Saako ostaa?

Miesten kosmetiikasta vauhkottiin muutama vuosi sitten. Nyt siitä ei ole puhuttu mitään.

Siksi päätin tehdä jutun miesten tuoksuista. Maahantuojat olivat hämillään, kun pyysin näytteitä. Siis miesten!

Faktat tiskiin. Miehet ostavat kosmetiikkaa yhtä paljon kuin naiset. Miehet ovat merkkitietoisempia ja maksavat mielellään samasta tuotteesta enemmän kuin naiset. Jos tahti jatkuu, kohta miehet ostavat kaikenkaikkiaan enemmän.

Havainnosta ylpeänä soitin Stockmannin kosmetiikkaosaston johtajalle kertoakseni skenaarioni. Korut hytkyivät naurusta linjan toisessa päässä. Tovin juttelun jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen. Miesten kosmetiikan myyntiluvut eivät voi loistaa, sillä valikoima pidetään suppeana.

Se ei johdu menekin puutteesta. Kun Jean Paul Gaultierilta tuli muutama vuosi sitten Suomeen miesten meikkejä, ne vietiin käsistä. Siis se yksi hylly, joka oli kaupassa. Prosentuaalinen kasvu oli valtava, mutta Ranskassa summat eivät riittäneet edes osastoesimiehen aamukahviin. Komistustuotelinjaa ei enää jaksettu tuoda pikkumaahan. Kukaan ei kehdannut kysellä kamojen perään. Miehet jäivät odottamaan lupaa ostaa kosmetiikkaa, sillä mainonta ei jostain syystä tavoita heitä.

Miksi? Miehille markkinoidaan helppokäyttöisyydellä. Jos tuote on tarkoitettu naisille, siinä lukee, mitkä aineet tuotteessa vaikuttavat. Jos taas miehille, kyljessä lukee For men. Wash & go.

Jos siis olet mies tai lapsi, saat ihan itse selvittää, onko putelista peittämään silmäpussit pikkujoulujen jälkeisessä palaverissa.

Sama ilmiö toistuu vaatekaupassa. Miehelle voi tulla orpo olo alusvaateosastolla, kun myyjät ja muut asiakkaat muistuttavat omaa äitiä. Miesmyyjä naisten alusvaateosastolla taas poikisi rykelmän vihaista palautetta.

Ehkä ongelma on juuri tässä.

Mikä oikeastaan edes erottaa miesten ja naisten kosmetiikan? Kosmetiikka-asiantuntijoiden mukaan ei juuri muu kuin tuoksu.

Mutta kun Styleguidea tehdessä valkeni, että sekin erottelu on pelkkää huijausta, päätin vittuuntuneena lopettaa vauhkoamisen ja ostaa kyselemättä jatkossakin niitä tummasävyisempiä purkkeja. Ainakin niissä on tyylikkäämpi muotoilu. Ja koska olen miehenä tätä mieltä, olemme päässeet asian ytimeen. On syynsä, miksi unisex-tuotteet eivät myy: kosmetiikalla korostetaan jotain osaa omasta sukupuolesta. Miesten ei kuitenkaan ole lupa ostaa edes itselleen tarkoitettua kosmetiikkaa.

Mutta eiköhän sekin päivä vielä tule, jolloin mies voi marssia tiskille ostamaan for men -ripsiväriä ilman metroseksuaaliläppää tai peitetarinaa polttareista. Sitä odotellessa.

P.S. Seuraava Styleguide ilmestyy jo 2.3. Pysy kuulolla: http://www.facebook.com/city.fi


Styleguiden artikkelit



Lue Styleguiden näköisversio tästä! Miltä näyttää? Kerro mielipiteesi täällä!

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi