Alko on kansan pulssilla ja tunnistaa, että suomalaisten olutkysyntä lisääntyy ja monipuolistuu. Vuonna 2014 erikoisoluiden myynti Alkossa kasvoi yli 20 prosenttia, ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla myynti lisääntyi noin kymmeneksellä.
Suomalainen olutkulttuuri kasvaa, ja Alko haluaa olla sen kehityksessä mukana. Alko uudistaa toimintaansa siten, että se lisää erikoisoluiden ja pienpanimotuotteiden valikoimaa ja mahdollistaa niiden myynnin paikallisesti. Lisäksi joistakin myymälöistä tulee entistä olutpainotteisempia.
Vuoden alusta pientuottajat ovat voineet valita 1–10 Alkoa, joihin haluavat tuotteitaan toimittaa. Tuottajat päättävät itse tarjoamansa tuotteet ja asettavat niille kuluttajahinnan. Tällä hetkellä mukana on yhdeksän pienpanimoa 14 tuotteella.
Uudistuksen ansiosta pienet ja paikalliset panimot voivat saada tuotteitaan alueensa Alkoihin myyntiin, kun aiemmin tuote piti saada maan kaikkiin Alkoihin. Tuote voidaan myös saada myymälään hyvin nopeasti sen tarjoamisen jälkeen, jopa kuukaudessa. Näin Alkot voivat tarjota entistä monipuolisemmin ja ketterämmin lähituotteita, sillä oman kylän panimo tai muu tuottaja voi tarjota esimerkiksi kausituotteita tai erikoiseriä oman paikkakuntansa Alkon hyllyille.
Alko on valinnut tähän mennessä 32 myymälää, joissa toteutetaan syvennettyä olutkoulutusta. Näihin myymälöihin paikallisesti saatavia tuotteita pyritään ohjaamaan yhteistyössä pienpanimoiden kanssa. Erikoismyymälöissä on laajempi olutvalikoima sekä erikoiseriä saatavilla. Alko toivoo, että pienpanimot lähtevät aktiivisesti mukaan uudistukseen.
2 kommenttia
Mahlez
18.8.2015 11:06
Eli suomeksi sanottuna Alkon palvelu ei ole enää jatkossa yhtä umpisurkeaa kuin ennen, vaan jatkossa se on enää surkeaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ihmettelijä
21.8.2015 19:27
Mikäköhän mahtaa olla vikana Alkon palvelussa?