Helsingin Sanomat kertoo suomalaista ravintola- ja kaupunkikulttuuria käsittelevästä suru-uutisesta. Helsingin Kampissa sijaitseva Rakennusmestarien talo on irtisanonut kaikki vuokrasopimuksensa ja tämä tarkoittaa tarinan päätöstä nykyisessä sijainnissaan legendaarisille baareille Coronalle, Dubrovnikille ja Moskovalle sekä elokuvateatteri Andorralle. Toiselta puolelta taloa joutuu väistymään Night People Groupin yökerho Club Capital.
Eerikinkadun ja Fredrikinkadun kulmassa sijaitseva Rakennusmestarien talo menee Hesarin mukaan kokonaisuudessaan remonttiin. Talo on huonossa kunnossa ja yläkertaan ollut vaikea saada vuokralaisia, joten rakenne ja infra uusitaan täysin.
Coronan ja viereisten kumppaniravintoloiden vuokrasopimusta on jäljellä maaliskuuhun 2019. Tieto remontista saavutti Coronaa, Moskovaa ja Dubrovnikia pyörittävän Erkki “Era” Lahden pari viikkoa sitten ja nyt pohditaan jatkoa.
“Se on selvä juttu, että jotain me keksitään. Ollaan me joitain vaihtoehtoja jo vähän punnittu ja jotain on jo vähän kiikarissakin”, Lahti sanoo Hesarille lupauksia herättävästi.
Coronan ja sen sisarravintoloiden merkitys suomalaiselle kaupunkikulttuurille on kiistämätön. Aki ja Mika Kaurismäen elokuvista ja läsnäolosta tunnetut ja ohjaajaveljesten osaomistuksessa olevat baarit ovat kiinteä osa Helsingin tarinaa ja kulttuuriväen kohtaamispaikka vailla vertaa. Corona on toiminut kulttuuriväen olohuoneena sekä isomman baarikansan vakiokohteena perustamisestaan lähtien. Dubrovnik ja Andorra ovat puolestaan toimineet kaupunkikulttuurin marginaalissa, mutta koko ajan aktiivisena ja kiinnostavaa kulttuurisisältöä tarjoten.
Corona on myös yksi Helsingin keskustan harvoista ja aktiivisimmista biljardisaleista.
Olutposti-lehti kertasi viime vuonna 25 vuotta täyttäneen Coronan historiaa. Se alkoi Mika Kaurismäen käveltyä tyhjän liiketilan ohi Eerikinkadulla ja Akin haaveiltua samaan aikaan Ranskassa Boheemielämää-elokuvan kuvauksissa omasta baarista Helsingissä. Eerikinkadun kiinteistöön suunniteltiin ensin pientä aulabaaria, mutta vierestä vapautunut tila mahdollisti myös biljardisalin perustamisen samaan yhteyteen.
Vuotta myöhemmin perustettiin seinän taakse Moskova eli Kafe Mockba, jota kuvailtiin “pysähtyneisyyden ajan viimeiseksi valuuttabaariksi”, jonka tarkoitus oli tarjota omistajille rauhaisa paikka välittömästi turhan suosituksi kasvaneen Coronan rinnalle.
Corona-baari ja sen ympärille punoutuva kulttuurihistoria edustavat suomalaisen kaupunkikulttuurin merkittävää aikakautta, joka ei toivottavasti pääty tilan lähtemiseen alta. Kanta-asiakkaiden jalat vievät varmaan vielä pitkään vaistomaisesti Eerikinkadulle, mutta kulttuuriväen kohtaamispaikkoja tarvitaan jatkossakin.