Yle aloittaa lokakuun alussa uuden nuorten median. Se ei ole tv- tai radiokanava, eikä se ole nettisivu. Se on valikoima “netistä kuratoituja sisältöjä”, jotka kyllä kuuluvat ja näkyvät Ylen kanavilla radiossa, tv:ssä ja netissä, mutta joiden pääpainopiste on mobiilissa sisältövirrassa, joka rakennetaan Areenan tekniikalle.
Hommaa on suunniteltu yhdessä 15-25-vuotiaiden nuorten kanssa ja sisältöä haetaan kiinnostavilta tekijöiltä avoimella haulla. Yle haluaa synnyttää valtakunnallisen tekijöiden verkoston, joka “luo uutta, tukee toisiaan ja lainaa osaamistaan.” Tekijät voivat saada sisältöihinsä tukea sadasta eurosta kahteen tuhanteen euroon ja yhteensä Yle tukee tekemistä 10 000 eurolla kuukaudessa. Televisiossa sisällöt näkyvät ainakin TV2:lla uutisikkunan sijaan yöaikaan.
Ylen julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa on koko pestinsä alkutaipaleen pitänyt esillä nuorten merkitystä Ylen tulevaisuudessa. Hän on puhunut tubettajista kyllästymiseen asti, mutta muuttuvien median kulutustottumusten aikana on ymmärrettävää, että nuorison roolia Ylen kuluttajina korostetaan.
“Meillä on 3 000 ihmistä töissä ja pelkästään talon keski-ikä takaa sen, että suurille ikäluokille on tarjolla sisältöä. 15-30-vuotiaiden tavoittaminen televisiolla on tullut niin alas, että jo se voi perustella tämän. Tää on meidän tapa reagoida siihen, ettei kasvaisi sukupolvea, jolle Yle ei merkkaa enää paljoa.”
“Mobiili on tärkein, mutta tv heijastaa sen yhteiskuntaan. Mediaa suunnitelleen nuorisotyöryhmän näkemys oli, että täytyy päästä telkkariin, että ollaan aidosti isommassa yhteiskunnallisessa keskustelussa mukana.”
Julkisen palvelun tehtävän toteuttaminen vaatii Yleltä kekseliäisyyttä mediakentässä, jossa kuluttamisen tavat ovat pirstaloituneet. Sisällön passiivisesta kuluttajasta on tullut, tai ainakin tulossa, aktiivinen osallistuja, joka todennäköisesti tuottaa itsekin sisältöä. Heille Ylen aloittava media tarjoaa näkyvyyttä, vertaistukea, työkaluja ja mahdollisuuksia toteuttaa sisältönsä hieman laadukkaammin.
“Tämä on kansainvälisestikin edelläkävijäteko yleisradioyhtiöltä. Heti, kun tästä on avannut suunsa, niin on pyydetty puhumaan esimerkiksi Cannesiin. Se on radikaali teko yleisradioyhtiöltä, että kanavoidaan verorahoja suoraan tuottajille ja annetaan median omistajuus nuorille. Ei kyse ole niinkään Ylen myöntämistä rahoista, vaan siitä viestistä, että joku voi ryhtyä toteuttamaan unelmaansa tällä pienellä pulssilla, mitä me annetaan. Sisällöstä tulee rikkaampi ja hienompi, kun siihen voi vähän investoida jotain”, Kuulasmaa sanoo.
Yleisön omistajuutta mediaan alleviivataan nimikilpailussa. Nimikilpailun sivulta voi jättää myös pienrahoitushakemuksen tai hakea mukaan kuraattoriksi. Sivulla kerrotaan Ylen hakevan mukaan "blogaajia, vlogaajia, trolleja, vinettäjiä, spämmääjiä ja tubettajia" tarkoituksena kasvattaa "sisällöntekijöiden uusi hyökyaalto".
Uuden median nimikilpailun voittaja paljastetaan aiheeseen sopivasti tubettajien jättitapahtumassa Tubeconissa 15. elokuuta Helsinki Areenalla. Vielä viime vuonna Kuulasmaa oli järjestämässä Suomen ensimmäistä Tubeconia, minkä yhteydessä hän näki läheltä nuoren sukupolven erikoisosaamista.
“Nuoret ovat dialogissa ja nykyään yleisölläkin on yleisö. Tehdään keskustelunavauksia ja jatketaan keskustelua. Samaistumispiste on alhainen, kun tubettajat tekee sisältöä omasta huoneesta sängyn laidalta. Liikkuva kuva näyttää nykyään erilaiselta ja kameralle puhutaan eri tavalla."
"Esimerkiksi VICE on edelläkävijä liikkuvassa kuvassa, jossa toimittaja osallistuu ja on mukana tilanteessa hyvin reaaliajassa. Sellaista ei voi välttämättä edes käsikirjoittaa. Pienet kamerat ja muu tekninen kehitys värittää tätä myös. Lopulta kuitenkin parhaat ja relevanteimmat sisällöt voittaa, vaikka välineet ja kulutustavat muuttuisivatkin.”
Ylen uuden median pääarkkitehtina on toiminut Kuulasmaan ohella Basso Median peräsimestä tuttu Jan Zapasnik. Hänen tehtävänään on vetää kuraattoreiden ja tekijöiden yhteisöä, joka päättää syntyvän median sisällöstä.
“Kutsumme nyt mukaan kuraattoreita, sisältö-DJ:tä, eli eri genret tuntevia ihmisiä, jotka haluavat olla mukana valitsemassa parhaat sisällöt ja löytämässä intohimoiset tekijät mukaan uuteen suomalaiseen mediavallankumoukseen. Yksi lähtökohdistamme on välttää Helsinki-keskeisyys ja innostaa tekijät mukaan ympäri Suomen. Lähiviikkoina vedämme työpajoja mm. Tampereen Mediapoliksessa sekä Inarissa yhdessä Ylen saamenkielisen toimituksen kanssa. Mukaan valituille kuraattoreille on luvassa myös leiri Helsingissä”, kertoo Zapasnik.
Itse tuotetun sisällön lisäksi julkaistaan tilattua, eli median omaa sisältöä. Ensimmäiseksi omaksi sisällöksi on vahvistunut Taru Painojen Herrasta, joka on rasisminvastaisesta työstä tunnetun Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin tähdittämä voimailuohjelma.
"Taru painojen herrasta oli viihdyttävä ja kulttuurirunsas sarja, jonka paluuta youtube-yleisö odottaa nälkäisenä, joten muuta vaihtoehtoa ei ole kuin toteuttaa kansan toive", James "Musta Barbaari" Nikander kuvailee.
“Tää on rohkean sisällön alusta, jonka kautta nähdään, mitä nykynuori ja sen maailmankuva on. Sitä heijastetaan mahdollisimman monen genren kautta ja kannustetaan kaikkia tekemiseen”, Kuulasmaa hehkuttaa.
6 kommenttia
jokuperkelevajanta
6.8.2015 13:55
lopettakaa se saatanan ylevero
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ihminen 2.0
13.8.2015 11:26
Toivon että Yleisradion rahoitusta leikataan ja rajusti. Ylellä onliian monta kanavaa niin radiossa kuin televisiossa ja lisänä nettipalvelut. Verorahoitteisen Yleisradion tulisi keskittyä pelkästään neutraalin uutistoiminnan tuottamiseen kansalaisille, ei viihteen maksamiseen verorahoilla jotka tuntuvat olevan muutenkin tiukassa näinä aikoina.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ihminen 2.0
13.8.2015 11:31
Yleisradion rahoitusta tulisi leikata ja rajusti. Verorahoitteiselta Yleisradiolla on jo liian monta kanavaa niin radiossa kuin tv:ssä, lisänä nettipalvelut. Ylen tulisi keskittyä pelkästään neutraalin uutisoinnin tuottamiseen kansalaisille. Verorahoitteisen laitoksen ei tulisi käyttää rahaa viihteen tuottamiseen, niitä rahoja tarvittaisiin muuallakin näinä taloudellisia aikoina.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ihminen 2.0
14.8.2015 08:51
Yleisradion tulisi tuottaa vain ja ainoastaan neutraaleja uutisia, toimia siis uutispalveluna. Ylen verorahoilla tuottamat viihdepalvelut tulisi lopettaa. Näille rahoille olisi tällaisina taloudellisinta aikoina muutakin käyttöä. Ylellä on aivan liian monta kanava tv:ssä ja radiossa lisäksi he tuottavat nettipalveluita, kaikesta näistä voitaisiin karsia jotta Ylelle siirrettävää verorahaa voitaisiin pienentää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Yo Basta
23.8.2015 21:54
Pasta-Murjaani ja muut voisivat mainiosti pysyä YoTuubassa, puuhailujaan voi ihan ilman verorahoitusta ja tv-ohjelma-aikaa kuvata webbikameralla tai mobiililaitteelle. Ylen nettisivulla voisi toki olla linkit YT-kanaville.
FST saa kohtuuttoman suuren osan Ylen budjetista. Suomenruotsalaisia on viiitisen prosenttia väestöstä ja melkein kaikki heistä osaavat suomea. Ruotsinkieliset rikkaat säätiöt voisivat rahoittaa FST:n toiminnan, joko suoraan tai maksaen Ylelle FST:n aiheuttamien kulujen verran.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Yletöntä
10.11.2015 13:46
Onko tämä ymmärrettävä siten, että Yle on nyt alkanut verorahoilla jonkinlaiseksi riskirahoitusyhtiöksi? Yle Ventures Inc?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin