Printtimedia on tehnyt kuolemaa jo pitkään. Painettujen lehtien kohtalot saavat mustan lopun yksi toisensa jälkeen. Tai niinhän me kaikki luulimme.
Aikakausmedian julkaiseman tiedotteen mukaan uusien, painettujen aikakauslehtien määrä vuonna 2015 nousi ennätysvuosien lukemiin. Markkinoille tuli 30 uutta aikakauslehteä - kymmenen enemmän kuin koko vuonna 2014.
Tulokkaat aikakauslehtimarkkinoille ovat 3H+K, Ajanviete ristikot, ApteekkiNYT, Apu Lukemisto, Asun, Conceptis erikoissudokut, Design Stories, Fiilisruokaa, Helpot isot ristikot, Hertan ja Simon Ristikot Extra, Hyvän olon ruokaa, Joutsen ristikot, Kotiliesi Käsityö, Krypto Aarteet, Krypto Leijona, Lego Ninjago, Lego StarWars, Miesten blogit, Mukavan helpot risikot, Parhaat Oloblogit, Pommin Helppo Ristikkokirja, Ristikko Jumbo, Ristikko Leijona, Ristikko Maraton, Ristikkosuosikit, Sudoku Leijona, Sudokusuosikit, Suomen Historia, Terveyttä luonnosta ja WAU.
Kaikki tämän vuoden uudet lehdet ovat yhtä lukuun ottamatta yleisölehtiä, ja niistä 18 on harrastelehtiä. Edellisen kerran kolmenkymmenen uuden lehden raja saavutettiin vuonna 2013. Vuosi 2012 oli ennätysvuosi; uusia lehtinimikkeitä tuli peräti 34.
Kansalliskirjaston vapaakappalekokoelman mukaan Suomessa julkaistavien aikakauslehtinimikkeiden määrä vuonna 2014 oli 4106. Suomi on edelleen kärkimaa aikakauslehtien määrässä suhteessa väestömäärään. Olemme lehtiä lukevaa kansa.
Aikakauslehdeksi lasketaan lehti, joka ilmestyy säännöllisesti vähintään kerran vuodessa. Mainosten osuus ei aikakauslehdessä ylitä toimituksellisen sisällön osuutta. Lehti voi painettuna olla kooltaan, muodoltaan ja painomateriaaliltaan millainen tahansa ja digitaalisena luettavissa millä laitteella tahansa.
Aikakausmedia on aikakauslehtijulkaisijoiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.
1 kommentti
Ilpo88
1.7.2019 09:26
Toisin taitaa olla nykyään. Iso muutos muutamassa vuodessa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin