Suomipop

Kuinka Suomi-pop vietiin maailmalle?

HIM: Razorblade Romance -albumia on myyty lähes miljoona kappaletta.
HIM: Razorblade Romance -albumia on myyty lähes miljoona kappaletta.
70-luvulla tuli turpaan.

Richard Bransonin omistama Virgin-yhtiö kiinnitti Suomi-rockin ylpeyden Wigwamin. Bändiä markkinoitiin näkyvästi Lontoon levykaupoissa. Mutta neljä rääväsuuta muutti kaiken: kun Branson kuuli Sex Pistolsia hän vainusi, että punk syö progen. Virginin uudet progebändit irtisanottiin, niiden joukossa Wigwam, ja Pistols käveli ovesta sisään.

80-luvulla tuli turpaan vielä julmemmin.

Bootsien ja pillifarkkujen aikaan ei puhuttu rockin viennistä, puhuttiin maailmanvalloituksesta. Hanoi Rocks oli kohonnut kulttisuosioon ja aiheuttanut teinihysteriaa Japanissa.

Monikansallinen CBS (nyk. Sony) kiinnitti bändin ja Hanoit aloittivat ensimmäisen USA:n rundinsa. Eräänä yönä elämäntaparokkarit juhlivat L.A:ssa toisen glamrockyhtye Mötley Crüen kanssa. Jossain vaiheessa Cruen vokalisti Vince Neil ja Hanoin rumpali Razzle ottivat auton ja kaahasivat freewaylle. Matka päättyi onnettomuuteen – humalassa ajanut Neil selvisi, mutta Razzle menehtyi. Hanoi Rocks lopetti muutamaa kuukautta myöhemmin ja Mötley Crüe myi pian miljoonia. Hanoin levymyyntiluvuista ei ole virallista tietoa, mutta arviot liikkuvat muutamissa sadoissa tuhansissa. Michael Monroe pääsi ensimmäisenä suomalaisena USA:n myyntilistalle, satatuhatta myyneellä Not Fakin’ It albumillavuonna 1989.

90-luvulla maailmaa ei enää valloitettu. Pienikin oli kaunista. 22-Pistepirkko kohosi kansainväliseen kulttisuosioon ja brittiläisen gourmet-levymerkki Warpin kykyjenetsijä ihastui keikalla Jimi Tenorin eksentriseen pornojatsiin ja palkkasi miehen. Stratovariuksen sankarihevin kokonaismyynti kolkutteli jo miljoonaa ja Apocalyptican tuotantoa oli vuosisadan vaihteeseen mennessä kaupiteltu miljoona yksikköä.

Kansainvälisesti tunnetuimmaksi Suomi-rockin hetkeksi jäi kuitenkin ”venäläisyhtye” Leningrad Cowboysin esiintyminen MTV:n gaalassa.

Taivas aukeaa

Bomfunk MC’s: Syksyllä ilmestyvä uusi levy näyttää, onko yhtyeestä kestosuosikiksi Euroopassa.
Bomfunk MC’s: Syksyllä ilmestyvä uusi levy näyttää, onko yhtyeestä kestosuosikiksi Euroopassa.
Miksi Suomi-rock ei breikannut aiemmin? Stiina Honkamaan pro gradu -tutkimus suomalaisen rockin viennistä 90-luvulla osoitti enemmän levy-yhtiöihin kuin artisteihin. Markkinointi mätti. Kontaktit ulkomailla sekä taito ja sinnikkyys niiden hankkimiseen oli puutteellista. Toisaalta tutkimus paljasti artistien asennevammat: markkinointi oli kirosana, tuotteistamisesta puhumattakaan.

Käänne parempaan tapahtui, kun monikansallinen Bertelsmann perusti Suomeen BMG Music Finlandin, joka lanseerasi liukuhihnalta kotimaan markkinoille menestyksiä: Samuli Edelmann, Don Huonot, Aikakone...

Vuonna 2000 koitti myös kansainvälinen suksee. BMG:n HIM on myynyt Razorblade Romance -albumia lähes 900 000 kappaletta. Yhtyeen kokonaislevymyynti on kaukana toisella miljoonalla.

”Suhtautuminen suomalaiseen musiikkiin ulkomailla on muuttunut”, vahvistaa BMG:n tuore toimitusjohtaja Niko Nordström. Muutama vuosi sitten Suomi koettiin popin sivukonttorina, josta lähetetty materiaali kiinnosti kuin eilinen kahvi.

”Monelta jäi avaamatta Suomesta tulleet cd-pussukat. Nyt tilanne on toinen.”

Yksi syy menestykseen on ollut panostus markkinointiin.

”Levy-yhtiön tärkein markkinointipäätös on tuotepäätös. Tuotteiden täytyy olla ti-mantinkovia: laadukkaita, kiinnostavia, erottuvia ja haluttavia”, Nordström kuvaa.

"A&R -päällikkö Asko Kallonen on ollut todennäköisesti meidän tärkein tekijä HIMin breikkaamisessa, mutta menestys on ollut ryhmätyön tulos. Siihen ovat vaikuttaneet bändi, management, levy-yhtiö sekä lisenssikumppanit ulkomailla. Projektiin sijoitettiin paljon rahaa jo ennen kuin Join Mestä tuli jättihitti.”

Alkuvuodesta 2000 Ville Valoa promotoitiin viisimetrisillä mainoslakanoilla Saksan suurkaupungeissa.

"HIMin Euroopan menestyksen kannalta merkittävää on myös ollut se, että Saksasta löydettiin hyvä lisenssikumppani, Gun Records.”

Elokuun lopussa julkaistavalta uudelta HIM-albumilta levy-yhtiö odottaa paljon.

”Tavoitteena on, että bändi vakiinnuttaa asemansa territorioilla, joilla edellinen levy menestyi. Uusille markkina-alueille suunnataan, mutta hoppua ei ole, sillä bändillä on pitkä ura edessään.”

Nordström ei myönnä, että HIMin uuden Pretending-singlen jääminen Saksan listalla sijalle 10. olisi ollut pettymys.

”Se ei ole Join Men kaltainen koko kansan hitti.”

Miljoonasade

Darude: Sandstormia on myyty 2 miljoonaa kappaletta.
Darude: Sandstormia on myyty 2 miljoonaa kappaletta.
Kiihkeimmät HIM-fanit näkevät unensakin Ville Valosta, mutta Sandstormista sekoava klubbaaja ei välttämättä tiedä miltä Ville Virtanen näyttää. Rock on personoitua (tulevan HIM-albumin kannessa on jälleen yksin Ville Valo), klubimusiikki anonyymiä. Siksi tanssibiitin puolella jatkumo on epävarmempi kuin rockissa. HIM on tähän asti peitonnut albumimyynnissä Bomfunkin ja Daruden: rock on albumiorientoitunutta, pitkäsoitot ovat sinkkuja tärkeämpiä kuin hittihakuisessa tanssimusassa.

Jotkut ovat puhuneet Darudesta yhden hitin ihmeenä, vaikka Virtasella on ollut toinenkin hitti. Kun Ville vieraili BBC:n tv-ohjelmassa, juontaja kysyi: ”Miksi julkaisit Sandstormin uudestaan nimellä Feel The Beat?”

Daruden läpimurto oli nopeampi kuin kukaan odotti. Tuottaja Jaakko Salovaara tiesi Britannian arvostetuimmat tanssilevymerkit. Neo Recordskin kiinnostui Sandstormista, brittiklubeilla jaettiin yleisölle kasetteja, ennakkolevyt menivät tunnetuille tiskijukille ja pisteenä i:n yllä oli BBC:n vaikutusvaltaisten DJ Judge Julesin ja Pete Tongin innostus sekä biisin päätyminen BBC:n soittolistalle.

Nyt Sandstormin maailmanlaajuinen myynti lähestyy kahta miljonaa. Sandstorm oli mm. Kanadan listaykkönen viime keväänä. Before The Storm albumiakin on kaupattu jo puoli miljoonaa.

”Darude on keikkaillut kesällä Ibizalla sekä Englannissa ja suuntaa seuraavaksi Amerikkaan. Uutta materiaalia tehdään vasta 2002”, kommentoi Salovaara. Sandstorm on kohonnut USA:n singletilaston sadan myydyimmän joukkoon, suomalaisittain historiallinen saavutus sekin.

”Sandstorm menestyi jo jenkkien klubilistalla. USA:n singlelistalla biisit nousevat paljon hitaammin kuin esimerkiksi Britanniassa, koska sikäläinen tilasto ei perustu pelkkään myyntiin vaan myös radiosoittoon.”

Salovaara tienaa Daruden, Bomfunk MC’s:n ja JS16:n myynnistä sekä tuottajana, lauluntekijänä että 16 Inch Recordsin omistajana. Rohkeimpien arvioiden mukaan hän on vaurastunut parissa vuodessa kymmeniä miljoonia.

”Autoa tai venettä en ole ostanut. Teen parhaillaan uutta Bomfunkia. Levy on periaatteessa jo valmis”, Salovaara sanoo.

Pari vuotta sitten Sony Music Finlandin tuotepäällikkö Marko Alanko oli jo menettämässä toivoaan Bomfunk Mc´s:n suhteen.

"In Stereo oli Suomessa ollut myynnissä jo vuoden ja myynyt 80 000 kappaletta, mutta maailmalla edes levyn neljäs sinkku ei herättänyt kiinnostusta.” Siitä huolimatta, että levyjä oli postitettu Sonyn konttoreihin ympäri maailmaa.

Sonylla päätettiin yrittää vielä kerran: Freestylerista tehtiin video.

"MTV Nordic oli juuri aloittanut ja kanava halusi vahvistaa asemaansa Suomessa.”

Nordicilla etsittiin innokkaasti suomalaista materiaalia. Bomfunkille oli tilaus. Metrovideo alkoi pyöriä kanavalla.

”Se oli ratkaiseva vaihe. Muutaman päivän jälkeen alkoi sataa tavallisilta ihmisiltä ympäri Skandinaviaa sähköposteja, jossa kyseltiin bändistä. Lähetin meilit Sonyn Ruotsin toimistoon ja sinkku päätettiin julkaista siellä.” Tosin lyhyen harkinnan jälkeen.

Freestyler singahti Ruotsin listakärkeen. Hollanti päätti oma-aloitteisesti julkaista Bomfunk Mc´s:n levyn.

"Bändi teki Hollannissa paljon promootiokeikkaa ja televisiohaastatteluja. Ne ja hittiradioasemat ovat olennaisia dance-musiikkia markkinoidessa.”

Mutta miten tv-kanavat suostuvat haastattelemaan tuikituntematonta suomalaisbändiä?

"Markkinoijan on kyettävä vakuuttamaan, että kyseessä on kova bändi.”

Freestylerista tuli menestys Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa. Ja viimein Englannissa. Se ei ollut vain hitti, se oli jättihitti: Euroopan myydyin single vuonna 2000. Koko maailmassa Freestyleria on myyty 2,3 miljoonaa. In Stereo -albumi lähentelee miljoonan kappaleen rajapyykkiä.

”Tulevaan levyyn kohdistuu suuret odotukset. Teemme ensimmäistä kertaa set-upia isolle julkaisulle.”

Albumi julkaistaan marraskuussa 2001.

Ruotsin tie, Suomen tie

JS 16: Suomi-popin vaikutusvalta
JS 16: Suomi-popin vaikutusvalta
80-luvun lopulla Irlannin tärkein vientituote oli U2-yhtye. Suomessa popin viennistä tuli bisnestä vasta viime vuonna. Ulkomaankauppaministeriä ei vielä ole näkynyt Tavastian baaritiskillä, mutta popmusiikin viennin kasvu on huomioitu. Kimmo Sasi kertoo ulkoministeriön seuranneen musiikkiteollisuuden viennin kasvua.

"Samat kehittämistoimet koskevat musiikkiyrityksiä kuin muitakin yrityksiä”, Sasi sanoo.

Suomea on totuttu vertaamaan Ruotsiin, myös musiikkibisneksessä. Länsinaapurin voittokulku alkoi jo 1974 Abban Waterloon Euroviisuvoitosta. Matkassa on ollut myös hannuhanhea: 1980-luvun lopulla USA:ssa eräs ruotsalainen vaihto-oppilas toi oman levyn mukanaan radioasemalle ja sai DJ:n innostumaan biisistä – se oli Roxetten The Look. Kului joitain kuukausia ja levy oli USA:n singlekärjessä.

Ruotsissa syntyy kansainvälistä hittipotentiaalimusiikkia jatkuvasti, mikä on saanut musiikkiteollisuuden investoimaan maahan. Monikansallisten musiikkiyhtiöiden rooli on Ruotsissa muuttunut myyntikonttoreista kykyjenetsijöiksi.

Ruotsin musiikkibisneksen kukoistus on luonut myös vääristyneitä mielikuvia. Yksi harhaluulo on koskenut teollisuuden kokoa, etenkin kun musiikkivientiä on verrattu autoteollisuuteen. 1990-luvun lopulla pelkästään Volvon vienti oli yli 40 miljardia markkaa, musiikkibisneksen arvo reilut 1,1 miljardia.

Suomalainen musiikkivienti on jäänyt niin vähäiseksi, että ennen vuotta 1999 kukaan ei pitänyt tarpeellisena edes sen laskemista. Tuolloin päästiin noin 50 miljoonaan markkaan. Nyt suunta on koilliseen. Klassisen musiikin myynti yltää noin kymmenesosaan popmusiikin myynnistä.

HIMin albumi Deep Shadows and Brilliant Highlights julkaistaan 27.9., 22-Pistepirkon Rally Of Love lokakuussa ja Bomfunk MC’s -single Super Electric 8.10.

Generation next?

The Rasmus
Loistavasti Suomessa myynyt ja kiitetty Into-albumi julkaistaan syyskuussa Skandinaviassa ja Keski-Euroopassa. The Rasmus kiertää pian Eurooppaa.

Pepe Deluxé
Levi’s-mainoshitti nousi brittilistan top 20:een, mutta yhtä paljon odotuksia taitaa nykyään kohdistua DJ Slow’n toiseen projektiin nimeltä Campaus, joka on niittänyt mainetta MTV Nordicilla.

The Flaming Sideburns
Suomen stydeimmäksi livebändiksi kehuttu katurockin lipunkataja kyykytti Roskildessa 15 000 hengen teltallisen kuulijoita. Kulttistatuksesta puhutaan.

The Crash
Kent-laulaja Jocke Bergin lempibiisi Sugared oli viime vuonna radiohitti Keski-Euroopassa. Syyskuun lopussa ilmestyvän levyyn kohdistuu paljon odotuksia.

2 kommenttia

Didd

18.10.2001 13:35

Suomessa on monia erittäin loistavia bändejä, jotka veivaavat syrjäisillä klubeilla kerran kuukaudessa ilman sen suurempaa huomiota. Näilläkin bändeillä on kiivas kannattajajoukkonsa, mutta lukumäärällisesti fanipohja jää pahasti alakynteen verrattaessa Rasmuksen kaltaiseen nuorison suosikkibändiin.

Esimerkkinä, oletko kuullut hienoista bändeistä kuten Genius Breed tai Treeball? Jos liikut Helsingin musiikkipiireissä, olet varmaan, muuten et.

Tiedä sitten tuleeko näistä bändeistä koskaan HIMin kaltaista suurmenestyksiä, mutta yritys on kova. Harmi vaan, että markkinat ovat kovin minimaaliset. Muutama diggailija siellä täällä ei vie bändejä maailmalle. Onneksi näitä bändejä sentään on olemassa. Muuten suomen musiikkitarjonta olisi kovin tasapaksua kaikkien wannabe-pirun-iso-rockstara-bändien keskellä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Lontoosta

2.3.2002 15:29

Kiitokset hyvasta keikasta! Jatkat pisti hyvin britit joraamaan!
t. ulkosuomalainen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi