CPA, eli tulospohjainen mainonta on tehokasta
CPA, eli tulospohjainen mainonta (Cost per Action) on näppärä tapa ostaa tehokkaasti mainontaa. Tulospohjainen mainonta on sitä, että määrittelet nettisivuillesi tulospisteen, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ja olet valmis maksamaan medialle tai bloggaajalle tai vaikka Cheekille 1 € jokaisesta, joka on kiinnostunut tilaamaan uutiskirjeesi.
Voit myös määrittää, että maksat osan katteesta, esim 4%-20% tilauksista sivustolle. Et maksa mitään mediatilasta, maksat vain tilauksista.
Miksi tämä malli ei riitä?
Affimiehet tekevät brändimainontaa
Haaste on tunnettuus. Mielikuvitusyritys esimerkki: Zubiax Oy:n tietoisuus on nolla. Vaikka lähettäisit meilin, että tilaa nyt Zubiax Oy:n unknown tuote, niin ovipumppu ei laula. Pitää siis luoda tunnettuus ensin jossain. Ratkaisu on brändimainonta. Zubiax Oy:n pitää lisätä tunnettuutta ja tietoa mikä Zubiax Oy on ja mitä arvoa "unknown" -tuotteesta on käyttäjälle?
Tulospohjaista mainontaa tehneet affimiehet (affiliate marketers/kumppanuusmarkkinoijat) yrittäjät ovat itsekin alkaneet ymmärtää brändimainonnan hyötyjä. Nettibonusten top 1 sivusto Ostohyvitys.fi tekee brändimainontaa videolla, joita levitetään Youtubessa ja lineaarisessa telkkarissa. Display mainonnalla lisätään tietoisuutta. Sisältömarkkinoinnilla kerrotaan palvelun hyvistä puolista. Ostohyvitys pitää ständiä ja jakaa flyereitä Slushissa. Suosittelumarkkinoinnissa jaetaan Kismettejä kaikille jotka suosittelevat kavereilleen Ostohyvitystä.
Monella muullakin yrittäjällä on taustoja tulospohjaisessa. Moni näistä yrittäjästä tekee monikanavaista markkinointia. Laskutuspalvelu Ukko.fi tekee sisältömarkkinointia Cityssä ja brändää itseään aktiivisesti. Voisin luetella kymmeniä kymmeniä startuppeja, jotka ovat lähteneet tulospohjaisesta liikkeelle, mutta pian huomanneet, että koko ostavan asiakaskunnnan löytäminen vaatii lisää markkinointia.
Kilpailu ihmisten huomiosta on kovaa
Jos luemme tuhat sivua netistä ja printistä, näemme taatusti 3000-5000 mainosta. Tilastojen mukaan, kuitenkin vain 0,3-1,5% näistä aktivoi meidät klikkaamaan. CTR on yksi tuloksen mittari, muttei sekään kerro totuutta. Huomaamme kyllä noista 3000-5000:sta mainoksesta ison osan. Jos ne kaikki olisivat yhdeltä taholta, vaikkapa nyt Ostohyvitykseltä. CTR olisi edelleen se 0,3%-1,5%, mutta huomioarvo yhdelle brändille olisi isompi.
Brändimainonta tarkoittaa sitä että toistosi huomataan kilpailijoiden joukossa. Mitä isommalla budjetilla mainostat ja tavoitat silmäpareja toistaen viestejäsi, sitä paremmin sinut tunnetaan.
Tunnettuus on välimittari tuloksen tekemiseen.
Tunnettuus vaikuttaa myös CPA mainonnan tuloksiin. Mitä tunnetumpi brändi sinulla on, sitä paremmin klikit konvertoituvat tunnetun ja luottamusta herättävän tahon myynneiksi. "Ovipumppu laulaa".
Brändimainontaa tarvitaan. Tulospohjainen käärii komissiot, mutta ilman brändimainontaa tulospohjainen mainonta ei toimi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, jonka digimediaperhe myy brändimainontaa, cpa:ta, klikkipohjaista, näyttöpohjaista ja sisältömarkkinointia.
http://www.citydigital.fi
Kirjoitettaessa soi JVG feat. Anna Abreu - Huominen on huomenna www.youtube.com/watch?v=HafrVic4g1w
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:33
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin