Katajanokanrannassa vuosi sitten toimintansa aloittanut Egg on avannut sittemmin ravintolat myös Helsingin Eerikinkadulle sekä Jyväskylään. Michelin-kokki Jouni Toivasen, Satokausikalenterin perustajan Samuli Karjulan ja munafarmari Mikko Välttilän luoman ravintolakonseptin päätuote on munakas, jonka raaka-aineet pyritään hankkimaan mahdollisimman läheltä.
Pääaosassa on kuitenkin maku, joten kompromisseja tehdään tilanteen mukaan.
"Jos me haluamme esimerkiksi tilsit-juustoa ja lähin tuottaja Pälkäneellä, niin vaikka joku tekisi Uudellamaalla vähän erilaista juustoa, niin emme valitse sitä lähintä juustoa lähiruoan itseisarvon takia, vaan haemme lähimmän parhaan tilsit-juuston", Karjula selittää.
Lähiruoka on alusta asti ollut Eggiläisille tärkeä lähtökohta. Tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria vastuullisempaan suuntaan, ja eettisesti tuotetulla lähiruoalla on siinä merkittävä rooli.
"Me teemme muutakin kuin vatsantäytettä."
Samalla tuetaan paikallisia toimijoita. Esimerkiksi Jyväskylän Eggin ruokalistalla on tuotteita, joita Helsingissä ei ole saatavilla.
"Meillä on siellä hieman erilainen menu, jotta saisimme käyttää vaikka paikallisen leipomon briossisämpylöitä tai Korpilahden särkeä."
Hyvinvointi maistuu munissa
Eggin munakkaat tehdään somerolaisista ulkokananmunista. Välttilän kanala on Suomen ensimmäinen ulkokanala, jossa kanat pääsevät ulkoilemaan päivittäin. Kanojen hyvinvointi maistuu myös munissa.
Makueron ovat huomanneet myös asiakkaat, vaikka moni ottaakin asian puheeksi vasta kuultuaan munien olevan peräisin ulkokanalasta.
Myös munakkaiden täytteenä taannoin käytetty mallaspossu keräsi kehuja.
"Kun possuja ruokitaan Saimaan panimon ylijäämämallaksella, niin kyllä sen maistaa siinä lihassa, että se on kasvatettu vähän eri tavalla", Karjula sanoo.
Eggin tavoitteena on tarjota maistuvaa ruokaa, jota asiakas voi syödä hyvällä omallatunnolla.
"Kun miettii ruokakauppoja, niin ne ulkoistavat sen vastuun kuluttajille ja sanovat, että meillä on siksi tätä tonnikalaa, kun asiakkaat haluavat sitä ostaa, eivätkä ota itse vastuuta. Vastaavasti me ajattelemme, että meidän pitää ammattilaisina tehdä valinnat niin hyvin, ettei asiakkaan tarvitse stressata siitä."
Haaveissa pientuottajatukku
Pientuottajien tuotteiden kanssa haasteena on usein se, että tuotantomäärät ja pakkauskoot ovat pieniä ja kuljetuskustannukset nousevat helposti korkeiksi. Eggissä logistiikkaketjua helpottamaan on otettu käyttöön oma keskusvarasto, jonka kautta tavarat toimitetaan yksittäisiin ravintoloihin.
Ajatuksena on luoda tavarantoimituksia varten pientuottajatukku, johon voisi keskitetysti tilata pientuottajien tuotteita ilman, että tarvitsisi maksaa jokaiselle erikseen kuljetuksista.
Jos hanke etenee odotetusti, tavoitteena on avata tukku tulevaisuudessa myös muiden ravintoloitsijoiden käyttöön.
"Se madaltaisi kynnystä valita lähituottajien tuotteita. Moni ravintola-alan toimija tukeutuu edelleen tukkuun, kun sieltä saa niin helposti kaikenlaista yhdellä kuljetuksella."
Toinen suuri haaste on se, että pientuottajien tuotteita on usein tarjolla vain pieniä määriä kerrallaan, eivätkä ne voi sen takia vastata suurempien ravintoloiden tarpeisiin.
Eggin ruokalistat vaihtuvat sesonkien mukaan kahden kuukauden välein, joka on osaltaan edellytys sille, että valikoimassa voidaan nojata näinkin vahvasti pientuottajiin.
"Jos jollain on tarjolla vaikka 50 sorsaa, niin me voimme ottaa sen eränä listalle, ja sitten kun ne loppuvat, ne loppuvat, ja vuoden päästä katsotaan uudestaan."