Helsinki lopettaa yömetron liikennöinnin vuodenvaihteessa. Ankeaan ratkaisuun päädyttiin, koska metron kustannukset matkaa kohti osoittautuivat kalliiksi suhteessa päivällä ajettuihin vuoroihin. 3200 matkustajaa per yö ei näköjään riitä pitämään metroa “kannattavana”. Kannattavuus on suhteellista, varsinkin kun HSL samaan aikaan juhlii rankasti verovaroin tuetun KutsuPlus-tilauspalvelun "menestystä".
Yömetro on liikennöinyt viikonloppuisin puoli kahteen asti yöllä. HSL:n mukaan yöliikenteessä on matkustettu pummilla ja häiriköity enemmän kuin muina kellonaikoina. Itä-Helsingin yöbussit ovat puolestaan menettäneet arviolta 1500 matkustajaa metrokokeilun takia. Kahdella tunnilla pidennetty metroliikenne maksaa HSL:n laskelmien mukaan 4400 euroa per päivä.
Tehokkuuslaskelmat sotivat vahvasti sitä vaatimatonta toivetta vastaan, että Helsingissä, kuten monissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa, voisi päästä metroon vielä puolen yön jälkeen. Yömetron käyttöasteen vertaaminen muihin vuorokauden aikoihin on käyttäjän näkökulmasta merkityksetöntä. Pikemminkin kiinnostaisi tietää, miten öisin tarjolla olevat kulkuvälineet vertautuvat toisiinsa ja miten yömetro pärjää tässä vertailussa. Etenkin yömetron järjestyshäiriöiden arvioinnissa on outoa vedota siihen, että yömetrossa on jonkin verran enemmän häiriöitä, aivan kuin ne häiriöt eivät olisi jossain muualla joka tapauksessa.
Ehkä kaupunki on vain kyllästynyt syytämään metroon enää penniäkään ylimääräistä. Torstaina Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) ilmoitti lopettavansa metron automatisoinnin. HKL on tilittänyt laitevalmistaja Siemensille jo 49 miljoonaa euroa ja yrittää nyt saada rahat takaisin. Hesarin mukaan molemmat osapuolet valmistautuvat vuosien oikeudenkäyntiin. Sopimuksen purkaminen tarkoittaa takapakkia myös länsimetron etenemisessä, sillä Siemensin asentamat asetinlaitteet pitää vaihtaa parin vuoden käytön jälkeen.
5 kommenttia
licence27
19.12.2014 20:02
Niin montako vuotta tuolla 49 miljoonalla olisi pyörittänyt metroa 24/7 vaikka sitten yöaikaan harvakseltaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
poskille
20.12.2014 12:40
No enpä ole tuolla isossa maailmassakaan törmännyt yömetroihin
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
City-Juntti
20.12.2014 18:16
Jos ei kannata niin ei se kannata. Olisiko syytä oppia ajattelemaan että Helsinki nyt vaan ei ole mikään metropoli vaan pohjoinen maailman mittakaavassa pieni kaupunki joka kaiken lisäksi uinuu talviunta puolet vuodesta?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Timoooo
21.12.2014 12:06
Vastaus kysymykseesi licence27. Tosiaan yömetroa Siemens seikkailulla olisi voinut täysin kustantaa 30,5 vuotta. Ja jos ajatellaan, että olisi puolitettu tuon 4400 Euroa per yö kustannus, niin rahat olisivat riittäneet 61 vuotta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Huonosti suunniteltu
29.12.2014 12:10
Entistä kannattavammaksi ja järkevämmäksi tuo julkisen liikenteen sekoilu muuttuu lähivuosina, kun Hakaniemen ja Laajasalon välillä rakennetaan ainostaan jalankulkuun soveltuva silta ja Gondoli-juna Metron sijaan. Jolloin minkäänlainen järkevä kalustojen kierrätys tai vaihto esim. ruuhka- tai vikatilanteissa varmuudella ja tehokkaasti estetään. Sekä tuntuvasti lisätään ulkona liikkuvien kaupunkilaisten paleltumisriskiä talvi-illoin...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin