Maanantaina Helsingissä käynnistynyt Kupponen on hanke, jonka tarkoitus on tuottaa pirteää mieltä ja luoda hyviä tekoja - kahvikuppi kerrallaan
Liikkeen ydinajatus on, että asiakas voi kahvilassa asioidessaan ostaa kaksi kahvia tai teetä, mutta nauttia itse vain toisen. Toinen jää kahvilaan, josta sen voi lunastaa maksutta asiakas, joka on unohtanut lompakkonsa kotiin tai kaipaa piristystä päiväänsä. Italiasta alkunsa saanut liike tunnetaan maailmalla Suspended coffee -nimellä.
Kupponen-liike pilotoidaan parissakymmenessä helsinkiläisessä kahvilassa 2. marraskuuta alkaen vuoden loppuun. Lista osallistuvista kahviloista löytyy Kupposen nettisivuilta.
Vaikkei idea ole maailmalla uusi, on se Suomessa melko tuore. Suspendedcoffees.com -sivustolle on lisätty jo yli 1400 kahvilaa, mutta vain kolme niistä on Suomessa. Hyvän mielen jakamisen ohella Kupponen haluaa myös piristää suomalaista kahvilakulttuuria ja edistää yhteisöllisyyttä. Juomat on tarkoitettu kaikille.
"Tarkoituksenamme ei ole lahjoittaa Kupposia vain rahallisesti köyhille", kertoo Aura Soininen, Kupponen-liikkeen viestintävastaava.
Vaikka ilmainen kahvi voi olla köyhän tai opiskelijan pelastus, Kupponen-liikkeen tarkoitus ei ole valikoida asiakkaitaan. Myös niillä, joilla on varaa kahviin, on joskus huono mieli. Toisen hyvässä tarkoituksessa ostama juoma voi parhaassa tapauksessa pelastaa päivän.
"Kupposet on tarkoitettu myös sellaisille, jotka kaipaavat piristystä päiväänsä. Onnellisuus ei ole kiinni varallisuudesta."
Testataanpa. Menen Kalevankadulla sijaitsevan Café Kokon tiskille ja pyydän, voisinko ostaa cappuccinon sitä tarvitsevalle. Maksan 3,90 euroa maksavan juoman, joka merkitään Kupposille tarkoitettuun vihkoon. Kun päiväänsä piristystä kaipaava asiakas tulee sisään, voi hän kysyä, onko vihkossa yhtään Kupposta.
Kahvilan perustaja Pasi Kokko kertoo, että olen ensimmäinen lahjoituskupin ostaja. Ei mikään ihme, sillä hanke on startannut vasta edellisenä päivänä. Kokko on ollut vastaavanlaisessa projektissa mukana jo pari vuotta sitten, mutta hänen mukaansa kukaan ei silloin ostanut yhtään kuppia. Silloinen projekti kesti vain viikon.
Kokon mielestä projektin haasteena on se, etteivät ihmiset uskalla pyytää ilmaista kuppia tiskillä.
"Olisi hieno homma, jos ihmiset löytäisivät Kupposet", kahvilanpitäjä sanoo.
Soininen Kupponen-liikkeestä kertoo, että hankkeessa on panostettu sosiaaliseen mediaan ja järjestöyhteistyöhön. Niiden avulla liikkeen toivotaan tavoittavan laajemman yleisön ihmisiä, jotka voivat hyödyntää lahjoitettuja Kupposia.
Kokko toivoo, että Kupposia tarjottaisiin liikkeissä laajemminkin ja että projekti olisi ympärivuotinen parin kuukauden sijaan. Kun ihmiset tottuisivat sen olemassaoloon, he osaisivat käyttää sitä jouhevammin. Kupponen onkin pilottihanke, jonka on tarkoitus laajentua parikuukautisen kokeilun jälkeen paitsi ympärivuotiseksi, myös ympäri Suomen. Istun kahvilassa pitkään ja seuraan, saako kukaan ostamaani Kupposta. Jaan vinkin ilmaisesta kupista sometileilläni ja toivon, että tieto leviää. Kysyn, mitä cappuccinolle tapahtuu, jos kukaan ei lunasta sitä.
"Siinä tapauksessa lahjoitamme maksetut juomat pois", Kokko kertoo hymyillen.
Ja sehän onkin koko homman pointti.