Brändin tarinan on oltava synkassa todellisuuden kanssa. Brändin sielu voi olla kauniimpi kuin ulkokuori. Sama pätee ihmisiin, firmoihin ja mihin tahansa brändiin.
Brändimainonnan merkitys
Jos todellisuus on mielikuvaa parempi JA jos tutkimasi ihmisten mielikuva ei vastaa todellisuutta ja haluamaasi mielikuvaa, tarvitaan brändin selkeytystä ja määrätietoista viestintää.
Entä jos todellisuus onkin ristiriidassa halutun brändin ja imagon kanssa?
Olet haastava tilanne, jos todellisuus on ristiriidassa halutun brändin ja imagon kanssa. Vaikka sanotaan että ei se mitä se on vaan miltä se näyttää, niin silti totuus näkyy läpi ja halutun väärennetyn mielikuvan ylläpitäminen on kallista. Helpompaa on etsiä todellisuudesta aitoja vahvuuksia ja vahvistaa niitä. Coca-Colasta on turha kehittää terveysjuomaa, koska kilpailevat brändit ovat vahvempia, mutta muita hyviä ominaisuuksia Coca-Colalla on ja niitä kannattaa vahvistaa.
Jos brändättävä tuote ei vastaa brändin haluttua mielikuvaa, niin sinun pitää muuttaa tuotettasi tai brändimielikuvan tavoitettasi. Viestinnän on oltava johdonmukaista. Meikkaamalla voi saada rypyt piiloon, mutta jos haluat siloitellun kuvan niin meikkausta ei saa unohtaa. Olisiko ryppy jopa kokemuksen signaali ja siten vahvuus?
Vahvista vahvuuksia. Korjaa vääriä tietoja. Markkinoinnilla voidaan pitää yllä brändin vahvuuksia. Vahvuuksia korostamalla voit vahvistaa asemaasi markkinoilla.
Muista brändäyksen ydin: tää kaikki on niinku kokonaisuutta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä