Mediamurros ei ole ainoastaan printtilehtien jakelukanavan digitalisoitumista. Mediamurros on myös television jakelukanavan murrosta. IP-teknologian kautta voidaan näyttää samoja TV kanavia, ohjelmia ja sarjoja kuin antenni ja kaapeliverkossa. Netflix, Youtube ja ihmisten omat Vlogikanavat näkyvät pian joka telkkarissa suoraan kaukosäätimellä.
Testasin eilen Chromecastin, joka on täysiverinen tietokone. Se on kuin älypuhelin, joka liitetään telkkariin. Siinä on muistia (512Mt) ja langaton verkko. Kiintolevynä on Flash -muisti (4Gb). Verkkoyhteys saadaan joko Wlanilla tai Bluetoothilla AzureWave combo Wi-Fi:n kautta. Prosessorina toimii Armada 150-mini multimedia processori.
Digita ei ole enää monopoliasemassa
NettiTV tuli jo. Läppärin saa kytkettyä telkkariin. Nyt selainikkunan saa "heitettyä" TV-ruudulle ilman piuhoja. Chromecastin avulla vanhoista TV-ruuduista tulee jättimäisiä Padin, läppärin ja kännykän näyttöjä. "Secondscreen" trendi tuleekin väärinpäin. Telkkarista tulee se "secondscreen", jonne ensisijaiselta näytöltä heitetään kuva jos on tarve katsoa rauhassa isommalta ruudulta.
Jääkö antenniteknologia tarpeettomaksi?
IP-lähetys siirtää videosignaalin verkkoon. Lineaarinen TV tulee varmasti jäämään jollain tasolla pyörimään, mutta entistä enemmän individualismin lisääntyessä ihmiset vaativat videokanavilta interaktiivisuutta. MTV, Yle, Nelonen ja muut perinteiset mediat joutuvat uuteen kilpailutilanteeseen, jossa yhtäkkiä yleisö ei olekaan enää taattu. Yleisö pitää ansaita jokaiselle ohjelmalle uudestaan ja uudestaan. Kotimainen mediakenttä kohtaa kansainvälisen kilpailun.
TV-mainonta personalisoituu
Videoiden yhteydessä mainostaminen kohtaa kansainvälisen kilpailun ennemmin tai myöhemmin. Yleisö tunnetaan nimen, iän, kulutustottumusten mukaan. TV-mainonta voidaan kohdentaa yhtä hyvin kuin mikä tahansa suoramainonta. TV-markkinoinnista tulee suoramainontaa, jossa puhutellaan suoraan ihmisiä joko yksilöinä tai kotitalouksittain.
Voin yhtä hyvin nähdä Chromecastin kautta katsoessani lasten kanssa ToyStoryn mainostauolla Hotels.com:in mainoksen, jossa mainostetaan meidän perheelle hotelleja Milanosta, koska olen surffannut samalla ip-osoitteella Milanon hotelleja googlen hakukoneesta. Meille voidaan näyttää Legon brändimainoksia, koska pojat ovat Lego faneja ja heille voidaan mainostaa uusia Lego -pelejä ja Chomecast-Youtube-sarjoja.
Mediamurros kiihtyy. Perinteiset jakelukanavat muuttuvat kenen tahansa saavutettavaksi. Pelissä pärjää vain olemalla kansainvälinen ja osaamalla kansainvälisen kilpailun säännöt. Markkinoijalle tulee tarjolle entistä paremmin kohdennettavia videomainonnan paketteja. Aihetta kannattaa opiskella ja tutkia.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
media- ja ict-alan sarjayrittäjä
http://www.citydigital.fi
http://www.w3.fi
Kirjoitettaessa soi YUP - Suomen suurin TV https://www.youtube.com/watch?v=K4_zn_mDrF4
5 kommenttia
Ilkka Lavas
18.5.2014 09:56
Hämmentävää, että pojat katselivat FOX:lta lastenohjelmia. Itseasiassa kumpikaan ei katsonut vaan oikeasti molemmat pelaili kännyköillään. Sitten Veeti 8v yhtäkkiä kysyi, että voinko mä kattoa Youtubea sillä systeemillä? Sanoin, että tietty.
Veeti kysyi, että miten mä laitan sen päälle? Sanoin, että en tiedä pitääkö vaihtaa tv:stä source vai riittääkö, että laitat sen sieltä sun kännykältä päälle. Veeti räpläs vähän aikaa kännykkäänsä ja sai itse Chromecastin näkymään telkkarista. Hän neuvoi minua, että riittää kun laittaa sen päälle kännykällä. Okei. Hyvä. Opin siis jotain.
Veeti 8v huutaa pikkuveli-Eetulle (6v): haluutsä tulla kattoo Youtubee mun kanssa? Ja pian telkkarista katsellaan taas Minecraft pelausvideoita.
Jännä, että ihmisten itse tekemät läpipelailuvideot voittavat TV:n tarjonnan.
Mediamurros tarkoittaa sitä, että Broadcast -laatu ei ole riittävää. Pitää olla AITOA ja OIKEAA sisältöä. Tosi-TV on niin eilisen juttua. Tosi-TV:tä on videoblogaus ja ihmisten oma videotuotanto.
Menestystä elämääsi! Content is king tässäkin bisneksessä!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Vastaa kommenttiin
Nuhteeton
18.5.2014 20:22
"Pitää olla AITOA ja OIKEAA sisältöä."
Pakko todeta hieman apeana, että ei näyttäydy Youtuben suosituin sisältö tosi-tv:tä kummempana / erityisen sisältörikkaana. Jos miettii esim. eniten tilaajia omaavaa henkilöä, eli PewDiePie nimimerkkiä ja hänen 'Let's play' videoidensa sisältöä ja fanimäärää. Kaveri jauhaa jonninjoutavia ja pelaa pelejä. Vaikea käsittää hänen suosiotaan ja kulttuurin kehitystä tähän pisteeseen. Ei sen puoleen, netissä surffaillessa voi helposti kulua tunteja...
Vastaa kommenttiin
Ptholemaios
20.5.2014 08:09
Mainoksia videoissa? No esimerkiksi Iltalehden videoissa on parinkymmenen sekunnin mainokset alussa, enkä siksi availe niitä ollenkaan! Youtubessa ne saa onneksi viiden sekunnin kuluttua päättymään. Enkä ole ainoa, joka kammoaa tyrkkymainontaa. Kanavatkin sen tietävät, miksi muuten joku niistä mainostaisi itseään sillä, ettei ole mainoksia. Siinä suhteessa mainosten tekeminen ja tarjoaminen pitäisi miettiä uudelleen.
Toinen on media-alan kilpailu. Aluelehdet ovat ongelmissa ja syyttävät lähinnä internettiä ja kohonnutta arvonlisäveroa. Toisaalta jos miettii niiden tapaa tehdä uutisia.. kertoa huomenna samat asiat kuin mitkä tulivat kymmeniä kertoja jo tänään netissä, radiossa ja televisiossa. Puhumattakaan siitä, että aiheena pysyttelee sinnikkäästi poliitikoiden mielipiteet. Siitäkin huolimatta, etteivät ne kiinnosta kohta ketään. Vaihtoehtoiset ajatukset eivät ylitä uutiskynnystä jollei niihin liity väkivaltaa.
Loistava esimerkki poliitikkojen ajan päättymisestä on Kataisen vierailu Keminmaassa. Viereisessä marketissa oli asiakkaita muutamia satoja, mutta Maamme pääministeriä oli tullut katsomaan minun lisäkseni pari muuta puolueen ulkopuolista. Yhteensä, turvamiehet mukaanlukien paikalla oli alle 15 henkilöä. Kekkosen aikana hehtaarin parkkipaikka ei olisi riittänyt yleisömäärälle. Kunnioitus on kadonnut.
Ainakin maakuntalehdet ajavat itsensä alas pelkästään omasta syystään. Tällaisessa tilanteessa kannattaisi kyllä miettiä muitakin aiheita kuin poliitikkojen sanomiset. Toisaalta niiden typeryys tuo jollekin toiselle uusia mahdollisuuksia.
Vastaa kommenttiin
Ilkka Lavas
23.5.2014 06:51
Maailma muuttuu. Mun lapset ei enää kysy voiks kattoo telkkaria vaan ne kattoo yudee eli YouTubee joko kännykältä tai telkkarista. 20v eteenpäin niin emme enää muista sitä aikakautta jolloin oli vain 4 tv kanavaa ja videovuokraamo eikä mitään muuta tapaa nähdä videopohjaisia mainoksia.
Ilkka
Ilkka
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 10:32
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin