Onko Google-optimoinnista tullut jo pakollinen investointi?

  • pasimo

Hakukonenäkyvyys on yhä tärkeämpi asia jokaiselle niin pienemmälle kuin suuremmallekin yritykselle. Nykyisin niin moni henkilö aloittaa shoppailut, ravintolan etsimisen ja oikeastaan kaiken muunkin suoraan Google-hausta. Tästä on tullut jo niin normaali tapa 99% prosentille suomalaisista, että sitä ei välttämättä tule sen enempää edes ajateltua. Koska niin moni aloittaa ideoiden, tuotteiden ja palveluiden etsimisen hakukoneesta, niin näkyvyyden kasvattamisesta orgaanisissa hakutuloksissa on tullut käytännössä pakollinen investointi yrityksille.

Google-optimointi koostuu pienistä palasista.
Google-optimointi koostuu pienistä palasista.

Hakkerointia vai käytettävyyden parantamista?

Monille tulee hakukoneoptimoinnista mieleen ensimmäisenä joku yksin kotona istuva hakkeri, joka tekee taikatempun ja yhtäkkiä yrityksen verkkosivu pamahtaa hakutulosten kärkeen jokaiselle hakutermillä. Tämä on kuitenkin täysi harhaluulo, sillä Google-optimointi on enemmänkin käytettävyyden parantelua kuin salaisia verkkosivulle lisättäviä koodirivejä.

Hakukoneet (Google mukaan lukien) pyrkivät parhaimpansa mukaan tarjoamaan käyttäjille hyviä ja relevantteja hakutuloksia. Koska näiden hakukoneiden tekniikka sekä algoritmit alkavat olla niin hiottuja, niin ne myös onnistuvat tässä erittäin hyvin. Tästä syystä ainut todellinen keino sijoittua hyvin on sivuston viilaaminen hyväksi käyttäjälle. Käytännössä tämä tarkoittaa niin latausaikojen minimointia, linkitystä, sisällön optimointia kuin myös verkkosivun visuaalista ilmettä. Myös laadukas ja säännöllinen sisällöntuotanto sivuille on äärimmäisen tärkeää. Jos sivua ei ole hyvä käyttää ja asiakas ei viihdy siellä, niin on vain ajan kysymys, koska se vajoaa alas myös hakutuloksissa.

Yli 200 tekijää vaikuttaa siihen, kuinka hyvin sijoitut Googlessa

Kuten mainittua, niin Google-optimointiin vaikuttaa nykyisin todella moni tekijä. Itseasiassa Google laskee ja mittaa sivustoilta tiedettävästi ainakin 200 eri asiaa, ”pisteistä” riippuen sivu sijoittuu joko hyvin tai huonosti hakukoneen tuloksissa. Näitä hakusijoituksiin vaikuttavasti tekijöistä muun muassa Brian Dean on tehnyt hyvän infografiikan, jonka löydät tästä.

Tärkeimpiä hakusijoituksiin vaikuttavia tekijöitä:

Sisältö

Sisältö on ehdottomasti peruspilari Google-optimoinnissa. Ilman laadukasta sisältöä sivustolla ei ole juuri tarjottavaa myöskään käyttäjille.

Sivustolle johtavat linkit

Ei ole mikään salaisuus, että sivustollesi johtavat linkit vaikuttavat suuresti sijoituksiisi hakutuloksissa. Laadukkaat linkit voivat antaa lisää ”luotettavuutta” Googlen silmissä, kun taas heikkolaatuiset laskevat sitä.

Sivuston sisäinen linkitys

Sivuston sisäinen linkitys vaikuttaa huomattavasti sen käytettävyyteen ja siten sillä on merkitystä myös Google-optimoinnissa. Toisaalta Googlen crawlerit selaavat nekin sivustoja linkkien kautta.

Domainin nimi

Domainin nimi vaikuttaa edelleen merkittävästi sijoituksiisi tietyillä hakusanoilla. Esimerkiksi, jos sivustosi verkkotunnus on ”kaali”, niin sijoitut todennäköisesti paremmin ”kaali”-sanalla.

Tämä blogikirjoitus ei ole kommentoitavissa.