Neverthink aikoo valloittaa maailman tarjoamalla milleniaaleille uuden tavan katsoa telkkaria. Tämän päivän televisio löytyy Youtubesta, jonka valtavaa tarjontaa Neverthink kuratoi sovelluksessa ja Neverthink.tv:ssä eri kanavilleen.
Palvelun valikosta löytyy muun muassa uutis-, muoti-, ruoka-, dokumentti- ja uuden tekniikan kanavat sekä tarkemmin rajattuja, kuten talk show -kanava, eri urheilulajien omat kanavat ja visuaalisesti upeiden musavideoiden kanava. Yksi kiinnostavimmista kanavista etsii parhaat videot Reddit-palvelusta.
Videoita ei voi pysäyttää, eikä niitä voi skipata. Ruudun alareunasta pääsee hyppäämään Youtubeen, josta miellyttävän videon voi napata talteen tai jakaa eteenpäin.
Neverthink on kerännyt riveihinsä parikymmentä intohimoista kuraattoria, jotka skannaavat ja valitsevat oman aihealueensa videoita. Taustalla toimii algoritmi, joka tunnistaa katsojien käyttäytymisestä, mitkä videoista toimivat ja nostaa ne etusijalle.
“Jos valitsemme tyypin, joka haluaa miellyttää yleisöä, sisällöstä tulee paskaa. Kaikkia kuraattoreita on neuvottu tekemään kanava, jota he katsoisivat itse. Tärkeintä on tehdä jotain, mistä itse tykkää”, palvelun yhdessä koodarikaverinsa Claus Nurron kanssa kehittänyt Aviv Junno sanoo.
Toimituksellisen tiimin vetäjänä toimii aiemmin muun muassa Bassolta ja Yle Folkista tuttu Jan Zapasnik.
“Televisio kännykässäsi. Appi täynnä uusia kanavia formuloista änäriin, gadgettipornosta gossippailuun ja laatudokkareista white träshin kautta avaruuteen. Teimme myös rakkaalle Länsimetrolle oman tv-kanavan. Neverthink on vaihtoehto selailulle ja videoiden etsimiselle. Ei pausea, ei stoppia, ei skippailua. Vain kuratoitua virtaa, joka toimii etenkin raskaan päivän jälkeen sopivan turvallisena taustameluna. Kuin radio konsanaan. Kanavia on paljon, ja paljon lisää on tulossa, jahka saadaan överi univajarit ja melko varma sydänkohtausriski pienennettyä”, Zapasnik kirjoittaa Facebookissa julkaisupäivänä.
Valeria Vlasenko hoitaa Space-kanavan valinnat.
Aviv Junnolla on kiinnostava tarina ja hän osaa kertoa sen. 28-vuotias Espoossa syntynyt ja Israelissa asunut kaveri on palvellut vuosia Israelin armeijassa ja sen jälkeen ehtinyt tekemään yhtä sun toista startupien kanssa, muun muassa New Yorkissa medialle kommentointimahdollisuuksia tarjonneessa yrityksessä ja Israelin ensimmäisessä kannabis-startupissa.
Pr:ssä Junno on erinomainen. Yritin saada oman artikkelini julkaistua keskiviikoksi, kun sovellus lanseerattiin AppStoressa, mutta onneksi en ehtinyt. Juttu olisi hukkunut lanseerauspäivän ruuhkaan, sillä aiheesta kirjoittivat kotimaassa muun muassa Kauppalehti, Iltalehti ja Helsingin Sanomat, ulkomaisista medioista TechCrunch ja Futurism.
Neverthinkin kumppaneiksi lähteneet pienemmät mediat Basso tai Demi nostavat palvelua esiin, koska haluavat löytää katsojia omille kanavilleen. Basso satsaa palvelun kautta videotuotantoon ja Herra Herkuleksen kuratoima urbaaniin kulttuuriin keskittynyt kanava onkin pistänyt eetterin kiinnostavaa sisältöä alusta asti.
Viime viikolla tehdyn haastattelun aikana Junno näyttää meiliä Applelta, jossa kerrotaan Applen olevan innoissaan uudesta sovelluksesta. Jos Neverthink päätyy Applen sovelluskaupassa Editor’s pick -osioon, siitä tulee automaattisesti iso juttu. Siinä vaiheessa kaikki pressihuomio on vain pisara meressä verrattuna siihen näkyvyyteen, jonka paikka sovelluskaupassa tarjoaa.
“Kaikki on tullut tähän pisteeseen luonnollisesti ja tuntuu tapahtuvan oikeaan aikaan”, Junno kertoo.
Luonnollisesti, mutta ei sattumalta. Junnon kanssa puhuessa tuntuu kuin jokainen liike olisi suunniteltu.
“Kun julkaisupäivänä meistä kertovat artikkelit julkaistaan, meillä on 50 tyyppiä omien koneiden ja nettiyhteyksien kanssa kommentoimassa ja jakamassa niitä.”
Oded Peled kuratoi Visually Stunning Music -kanavaa.
Ilosanomaa jakamassa
Israelin armeijasta Junno on saanut säntillisen työmoraalin. Hän tekee ympäripyöreätä päivää ja on koko ajan menossa. Hän kertoo, kuinka haluaa aina tavata ihmiset kasvotusten, koska vasta silloin on kyse todellisesta vuorovaikutuksesta. Hän tapaa kertomansa mukaan vähintään viisi ihmistä päivästä ja levittää kaikille Neverthinkin ilosanomaa. Jos joku haluaa tavata Lontoossa, Junno hyppää lentokoneeseen.
Suomalaisia kasvuyrityksiä etsivän Reaktor Venturesin Oskari Kettunen sanoi heidän sijoittavan Neverthinkiin 100 000 euroa kuullessaan palvelusta ensimmäistä kertaa, vaikkei se ollut edes hänen ja Junnon tapaamisen varsinainen aihe. Silloin harrastuksesta tuli duuni ja nyt Junno kehittää palveluaan yhteistyössä suomalaisen ohjelmistojätin kanssa.
Toimittajan on oltava varuillaan taitavan pr-tyypin kanssa. On erotettava, onko kyseessä mahtava tarina vai vain mahtava tarinankertoja. Toisen tapaamisen ja muutaman tunnin keskustelujen jälkeen alan olla vakuuttunut, että kaveri on aidosti innoissaan ja että tarinassa on aineksia.
Sitä paitsi, eihän tarinalla ole väliä, jos palvelu toimii. Neverthink, josta monille ensimmäisenä pomppaa silmään se, ettei videoita voi skipata tai pysäyttää, vaikuttaa epäilyttävältä konseptilta. Voiko palvelu, joka käytännössä vie valinnanvapauden, oikeasti toimia? Ensimmäiset hetket Neverthinkin kanssa paljastavat, että voi. Katselen ´Murica-kanavalta puoli tuntia vanhaa ukkoa ampumassa ranchinsa takapihalla ja esittelemässä asetta, sen jälkeen hyppään uutiskanavalle ja minulle tarjoillaan Trumpin viimeisimmät hölmöilyt, Visually Stunning Music -kanava näyttää Chemical Brothersin upean tanssivideon ja Redditin parhaista videoista koostetulta kanavalta tulee jatkuvalla syötöllä kiinnostavaa asiaa milloin mistäkin.
Alexa Leroux vastaa Showbiz -kanavasta.
Vapaan valinnan paradoksi
Pohdimme Junnon kanssa, miksi Neverthink toimii. Hän käyttää selityksenä termiä distraction on demand. Eli viihdettä ja sisältöä hetkiin, kun tarvitset jotain rentoa ajanvietettä, oli se sitten raskaan työpäivän jälkeen sohvalla, julkisessa liikenteessä, vessassa tai jopa suihkussa, kuten Junnon itsensä tapauksessa.
“Milleniaalit haluavat sisältöä välittömästi ja heidän on oltava aina kiireisiä. Itse katson aamulla suihkussa uutiset, jotain muuta syödessäni ja vielä jotain puhelimeltani viimeisenä ennen kuin nukahdan”, sanoo Junno, joka kertoo olevansa Neverthinkin suurkuluttaja.
Toinen käsite, joka selittää palvelun viehätystä, on paradox of choice eli vapaan valinnan paradoksi. Käsitteen isä Barry Schwartz avaa sitä samannimisessä kirjassa ja aihetta käsittelevässä Ted Talkissa. Hänen mukaansa kyse on kehittyneissä länsimaisissa yhteiskunnissa syntyneestä yleisestä harhakäsityksestä, jonka mukaan hyvinvointi maksimoidaan tarjoamalla yksilöille mahdollisimman suuri vapaus valita. Valinnanvapaus on ihanaa, mutta sillä on myös kääntöpuolensa.
Yksi Schwartzin esimerkeistä koskee farkkujen ostamista.
Schwartz kertoo menneensä ostamaan farkkuja. Hänellä oli ollut vuosia samat housut, jotka olivat ajalta kun ei ollut kuin yhdenlaisia farkkuja. Kaupassa olikin tarjolla vaikka mitä. Slim, easy ja relaxed fit, napeilla tai vetskareilla, kivipestyinä tai happokäsiteltyinä ja niin edelleen. Mies sanoi myyjälle haluavansa sellaiset, “jotka olivat ennen ainoa malli”.
Myyjällä ei ollut käsitystäkään Schwartzin toiveesta, joten seuraava tunti kului erilaisia farkkuja kokeillen. Hän lähti kaupasta jalassaan parhaiten istuvat ja tyylikkäimmät farkut, mitä hänellä oli koskaan ollut. Se ei kuitenkaan tuntunut hyvältä.
“Valinnanvapaus mahdollisti sen, että suoriudun paremmin, mutta minulla oli huonompi olo. Miksi? Kirjoitin kokonaisen kirjan, jossa yritän selittää tätä itselleni”, Schwartz lausuu Ted-lavalla saaden naurut yleisöltä.
Ensimmäiseksi syyksi valinnanvapauden tuomaan huonoon oloon Schwarz tunnistaa sen, että valinnan edessä ihminen pikemminkin halvaantuu kuin vapautuu. Kaikki, jotka ovat tuijottaneet joskus Netflixin tai Spotifyn hakuikkunaa pään hakatessa tyhjää tietävät, mistä tässä on kyse. Sen takia Neverthinkissä ei ole hakua.
Toinen syy on siinä, että arvostamme asioita suhteessa vertailukohtiin. Kun voi valita suuresta määrästä vaihtoehtoja, muut kuin valitsemasi vaihtoehto alkavat usein näyttää houkuttavilta juuri sen takia, ettet valinnut niitä. Yhteen valintaan päätyminen sulkee muut pois.
Kolmas paha puoli valinnanvapaudessa Schwarzin mukaan on odotusten nouseminen kattoon. Farkkuesimerkissä hänellä ei ollut minkäänlaisia odotuksia vanhanmallisia farkkujaan kohtaan. Kun tarjolla oli sata vaihtoehtoa, olisi niiden joukosta saattanut löytyä se täydellinen, mutta nyt oli tyytyminen ihan hyvään.
Kulutettavan sisällön valinnanvaikeus on selkeä first world problem, mutta sellainen, johon iso määrä ihmisiä törmää usein. Siihen voi mennä jopa vuosi elämästä, kuten Ericsson ConsumerLabin TV & Media -raportti todistaa amerikkalaisten tv:n katsojien kohdalla. Neverthink vähentää näitä hetkiä. Kun tiedät, mitä haluat katsoa, menet sinne, mistä sisältö löytyy. Jos et tiedä, mitä haluat katsoa, avaat Neverthinkin.
Kiinnostava nähdä, mihin asti Neverthink ponnistaa. Junno käy parhaillaan Suomessa keskusteluja “kaikkien isojen mediatalojen kanssa”, etsii kansainvälisiä mediakumppaneita ja hakee hommalle lisää rahoitusta. Kanavat on tarkoitus räätälöidä maakohtaisesti, jotta paikallinen sisältö korostuu. Aika saattaa olla kypsä kokonaan uudelle telkkarille, joka voi imaista vanhan sisäänsä ja tavoittaa uudelleen karanneet nuoret katsojat.
Neverthink ladattavissa App Storesta. Android -versio ja Chromecast-tuki luvassa seuraavassa päivityksessä.
3 kommenttia
Konsu123
2.3.2017 12:52
Menin pysäkin ohi tän apin takii
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
asdfas
5.3.2017 11:51
Aika dildo olet.
SakkeL
2.10.2018 14:35
Hmm,,,Israel,,,poistetaanpa ihmisiltä valinnanvapaus,,,no thanks.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin