Fillarointi nousee aika ajoin otsikoihin ja Facebook-ryhmien kommenttisoturien näppäimistöiltä kansan ruuduille. Nyt pyörällä liikkuminen on jälleen ollut keskusteluissa, muun muassa Helsingin kulttuurijohtajan Tommi Laition ja Fatbike-pyöräilijän törmäysonnettomuudesta johtuen.
Myös polkupyöräilijä Ossi Viljakainen koki pelottavan tilanteen tällä viikolla, kun Onnibussin kuljettaja tööttäsi hänelle kovaäänisesti ajoväylällä. Viljakaisen mukaan tilanne oli tarpeeton ja bussi halusi vain kiilata hänet, vaikka nopeudet olivat suurin piirtein samoissa lukemissa. Helsingin pyöräilyväylien puuttuminen pakottaa usein pyöräilijän ajoväylälle, missä monet vaaratilanteet syntyvät.
Helsingin väkiluku on lisääntynyt lähes Lappeenrannan asukasluvun verran vuosien 2007 ja 2017 välisenä aikana. Samassa ajassa moottoriajoneuvojen määrä on vähentynyt noin neljällä prosentilla. Toimivalle julkiselle liikenteelle sekä kevyen liikenteen väylille on siis selvästi kysyntää.
Moottoriajoneuvoliikenne on Helsingissä vähentynyt vuosina 2007-2017 noin neljä prosenttia. Samaan aikaan kaupungin väkiluvun kasvu oli noin 70 000 - siis about Lappeenrannan verran. #Helsinki #liikenne pic.twitter.com/cJcnMBxFFQ
— Heikki Mäntymäki (@hmantymaki) August 9, 2018
Liikenteen toimivuudesta ovat kuitenkin loppupeleissä vastuussa siellä liikkuvat ihmiset. Helsingin kaupunki ja HSL ovat yhteistyössä aloittaneet Liikenne on yhteispeliä -kampanjan, jonka pyrkimyksenä on tiedottaa pyöräilyn keskeisistä säännöistä ja muistuttaa, että liikenteen sujuvuus on kiinni yhteispelistä eri liikkujaryhmien välillä.
“Kaupunkipyörien käyttäjien kasvavassa joukossa on henkilöitä, jotka eivät ole aikaisemmin pyöräilleet aktiivisesti ja jotka eivät sen vuoksi tunne liikennesääntöjä kovin hyvin. Kaiken kaikkiaan yhteispelikampanjalle vaikuttaa olevan tilausta”, kertoo pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta kaupungin tiedotteessa.
Alkeimmillaan liikennesäännöistä pääsee jyvälle lapsesta pitäen vaikka ensimmäisillä koulumatkoilla. Vanhemmat kulkevat usein pienen lapsen mukana ensimmäiset matkat kouluun. Juuri näillä kerroilla on hyvä kerrata, miten liikenteessä kannattaa toimia ja näyttää erityiset vaaranpaikat.
Esimerkiksi Käpylän peruskoulu on esittänyt “ehdottoman toiveen”, että 1.–3. -luokkalaiset eivät tulisi kouluun pyörällä. Koulu varmasti tietää, että heillä ei ole oikeutta kieltää pyöräilyä lapsilta, vaan vastuu on viime kädessä huoltajalla opetushallituksen linjauksen mukaisesti. Jotta liikenteessä oppii vastuulliseksi liikkujaksi, on havainnointi ja opettelu hyvä aloittaa varhaisessa vaiheessa.
Järki ja maltti auttavat monessa asiassa – niin myös liikenteessä.
1 kommentti
gberavgre
18.11.2018 22:24
paskaa!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin