Testasin miten auton jakaminen toimii käytännössä. Elin 3 kuukautta ilman omaa autoa. Lainailin, vuokrailin ja pummin autoja tutuilta ja autoliikkeiltä.
Kaikki maailman kaupungit ovat tännä autoja, joista suurin osa seisoo tälläkin hetkellä paikallaan. Autojen käyttöaste on huonompi kuin talojen ja toimistojen. Meillä on valtava määrä autoja, joita voisimme jakaa ystävien, tuttavien ja luotettavien vaikkapa samaan klubiin kuuluvien kanssa.
Car Sharing teollisuudella on tällä hetkellä asiakkaita ja jäseniä noin 1,7 miljoonaa 27 eri maassa. Pelkästään yhdysvalloissa Zipcarilla on 767000 jäsentä ja 11000 autoa. Car2Go:lla on 900000 jäsentä ja 12000 autoa.
Suomessa autojen vuokrausta on tehty tietenkin iät ja ajat ja se on autojen jakamistalouteen liittyvää tekemistä. Jakamistaloudeksi se muuttuu isosti vasta, kun kuluttajat ja yritykset isossa mittakaavassa lainaavat autoja toisilleen. Myös muutamat autoliikkeet ja startupit ovat käynnistäneet autojen jakamisen kokeiluja. Omien autojen vuokraamisen mahdollistavia palveluita ovat mm. ShareIt Blox Car, City Car Club, Ekorent, Ald Sharing sekä Gonow. Näitä testasin käyttökokemukselta, mutta yhdestäkään en vielä vuokrannut autoa.
Autojen jakamisen filosofiaa voi kokeilla ihan siten, että lainaat kavereiltasi autoja kun he ovat vaikkapa lomamatkoilla tai työmatkoilla. Tässä mun kokeilemat ja autot ja päiväkirjamaisia kommentteja ja muistiinpanoja.
Ajelin testimielessä myös kaasuautolla. Hyvin pelitti.
Testasin myös Sähkötalon Tuomas Raejärven Teslaa. Tuomas on kehittänyt oman aurinkovoimalan, jolla hän tuottaa energiaa enemmän kuin omalla Teslallaan ehtii käyttämään.
Kehitettävää toimialalla:
- Nouto- ja palautuspalvelu. Ihan pakollinen.
- Tankkauskäytännöt sovittava
- Hinnoittelu aika villiä
- Hakutoiminnot hieman haastavia, jos vaikka haluaisi jonkun tietynlaisen auton, niin saatavuus on heikkoa, jos riittää mikä vain auto, niin mukavampi
- Jos tarvitset autoa harvoin, niin jakamistalous on järkevää. Jos taas päivittäin, niin oma on lähes pakollinen, koska pidemmät vuokrat tulevat kalliimmaksi kuin oma.
Auton jakamistalous toimii, jos alueella on useita autoja, joita oikeasti voi jakaa. Jo 5 km välimatka autoon tekee hakemisesta haastavan projektin varsinkin jos julkinen liikenne ei toimi silloin kun tarvitsisit autoa. Auton jakamistalous onkin pääsääntöisesti tiheään asuttujen keskustojen ratkaisu ja landella tai keskustan ulkopuolella tarvitset edelleen oman auton. Ennustan, että jakamistalous on tullut jäädäkseen ja ottaa tietyn osuuden markkinasta, mutta omistamisen muodoille on myös paikkansa.
Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä