Piipahdus keskelle Berliiniä

Suomalainen ekologisuus kiinnostaa Keski-Euroopassa.

1. Character tekee mainosvaloista purettuja lamppuja. 2. with love Sanna Hopiavuoren luomupuuvillamekko Siobhan. 3. Nurmen luomupuuvillainen Anita-turbaani.
1. Character tekee mainosvaloista purettuja lamppuja. 2. with love Sanna Hopiavuoren luomupuuvillamekko Siobhan. 3. Nurmen luomupuuvillainen Anita-turbaani.

Designpääkaupunki 2012 tarjoaa jo ennen alkuaan mahdollisuuksia suomalaisille suunnittelijoille. Esimerkiksi Berliinissä on ollut nähtävillä suomalaista kädenjälkeä pitkin vuotta. Seuraavaksi mahdollisuutensa saavat muutamat kestävään kehitykseen keskittyneet suunnittelijat.

PR-toimisto Sugar vie suunnittelijoitaan Berliiniin pop-up-showroomiin näytille loppuvuoden ajaksi. Mukana on pieniä merkkejä, kuten Character, Nurmi, Vietto, Virkkuukoukussa ja with love Sanna Hopiavuori.

”Etsimme eurooppalaisia yhteistyökumppaneita, jotka toimivat samalla periaatteella kuin me ja löysimme ecoShowroomin. He ehdottivat pop-up-yhteistyötä”, eettisiin ja ekologisiin tuotteisiin keskittyneen Sugarin Karita Sainio kertoo.

Euroopassa kierrellessä Sainio on huomannut, kuinka suomalaisuus kiinnostaa.

”Moni tietää designpääkaupunkihankkeen ja kirjallisuudessa ja musiikissa on tehty läpilyöntejä. Suomalaiset nähdään ekologisina ja luontoa kunnioittavina. Berliini on ekologisuuden mekka ja me sovitaan sinne tosi hyvin.”

EcoShowroom sijaitsee paraatipaikalla Alexanderplatzilla. Sainion mukaan kyse on tunnelmallisesta tilasta, joka on jo vakiinnuttanut paikkansa. Tällainen yhteistyö on elintärkeää pienille suomalaisille tekijöille.

”Yhteistyön avulla kustannukset pysyvät alhaalla ja siten myös kynnys viedä suomalaisia suunnittelijoita”, Sainio sanoo.

Sugarin suunnitelmissa on jo seuraava Berliini-kuvio, sillä kaupungissa vietetään helmikuussa Fashion Weekiä.

Toinen esimerkki suomalais-saksalaisesta yhteistyöstä saatiin viime kesäkuussa, kun Berliinissä nautittiin suomalaisesta muotoiluajattelusta kansainvälisillä DMY designfestivaaleilla. Suomi oli mukana kutsuvierasmaana ja tapahtuman 500 näytteilleasettajasta peräti 30 tuli Suomesta. Festivaalin teemana oli pohtia kopioinnin ja inspiraation suhdetta. Suomi oli tapahtuman teemamaa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi