Photoshopatut mallikuvat nousevat keskusteluun tasaisin väliajoin.Keskustelun ytimessä on kysymys, millä tavalla kuvat vaikuttavat nuoriin naisiin ja heidän kuvaansa terveestä ruumiillisuudesta ja naiseudesta?
Israel on ottanut asiassa aktiivisen roolin ja masinoinut uuden lain, joka nimettiin julkisessa keskustelussa "photoshop-laiksi", kertoo Fstoppers.com. Nimi on peräisin lain lisämääräyksestä, jonka mukaan mainostajilta vaaditaan jatkossa mainoksiin selkeä merkintä, jotta lukija pystyy erottamaan digitaalisesti käsitellyt kuvat. Varsinaisesti laki vaatii kaikkia lehdissä ja catwalkeilla esiintyviä malleja todistamaan painoindeksinsä olevan vähintään 18,5 (alipainon raja).
Nuorten naisten syömishäiriöt ovat Israelissa samalla tasolla kuin länsimaissa, mutta maassa herättiin asian vakavuuteen vasta 2007, kun huippumalli Hila Elmalich kuoli anoreksiaan.
Laki tulee varmasti törmäämään tulkinnan vaikeuteen siinä, mitä kuvalle saa tehdä ennen kuin käsittely-leima vaaditaan. Aina ei ole kyse yhtä radikaalista operaatiosta kuin H&M:n tapauksessa, jossa täysin tietokoneella rakennetut kropat saivat malleilta aidot päät. Miten suhtaudutaan esimerkiksi väri- ja valosäätöihin? Jos ajatus viedään pidemmälle, voi sanoa ettei valokuva ikinä peilaa todellisuutta sellaisenaan. Linssi, aukko, sulkimen nopeus, rajaus, valaistus, tarkennus ja monet muut seikat vaikuttavat siihen, millaisen kuvan todellisuudesta valokuva välittää. Jo ennen kuvan ottamista todellisuutta rakennetaan vaatetuksella, meikillä, kampauksella ja kuvausympäristön valinnalla.
Toinen ongelma on se, että laki pystyy ylettämään kouransa vain israelilaisiin mainostoimistoihin. Esimerkiksi lääketieteen sosiologiaan erikoistunut Sigal Gooldin sanoo Bigthink.comille, että kyseessä on vain pieni edistysaskel, jos tytöt kuluttavat edelleen samoja kuvastoja ja saavat vaikutteita ympäristöstään.
Jotkut lain kriitikot sanovat, että laki painottaa liiaksi painoa eikä kokonaisvaltaisesti tervettä elämäntapaa.