Ennen räppärit näyttivät räppäreiltä löysissä housuissaan ja sanojen taustalla paukkuvat ysäribiitit olivat yksioikoisen selkeitä. Ajat ovat muuttuneet, housut kaventuneet ja saundit muuttuneet popimmaksi ja elektronisemmaksi.
“Tällainen, mitä me nyt tehdään, on omaan korvaan uskottavampaa kuin se, että tehtäisiin boombap-räppiä ja todisteltais, miten kovia jätkiä ollaan”, Artem x Yonas -duon Artem sanoo Cityn haastattelussa.
“Nykyään sitä ei halua rajoittaa tiettyyn genreen tai miettiä, mikä on räppimielessä coolia tai mikä ei. Hyvä biisi on hyvä biisi”, kaksikon toinen puolikas Yonas jatkaa.
Artem x Yonas sai sopivan genremääritelmän Basson haastattelussa, kun juontaja Herra Herkules huomautti, että hiphop-duoa parempi määritelmä Artem x Yonasin tekemisille on urbaani pop. Hiphop ei ole kadonnut musiikista mihinkään, vaan pikemminkin kasvanut tosi isoksi, levähtänyt musiikin taustarakenteisiin ja vaikuttaa sieltä lähes kaikkeen pop-musiikkiin. Suomessa urbaanipoppisaundi kuuluu muun muassa Kasmirilla, Eveliinalla, Reino Nordinin uudessa tuotannossa tai jopa Robinin nuoren miehen tyylissä. Kansainvälisillä areenoilla samaa linjaa edustavat Draken, Rihannan, Weekendin ja Pharrell Williamsin kaltaiset supertähdet myynti- ja soittotilastojen kirkkaimmasta kärjestä.
Artem ja Yonas löivät hynttyyt yhteen jo vuosia sitten. Taustalla oli kahden räppipään kohtaaminen IRC-galleriassa. Eri puolilta Suomea kotoisin olevat kaverit löysivät toisensa ja jakoivat ajatuksia verkossa, kunnes päätyivät molemmat Helsinkiin.
“Helsinkiin tultuamme teimme jo aika paljon musaa toistemme kanssa ja jossain vaiheessa tajuttiin, että miksei voitaisi tehdä tätä yhdessä”, muun muassa Artemin sooloprojektia aiemmin tuottanut Yonas kertoo.
Yonaksella eli Joonas Laaksoharjulla on sormensa pelissä muidenkin artistien tuotannossa, etenkin parhaan mahdollisen suomalaisen englanninkielisen räpin saralla, sillä hän tuottaa kriitikoilta kiitosta saanutta View’tä ja tekee yhteistyötä Noah Kinin ja Biniyamin kanssa.
Ison yleisön edessä Artem x Yonas on kuitenkin vielä tulokas, koska virallisia julkaisuja on tullut toistaiseksi vähän. Satoja tuhansia kuuntelukertoja Spotifyssä ja Youtubessa kerännyt Pyöritä pulloo -biisi määrittelee kaksikon tämän päivän meininkiä.
“Me ei oteta tätä liian vakavasti. Uutta saundia, joka on juuri sitä urbaania poppia. Saundi on mennyt tanssittavampaan suuntaan”, Yonas kuvailee.
Artem x Yonas kiinnitettiin hetki sitten Universal Musicille. Ison levy-yhtiön suojissa on artistien mukaan hyvä olla. Langat pysyvät omissa käsissä, mutta tarvittavaa tulitukea on tarjolla.
“Se tarkoittaa sitä, että nyt kaikki tehdään paljon isommin”, Artem sanoo.
“Musan teko ei oo muuttunut, mutta markkinointijuttuihin saa apua ja julkaisujen suhteen on joku laatustandardi, kun on useampi ihminen sanomassa mielipiteensä. Rakentava keskustelu pystytään käymään aina biisikohtaisesti”, Yonas jatkaa.
Musiikki syntyy yhteisessä prosessissa, jossa Yonas kantaa päävastuun tuottamisesta ja Artem kirjoittaa enemmän. Mukana studiossa häärivät myös Roope Salminen & Koirat -bändin perkussionisti Iivari Suosalo ja Atso Soivio. Tarkan hittikaavan sijaan studiossa luotetaan hyvän fiiliksen voimaan ja siihen, että sen osuessa kohdalle nauhallekin tallentuu jotain kelvollista.
“Siinä palaset loksahtelee kohdalleen ja siitä tulee luonnollinen prosessi, jossa ei tarvii hinkata päätä seinään”, Yonas kuvailee, miten biisit parhaimmillaan syntyvät.
Tuotteliaisuutta löytyy ja levy-yhtiöllä on oma roolinsa sen aisoissa pitämisessä. On usein artistienkin etu, että julkaistut biisit hiotaan valmiiksi ja niiden julkaisusta otetaan kaikki ilo irti.
“Jos meillä ei ois levy-yhtiötä, niin meiltä ois tullut aika paljon enemmän biisejä ulos”, Artem naurahtaa.
“Ei levy-yhtiö tule sanomaan, että tehkää tällaista. Ne on itsekin sanonut, että siinä vaiheessa, jos ne päättää mitä tehdään, siitä tulee skeidaa.”
Levy-yhtiö on oleellinen työkalu artisteille, jotka ovat matkalla huipulle, jonne Artem x Yonas sanovat olevansa menossa. Haiskahtaa kilpailuhenkiseltä, mistä tässä kilpailussa ja huipulle pääsyssä, josta kaikki aina puhuu, on kyse?
“Kyllä se on kilpailua, mutta enemmän kilpailua itsensä kanssa. Kilpailua siitä, että musiikin kanssa mennään koko ajan nextille levelille”, Yonas selvittää.
“Tuskin Cheek, Elastinen tai muutkaan keskenään näistä kilpailee, vaan yrittää ylittää itsensä tekemään aina jotain hienompaa ja isompaa”, Artem sanoo.