Dxxxa D – edelleen määrittelemätön

Stadissa majaileva kuvataiteilija, runoilija ja rap-muusikko pitää punk-asenteen mukana kaikessa tekemisessään.

Mitä on tällä kertaa luvassa monille muusikkona tutulta O.G.-riimittelijältä? Viimeksi helmikuussa luottoporukan Hzzzt:n ja Minkin kanssa singlen julkaissut Dxxxa D ei jäänyt lepäämään laakereilleen, vaan tähtäimessä oli jo seuraava prokkis. Graffiteilla teini-ikäisenä luovan tekemisensä aloittanut herra ei julkaissut uutta musiikkia maaliskuussa, vaan jotain muuta hämärää ja kiinnostavaa.

Näyttelyä kiertäessä erilaisista muoveista ja teipeistä muodostetut abstraktit kohokuvat hyppäävät ulos teoksista suoraan katsojan verkkokalvoille. Lisää säihkettä ja blingiä teoksiin on tuotu reilulla glitterin käytöllä. Mies itse kirjoittaa Suvilahdessa Make Your Mark -galleriassa sijaitsevasta (löytyy ensimmäisestä kerroksesta) OOO-näyttelystään:

”Muovi on samaa sivilisaatiolle kuin vesi luonnolle. Muovailtavaa, eteeristä, liikkuvaa ja alati muotoaan muuttavaa. Tunnustan samalla tulleeni viime aikoina glitter-uskoon: mikä tahansa, jopa paska, näyttää mageelta, jos pintaan sivelee glitteriä.”

”Tämä kyyninen glitterfanitukseni tietenkin resonoi trendikkäiden tosimaailman ilmiöiden kuten vaihtoehtototuuksien kanssa, joiden leviämistä olen hämmentyneenä seurannut. Näissä töissä näkyy suuri rakkauteni kaikkeen alhaiseen tai yhdentekevään kuten lo-fihin, roskaan, bulkkitavaraan, muovikukkiin, kebabranskalaisiin, lokkeihin, rumaan, väärään ja huonoon.”

Tapaaminen tavernassa

Suvilahden sydämessä sijaitseva Stadin Panimobaari oli torstai-iltapäivänä täynnä iloisessa nousukännissä olevia kaljakierroslaisia viettämässä virkistyspäivää valkokaulushommistaan. Desibelit olivat tapissa, kun tapasimme artistin kanssa baarissa – kupeissamme oli tosin vain vahvaa kahvia.

”Isoveli kävi aikoinaan kansalaisopistossa opettelemassa öljyvärimaalaamista. Tuli sitä kautta kokeiltua itsekin ja sille tielle jäin. Innostuin lukion jälkeen hakemaan Limingan taidekouluun, jossa olin vuoden verran.”

Kirjallisuuden puolelta syvän vaikutuksen esipuberteetti-ikäiseen Dxxxaan teki aikoinaan puolalainen tieteiskirjailija Stanislaw Lem, jonka klassikoihin kuuluu koko scifiin suuresti vaikuttanut Kyberias.

”Sen jälkeen päädyin syventämään oppeja Lapin yliopistoon, missä mukaan tuli kirjallisuus-  ja taidehistorian tuntemus. Vaikka ensimmäinen suunnitelma oli valmistua kuvataiteilijaksi, niin kirjoittelin lyriikoita koko opiskelun ajan ja musiikki tuli mukaan vähän sivukautta. Homma kääntyi täysin päälaelleen sitten 2000-luvulla”, herra mainitsee menneistä ajoista. 

Mies myöntää, että ensimmäiset englanninkieliset rap-kokeilut veljen kanssa eivät olleet mitään taidetta.

”Musiikin kuuntelulla on aina ollut iso rooli elämässä ja 90-luvun puolessa välissä aloin soittaa levyjä rovaniemeläisessä baarissa. Sitä kautta tutustuin paikallisiin muusikoihin.”

Suomalaisen rapin historiassa elettiin silloin huumoribändien Raptorin ja Pääkkösten jälkeistä aikaa, ennen Fintelligenssin aiheuttamaa suomirapin suurta läpimurtoa.

Dxxxa asui ysärillä hetken aikaa Tampereen Pispalassa, jolloin paikallinen punk-skene tuli tutuksi maineikkaan Vastavirta-klubin kautta. Mies näki yhtäläisyyksiä punkin ja rapin alkuvaiheen ”tee se itse” -asenteissa.

”Siellä oli hieno tekemisen meininki! Tehdään niillä eväillä, mitä on ja katsotaan, mihin se johtaa. Ei vain itketä, ettei ole mitään. Ei sen tarvitse aina olla suurta taidetta, vaan pääasia on, että siitä saa hyviä fiiliksiä.”

Ei mitään löysäpersejätkiä

Jazzin kummisedän sekä genren uudistajan Miles Davisin chillisti soljuvat soundit tekivät aikoinaan syvän vaikutuksen nuoreen muusikkoon. Funkin luojaksi tituleerattu ja lavalla loputtomalla energialla varustettu taskuraketti James Brown kuuluu myös herran suosikkiesiintyjiin.

”Se oli karismaattinen johtaja, mutta sen varjoon jäi bändissä monia huippulahjakkaita artisteja, jotka olivat mukana luomassa funkia.”

Frank Zappan meiningin anarkistisyys yhdistettynä älyttömän kovaan kurinalaisuuteen kiehtoi paljon. Ei ollut mikään löysäpersejätkä. Monet sen jutut olivat sen ajan tuotteita, eivätkä välttämättä toimisi samalla tavalla tänä päivänä. Ainakin se onnistui herättämään paljon paheksuntaa.”

”Rapin puolelta ensimmäiset porukat keitä tuli diggailtua olivat A Tribe Called Quest, De La Soul ja Public Enemy. Myöhemmin mukaan tulivat Kool Keith, Notorious B.I.G. sekä Biz Markie. Last Poetsin 70-luvulla tekemä spokenword tiukkojen afrobiittien päälle kolahti kovaa ja innosti itsekin tekemään tuon tapaisia.”

Inspiraation töihin Dxxxa ammentaa koko ympäröivästä todellisuudesta, johon kuuluu myös kaunokirjallisuus, median välittämä kuva todellisuudesta ja tietty tutut kollegat studiossa. Huumorin ja yhteisen kemian mies mainitsee tärkeiksi palikoiksi musiikin tekemisessä.


Parin vuoden takaisessa Kallioon-biisissä pyöritellään kaupunginosaan liittyviä myyttejä ja teemoja, kuten yleistä vapaata ilmapiiriä ja kovaa päihteidenkäyttöä yhdistettynä Hzzzt:n repiviin dubstep-biitteihin. Melodia sekä kertosäkeen tyyli on hassusti lainattu vanhan vilkkusilmän Dannyn Kuusamo-kappaleesta, joka taas oli alun perin italialaisen Albatros-yhtyeen Africa-hitistä.

Snadiksi Spotify-hitiksi muodostunut Ma-Ti-Ke-To-Pe-La-Su -kappale on myös Hzzzt:n kanssa tehty häpeilemätön poppibiisi kovan linjan bailaamisesta, jossa Minkki on pääosassa vokaaleissa. Kappaleen pääsanoma tiivistyy Dxxxan lainiin: ”Miks vitus mennä katkolle, kun voi jäädä jatkoille.”

Ranskan kieltä taitamattomalle hempeältä kuulostava Le Courateur on jatkumoa saksankieliselle paljon ronskimmalle Faust in der accordeonille, jossa perinteiset rapvideoiden niukkapukeiset twerkkaavat lyylit on korvattu jollain aivan muulla. Kannattaa vilkaista!

Välillä pitää tajuta, että se on paskaa

”Vaikka osaisi vain kolme sointua ja rämpyttelee kotona kitaraa, niin se on ihan helvetin arvokasta sille tyypille. Niin kauan kuin tekeminen on itselle hauskaa, niin uuden luominen tapahtuu vaivattomasti. Jossain vaiheessa ikä tulee varmaan tekemään tehtävänsä ja ei enää synny mitään. Toisaalta sen näkee sitten, mitä tapahtuu.”

”Tänä päivänä mulle merkitsee myös sanoma, jota yritän välittää taiteen kautta. Aina sitä on omasta mielestään oikeassa tai ainakin esittää oikeita kysymyksiä. Vastauksia niihin kysymyksiin ei välttämättä saa koskaan ja ne jäävät vain leijailemaan ilmaan. Tää voi kuulostaa vähän mystiseltä”, herra mainitsee hymyillen.

Haastavina asioina artistina mies mainitsee ensiksi elannon hankkimisen – Dxxxa kuten suurin osa artisteista saa sen päivätöistä. Toinen on hyvän taiteen tekeminen, joka vaatii aikaa ja pakaralihaksia.  

”Välillä hommaa menee ihan metsään. Pitää tajuta, että se on paskaa ja hylätä se. Aloittaa homma alusta tai tehdä jotain muuta välissä. Nopeita voittoja harvoin tulee.”

Paljon studiossa ja keikoilla aikaa viettäneenä Dxxxa mainitsee myös ehkä hieman yllättävästi, että välillä pelkkä hiljaisuus on hunajaa korville. Kaverien kanssa kippistely ja paskanjauhaminen ovat myös yksi oleellinen tapa nollata aivot.

”Olemme vain omien aistiemme ja rajojen vanki. Taiteella voi venyttää näitä rajoja, puhkoa reikiä niihin ja laajentaa omaa tajuntaansa. Jos sen kautta pystyy ymmärtämään jotain asiaa tai ilmiötä, niin se on se palkinto. Kukaan ei kerro sitä valmiina.”

OOO-näyttely, 3. – 31.3.2017
 MAKE YOUR MARK Garage / Gallery, 
Kaasutehtaankatu 1 (rakennus 6)
, 00540 Helsinki.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi