Sadan päivän päästä valmistuva kehärata tuo Itä- ja Länsi-Vantaan yhteen

18 kilometriä uutta kaksiraiteista junarataa, viisi uutta pysäkkiä, kolme asemavarausta…

Kun Hesari kirjoitti reilu kuukausi sitten heinäkuussa valmistuvasta kehäradasta otsikolla “Kehärata ei mullista lentoturistin aikatauluja”, jutusta välittyi negatiivinen viesti, jonka keskipisteenä oli hesarilaisittain luonnollisesti Sanomatalo Helsingin rautatieaseman kupeessa. Tosi asiassa monen pääkaupunkiseutulaisen matka lentoasemalle helpottuu huomattavasti. Kehäradan pääpointti ei kuitenkaan ole se, miten monta minuuttia se leikkaa lentomatkustajan siirtymästä. Uusi rataosuus yhdistää Itä- ja Länsi-Vantaan ensimmäistä kertaa junaradalla. Se tarjoaa epämääräiselle, Vantaaksi kutsutulle kaupungin kuvatukselle Helsingin pohjoispuolella mahdollisuuden rakentaa vahvempaa yhtenäisyyttä, kun luontevin reitti Myyrmäestä Tikkurilaan ei kulje enää Pasilan kautta.

Kehärata kulkee Tikkurilasta lentokentän kautta kohti Länsi-Vantaata, aina Vantaankoskelle asti. Radan rakennustyöt aloitettiin vuonna 2009 ja sen on määrä aloittaa toimintansa heinäkuussa. Kokonaisuudessaan rata on 18 kilometriä pitkä, ja se alittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kahdeksan kilometrin pituisessa tunnelissa. Uudet asemat ovat Leinelä, Lentoasema, Aviapolis, Kivistö ja Vehkala.

Leinelään ja Kivistöön on määrä valmistua uusia asuinalueita, kun taas Aviapolikseen ja Vehkalaan kaavaillaan enemmän tiloja yrityksille, sillä ainakin Vehkala on pahasti lentomelualueella. Lisäksi asemavarauksia on tehty kolme: tunneliasemat Viinikkala ja Ruskeasanta sekä Petas.

Kokonaiskustannusarvio hankkeelle on 738,5 miljoonaa euroa. EU-tukea projekti on saanut tässä vaiheessa 17,8 miljoonaa euroa.

Kehärata ei pelkästään tuo uutta tapaa matkustaa lentokentälle, vaan se myös yhdistää erinomaisesti Itä- ja Länsi-Vantaan. Se auttaa monia jo työpaikkaliikkumisessa, sillä ruuhka-aikana junia kulkee 10 minuutin välein. Kehäradan varteen uskotaan syntyvän ainakin 60 000 uutta työpaikkaa. Kauempaa tulevien on myös entistä helpompi matkustaa lentokentälle junan avulla, eikä tarvitse käyttää satoja euroja takseihin tai pysäköidä omaa autoa viikoiksi lentoasemalle.

HSL on tänään avannut Helsingin päärautatieasemalle ”Kehärata -laskurin” joka näyttää kuinka paljon päiviä on jäljellä radan käyttöönottoon.

3 kommenttia

kivavantaalaisille?

25.3.2015 12:04

Ihan peestä stadilaisille ja kaikille turisteille. Kaikissa muissa pääkaupungeissa on suora nopea yhteys keskustasta lentokentälle, luotijuna, metro, pikaraitiotie, mutta meille tehtiin tällainen lande-sightseeing, et kiitti vaan taas junttipäättäjät. En käytä tota, liian hidas ja hankala, taksilla pääsee nopeemmin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vandaa

28.3.2015 11:48

Eihän Helsinki osallistunut edes koko rakennuksen kustannuksiin, joten siinähän mietitte omat ratkaisunne miten pääsette nopeasti lentokentälle, omaa matka-aikaani tuo säästää todella paljon. Ja koska asiointeja on hajautettu myyrmäen ja tikkurilan kesken niin varsinkin siihen tuo tuo kauan kaivattua helpotusta.

Vastapainona Vantaata ei kiinnosta pisararadan maksaminen kun ei paljoa Helsingin apuja ole näkynyt kehä 3:n kunnostamisessa eikä kehäradassa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ArdenteMaschio

1.4.2015 09:27

Tyypillistä suomalaista negativismia- kyllähän se tuo vireyttä koko alueelle, työpaikkoja, . bisnestä, rahaa, verotuloja, turisteja, elämää.. kulttuuria - kasvattaa ja yhdistää koko pääkaupunkiseutua - ja sinä päivänä, kun kaikkein umpiluisin junttikin sen vihdoin tajuaa, on tästä kaikesta muodostunutkin jo Pohjois-Eurooppalainen Metropoli!!
Ei se nyt saa enää olla tuota iänikuista vantaa-hesa-stadi-espoo- rööperi-sörkkä-töölö
mun napani.. pikkumaisuutta - eihän??? Nyt on Huhtikuu 2015 - Haloo !!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi