Julkisuuden henkilöt käyttävät aurinkolaseja, koska he näyttävät niissä hyviltä. Senhän näkee sokeakin, ainakin jos on Stevie Wonderia ja Ray Charlesia uskominen. Aurinkolasit luovat katu-uskottavuutta. Aurinkolasit vihkivät nörteimmänkin rokkarin nopealla kaavalla rockelämäntapaan. Apocalyptican pojatkin olisivat pelkkiä viuluviikareita ilman Arnetten aurinkolasejaan.
Monen julkkiksen aurinkolaseista on tullut suorastaan tavaramerkki. Blues Brothersille aurinkolasit kuuluivat vakiovarustukseen, Jackie O:lla oli varmasti t-kupin malliset pandasilmät. Jotkut aurinkolasimallit ovat saaneet jopa lempinimensä ne lanseeranneiden julkkisten mukaan: pyöreät ja pienet ovat John Lennon -lasit, Ray Ban Wayfarerit eli perusrokkarin mustat lasit ovat Blues Brothers-lasit, JackieO.-lasimalli on suuri, musta ja pyöreä, U2:n Bono antoi nimen kärpäslaseille. Tämän hetken trendikkäimmät aurinkolasit, neliönmuotoiset mustat muovilasit, ovat taas Buddy Holly -lasit.
"Bonon hulvattomat lasit suunnittelee hänelle varta vasten Alain Mikli. On selvää, että Bonolle suunniteltujen lasien vaikutus näkyy Miklin aurinkolasikauppaan päätyvissäkin malleissa", kertoo Kirsi Mäki Optisen alan tiedotuskeskuksesta.Julkisuuden henkilöt ovatkin parhaita mahdollisia aurinkolasiaatteen edistäjiä. Esimerkiksi Ray Ban Wayfarer-lasit kokivat uuden nousun 1980-luvulla, kun Tom Cruise käytti niitä Riski bisnes -elokuvassa. Cruise teki Wayfarereistä viralliset juppilasit. Hän yritti kauan saada korvauksen ansioistaan lasimallin promotoinnissa, mutta Ray Ban kieltäytyi. Nykyään Cruise käyttää Arnetteja.
Aurinkolasit ovat armeijamuotia
Ensimmäiset varsinaiset aurinkolasit valmistettiin lentäjille. Mistään uuveista tuskin 1920-luvulla oltiin kuultukaan, mutta se sentään huomattiin, että aurinko häikäisee ja ilman laseja ei eteensä näe. Ray Ban -niminen yhtiö alkoi valmistaa lentäjille laseja, jotka myöhemmin tulivat koko Yhdysvaltain armeijan - maa-, meri- ja ilmavoimien - käyttöön. Amerikkalainen jet set huomasi aurinkolasien tyylikkyyden heti ja alkoi käyttää niitä ulkoilmaharrasteissaan. Pyöreät lasit olivat päässä tai kaulassa lasketellessa, purjehtiessa ja tennistä pelatessa.
Mutta aurinkolaseilla oli jo syntyään myös paheellinen puolensa. Jazz- ja ska-muusikot käyttivät 1920-luvulla kapeita laseja.
Täysin uusi keksintö laseilla suojautuminen ei 1920-luvullakaan ollut. Suojaavia laseja oli keksitty jo ennen 1920-lukua, mutta ne suojasivat, milloin junan kipinöiltä, milloin Kiinan jumalaisen keisarin taivaalliselta säihkeeltä. Omanlaiset lasinsa oli jo keisari Nerolla, joka katseli Colosseumin hurjaa menoa kaksoiskoveraksi hiotun smaragdin läpi. Nero tosin halusi vain lepuuttaa likinäköisiä silmiään, eikä smaragdipalan idea ollut siis suojautua auringon säteiltä.
Aurinkolasit olivat kauan vain harvojen ja valittujen etuoikeus. Vasta 1960-luvulla ne alkoivat yleistyä. Yhdysvaltain first lady Jacqueline Kennedy ja elokuvatähdet - muunmuassa James Dean, Audrey Hepburn - vauhdittivat aurinkolasien suosiota. Miltä Aamiainen Tiffanyllakaan olisi maistunut ilman Hepburnin aurinkolaseja?
Mitä niillä peitellään?
Julkisuuden henkilöt käyttävät aurinkolaseja salamavaloissa, ulkona...Itse asiassa moni julkisuuden henkilö käyttää aurinkolaseja sisälläkin. Esimerkiksi Jack Nicholson on tunnettu siitä, että käyttää aurinkolaseja paikasta tai ajasta piittaamatta. Hän yrittää piiloutua ihmisten katseilta, mutta tosiasiassa joutuu nimenomaan niiden kohteiksi, koska käyttää aurinkolaseja paikoissa, joissa niitä ei yleensä käytetä. Joku voisi väittää, että kuuluisuudet käyttävät aurinkolaseja sisätiloissa siksi, että ohikulkijat kääntäisivät päänsä ja nimenomaan kiinnittäisivät huomiota nimenomaan heihin.
Monet julkisuuden henkilöt käyttävät aurinkolaseja myös silloin, kun heillä on suruaika tai ikävää kerrottavaa. Jane Fonda kertoi amerikkalaisessa aamu-tv:ssä muinaisesta huumausaineongelmastaan, aurinkolasit päässä. Jackie Kennedy toi aurinkolasit hautajaisiin seisoessaan miehensä John F. Kennedyn arkun vieressä.
Aurinkolasit peittävät kyynelehtivät, pöhöttyneet, punaiset silmät. Ne ovat korvaamaton apu kaikille rokkareille. Tai sellaista leikkivälle.
Ja ennenkaikkea aurinkolasit ovat statement; aurinkolasityypin kanssa ei sovi pelleillä. Varoittaahan J. Karjalainenkin miehistä, joilla on mustat lasit.
Kesän muoti
Viimeisistä villityksistä kiinnostuneet ostavat tänä vuonna muovipokat. Miesten trendilasit ovat 1950-luvun Buddy Holly-tyylisiä, naisten isot pyöreät lasit ovat muisto 1970-1980-luvun vaihteesta. Viime vuoden hitti, eriväriset - vaaleanpunaiset, vaaleankeltaiset tai vaaleansiniset - linssit kelpaavat yhä. Ne päässä näkee illalla baarissakin.
Vaikka muovi onkin pitkän metallikauden jälkeen muodikkaampi materiaali, suomalaiset - etenkin miehet - ostavat enemmän metallilaseja.
"Metallilasit ovat kalliimpia, mutta yleensä myös hillitympiä kuin muovilasit. Muovilaseissa kokeillaan usein jotain uutta", kertoo Optisen alan tiedotuskeskuksen tiedottaja Kirsi Mäki.
Tämän kevään metallikehykset ovat futuristisia ja ensi vuonna metallilasit palaavat ryminällä.
"Käyn messuilla aina Alain Miklin osastolla tarkistamassa uutuudet, sillä useimmiten Miklin mallistosta näkee, mitä on tulossa ensi vuonna. Muut edelläkävijämerkit aurinkolaseissa ovat Gucci ja MaxMara. Ensi kevään trendiaurinkolaseiksi povataan Top Gun-elokuvasta tuttuja pilottimallisia aurinkolaseja."