Madonna

Nainen joka tahtoi kaiken, mutta sai vielä enemmän.

Elokuun 11. Guy Ritchie kiidätti vertavuotavan vaimonsa Beverly Hillsin Cedars-Sinain sairaalaan. Kiireellisen keisarinleikkauksen jälkeen Louise Ciccone synnytti toisen lapsensa, pojan, jonka nimeksi isosisko Lourdes oli valinnut Rocco.

Parempaan käsikirjoitukseen yksikään mainostoimisto ei olisi kyennyt. Onnellisen perheen yhteinen odotus hajoaa draamaksi: seuraa kirskuvia renkaita, jännitysmomentteja ja kliimaksi, jonka aikana isä rukoilee apua äidin taistellessa oman ja lapsen hengen puolesta. Loppukohtauksessa juoksevat isän, äidin ja esikoistyttären onnen kyyneleet.

Todellisuudessa käsikirjoitusta ei ollut ja elokuvaohjaaja Guy Ritchie sai todennäköisesti elävän elämän draamaa kyllikseen.

Sitä paitsi perheen äiti ei edes tarvitse promootiota. Hänen levynsä myyvät joka tapauksessa - kysymys on vain siitä, myyvätkö ne paljon vai tolkuttoman paljon.

1985
1985
40-ja-risat ihmiseksi Madonna omaa vaivaanuttavan paljon kunnianhimoa ja energiaa. Hänen ei olisi tarvinnut todistella maailmalle enää mitään. Madonna voisi lojua sviitissä ja soitella Calvin Kleinin mallipojuja kylään. Hänen sijassaan moni olisi huoleti luovuttanut.

Madonna olisi voinut jäädä 80-luvun ikoniksi - The Immaculate Collection on täydellinen dokumentti vuosikymmenestä - mutta myöhemmin hän on osoittanut pystyvänsä tekemään relevanttia materiaalia vuosikymmenestä toiseen sekä laajentamaan sektoriaan: hän on toiminut sekä musiikin, elokuvan että liike-elämän parissa.

Ennen läpimurtoa Madonna oli kivan näköinen tanssityttö, mutta tärkein ja vallankumouksellisin pääoma oli henkistä laatua: Hänellä oli bisnesvaistoa. Hän oli sosiaalisesti lahjakas. Hän tiesi, että huipulle päästäkseen piti ottaa media haltuun. Hän omasi sellaista amerikkalaisen yrittäjän ja uudisraivaajan henkeä, silmitöntä tahdonvoimaa, mitä 8-lapsisen äidittömän perheen vanhin sisko vain saattoi. Hänellä oli visio omasta matkastaan tähtiin, joka oli syntynyt popmusiikin aiempien naissuuruuksien (The Supremes, Blondie, Patti Smith, Chrissie Hynde) innoituksesta. Tietenkin hänellä oli myös rutkasti onnea matkassa; hän osui oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.

1986
1986
Pelkällä viileällä laskelmoinnilla ei kuitenkaan kasveta ikoniksi. 90-luvun puolivälissä eräs brittitoimittaja kysyi Sex-kirjan kuvasta, jossa useat miehet ovat kuntosalilla koulupukuun pukeutuneen Madonnan kimpussa. Selittäessään kuvaa Madonna kertoi tulleensa raiskatuksi. Madonna väitti toimittajan olleen ensimmäinen ihminen jolle hän on kertonut asiasta. Hän itsekin tajusi paljastaneensa yhden elämänsä käännekohdan.

"Mies oli täysin tuntematon. Olin kovin nuori, en älynnyt edes hakea apua. Enkä tuntenut ketään, olin juuri muuttanut New Yorkiin. Tavallaan se oli elämän oppitunti. Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: palata kotiseudulleni tai alkaa käyttäytyä niin kuin New Yorkin kokoisessa metropolissa käyttäydytään. Silmäni avautuivat: en enää luottanut naiivisti ihmisiin. Aiemmin kuljin Nykin katuja kuin kaikki olisivat olleet ystäviäni. Sen jälkeen käytäydyin toisin. Tavallaan se siis vahvisti minua. Selviydyin sen yli. Enkä halua puida asiaa Sinead O´Connorin tai Oprah Winfreyn tyyliin: ´Säälikää kaikki minua, kaikki nämä kauheudet ovat tapahtuneet minulle.´ En halua ihmisten sääliä koska en itsekään sääli itseäni."

Madonnan luonne paljastuu lopullisesti: hän ei nöyristele tai kerjää, vaan haluaa peittää heikkoutensa. Ylimielisen kontrollifriikin piirteet annettiin näkyä In Bed With Madonna -leffassa, mutta heikot hetket pidettiin piilossa. Hän on halunnut pitää itseriittoisan individualistin imagon: Madge pitää huolen itse itsestään eikä ajaudu kroppa romuna Betty Ford-klinikalle.

1987
1987
Heikkouksiaan Madonna on paljastanut julkisuudessa vain harvoin. Vaikka monet hänen laulunsa kertovat ihmissuhteista, hän on myöntänyt olevansa rakastunut vain kahdesti. Madonna on ollut heikkona Sean Penniin, jonka kanssa hän vietti myrskyisän kolmen vuoden avioliiton 80-luvun lopulla, sekä nykyiseen miesystäväänsä Guy Ritchieen.

Kenties Madonna on omaksunut roolimallina olemisen niin syvästi, että työ- tai privaattielämän epäonnistumisesta syntyvän häpeän pelko pitää hänet kunnianhimoisena molemmilla tahoilla. Hän ei halua olla yksi uusi traaginen supertähti, joka on saavuttanut unelmansa ja degeneroitunut. Suurimmiksi kasvaneet amerikkalaiset supertähdet ovat monesti menettäneet kontrollin elämästään.

Madonnan suurin saavutus saattaakin olla se, että hän on saanut kaiken mitä on halunnut ja vielä enemmän, mutta ei silti ole seonnut. Vaikka hänen julkiseen profiiliinsa on aina liittynyt provosointi, hänelle on ollut tärkeää pitää kohu kontrollissa. Hän on elänyt säntillistä ja tervettä elämää ilman päihderiippuvuuksia - mahdollisesti hänen roomalaiskatolinen omatuntonsa, kotikasvatus ja työmoraali ovat pitäneet hänet poissa popbisneksen lieveilmiöistä. Madonna on kohtuuden kuningatar - ja kohtuus on popmusiikille tyypillinen ominaisuus. Kohtuuttomuus on rockin luonteenpiirre. Madonna on todennut, ettei osaa samaistua rockmusiikkiin.

1989
1989
"Rock-elämäntyylissä on liikaa maskuliinisuutta ja macho-asennetta, jotta se koskettaisi minua. En koskaan osannut innostua edes Beatlesista, vaikka se olikin lähinnä popbändi. Mutta se jätkälauma-ideologia, joka rockbändeissä on aina mukana ei kosketa minua millään tavalla. Siihen liittyy negatiivisia asioita, naisvihaa ja muuta."

"Miehuuden mitta on tavallaan naisviha. Jos mies ei tule toimeen voimakkaan naisen kanssa, hän ei tule toimeen omien feminiinisten piirteidensä kanssa. Hän ei tule toimeen itsensä kanssa - piste. Olen monesti tuntenut itseni naisvihan maalitauluksi. Vahvat naiset ovat aina joutuneet misogynian kohteeksi. Se saattaa häiritä hetken, mutta enemmänkin se antaa voimaa ja tahtoa murskata kaikki sellainen lopullisesti."

Madonna on käyttänyt paljon uskonnollisia symboleita töissään, mutta ei viittauksia paholaiseen, vaikka viestintäkonsultit väittävät pahuuden olevan kiehtovaa ja seksikästä. Pahuus on rock-mytologiaa: nuoriherra törmää pimeässä tienristeyksessä setä saatanaan, vaihtaa sielunsa kitaraan ja perustaa uuden ledzeppelinin.

Kun Madonnalta kysyttiin, onko paholainen symbolina liian rock´n´rollia hänen kaltaiselle pop-tytölle, hän tuli vastauksessaan määritelleeksi rockin olemuksen:

"Jos väittää että rock on paholaisen musiikkia, antaa rockille syvyyttä ja merkitystä jota sillä ei välttämättä ollenkaan ole. Sehän on pohjimmiltaan tyhmää musiikkia."

Madonna on kyennyt nujertamaan lopullisesti julkisuuden sukupuoliroolit: olemaan sekä seksikäs että fiksu.

1990
1990
Madonnalla on ura- ja itsetietoisen tähden maine. Hänet tunnetaan median manipuloijana: provosivasta pukeutumisesta ja esiintymisestä, tyylinvaihdoksista, kultivoiduista skandaaleista. Hän tuntui tietävän täsmälleen miten pitkälle valtavirtatiedotusvälineiden sietokyvyn voi venyttää - hänen provokaationsa menivät läpi kaikilla kanavilla ja Madonna vaikutti kontrolloivan täsmällisesti omaa julkisuuttaan - hän oli kietonut median sormensa ympärille. Osasyy siihen, että Helsingin joogakurssit ovat loppuun buukattuja on Madonnan: edellistä Ray Of Light -levyä promotoidessaan hän muisti joka kerta mainita harrastuksestaan.

Madonnan crossover-suosiosta kertoo sekin että musiikillisesti eri tyylilajeja edustavat Jaakko Salovaara ja Ville Valo ovat ilmoittautuneet Madonna-faneiksi. HIM on soittanut keikoillaan Live To Telliä ja JS16:n unelma olisi remiksata Madonnaa.

1991
1991
Madonna on useasti alleviivanut alemman keskiluokan juuriaan ja tiukkaa työetiikkaansa. Louise Ciccone kasvoi Michiganissa, hänen äitinsä menehtyi syöpään hänen ollessa kuusivuotias. Hän sai roomalaiskatolisen kasvatuksen ja oppi tekemään lujasti töitä. Stereoissa soivat Motownin pophitit mutta myös klassinen musiikki, sillä Madonna viihtyi balettitunneilla. Hän lopetti yliopiston kesken, muutti New Yorkiin, teki hanttihommia Dunkin´ Donutsissa sekä tanssi- ja mallikeikkoja - kunnes kiinnostui laulajan urasta.

"Joku voi katsoa minua ja ajatella: ´Luoja, miten helppoa hänen elämänsä onkaan!´ Aivan kuin kaikki olisi tipahtanut eteeni taivaasta. Paskat! Minä olen tehnyt helvetisti töitä päästäkseni tähän."

Kerran Madonnalta kysyttiin uskooko hän siihen samaan Jumalaan jonka kanssa Billy Graham käy pelaamassa golfia.

1992
1992
"Minusta kaikki uskovat samaan Jumalaan. Aikojen alussa oli vain yksi uskonto, mutta ihmisten elitismi ja itsekkyys ja pelot saivat jotkut kehittämään omia versioitaan. Minun versioni uskonnosta on sekoitus katolisuutta ja buddhalaisuutta."

Like A Prayer -videolla käytettiin mustaa pyhimys/Kristushahmoa, joka muutenkin poikkesi nössön hipin näköisestä Jeesus-imagosta. Madonna teki roomalaiskatolisuudesta seksikästä ja kiehtovaa. Toisaalta hän sai puritaanien vihat niskoilleen.

"Katolisuus on kenties vaikuttanut eniten minuun. Se on hyvin dramaattinen uskonto - vähän kuin ooppera. Paljon prameutta, rituaaleja ja rangaistuksia. Syntiä tehtyäsi menet pimeään koppiin ja polvistut ja kerrot papille pahat tekosi. Se on kiero uskonto."

1994
1994
Heti läpimurtonsa jälkeen 80-luvun puolivälissä Madonna omaksui julkisuusprofiilikseen kameleonttimaisen imagonvaihtelun. Yltiöromanttista Like A Virginiä Venetsia-videoineen, korsetteineen ja koruineen seurasi kuukausittain tukkansa väriä vaihtavan postmodernin popgimman voittokulku. 90-luvun alussa Madonna sukelsi temaattisesti seksin kimppuun. Hän tiesi ihmisten olevan kiinnostuneita siitä mitä peitellään ja halusi testata miten pitkälle seksin käytön mainstream-mediassa voi viedä. Blonde Ambition -kiertue keräsi julkisuutta lähinnä suorasukaisilla parittelu- ja masturbointieleillä. Justify My Love -video, In Bed With Madonna -elokuva, Sex -kirja ja Erotica -albumi piehtaroivat kaikki saman teeman ympärillä. Vähempikin olisi ollut kylliksi: Erotica oli Madonna-mittapuulla floppi ja Sex-opus keräsi "S/M" -fotoineen lähinnä naureskelua. Kirjailija Norman Mailer tiesi syyn ja kertoi sen haastattelussa kasvoista kasvoihin Madonnalle: "Siellä olisi pitänyt olla kuva sinun pillustasi, beibi."

Haastatteluissa Madonna on poikennut suorasukaisine ja terävine kommentteineen useimpien valtavirtatähtien omaksumasta polittisesti korrektin mitäänsanomattomuuden linjasta.

"Tiedätkö miksi Whitney Houston ja Mariah Careyn haastatteluista ei jää mitään mieleen. Koska heillä ei ole mitään sanottavaa."

1995
1995
Vaikka Madonna on poptähti, haastatteluissa hän on päästänyt rock- ja rap-mimmeiltä tutun rekkakuskisuun irralleen. Lisäksi hänen lausuntonsa katolisesta kirkosta, aidsista ja seksuaalisista vähemmistöistä ovat saaneet puritaanisimat tahot varpailleen. Tekemisiään hän ei kadu, vaan seisoo yhä töidensä takana.

"Suurin osa seksirikoksista johtuu vaikenemisesta, siitä ettei seksistä puhuta. Ihmiset hautovat asioita sisässään; pelkäävät sanoa miltä heistä tuntuu tai mitä he haluavat."

Uskonnollisten ja seksuaalisten teemojen myötä Madonna sai todeta herättävänsä myös antipatiaa. Mutta hän halusi mieluummin vihaa kuin sääliä.

"Kaikki esiintyjät ovat itsensäpaljastajia. Mutta, vaikka olenkin exhibitionisti voin joissain tilanteissa olla erittäin ujo. Minussa on puoleni: on paha ämmä ja pikkutyttömäinen Louise. Jälkimmäisen ovat vain harvat tavanneet."

Luonteensa kaksijakoisuutta Madonna on puinut monessa yhteydessä. Kyse ei ole uskonnollis-moraalisesta hyvän ja pahan ristiriidasta, ennemminkin julkisen ja yksityisen minän konfliktista: kunnianhimoinen työnarkomaani versus rakkauteen kuin joulupukkiin uskova romantikko. "Vanhemmiten tulee kyynisemmäksi rakkauden suhteen, mutta romanttinen minäni on sitä masokismiin saakka - se on valmis tekemään kirjaimellisesti mitä tahansa rakkauden vuoksi. Toinen puoleni sanoo taas: ´älä yritä kusettaa, beibi, koska voin milloin tahansa jättää sinut. En tarvitse ketään - voin tehdä mitä haluan´."

ERRORLehdistötilaisuudessa Tukholmassa marraskuussa -98 häneltä tiedusteltiin millaista sinkkuelämää nelikymppinen yksinhuoltaja viettää. Madonna totesi pohjimmiltaan aina uskovansa rakkauteen ja luottavansa siihen että kohtaa miehen jonka kanssa haluaa viettää loppuelämänsä.

Oletko tavannut jo?

"Ehkä."

Kuka hän on?

"En kerro."

Nyt tiedämme, että hän oli brittiläinen elokuvaohjaaja Guy Ritchie. Madonna tapasi hänet ensi kertaa kesällä -98, kun Stingin vaimo, elokuvatuottaja Trudi Styler esitteli heidät toisilleen.

Vielä Grammy-gaalassa alkuvuodesta -99 kaksikko totesi olevansa "vain ystäviä." Lähipiiri onkin kertonut Madonnan ja Ritchien suhteen heittelehtineen vuoden mittaan, mutta alkuvuodesta 2000 pariskunta kertoi paitsi asuvansa yhdessä myös saavansa jälkikasvua.

Privaattielämässään Madonna on luottanut vaistoonsa.

"Tässä bisneksessä tapaa paljon mielenkiintoisia ja karismaattisia ihmisiä. Mutta hyvin harvoin joku säväyttää niin että ajautuu kokonaan pois raiteilta. Sitä paitsi se vaatii oikean ajan, paikan ja kemian. Rakkaus on onnenkauppaa. Minulta vei 40 vuotta löytää se oikea."

ERRORMadonna on kertonut rakastuneensa Ritchieen heti ensitapaamisella.

"Elämäni kulki pikakelauksensa silmissä - sellaista ei ole tapahtunut kuin kerran aiemmin."

Hän ei suostunut kertomaan oliko edellinen tapaus Sean Penn. Madonna ei ole juurikaan kommentoinut kariutunutta avioliittoaan julkisuudessa. Avioliiton päättymisen jälkeen Madonna on sanonut olleensa "mielettömän kyyninen parisuhteen mahdollisuuden suhteen" ja panostaneensa kaikkensa uraan. Sen mukana tuoma vieraantuneisuus arkipäivästä ja julkisuuden vangiksi joutuminen ei tuonut kuitenkaan tyydytystä - sen toi vasta esikoistytär Lourdes.

Madonnan muutettua Lontooseen viime vuonna hän sai totutella kannoilla kärkkyviin paparazzeihin, jotka rekisteröivät hänen lounaspaikkansa ja autopesulansa yksityisetsivien tarkkuudella. USA:ssa hän oli asunut edellisvuodet lähinnä New Yorkissa, jossa hän oli saanut elää ilman jatkuvaa julkisuusrumbaa. Madonna ja Guy ovat kärsineet myös faneista: ovikello soi öisin, joku tilaa taloon pizzoja, auto pysäytetään seisomalla sen edessä. Ritchie aiheutti välikohtauksen potkaisemalla erästä pitkään vaivaa aiheuttanutta miestä, mutta sen jälkeen pariskunta on saanut olla rauhassa.

Lontooseen Madonna ei mielestään ole vielä sopeutunut. Perienglantilainen luokkayhteiskunta aksentteineen ja kouluineen on tuntunut oudolta amerikkalaisesta näkökulmasta.

"Opportunisteina tunnetut amerikkalaiset ovat loppujen lopuksi aika puritaanisia ja imagoltaan puritaaniset britit taas vaikuttavat kaikki törkyrunkkareilta. Lehdissä on alastomia naisia kolmossivulla, sellaiseen ei Amerikan tyttö ole tottunut aamukahvipöydässä."

Havainnon hän on tehnyt aiemminkin. 90-luvun puolivälissä hän tokaisi: "Britit antavat itsestään aina kovin sivistyneen ensivaikutelman, mutta heidän kaapeistaan löytyy aina perversioita ja kummallisuuksia... ja minä oikeastaan taidan pitää siitä."

"Euroopassa elämäntyyli on toisenlainen kuin Amerikassa. Vähemmän työkeskeinen. Kaikki menevät kuudelta kotiin eivätkä ihmiset tee töitä viikonloppuisin. Kaikki ovat kesälomalla. Täällä asioiden aikaansaaminen vie enemmän aikaa. Amerikassa kaikki ovat duunissa 24 tuntia."

90-luvun puolivälissä Madonna todisti lopullisesti liikenaisen kykynsä. Hän perusti oman Maverick-nimisen levy-yhtiön, jonka ensimmäisiä kiinntyksiä oli kanadalainen laulaja-lauluntekijä Alanis Morissette. Hänen debyyttilevystä Jagged Little Pill tuli 90-luvun myydyin albumi. USA:ssa Maverick toimii myös mm. Prodigyn jakelijana.

Madonna on myös tietoinen saavutuksistaan. Siitä että hän on raivannut tilaa 90-luvun naisartisteille.

"Tämä sukupolvi X -juttu ei koskettanut minua mitenkään. Heidän sanomansa oli: ´Vittuun menestys, vittuun 80-luku, vittuun ihmiset, joilla on rahaa, vittuun establishmentti!´ Alanisilla on minusta paljon luovempi asenne: ´Life sucks, why bother?´ Fatalismi ja negatiivisuus on poissa. Hän ei lannista ja masenna ihmisiä vaan herättää toivoa."

Madonna oli kuitenkin kiinnostunut sainaamaan Courtney Loven Hole-yhtyeen Maverickille, mutta heidän välinsä viilenivät Loven kuvailtua Madonnaa eräässä haastattelussa "vampyyriksi joka olisi halunnut imeä hänet kuiviin."

"Love selitti minulle olleensa haastattelussa niin pihalla ettei tajunnut mitä oli puhunut. En voi kovasti kunnioittaa ihmistä, jonka mielestä huonon käyttäytymisen voi panna päihteiden piikkiin. Sitä paitsi Courtney Love ei ole edustanut anti-establishmentia - milloinkaan! - vaikka väittääkin toista. ämmä shoppaili Pradalla jo 90-luvun alussa. Koko se negatiivinen uho oli paskaa, mutta kuulosti hyvältä."

Madonna on todennut olevansa luovimmillaan paineiden keskellä. Hän luottaa stressi-inspiraatioon.

Hän kantaa mukanaan kaiken aikaa sanelukonetta ja kuuntelee autoa ajaessaan demoja omista kappaleistaan.

"Elämä on lyhyt. Mottoni on: Jos haluan tehdä jotain, teen sen. Ihmiset ajattelevat minun olevan työnarkomaani, mutta minulla on hauskaa töitä tehdessäni. Saan tehdä mitä haluan ja se on suuri etuoikeus."

Lähteet: Face, Q-magazine, New Musical Express, Vanity Fair, Details, Rolling Stone, dotmusic.com.

3 kommenttia

öysöypöysöy

13.1.2006 10:54

ihan jees, mut enemmän sais olla kuvia...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kjuygh

4.4.2006 16:15

minusta siin ei kerrottu paljookaan siitä sen laulu urasta. vähän ku ois ollu enemmän sitä ni se ois ollu hyvä...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

poppoppop

10.7.2010 20:30

Madonna ei ole mikään sexy laululintu vaan kabbala-kultin musta papitar

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi