Tietokonepelien ystävät omaavat kaikki ominaisuudet, joita koulut haluavat oppilailtaan, väittävät pelinomaisen oppimisen kannattajat. Leikki ja pelaaminen ovat aina olleet keinoja, joiden avulla ihmiset rakentavat uusia ideoita.
Ajatus oppimisen pelillistämisestä kuulostaa kiehtovalta. Maailman johtava teknillinen korkeakoulu MIT pitää yllä Education Arcadea, jonka tarkoituksena on edistää pelinomaista oppimista. MIT:n mukaan pelaajat osoittavat jatkuvasti peräänantamattomuutta, riskien ottamista, yksityiskohtien huomioimista ja ongelmanratkaisua, eli käytösmalleja, joita toivotaan näkyvän säännöllisesti myös koulujen penkeillä.
Koulujen penkit ovat usein tylsiä paikkoja. 1,2 miljoonaa jenkkioppilasta reputtavat lukion vuosittain. Columbian Teachers Collegen Joey Leen ja Jessica Hammerin mukaan perinteinen kouluympäristö johtaa usein ei-haluttuihin tuloksiin, kuten vetäytymiseen, huijaamiseen, opittuun avuttomuuteen ja kesken jättämiseen.
Pelien parissa ihmiset puolestaan viihtyvät. Video- ja tietokonepeleihin käytetään koko planeetalla vuosittain 3 miljardia tuntia. Yli viisi miljoonaa ihmistä viihtyy pelien parissa yli 45 tuntia viikossa. 28 miljoonaa ihmistä korjaa satonsa FarmVillen pelloilta joka päivä.
Personoituun oppimiseen erikoistunut newyorkilaisyritys Knewton selvittää loistavassa infografiikassaan pelillistämisen mahdollisia hyötyjä oppimiselle. Mukana on esimerkkejä siitä, miten olemassa olevat pelit voivat auttaa oppimisessa.