Förin liikkeet livenä netissä

Joukkoliikenteen verkkopalvelut uudistuvat myös Helsingissä.

Enää ei tarvitse jäädä Aurajoen rannalle itkemään.
Enää ei tarvitse jäädä Aurajoen rannalle itkemään. Kuva: Kotivalo / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Heinäkuun alusta lähtien ei yhdenkään turkulaisen ole enää tarvinnut jäädä Aurajoen penkalle peukaloitaan pyörittelemään. Tois puol jokke pyrkiville on nimittäin tarjolla jatkuvaa reaaliaikaista tietoa kaupunkilautta Förin liikkeistä uudessa verkkopalvelussa toispual.fi.

Turkulaisen Cerion Solutionsin Turun kaupungille kehittämässä palvelussa on nähtävillä Förin tarkka sijainti, ennusteet lossin kolmesta seuraavasta lähtöajasta joen molemmin puolin, ja päivitetyt bussien ohitusajat Förin lähipysäkeiltä. Intohimoisimmille lautan seuraajille anturilla toimivaan GPS-paikannukseen perustuva palvelu laskee lisäksi päivän ylitysten määrän ja kuljetun matkan.

Suomen vanhin päivittäisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo Föri on Turun joukkoliikenteen jalokivi. Vuonna 1904 käyttöön otettu lautta kuljettaa matkustajia Aurajoen ylitse ilmaiseksi joka päivä. Mukaan mahtuu 75 kyytiläistä, ja vaikka matka kestää vain pari minuuttia on lähtöajalla monelle bussiin kiirehtivälle matkustajalle suuri merkitys.

Turussa ja Tampereella myös muuta joukkoliikennettä voi seurata reaaliaikaisesti netissä karttasovelluksen kautta. Helsingissä livenä kartalta löytyvät tähän mennessä vain metrot ja raitiovaunut. Kaikkien liikennevälineiden reaaliaikaiset tiedot on tarkoitus tuoda saataville Reittiopas-sovelluksen nyt jo testattavassa uudessa versiossa, kun tähän tarvittavat anturit on asennettu koko kalustoon vuodenvaihteeseen mennessä.

Uusi Reittiopas tulee tähtäämään Helsingin lisäksi myös muualle Suomeen. Sovellusta on tehty yhteistyössä Liikenneviraston kanssa, ja sen palveluihin kuuluu reittin löytäminen Helsingistä Utsjoelle saakka. Uusi Reittiopas tulee sisältämään myös Turun ja mahdollisesti muiden Waltti-matkakorttijärjestelmän kaupunkien joukkoliikennepalvelut.

Joukkoliikenteen älyllistäminen ei ole vain julkisten toimijoiden käsissä. Esimerkiksi Förin verkkopalvelu osa Turkun kaupungin Smart City -konseptia, jolla tavoitellaan älysovelluksia kaupungin tuottamiin palveluihin, liikkumiseen, energiaratkaisuihin ja asumiseen. Olennainen rooli Smart Cityn kehityksessä on avoimella datalla, johon myös toispual.fi:n bussiaikataulupalvelu perustuu. Myös Helsinki tuo datansa kehittäjien saataville – Reittioppaan avoimen rajapinnan lisäksi avointa dataa innokkaiden kehittäjien vapaaseen käyttöön löytyy muun muassa Helsingin ja ympäryskuntien pyöräilijämääristä, kirjastojen lainaustiedoista ja sadoista muista ilmiöistä Helsinki Region Infoshare -sivustolla. 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi