Kaliforniassa ja Antonio Gaudín koti Espanjassa. Ja Mannerheim kuulemma sisusti itse. Huomatkaa eläimen pää!
Pienellä präntätty
Mannerheim-museon kaupassa myydään snapsilaseja ja käyntikorttikoteloita.
Ferranin kokkitalli avaa
Maailman kuuluisin ravintoloitsija pistää patalaput tiskiin ainakin hetkeksi. Espanjalaisen Ferran Adriàn, maailman parhaaksi ravintolaksi useasti äänestetty El Bulli nimittäin on auki normaalisti enää vuodet 2010 ja 2011 ja avaa Time-lehden mukaan 2014 uudestaan 60 ateriaa vuodessa tarjoavana ravintolana, jonne nuoret kokit pääsevät näyttämään taitonsa. Eräänlainen kokkitalenttitalo siis.
Pienellä präntätty
Ferran Adriàn El Bulli -keittokirjoja – kaikkiaan viisi kappaletta – myydään Akateemisessa kirjakaupassa. Noin 200 euroa.
Pian aivosi jumppaavat
Time-lehden mukaan aivojumppa saattaa pian olla kova hitti. Taloudellisestikin. Erilaisia muistinparannusohjelmia on jo, ja aivojumppamarkkinan arvioidaan olevan vuonna 2015 viisi miljardia dollaria. Eri asia on sitten, toimivatko tuotteet paremmin kuin sudoku, palapeli tai pyöräily.
Auton Diesel-vaatteet
Maailman ensimmäinen muotiauto on syntynyt. Fiat 500:sta tulee Dieselin stailaama versio. Luvassa on keltaista jarrusatulaa, farkkukangasta muistuttava istuinverhoilu ja farkuista tuttu viides tasku istuimen selkänojan reunasta. Autoa valmistetaan 10 000 kappaleen erä ja puolet on jo varattu.
Pienellä präntätty
Diesel myy myös kypäriä, kodin kuoseja ja viinejä ja öljyjä. Dieselin Pelican Beach Hotel on Miamissa.
Tai juokset paljain jaloin
Unohtakaa maraton, Oprah juoksi sen jo vuonna 1994 aikaan 4.29,15. Tämä sai Runner’s World -lehden mukaan kaikki amerikkalaiset uskomaan maratonkykyihinsä. Jos maraton on plakkarissa, seuraava juttu Runner’s Worldin mukaan onkin sitten paljain jaloin juokseminen. Asiantuntijat väittävät, että matka taittuu paljain jaloin nopeammin ja pitävän jalan luonnollisemmassa asennossa. Ja Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan jalka säästyy vähemmiltä vammoilta. Auts!
Pienellä präntätty
Maratonaikoja
- Puff Daddy 4.14,54
- Katie Holmes 5.29,58
- Heikki Kovalainen 3.36,56
- Alanis Morissette 4.17,03
Sirkus-jumppaa
Reebokin ja Cirque du Soleilin yhdessä kehittämä sirkustreeni pohjautuu CDS:n esitysten liikesarjoihin ja jumpata voidaan vain erityisissä Jukari-saleissa, joita ei tietenkään ole Suomessa. Lontooseen?
A Single Manista tyyliopas
Guccilla itsensä maailmanmaineeseen 1990-luvun puolessavälissä tykittänyt ja sittemmin omalla merkillään maailmanvalloitusta yrittänyt Tom Ford on ohjannut maailman tyylikkäimmän elokuvan A Single Manin, joka kertoo professorista, joka menettää vaimonsa. Colin Firth on roolistaan professorina Oscar-ehdokkaana.Vaatteita Ford ei jätä: seuraavaksi on luvassa naistenmallisto.
Pienellä präntätty
Oscareista taistelevat tänä vuonna kaksi paria nimisukulaiselokuvia: A Single Man ja A Serious Man sekä Up ja Up in the Air.
Miami ja Florida
Condé Nast Travelerin mukaan Floridassa on retro glamia. Yhdysvaltalaiset ovat uudelleen löytäneet Floridan monipuolisuuden ja eläkeläiset on unohdettu (Alzheimer?). Floridasta jaksaa edelleen olla viehtynyt myös Marc Jacobs, sillä Louis Vuittonin huhtikuun Cosmic Blossom -kampanja on kuvattu Miamissa.
Seuraat jalkapalloa, pidit siitä tai et
Koska fudiksen MM-kisat pelataan Etelä-Afrikassa. Maailman suurin urheilutapahtuma järjestetään kerran neljässä vuodessa ja myös vaatevalmistajat ovat valmiina: Adidaksella on uusi maajoukkuepeliasu, Le Coq Sportif lanseeraa uudestaan Zairen ”maajoukkuefudisvaatteet”, Nikelta tulee kolme uutta futistossua, Björn Borgilta tulee erikoiskalsarit, Pumalle MM-kokoelman suunnittelee New Yorkissa asuva, mustia miehiä paljon teoksissaan käyttävä Kehinde Wylie.
Pakko saada 2010
Tänä keväänä hankin
Givenchyn sandaalit
“Nahkaa ja niittejä koko kengässä pohjaa myöten ja kiilakorko. Tänä vuonna on joko tosi korkeaa tai täysin korotonta. Niittien lisäksi myös muut koristeet, kuten rusetit ja kristallit toimivat suomalaisilla niin, että joko kengät tai laukku on koristeellinen.”
Paul Mitchell Shaping Cream
“Vaha on ainoa hiustuote, jota käytän. Teepuun tuoksu on luonnonläheinen ja vahalla saa hyvin joko sliipatun tai sotkuisen tyylin suomalaisiin ohuisiin hiuksiin.”
Hasbeensin puukengät
“Puukenkien uusi tuleminen. Skandinaavinen design ja rokkitytön sensuelli estetiikka yhdistyvät näissä kauniisti. Näkyvät joka tytön jalassa Williamsburgissa.”
Matkuri-laukku
“Ristomatti Ratian suunnittelema laukku käy sekä naisille että miehille. Toimii yhtä hyvin päivälaukkuna kuin viikonloppureissuun lähtiessä.”
Porvoolainen villisikabratwursti
“Lähiruokaa. Käyn ostoksilla Anton & Antonilla ja Maatilatorilla. Suomalaiset tulevat tietoisemmiksi vihreistä arvoista ja siitä, että lähiruoassa myös maku on iso tekijä.”
Matteria Bloom day-light -valaisin
“Ekologisuus on valaisimessa osa designia: Bloom näyttää pöytälampulta, mutta ylösalaisin käännettynä sen kennot keräävät auringonvalon, jonka lamppu hyödyntää jälleen oikeinpäin käännettynä.”
Prinsessa ja sammakko -elokuva
“80-luvulla syntyneille vuoden kovin juttu on Disneyn paluu juurilleen Prinsessa ja sammakko -piirroselokuvan myötä. Olen lapsesta asti haaveillut roolista Disneyn musikaalissa ja lähden syksyllä opiskelemaan Lontooseen Royal Academy of Musiciin musikaaliteatteria.”
Didon Safe Trip Home
“Suositukseni ei vaihdu vuoden mukaan, vaan must have -juttuni on yhä Didon Safe Trip Home, joka julkaistiin vuonna 2008. Törkeän hyvä levy ja tuottaja (Jon Brion) ja hienoja biisejä.”
2 kommenttia
huholipahajuttu
11.3.2010 22:27
Siis mikä ihme juttu tää on? Ei päätä eikä häntää?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Laiheliini
12.3.2010 21:30
Coco Rocha ei suostu laihduttamaan itseään kevyemmäksi kuin 48 kiloa. Coco Rocha on 178 cm pitkä. Painoindeksi 15. Hän ei ole iso millään mittarilla, malliksikin keskikokoa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin